Délmagyar logó

2016. 06. 28. kedd - Levente, Irén 19°C | 25°C

Változások a szegedi tömegközlekedésben: végállomást cserélnek a trolik

Szeged - Makkosházról eltűnik a 2-es és a 83-as busz – a járatok rövidebb útvonalon, a Mars térig közlekednek. Márciustól végállomást cserélnek a szegedi trolik. Tavasszal utasfelmérés és újabb menetrendváltás jöhet.
Elkészült az 1-es villamos vonala, rövidesen megindul a próbaüzem a 2-es villamos Rókusi körúti szakaszán. A Makkosházat a szegedi pályaudvarral összekötő új, uniós támogatással megépült villamosvonal célja: kapacitásával kiváltani a lakótelepekről a belvárosba tartó buszforgalmat. A márciusban induló új villamos miatt átszabják Szeged tömegközlekedését.

Kalmár Ferenc (KDNP) városüzemeltetési tanácsnok decemberi sürgősségi indítványa alapján a 2-es villamos beindítása miatt megváltozik a 2-es, a 83-as, 83A-s buszok, az 5-ös, a 8-as és a 9-es troli útvonala és menetrendje, az 1-es villamos követési ideje. Még nem dőlt el minden kérdés: a városüzemeltetési bizottság még tárgyal a menetrend-módosulás finomhangolásáról.

Hogy a Rókusi körúton ne jelenjen meg felesleges többletkapacitás, Makkosházról márciustól eltűnik az Újszegedre közlekedő 2-es, az Alsóvárosra a vasútállomáson át igyekvő 83-as, 83A-s busz. A 2-es buszból 72-es lesz. A 83-as, 83A-s buszokkal együtt várhatóan rövidebb útvonalon, a Mars térig fognak közlekedni – de az is lehet, hogy megszűnik, és a bizottság a 20-as busz útvonalának alsóvárosi meghosszabbítására tesz javaslatot.

Az elkészült 2-es villamosvonallal párhuzamosan közlekedő 2-es busz márciustól eltűnik Makkosházról – várhatóan az újszegedi Erdélyi tértől a Mars térig jár majd. A szerző felvétele
Az elkészült 2-es villamosvonallal párhuzamosan közlekedő 2-es busz márciustól eltűnik Makkosházról – várhatóan az újszegedi Erdélyi tértől a Mars térig jár majd. A szerző felvétele

Megváltozik a makkosházi trolik végállomása is. Az 5-ös Vértó helyett a Körtöltés utcáig fog járni, a 8-as útja pedig Makkosházon ér majd véget. A 9-es Makkosház helyett az 5-ös jelenlegi, Vértói úti végállomására érkezik. A trolivégállomások újrarajzolása a szolgáltatás színvonalának csökkenése nélkül is évente 50 ezer kilométeres – mintegy 35 millió forintos – megtakarítást eredményez. A márciusban induló 2-es villamos miatt az 1-es vonalon növekszik a követési idő – amiből az utasok alig éreznek majd valamit, hiszen a két villamos a rókusi csomópont–Szeged pályaudvar között azonos pályán fut. Rókus közvetlen kapcsolata megszűnik a Mars térrel, a villamostól a piacig 190 métert kell majd gyalogolni.

307 ezer kilométerrel kevesebb

A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság számításai szerint a 2-es és a 83-as, valamint a 83A-s buszok útvonalának rövidítése 307 ezer kilométer, azaz közel 127,4 millió forint megtakarítást jelent.

– Nem várhattunk tovább a menetrendváltozás bejelentésével: szerződés szerint a kapacitáscsökkentést 60 nappal előre jeleznünk kell a Tisza Volánnak. Ha ezt most nem tesszük meg, március harmadikán nem indulhatna el a 2-es villamos – közölte Kalmár Ferenc, hozzátéve: igaz, hogy korábban ellenezte a 2-es vonal megépítését, viszont ha már elkészült, ideje lenne használni. Kifejtette, az új villamosvonal beindítása 130 milliós forrást igényelne, viszont a buszok útvonalának rövidítése 127 millió forint megtakarítást eredményez. Ezzel a tranzakcióval egyensúlyba kerül a gazdálkodás.

– Az előterjesztéshez benyújtott menetrendek kapcsán rengeteg visszajelzést kaptunk a lakosságtól, önkormányzati képviselőktől. A Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottsággal törekszünk a kompromisszumos megoldásokra.

– A szegedi tömegközlekedés alapjait a 60-as, 70-es években fektették le. A kötöttpályás vonalakon kívül ideje lenne minden vonalat újragondolni – fogalmazott Kalmár Ferenc. Hozzátette: a márciusi menetrendváltást követően felmérést készítenek a szegediek utazási szokásairól, aminek eredményeképp újabb, az utasokat még jobban kiszolgáló változtatások jöhetnek.

Olvasóink írták

171 hozzászólás
  • 171. Neszemetelj! 2012. január 04. 14:05
    „Örüljetek neki hogy nem gyalog jártok, vagy lovaskocsival! Ennyi elégedetlen <moderálva>...
    Tuti ezek akarják azt is, hogy kifizesse az állam helyettük a hitelt is!!! Szégyen!”
  • 170. atomboy 2012. január 02. 20:36
    „169. Belváros
    1." Nem értem mit írsz itt, mert értelmetlen a mondat!"
    Arra celzok, hogy Dozsa Gabornak es a csapatanak tovabbi tervei voltak meg az eppen futo projektek mellett. Csak az uj vezetes keresztbe tett. Pl az idoalapu jegy...

    2. "Nem zavar hogy ez az SZKT-ARC Tr187/TV.EU típus, mi a francos köze van a Skoda pályázatnak ehez?"
    Skoda a hajtast adta volna, az Ikarus a felepitmenyt. Es az ARC-t atneveztek Ikarusra. Forras: http://omnibusz.blog.hu/2010/02/11/feltamad_az_ikarus”
  • 169. Belváros 2012. január 02. 17:13
    „153. atomboy 2011.12.30. 14:49
    "Márciustól min. 3 db PESA 120Nb villamos fogja szelni a 2-es vonalat,"
    Es nem orulsz? Naná!

    " de FVV-ket is tennék közéjük egy kis nosztalgia, és az átkozott sínek bejáratása miatt!"
    Az FVV vesztartalekkent lennenek, amig nem erkezik meg mind a 9 PESA. Ez így igaz!

    "Az új SZKT vezetés alatt elkészült:"
    Az elkeszulte nem egyenlo a megkezdessel. Az az elozo vezetes erdeme, hogy elindult valami. Ugy olvastam, hogy a papiron betervezett felujitasokat, beszerzese azonban leallitotta az uj vezetes.
    Nem értem mit írsz itt, mert értelmetlen a mondat!!! Valóban amit kitalált a régi vezető azt az új vezetés befejezi, kivéve azt a két őrültséget (KT8A3-M-LF ez a pontos típusa, és a KTNF6)

    "Az új trolik sorsa kétséges, mert amivel pályáztak csak papíron létezett, na de a Skoda ilyen villamossal pályázott Miskolcon is!!!"
    Mar van egy mukodo peldany, a videomon lathatod: http://www.youtube.com/watch?v=qy1R8c6g9sQ

    Nem zavar hogy ez az SZKT-ARC Tr187/TV.EU típus, mi a francos köze van a Skoda pályázatnak ehez??? Tán ellopták a tervanyagokat az SZKT-tól?! Igen a pályázati anyagban nem létező trolibusz van! Miért nem pályázott a Skoda a már meglévő típusaival, azaz pályázott csak nem azzal nyert, és miért....

    Neked is boldog uj evet. Es probalj kicsit tajekozottabb lenni.
    PONT NEKEM MONDOD!!!???

    MÉG EGY APRÓSÁG:

    Nemes László 1993-tól volt az SZKV majd SZKT igazgatója, és az Ő érdeme a járműpark fejlesztés megkezdése, 11 db Skoda 15Tr új beszerzés Ostrovi gyártól, majd 1994-ben a Skoda 14Tr (700as), majd 1996-tól a CKD Tatra projekt 3+10 db T6A2 típusú villamos ez is ÚJ!!!
    Majd az új Skoda 21Tr beszerzése (800) NA EHEZ MIT SZÓLSZ! És akkor miről beszélünk, 2003 tól voltak nagyon jó ötletek melyek megvalósultak, de azt is tudnotok kell hogy a KT4D típusú villamost Tóth István Tibor fedezte fel!
    Három érdeme volt az előző cégvezetőnek járműfejlesztési fronton: az aktív pótkocsi (B6A2D-M) az MB CITARO O-530 Tr12/TV.EU típ trolibusz megépítése, és az ARC csuklós trolibusz! A megalomán ötlet már túlzás volt (KT8-as) A KTNF6 meg na... gondoltam valamit, azért a pénzért egy halom ócska vasat vett, ráadásul 1000-es nyomtávval, amit a futó vázak esetében nem lehet átalakítani, az egész kocsinak új fék és hajtásrenszer kell, stb.

    TEHÁT ENNYIT a tájékozottságról!!!!”
  • 168. ifj. Nagy Gábor 2012. január 02. 13:39
    „Írta valaki, hogy a babakocsival mennyivel nehezebb lesz a villamosra felszállni, mint a buszra.

    Hát nem ártana belegondolni, hogy az alacsonypadlós villamos mindig hajszálpontosan ugyanolyan közel áll meg a pontosan hozzá igazított magasságú peronhoz, úgyhogy a felszállás iszonyatos nehézsége a babakocsi megtolása lesz előrefelé pár méternyit...”
  • 167. saturnus 2012. január 02. 07:02
    „Minden ami szemét,felesleges és rosssz az a szemetesbe kerül. Ilyen a tőrténelem szemetes ládája is.”
  • 166. atomboy 2011. december 31. 16:36
    „164. eszterláncicérna
    Anna kut, Nagyposta, Aradi ter nem a Belvaros resze? Neked kellene gondolkoznod...”
  • 165. eszterláncicérna 2011. december 31. 13:24
    „"Arra megy ki a játék, hogy ne lehessen egy járattal a várost átutazni." Ott a pont. :(”
  • 164. eszterláncicérna 2011. december 31. 13:22
    „Hihetetlen, amit csinálnak! Most zötyögjek villamoson, ami ráadásul el sem visz a belvárosig és szállogassak át minimum 1szer? Emberek, tessék már gondolkozni néha!”
  • 163. öregvegyész 2011. december 30. 23:50
    „161 szunyi

    Szerintem tévedsz,vagy nem tudom te mit tekintesz Rókusnak Az tény ,hogy az újszegediek a Csongrádi s.úttól kezdenek el felszállni mert ott vannak azok a bevásárlási helyek melyek egész Újszegeden nincsenek, Denem egyszer szálltam már fel a végállomásán is. Viszont a Tesco tájékán megtelik és a mars téren legalább annyi felszálló van ,mint leszálló, Ugyanez a helyzet a Szlchenyi téren ahol általában dugig megtelik, mert a hídon túl vannak az újszegedi lakótelepek, a sportcsarnok, a kollégiumok, Az iskolák zöme pedig Szegedn. Én nem látom azt ,hogy a busz valahol nem lenne kihasználva. A 60-as és 71-essel kapcsolatos megállapításaid tévesek,A 60-as járatok lényegileg Szőreget kötik össze átszállás szerinted melyikről hova lehet? De ott van még a 70-es az sem jár üresen. Az sem látom be hogy ha két részre bontják olcsóbb lesz. Igy a 9-es trolit is megfelezhetnék,hiszen azon ugyanaz történik, a belvárosban fokozatosan az utasok kicserélődnekA széchenyi tér mega Mars tér tele lesz átszálló utasokkal, mint egy buszpályaudvar. A Rókusi körúton a csámborgó villamospálya szerintem nagyon bizarr közlekedési helyzeteket fog okozni, Az meg hogy mennyibe került a városnak a 2-es villamos nézet kérdése. Részint mert az Uniós pénzt is lehetett volna értelmesebben elkőlteni, másrészt még nincs kész. Hogyan lett a Városnak 2010 végére több mint 10 milliárd( Nem millió)adóssága. Mennyi lesz 2012-ben mire a vonal beüzemel? Hogyan lesz ez törlesztve?Adózunk, meg eladunk a belerokkanásig.”
  • 162. atomboy 2011. december 30. 22:10
    „158. öregvegyész
    Rokusi varosreszben lakok, es parszor volt alkalmam kettessel elmenni Ujszegedre, neha sportcsarnokba, neha tovabb (ott el egy ismerosom). Megfigyeltem az utasokat, valoban nagyon kevesen mentek velem ugyanoda, 90%-a leszallt Mars ter - Szechenyi ter kozott, a helyuket a kollegiumba igyekvo egyetemistak vettek at. Ezzel tamasztom ala szunyi allitasat.”
  • 161. szunyi 2011. december 30. 20:27
    „158. öregvegyész

    Mondom Rokusról 10%, azaz aki fölszál Rókuson annak kb 10% megy át Újszegedre, a többi a Belvárosba megy, vagy átszáll. Ennek a 10%-nak lesz rosszabb feltéve ha az 5-ös nem lesz jó neki. A többi 90%-nak jobb(alacsonypadló, klima, gyorsabb, kisebb zsufoltság(föleg reggel és délutáni csúcsba)).
    A 60-as, 71 -es utasok nagy része már most is átszálló, most meg a régi hosszú 2-es helyett lesz egy rövid, ami átszállásra kényszerít. Ez persze kényelmetlen, de nem lehet Szeged összes városrészét közvetlen járattal összekötni, mert arra isten pénze is kevés lenne.
    A 2-es villamos kb 500 millába került a városnak nem ez fogja csödbe vinni, bár ha nekem csak az éves bevételem 40%-a és nem 2* lenne az adósságom gazdagnak érezném magam.”
  • 160. man 2011. december 30. 18:01
    „137. Ha nem haragszol, majd emlekeztetlek erre a hozzaszolasodra, amikor azert sirtok, mert a bicikliuton nem ugy huzzak ki a csikot ahogy elkepzelitek.”
  • 159. kissrol 2011. december 30. 17:23
    „Kedves atomboy.
    Igazad van a megállóval kapcsolatban. Volt aki panaszkodott, hogy a 8-as nem váltja ki a 83-ast mert nem az SZTK előtt tesz le ezért gondoltam áthelyezésre de a sávváltás valóban nehézkes.
    A 2-es 20 percenként jár gondoltam belefér. Ha már annyira hiányolják. A 60-75 összevonása csökkentené a Mars tér zsúfoltságát,ebből a szempontból lennének jók az átmenő járatok.
    Köszönöm válaszod. :-)”
  • 158. öregvegyész 2011. december 30. 17:16
    „150 szunyi.

    Egyértelmű,hogy neked a c.6 változat a legjobb ezt akarod megmagyarázni. Se akár a 2-es akár a 71-es sőt a hatvanasok Mars-tér és Széchenyi tér megállókban való telitettségét megnézed akkor ,nem 10% jön át Újszeged felé. Ha igy lenne akkor igazad lenne és lehet ,hogy még ennyi járat sem kellene.Hozzátenném még sok oka van annak ,hogy az újszegedieknek be kell menni a Városba.
    Hozzátenném még a rókusi körúti nagy telitettséget én nem tapasztalom, de ha van is azt majd a 3db. villamos váltja ki.
    Végül megállapítanám, hogy az ÁSZ jelentés szerint a Városnak igen nagy adóssága van és a 2-es villamosvonal hozadéka ezt 50 év alatt sem fogja fedezni.De a kuglóf próbája az evés, ha ez jobb lesz mint a mostani akkor miért ellenezném?”
  • 157. Szemif 2011. december 30. 16:23
    „151. Belváros

    "Hát azért ebben benne volt az előző SZKT igazgató is!!!
    Szerencsétlen megoldás ez a kurta 2-es vonal, legalább a 4-es vonalig elvihették volna, ÍGY még a hurok fordulót is megtakaríthatták - de ehez a pénzen kívül ész is lellet volna!"

    Bele gondoltál egyáltalán, hogy mit beszélsz itt? Ez a megspóroltuk volna a hurokfordulót, ja, ez igaz, épp csak 1000 méternyi extra vágányt kellett volna építeni, és minden a 2-es vonalon közlekedő villamosnak csináltunk volna 1500 méter extra futást, mert ennyire van a Csongrádi sugárúttól a Tarjáni végállomás.
    Továbbá át kellett volna építeni a Csongrádi sgt-külső körút kereszteződést, tehát a beruházás minimum 1-1.5 milliárddal került volna többe. Mondom minimum.
    És akkor a járműbeszerzésről még nem is beszéltünk, ugyanis 9 PESA nem lett volna elég a hosszú 2-esre, még kellett volna minimum három, ami további másfél milliárd.
    Ja és hát a futásteljesítmény, mert arra nincs eus fedezet:
    Gyors számítás, a 2-es vonal ismert menetrendjével ha Tarjánig jártak volna, az 110ezer Km pluszban évente, és semmit nem váltassz ki vele. 110ezer Km, ami elég sok, a 16-os busznak ennél kisebb éves futásteljesítmény miatt kellett "meghalnia".

    Tehát úgy is fogalmazhatunk, hogy ehhez ész nem, csak pénz kellett volna...

    "UGYE HOGY NEM KÉNE MINDIG MOCSKOLÓDNI _ SZIDNI AZ ÚJ VEZETÉST!!!!! "

    Valójában a többség nem mocskolja az új vezetést, csak jobban bízott Dózsában, főleg annak fényében, hogy a mostani Tóth-Nemes duó már kapott lehetőséget a bizonyításra és nem nyűgőzték le a nagyérdeműt, most itt egy újabb esély, de nekem elég erős kétségeim vannak. Egyszerűen nem lehet látni, hogy merre tovább...
    Valójában Dózsa Gábor bizonyította, hogy tud mit kezdeni az SZKT-val ,és hosszabb távú terve is volt, a mostani két vezér egyelőre befejezi, amit Dózsáék kezdtek, amit itt felsorolsz mint hataémas teljnesítményt, azt mind a 2011 előttről örökölték, saját önálló ötletet, a "szeretnék venni 20 új villamost"-on kívül nem igazán volt.”
  • 156. atomboy 2011. december 30. 15:55
    „155. kissrol
    "Olvasszák össze a 60-75, 60Y-75Y járatokat."
    Ha jol remlik, a 60-as Szoregre, a masik Dorozsmara jar. Ez esetben nagyon hosszu utvonal lenne, sok elakadasi lehetoseggel, ami azzal jar, hogy nehez lesz, sot, majdnem lehetetlen betartani a kovetesi idot.

    "trolivá építeni a 2-es buszt, Lehetne Csongrádin járatni Makkosházára."
    Igy is tulterhelt a Csongradi felsovezetek. Bizonyos mennyiseg atlepese utan romlik a minoseg.

    "8-as Hősök kapuja megállót áthelyezni a Ságvári oldalába,"
    Nem szerencses megoldas, ugyanis tul kozel van egymashoz Boldogasszony sugarut es Szentharomsag utca. Azt jelentene, hogy Dugonics ter felol erkezve a belso savon kell haladnia, majd egybol kivagni jobbra a megallo miatt, aztan megint be kell gurulnia a belso savba, hogy a kapu elott szabalyosan elhaladhasson. Lehetne mindket jobbra kanyarodo savon engedni az egyenesen haladoknak, de ez akkor is torlodast okozna.

    "de az előbb említett áthelyezés ezen segíthetne."
    Templomkertnel van megallo.”
  • 155. kissrol 2011. december 30. 15:30
    „Elmondom még egyszer, hogy a 2-es villamos Tarjánig történő kiépítése irreális és marhaság. Aki onnan utazna a belváros felé nem a 2-est választaná. Azt az utasmennyiséget ami a körút és József A. sgt kereszteződése és Makkosháza között ébred, bőven el tudja látni a 90-es, 84-es buszok együttese.
    A 2-es villamosra igenis szükség volt, szükség van, egyáltalán nem agyament ötlet, Párizs, London is villamost épít oda ahol eddig busz volt. Irdatlan utasmennyiség utazik Makkosról Rókusról a belváros felé, túlnyomó része pedig oda és nem tovább. Többen is írták, hogy reggelente nem fértek fel a buszra, na ezért van a villamos. Gyorsabb, környezetbarát, nagyobb kapacitású. Jobb lett volna Hont Ferenc utcáig kiépíteni, de a buszok se azon az egy megállón telnek meg. Továbbá ott van a 19-es troli azzal a piac is elérhető.

    Ami orbitális baromság lenne a 83-as Mars térig közlekedtetése. Olvasszák egybe a 20-assal. A 78-ast ha lehet akkor vezessék a Körtöltés utcán. Olvasszák össze a 60-75, 60Y-75Y járatokat. Egyszer a jövőben nem lenne butaság trolivá építeni a 2-es buszt, Lehetne Csongrádin járatni Makkosházára. 8-as Hősök kapuja megállót áthelyezni a Ságvári oldalába, onnan közel az 1-es is meg az SZTK is. Ja igen, így az átszervezéssel Makkosházáról el lehet érni átszállás nélkül a klinikákat, az SZTK-t is igaz picit több sétával, de az előbb említett áthelyezés ezen segíthetne. Sírás az megy, de az, hogy de jó, hogy újabb pontokat elérhetnek átszállás nélkül, na az nem.

    De a legsürgetőbb az időalapú jegyrendszer bevezetése és akkor az átszállás anyagi problémája is megszűnik. Például 15 perces jegy 150 Ft, 30 perces jegy 300 Ft 60 perces jegy 400 Ft. Ez csak példa.

    Az SZKT meg folytassa amit eddig csinált, újítsa fel a járműveit, készítsen trolikat használt buszból ha venni nem tud. A KTNF6-t szívesen látnám forgalomban.”
  • 154. henrik19-98 2011. december 30. 14:59
    „87. Lugas6!
    "A nyugdíjasok is emberek, nem kell őket lenézni."

    De ha már a villamosra/buszra/trolira tudnak SZALADNI, akkor már 600 m-t nyugodt tempóban le tudják sétálni, nem??”
  • 153. atomboy 2011. december 30. 14:49
    „151. Belváros
    "Szerencsétlen megoldás ez a kurta 2-es vonal, "
    Kurta? Hosszabb, mint az egyes vonal...

    "legalább a 4-es vonalig elvihették volna,"
    Annak meg mi ertelme lenne? Varosunk sugaras szerkezetu, az utasok tulnyomo reszenek belvarosban van az uticelja, kevesen mennek kulso koruton. Erre jo pelda a 90-es busz.

    "Márciustól min. 3 db PESA 120Nb villamos fogja szelni a 2-es vonalat,"
    Es nem orulsz?

    " de FVV-ket is tennék közéjük egy kis nosztalgia, és az átkozott sínek bejáratása miatt!"
    Az FVV vesztartalekkent lennenek, amig nem erkezik meg mind a 9 PESA.

    "Az új SZKT vezetés alatt elkészült:"
    Az elkeszulte nem egyenlo a megkezdessel. Az az elozo vezetes erdeme, hogy elindult valami. Ugy olvastam, hogy a papiron betervezett felujitasokat, beszerzese azonban leallitotta az uj vezetes.

    "Az új trolik sorsa kétséges, mert amivel pályáztak csak papíron létezett, na de a Skoda ilyen villamossal pályázott Miskolcon is!!!"
    Mar van egy mukodo peldany, a videomon lathatod: http://www.youtube.com/watch?v=qy1R8c6g9sQ

    Neked is boldog uj evet. Es probalj kicsit tajekozottabb lenni.”
  • 152. szpalika 2011. december 30. 14:35
    „Tehát van 4 újabb 15Tr, ami az állomány számának gyarapítására jó maximum.
    Ami nincs: KT8A3, a részben alacsonypadlós villamos. Ezt meg lehetett volna csinálni.
    Ami a kérdés: az SZKT felújítási keretéből kitelt volna-e évente 2 db ARC troli és 1 részben alacsonypadlós villamos.”
171 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kórház helyett otthon gyógyulni

A kórházi kezelés számának csökkentése, idejének rövidítése a célja a beteg otthonában igénybe… Tovább olvasom