Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Van igazi egész napos iskola is

Szeged - Egész napos iskolának hívjuk a szeptember óta bevezetett rendszert, pedig az, hogy kötelezően ott vannak a gyerekek délután 4-ig, messze áll ettől az oktatási modelltől. Szeged két iskolájában működik igazi egész napos oktatás, a gyerekek és a szülők is kedvelik.

Egész napos iskola. Így nevezik a szeptember óta életbe lépett új rendet, amely szerint az általános iskolás diákoknak délután 4-ig kötelező az intézményben tartózkodniuk, hacsak szülői kérésre nem kaptak ez alól felmentést. Ez a megoldás azonban csupán gyermekfelügyelet, vagy jó esetben napközis ellátás, semmiképpen nem egész napos iskola. Szegeden két intézmény is működtet valódi egész napos rendszert – a szülők és a diákok is kedvelik.

A Fekete István Általános Iskola alsó tagozatosai a Kónyáné Farkas Hedvig által kifejlesztett MESÉM-program szerint tanulnak. – A munka- és ellenőrző kártyás, speciális, értékteremtő modell lényege, hogy segítse az átmenetet az óvodából az iskolába – mondta el Kispéterné Kotogán Erzsébet intézményvezető. Negyvenöt perces beszélgetőkörrel indul a nap, majd 2 és fél órás intenzív tanulás következik 11 óráig – abban az idősávban, amikor a gyerekek a legfogékonyabbak. Itt munkakártyákkal dolgoznak, ami lehetőséget ad az önálló munkára az ügyesebbeknek, így a lemaradókkal a pedagógus külön tud foglalkozni.

A Fekete István Általános Iskola diákjai változatos elfoglaltsággal töltik napjukat az intézményben. Fotó: Schmidt Andrea
A Fekete István Általános Iskola diákjai változatos elfoglaltsággal töltik napjukat az intézményben.
Fotó: Schmidt Andrea

Ezt értékelő beszélgetőkörrel zárják, majd fél 12-től délután 2-ig szabad sáv van, ahol a gyerekek lényegében azt csinálnak, amihez kedvük van. Délután ismételnek, vagyis elmélyítik a tananyagot, majd kreatív játékkal, fél 5-kor zárják a napot.

– A kerettantervünk ugyanaz, mint a többi iskolának, csak rugalmas a tanrend. Ha a pedagógus azt látja, hogy a gyerekek nem fogékonyak, megfoghatja őket, és kiviheti az udvarra játszani. A gyerekeknek pedig nem kell 8-tól 1 óráig folyamatosan a topon lenniük, ráadásul leckét, tanulnivalót sem visznek haza soha – foglalta össze a rendszer előnyét az igazgató.

A Petőfi Sándor Általános Iskola Bálint Sándor Tagintézményében teljesen más módszerrel, de szintén egész napos iskolai rendben tanítanak immár 15 éve. Itt másfél órás tantárgyi blokkokban dolgoznak az alsósok. Az elsajátított tananyagot egyből gyakorolják is, majd kapcsolnak hozzá valamiféle tevékenységet: manuálisat vagy éppen mozgásosat. – Így fordulhat elő, hogy délután 2-kor kezdődik még órájuk, és így töltjük ki 16 óráig az időt. Viszont a házi feladatot egyből elkészítik, és sem elméleti, sem gyakorlati tanulnivalót nem visznek haza – mondta el Szöginé Veczkó Ibolya intézményvezető. Hozzátette: ehhez a módszerhez nem kell több pedagógus vagy más tananyag, mint a hagyományos oktatási rendhez, viszont nagyon eredményes.

A tapasztalatok szerint a szeptember óta kötelező délutáni iskolai benntartózkodás alól a legtöbb felsős felmentést kér. Nem véletlenül: napközis rendszerben ők már nem tudnak hatékonyan tanulni. A Petőfi és a Bálint Sándor iskolában azonban erre is találtak megoldást: az úgynevezett együtt tanulás bevezetésével az 5–8. évfolyamosok 70 százalékát bent tudják tartani az intézményben. – Egy osztályra két pedagógus jut, így a tanár nagyjából 12 gyerekkel foglalkozik. Nem felügyelőként van azonban velük: megbeszélik a tananyagot, és úgy tanulnak másnapra a gyerekek, mint otthon, csak éppen szakmai segítséggel. Amikor pedig végeztek, mehetnek az általuk kiválasztott szakkörre – mondta el Szöginé Veczkó Ibolya. – Amióta ezt bevezettük, sokkal többen maradnak, mint korábban, és úgy tűnik, a szülők is elégedettek ezzel a rendszerrel, hiszen nem veszik ki a gyerekeket év közben sem.

Olvasóink írták

  • 8. Pandora 2013. november 13. 19:50
    „7. agytröszt 2013.11.13. 18:53

    olvastad a Feldmár cikket? :D”
  • 7. agytröszt 2013. november 13. 18:53
    „Nem kellene hozsannázni, mert egyáltalán nem ideális megoldás az egész napra széthúzott oktatás. Ha valaki a gyermekét zeneiskolába, vagy más művészeti,estleg egyéb külön pl. sport, vagy bármilyen más - az iskolában nem elérhető -oktatásban szeretné részesíteni, ezzel lehetetlenné válik. ( Cél egyenoktatás, egyentankönyv, egyengyerek, önálló gondolatok, és képességfejlesztés nélkül) Nem veszélyes aki nem ismer más lehetőséget, csak amit lát......”
  • 6. v.imre 2013. november 13. 11:22
    „4. Qllancs 2013.11.13. 10:28

    Véleményed általam sejtett tartalom vonatkozása csak megerősíti a 2. pont alatt általam felvetett észrevétel lényegét. A cikket így vezettem volna be a megjelenttel szemben: Egész napos iskola. A népnyelv így nevezi megkülönböztetés nélkül úgy a ténylegesen délután 4-ig a napi tananyag leadása tanmenetét elterítő, mind a hagyományos folyamatos napi tanmenettel a napi adagot 1-ig befejező oktatási rendszert az intézmény azon kötelezettségével, hogy ez utóbbi esetben délután 4-ig kötelező számára a gyerekekkel való foglalkozás feltételei megteremtése. Ez utóbbi tanrend szerint kérheti ki a szülő gyermekét a délutáni szabad foglalkoztatás rendjéből. Meglehet, hogy rövidebb tőmondatokkal is le lehet írni mindazt a lényeges különbséget, mint ahogy azt én itt megtettem.”
  • 5. NP1 2013. november 13. 11:21
    „3. Naca 2013.11.13. 10:23

    Miben is olyan kiváló a Karolina?”
  • 4. Qllancs 2013. november 13. 10:28
    „Az országos átlag : alsósok 1 /3 ..27 % nem kér a du. foglalkozásokból !
    A felsősök 3 /4 akiket a szülők elkértek..mert du. edzés, külön órákra stb járnak !”
  • 3. Naca 2013. november 13. 10:23
    „Igen, a Karolina, de ugye az nem számít, mert csak az állami iskolákat nézik. Pedig van nekik mit tanulni az egyházi iskoláktól.”
  • 2. v.imre 2013. november 13. 10:18
    „Van egy kis félreértésre alkalmat adó abban, ahogy a cikk kezdődik. Ne vegyék szőrszálhasogatásnak, de másként fogalmaztam volna a következő kapcsolatot. "...Egész napos iskola. Így nevezik a szeptember óta életbe lépett új rendet, amely szerint az általános iskolás diákoknak délután 4-ig kötelező az intézményben tartózkodniuk, hacsak szülői kérésre nem kaptak ez alól felmentést. ..." Az utolsó mondatrészt el kellett volna hagyni: "...hacsak szülői kérésre nem kaptak ez alól felmentést." Mert e mondatrész használatban immár az intézménynek kötelező délután 4-ig a gyermekek felügyeletéről gondoskodni a délelőtti folyamatos tanmenet befelyezése utáni délutáni órákban.
    Ugye nem is vagyok szőrszálhasogató?”
  • 1. Magica 2013. november 13. 08:58
    „Akkor a 3. ilyen iskola a Karolina immár 25 éve.....”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Várólisták: egyre többen vásárolják ki magukat

Nemcsak műtétekre, a megelőző diagnosztikai vizsgálatokra is akár hónapokat kell várni. Aki megteheti, „kivásárolhatja" magát a listáról. Tovább olvasom