Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Szeged - delmagyar.hu

2014. 07. 28. hétfő - Szabolcs

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Szeged hírei > Vallásgyalázás miatt tiltakoznak

Vallásgyalázás miatt tiltakoznak

Szeged - Tizenkét tányéron ürüléket imitáló műanyag öntvény is része Győrffy László Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című installációjának, amelyet a REÖK Zöld Szalonjában, a Várfok Galéria kortárs gyűjteményét bemutató tárlat részeként állítottak ki. A KDNP és a Jobbik vallásgyalázást kiáltva tiltakozik. A művész nem érti.

Munkatársunktól - 2012.11.24. 07:01
Megosztás: Facebook Twitter E-mail
A székesfehérvári Szent István Király Múzeum kiállításán pár hónapja senkit nem zavart, Szegeden viszont botrány kerekedett a fiatal képzőművész, Győrffy László Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című installációjából, amelyet a REÖK-ben láthat a közönség. „Az installáció büféasztala az elmúlás kérdésével foglalkozik, illetve azzal, a problematikával, amelyet a 'teremtés', azaz mindenféle alkotómunka jelent. Művem kerül mindenféle ideologikus megközelítést: számomra egy műre rátelepedő ideológia beszűkíti annak értelmezési lehetőségeit, az én intencióm éppen az, hogy a munkáim, s köztük ez az installáció is, számtalan kérdésfelvetésnek adjanak teret. Éppen a kívülálló pozíciójából vagyok képes rákérdezni az emberi testen keresztül a művészet és az élet felkavaró kérdéseire. Így természetesen nem kérdőjelezhető meg a nézőkben megfogalmazott asszociációk létjogosultsága, azonban ezek a képzettársítások már nem a műről szólnak, hanem sokkal inkább az adott befogadó kulturális referenciáiról" – fogalmaz az installáció mellett is olvasható vallomásában az alkotó.

Győrffy László 2001-ben a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán szerzett diplomát, azóta tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. 2005-ben elnyerte a Római Magyar Akadémia ösztöndíját, számos sikeres egyéni és csoportos kiállítása volt már idehaza – többek között a Pannonhalmi Főapátságban – és külföldön is. Munkáit rangos galériák mutatták be Bécsben, Párizsban, Marseille-ben, Zürichben, Kölnben, Los Angelesben; a szakkritika a legjelentősebb fiatal magyar képzőművészek közé sorolja.

Győrffy László installációja a REÖK-ben látható kiállításon. Fotó: Karnok Csaba
Győrffy László installációja a REÖK-ben látható kiállításon. Fotó: Karnok Csaba

Haág Zalán, a KDNP szegedi elnöke, az önkormányzat kulturális és egyházügyi bizottságának elnöke és Kalmár Ferenc tanácsnok, országgyűlési képviselő, a KDNP megyei elnöke Tiltakozunk a vallásgyalázás ellen címmel közös sajtóközleményt juttatott el lapunkhoz. „A Kereszténydemokrata Néppárt szegedi képviselőiként megdöbbenéssel és értetlenül állunk az előtt a tény előtt, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. Regionális Összművészeti Központjában megjelenhet a Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben címet viselő installáció. A korhatár nélkül látogatható, közpénzből, önkormányzati tulajdonú cég által működtetett intézményben megjelenő képződmény nemcsak a hívő, vallásos emberek, de valamennyi jóérzésű polgár érzékenységét sérti. Úgy véljük, ez az eset nem maradhat következmények nélkül" – fogalmaznak. Információink szerint a kulturális bizottság is tervezi, hogy foglalkozik az üggyel.

– Megdöbbenve állok az események előtt, tipikus félreértelmezésről van szó, amit nem tudok mire vélni. Győrffy László installációja sok mindenről szól, és valóban szélesen értelmezhető, de ebben a kereszténység vagy bármiféle vallás negligálása, megsértése nincs – fogalmaz Nátyi Róbert, a Várfok Galéria kortárs gyűjteményének Szegeden bemutatkozási lehetőséget biztosító REÖK művészeti vezetője. A teológiával és a keresztény művészettel is foglalkozó művészettörténész szerint bár az interpretáció szabad, egyetlen értelmezést nem lehet rákényszeríteni mindenkire. – Ez az alkotás nem egy tudatos provokáció, ha az lenne, ki sem állítottuk volna, mert az engem is provokálna. Ennek szakmai kérdésnek kellene lennie; egy ilyen érzékeny területen farkast kiáltani, ahol nincs farkas, felelőtlenség. Ezzel az erővel Nádler István háromszögeket ábrázoló alkotásairól is mondhatnák azt, hogy szentháromság-tagadás.

„Nem állt szándékomban az utolsó vacsora parafrázisát elkészíteni ebben a műben, vagy bármilyen módon a keresztény egyház kritikáját megfogalmazni általa – az installációban nem is található olyan motívum, amely az utolsó vacsora ikonográfiájára utalna. Az asztalon elhelyezett 12 tányér a 12-es szám mágiájához kapcsolódik, amely az egész kultúránkat átszövi, a 12 olümposzi istentől a naptár 12 hónapból álló felosztásán át a 12 zodiákus jegyig. A felkínált étel helyén megjelenő (mű)ürülék egy végtelenül felgyorsult idő érzetét kelti: ebbe a kizökkent időbe illeszkedik a bal kezemről készült élethű öntvény, amely az alkotás végével szembesít (lévén balkezes vagyok). A Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben egy olyan negatív csodát reprezentál a maga költőiségében, amelyben az alkotás folyamata nem feltétlenül öröm, hanem fájdalmas küzdelem: a művész testbe vetettségén, kiszolgáltatottságán keresztül, a saját test kockára tételével szembesít a mindannyiunkat körülvevő világgal, amely gyakran nemcsak diszharmonikus, hanem már nem is otthonos. A művészet hiábavalóságának, az elmúlás és az enyészet ábrázolásának hagyománya a barokk vanitas kultuszáig visszavezethető: ehhez kapcsolódik az asztali beállítást kiegészítő fénykép, amely az 1786-ban épült montparnasse-i katakombák múzeumként működő folyosóján készült Párizsban. Azonban a halál jelenléte ellenére a mű olvasata nem feltétlenül tragikus: a műanyagból öntött „levágott kéz", illetve a műürülékek fel is fedik saját mesterségességüket, groteszk gesztussal egészítve ki e színpadias szituációt: a vég nélkül termelődő másolatok, az alkotó nélküli teremtés komikumával figyelmeztetnek arra, hogy az eredetiségről alkotott ideáinkat a tömegtermelés és fogyasztás kultúrája állítja kihívások elé nap mint nap" – elemzi művét Győrffy, akit meglepett a szegedi tiltakozás.

– Ez az installáció 2009-ben készült, először a Fiatal Művészek Stúdiója Egyesület galériájában mutattam be, majd más budapesti galériákban és Székesfehérvárott is láthatta a közönség. Soha, sehol, senkinek nem volt vele baja. Szerencsétlennek és lehangolónak tartom, hogy úgy tűnik: Szegeden helyi politikai csatározáshoz használják fel.

Jobbik: botrány Mária országában Rácz Tibor, a Jobbik szegedi szervezetének alelnöke a Reök-palota előtt tartott tegnapi sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: ami kultúra és művészet címén folyik Szegeden, az túl megy minden határon. Úgy vélte: „a szabadtéri művészetfelfogását Alföldi Róbert szelleme járja át". Hangsúlyozta: jól ismeri a modern művészetet, de Győrffy László „valamijét" nem nevezné művészetnek. „Sőt egyenesen felháborítónak tartom, perverznek, betegesnek és vallásgyalázónak is." A Jobbik szegedi politikusa szerint „botrányos, hogy Mária országában, egy keresztény vallási régiós központban, a szegedi adófizetők pénzéből ilyen megvalósulhat. Ez már a legsötétebb SZDSZ-es kultúrpolitikai időket idézi", ezért a Jobbik megvizsgálja, történt-e bűncselekmény. Rácz szerint „ez az ügy már feszegeti a közösség elleni izgatás bűncselekményét is, és vallási csoportokat is sért". Az alelnök kijelentette: „elég volt a kultúra, a hagyományok és művészetek szabadgondolkozású újraértelmezéséből". Sajnálatosnak nevezte azt is: Szörényi Levente és Bródy János Alföldi Róbertet kérte fel, hogy jövőre a Dóm téren megrendezze az István, a királyt.

Csak kérésre mutatják meg. – Nem értem, hogy politikusok művészeti, szakmai kérdésekről miért tartanak a Reök-palota előtt sajtótájékoztatókat, de látva, hogy ez az alkotás milyen szélsőséges politikai vihart kavart a városban, intézményvezetőként úgy döntöttem, a nagyközönség előtt bezárom a Zöld Szalon ajtaját. Nem szedjük szét az installációt, hanem mindenki saját felelősségére, külön kérésre megtekintheti. A hoszteszeket, biztonsági őröket lehet majd megkérni, hogy nyissák ki az ajtót – mondta el Bátyai Edina, a Szegedi Szabadtéri Játékok Nonprofit Kft. igazgatója, aki szerint eddig is ügyeltek arra, hogy a múzeumpedagógiai foglalkozásokra érkező óvodások, kisiskolások ne menjenek be a Zöld Szalonba.
Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

123456789... következő >> végére >>> 125 hozzászólás
Moderálásra küldöm 125. cantus 2012.12.06. 18:11

Az iszlám egy ilyen esetben már rég az egész REÖK-öt porrá zúzta volna, mi keresztények pedig, ha merünk szólni, hogy kérem ez azért zavar és sért, akkor rögtön mi vagyunk a szemétládák és húzzuk be fülünket, farkunkat.
Miért van az, hogy a kereszténységet mindig, bárki szabadon alázhatja, lejárathatja? Úgy gondolom igenis felemelhetem a szavamat és elmondhatom, hogy engem ez mélységesen bánt. Nem akarok én ezzel senkit bántani, senkinek se rosszat, de egy bocsánatkérés az alkotótól a minimum lett volna ilyen esetben.

Moderálásra küldöm 124. jozicsenko 2012.11.28. 12:28

ha a liberálisok az asztalra sz.rnak, az az ő dolguk

de ezt miért kell művészetnek hívni?
miért kell kiállítani?
miért kell az én adómból finanszírozni?

tessék otthon mocskoskodni, a Reök palotát meg hagyják meg az átlagosan egyszerű embereknek - a sz.rnk a budiban a helye, qrvára nem az asztalon...

Moderálásra küldöm 123. SP 2012.11.26. 21:22

Talán
a kollégiumi menzaebéd ihlette meg a műv-észt.

Moderálásra küldöm 122. kispacni 2012.11.26. 15:10

122.
Maga a Délmagyar is így reklámozta másfél hete:

"A Zöld Szalonban kortárs képzőművészeti installációt állítanak fel: az utolsó vacsora asztala - emberi ürülékkel megterítve. Egyik értelmezési lehetősége: memento mori. "

(lásd http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kontrasztok_vonzasaban_-_verrel_festett_kepek_a_reok-ben/2306874/)

Moderálásra küldöm 121. Király75 2012.11.25. 20:42

Hát ha ez a művészet napjainkban elég siralmas a helyzet. És ezt tanulta a "művészúr" éveken át az egyetemen? És ez a megmagyarázás, hogy nem az utolsó vacsoráról szól a kiállítás, szerintem 10 ből 9 embernek ez ugrik be róla. Egyszerűen ízléstelen, és provokatív.

Moderálásra küldöm 120. laalika 2012.11.25. 18:23

Ha ez egy ember alkotása akkor egyenlő is az alkotásával. Ízléstelen, undorító, maga a " mű-vész" aláírása, amivel ő, mint teremtő, egyenlő.

Moderálásra küldöm 119. Emberségetavilágnak 2012.11.25. 17:52

Chagall teheneinek is van magyarázata, a gyermekkori élmények mély nyomokat hagynak.
Amikor az önkifejezés végterméke a végtermék maga, el lehet képzelni, mekkora pszichés sokk alatt állhatott.

Moderálásra küldöm 118. Horthyszobor 2012.11.25. 17:21

108. Valószínű az volt a dörzspapír...

Moderálásra küldöm 117. szarugy 2012.11.25. 16:58

Barátaim,
Ez az ügy mindnyájunk közös nagy dolga. Valemennyiünket érintő szentséges kérdés, hiszen nap mint nap, ha nem is szembesülünk, de érezzük, mikor egy-egy lehelet mellett Isten irgalmából elhagy bennünket a gonosz és fellélegezve megkönnyebbülünk. Nem hagyhatjuk hát, hogy csúfot űznek természetes érzéseinkből.
Nem hagyhatjuk, hogy pártok, felekezetek kisajátítsák ügyünket, vagy holmi műtörténészek a napnál is világosabb tényeket, árnyék székekre húzódva félremagyarázzák.
A corpus delictri az asztalon hever!
Ezért mondom néktek: nem csak a kis, hanem a nagy dolgainkban is fogjunk össze, ne legyen városi össze vissza-tartás. ALKOSSUNK REÖK tömbjét átölelő ÉLŐ MÁNCOT VASÁRNAP 15-órától.

Moderálásra küldöm 116. tol 2012.11.25. 16:46

akkor vallásgyalázás, ha egy keresztény templomban állítják ki. Mosolyognivaló, hogy a 3. évezred ilyen vitával kezdödik...


125 hozzászólás123456789... következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

HIRDETÉS

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...