Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Valami Amerika - séta a fóti filmgyár kulisszái között

Ha mozifilmekről van szó, azonnal az álomgyár jelképe, a Hollywood felirat jut eszünkbe, noha nem kell ahhoz óceánokat és kontinenseket átszelni, hogy betekinthessünk a produkciók kulisszái mögé, elég csupán Pest megyébe utaznunk. A Mafilm fóti filmgyára egy összesen 23 hektáros iparterületen található, ahol a három hatalmas stúdió – a Huszárik, a Máriássy, és a Várkonyi Zoltán műterem – mellett megannyi kort és kultúrát megelevenítő külső díszletpark áll, melynek még a tengeren túlról is a csodájára járnak, mint a mesében.

– Fontos és jó dolog, látni azt a közeget, ahol egy produkció készül és az alapján mondani véleményt, hogy milyen rossz, vagy milyen nagy élmény volt egy film, miután kijön az ember a moziból – mondja Tímár László gyártásvezető, akinek már több mint 40 éves tapasztalata van a televíziós, filmes szakmában.

A Máriássy stúdió 11 méteres belmagasságával és a két végében kifeszített kék vászonnal bluebox technika használatára is alkalmas, amivel az utómunkák során különböző háttereket, városi látképeket illesztenek a díszletek mögé. A hatalmas stúdióban annak idején az angliai Salisbury katedrális díszlete 12 évig állt. Pátyon és Etyeken viszont az ittenieknél másfélszer nagyobb műtermeket is találunk, ahol éppen Brad Pitt stábja forgatja a World War Z című háborús zombi film néhány jelenetét, de a tervek szerint később a fóti stúdiókat is használják majd.

Séta a Mafilm fóti filmgyárában. Fotó: Kopányi Vanda (galéria)

A filmes időutazásunk egy komplett középkori faluban kezdődik. A teljes díszlet 6 hónap alatt épült fel, ám egy percig sem kell azt hinnünk, hogy maltert kevertek hozzá a munkások. A vár súlyos köveit hungarocellből faragták, a belső térhez festett gipszkarton használtak, az ablakok színes ólomüvegeit pedig műanyagból készítették. Még a fahasábok is hamisak a kandallóban – igazából gipszöntvények. A különbségeket csak akkor fedezzük fel, ha megérintjük, megkopogtatjuk az eredetinek vélt anyagokat. A profi kivitelezés ellenére sok helyen a sérült falakból kikandikálnak a hungarocell-darabok vagy lekopott a festés. Ennek oka, hogy a díszletek karbantartása minimális, csak a balesetveszély elkerülése végett foglalkoznak velük. Az egyes elemeket a forgatás előtt újítják fel, s a filmgyár hírneve miatt, ez viszonylag sűrűn történik.

– Európában elég kevés ilyen teljes díszlet van, ezért folyamatosan jönnek Angliából, sőt az Egyesült Államokból is ebben a korszakban játszódó filmeket forgatni. Egyetlen elemnél több önálló epizódot is létrehoznak, és amikor visszamennek, rögtön elmesélik, hogy van egy ilyen díszlet, és már jön is a többi stáb – tudunk meg többet a folyamatról Tímár Lászlótól. – A gyártási terminológiának vannak szakaszai, öt évig a romantikus filmek mennek, aztán a kalandfilmek, satöbbi. Ilyen stílusirányzatokra állnak rá, és ahol ezeknek megfelelő díszlet van, arra ráépítenek 5-6 produkciót is. – Fóton készült például a Nicolas Cage-féle Boszorkányvadászat, a BBC Robin Hood sorozata, vagy Ken Follett regényének adaptációja, A katedrális is.

Séta a Mafilm fóti filmgyárában. Fotó: Kopányi Vanda (galéria)

A középkori vár belsejében találunk távol-keleti motívumokat, szamárhátíveket, melyek reklámfilm forgatásokból maradtak meg. Egy-egy kisebb anyag készítésekor elég csak egy bizonyos részt átalakítani, amit aztán bármikor könnyen vissza tudnak állítani eredeti állapotába. Sokszor azonban csak a homlokzatokat dolgozzák ki, belül pedig a rideg furnérlap világ fogad.

A hely: A Mafilm Zrt. fóti telephelye


Miután elhagytuk a várkertet és visszanéztünk a faluból, a várkapu fölé erősített élénkzöldre festett lécek a legkevésbé sem a korhűséget jutatta eszembe, ám ennek is megvan az oka. A bluebox mellett a green screen technikát is alkalmazzák a díszletek digitális kiegészítésére.

– A szem tehetetlensége miatt a zöld szín sokkal jobban beleolvad a rendszerbe, mint a kék. A bluebox az elterjedtebb technológia, de a green screen rendszer sokkal meghatározóbb a trükk felvételek szempontjából, mert a kék szín kilyukad, és olyan, mintha szellemjárás lenne a képen.

Séta a Mafilm fóti filmgyárában. Fotó: Kopányi Vanda (galéria)

Ám komoly munka előzi meg, amíg a tervezőasztal lapjai alapján egy épített díszlet elkészül. Azon kívül, hogy élethűnek kell látszania, a kornak és a stílusnak is tökéletesen meg kell feleljen, ezért a tervezők festményeket, régi dokumentumokat, kódexeket tanulmányoznak egy-egy díszlet vagy kosztüm elképzelése előtt, aztán jön a leleményes kivitelezés.

Néhány méterrel a vár mellett már a párizsi Notre-Dame kissé viharvert homlokzatát találjuk. Ha nem láttam volna a kapu lábához támasztott kettévágott szobor sárga púrhab belsejét, akár el is hiszem, hogy az óriásköltöztetők Magyarországon teleltetik a francia székesegyházat. A másik oldalon színes, kétszintes holland házak sorakoztak, egy sufni alatt egy lefejezett Sztálin szobor feküdt, messziről pedig már látszódtak a szögesdróttal körülvett Auschwitz barakkjai is. Közelebbről vizsgálva a szögesdrót nem volt olyan félelmetes, hiszen madzagdarabokat csavartak a drótkötelekre, melyeket aztán színre fújtak. A koncentrációstábor díszletében forgatták Koltai Lajos 2005-ös Sorstalanság című filmjét és az után még 14 ilyen témájú produkciót is, melyek közül persze nem mindet forgalmazták hazánkban.

Séta a Mafilm fóti filmgyárában. Fotó: Kopányi Vanda (galéria)

– Több mint 10 éve építették, már egyes részei nincsenek megfelelő állapotban, de nem bontják el, mert a filmes világban a reklám szempontjából nagyon jó, hogy van egy ilyen kész tábor, amit bármilyen szinten fel lehet használni a Holokauszttal kapcsolatban.

A díszletek anyagbeszerzéséhez, gyártásához, építéséhez és karbantartásához természetesen rengeteg pénz szükséges, de ez is csak az egyik szegmense a filmes szakmának, hiszen ahhoz, hogy leforogjon egy film, jó szervezés és csapatmunka is kell. – Ez egy kollektív műfaj – teszi hozzá a gyártásvezető – a „legutolsó" embertől a legnagyobbnak vélt emberig, mindenkinek ki kell vennie a részét a munkából, különben nem lesz produkció.

Olvasóink írták

  • 1. nemecsekerno_007 2011. december 11. 12:07
    „Egy újabb exportbevételünk, sajnos nem a sok, hanem a kevés közül.
    Gratula, és csak így tovább!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dombóvári István soha nem írja le előre a poénokat

Nem röhögéssel oldja meg a problémákat Dombóvári István, a Dumaszínház humoristája, de semmit nem tud istenigazából komolyan venni. Tovább olvasom