Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Vannak még csodák - dilatációszerelés a Bertalanon

Szeged – Jókora dugót okoz reggelente a Bertalan híd javítása. Ennek ellenére örülnünk kell – 6 hónap után eltűnhet az egyedi "fekvőrendőr".
Az idén 32 éves Bertalan híd javítása újabb fázisába ért: megkezdték a szegedi hídfő 2010 őszén letakart dilatációjának a cséréjét. A hurrá hangulatot az is indokolja, hogy a hidat, a kamionoktól megszabadulva ezután kevesebbszer zárják le – legalábbis apróbb felújítások miatt.

A Magyar Közút Zrt.-től megtudtuk, hogy a munkálatokkal május 15-éig kellene végezni, ugyanis a hídjavításhoz sem a meleg, sem a hideg nem jó. A felújítást az időjáráson túl a dilatációs elemek legyártása is hátráltatta. A jelenleg érvényes szabályok szerint a renoválást tendereztetni kell, és a nyertes csak a szerződés aláírása után rendeli meg az dilatációs elemet. És a közbeszerzések világa nem éppen a gyorsaságról híres.

(Sz)épül a Bertalan híd - sokadik felvonás. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Kedden délelőtt kilátogattunk a hídra, hogy megnézzük, éppen hol tart a felújítás. A munkások a dilatáció fedését távolították el. A közel 500 kilogrammos vaslemezeket teherautóra rakták. Mint megtudtuk, a könnyednek ígérkező pakolás nem várt problémákba ütközött. A 6 hónapos „szünet", a napi, több ezer kamion miatt a fedlap csavarjai elhajlottak, így a fedelet csak flexelés után lehetett kiemelni.

Elmondták, a híd nagyon mozgékony – napi 10 centit is elmozdulhat a hőhatások miatt. A dilatációs elemek beemelése előtt megtisztítják a szerkezetet. Az alig 15 centiméter széles „hídrést" az éjszakára befedik, nem bízzák a véletlenre a terelést figyelmen kívül hagyó közlekedők és autóik épségét.

A forgalom egy-egy sávra szűkült, a felújítást jövő hétre befejezhetik. Persze, csak, ha nem szól közbe az időjárás.

Olvasóink írták

41 hozzászólás
  • 41. papagaly 2011. május 19. 13:57
    „Apró popó: a forgalom átszervezése idején a Roosevelt teret mi is átnevezhetnénk, mint a reális pestiek teszik, mi csak rosszat köszönhetünk az ipsének, kár neki egy teret, -aminek volt rendes magyar neve, ha jól vélexem: halpiac tér (?)- áldozni. A szovjet nyomásra neki adott tér lehetne ismét a régi, de akármi más is jó lenne (pl. Múzeum tér, Móra tér )”
  • 40. papagaly 2011. május 19. 13:50
    „Csak aztán addig kitartson, amíg az Öreg hídon is megtartják a soron-következő felfordulást, ( a célszerűséget emlegetik, de a városházi cél nem föltétlen a többség célja) mert legutoljára nem is olyan régen dilatáltak.
    Mi lenne, ha a harmadik (vasútinak is használható) hidat elkezdenék építeni, a forgalom célszerűsítése érdekében?
    Az Öreg híd forgalmának átszerkesztése alatt meg az elmaradhatatlan hídi vásárt meg az Új hídra kellene szervezni, mert az a legfontosabb, ha már kenyér kevés van, legalább cirkusz legyen.
    Az átépítés hírét a Szeged, ahol jó élni c. városházi kiadványból vettem. De a harmadik hidat sehol se találom. Elfelejtették.
    A 30 km-es táblát- csodák csodája- levették, de a 70-est visszatahetnék”
  • 39. ifj. Nagy Gábor 2011. május 05. 22:05
    „38. bzoli-41

    Te mikor jártál utoljára a Belvárosi hídon? Mert ott kb. 15 éve gumis van, és épp lentebb írtam, hogy a tévébejátszásban úgy láttam, ismét ez kerül a Bertalanra is...”
  • 38. bzoli-41 2011. május 05. 21:33
    „Reméleb olyan lesz az elem mint a Belvárosi hídon. Az fémből van fésű alakú, és sosem használódik el...”
  • 37. attis 2011. május 05. 16:35
    „De gyorsak ijen hamar kicserélik:). Rég jártam a Kossuth lajos uj csomopontban ,ott meg javitoták már ajelzö fényeket??. Ha jol emlékszem a jo idöre vártak.”
  • 36. unknown 2011. május 05. 09:34
    „35. KamuNeni 2011.05.05. 09:01
    Nekme fogalmam sincs mi az a diletacios szereles??

    Az anyagoknak van egy alapvető fizikai tulajdonsága: hőmérséklet (továbbá más egyéb fizikai behatásra) változás okozataként megváltozik a térfogatuk. Hőemelkedésre tágulnak, hőmérséklet csökkenésre összehúzódnak. Egy több száz méteres, folyó felett épített mérnöki szerkezet esetében (akár acélból, akár betonból készült) ez a méret változás annak hosszában elérheti a 15-20 centimétert is. A hídelem így hosszában "harmonikus" méretváltozást szenved, követve a külső hőmérséklet változást. Ha a híd mereven volna hozzáépítve a két parton álló pillérhez, akkor a nagytömegű hídelem vagy letépné magát a merev rögzítéséből, vagy kibillentené helyéből a két parti pillért. Ezen hosszanti változás biztosításához kell lehetőséget adni a hídelemnek: alul legalább az egyik végén egyszerűen görgős alátámasztást alkalmaznak, s felül a pályatest folyamatosságát biztosítják olyan szerkezettel, ami folyamatosan elfedi, takarja a tágulással változó rést. Erre szolgál a dilatációs elem, az egymással szembe fordított két fésű, amelyből az egyik fél a parti fix oldalhoz, a vele szembe fordított pedig a változó hosszúságú híd pályatesthez csavarozott. A "dilatációs elem" fogalom helyett használatos a "hőtágulási elem" fogalom is, de az előbbi az általánosan elfogadott fizikai fogalom átvétel, használat.”
  • 35. KamuNeni 2011. május 05. 09:01
    „Nekme fogalmam sincs mi az a diletacios szereles?? Van valaki aki el tudna magyarazni? Van arra valami normalis szo is? Biztos vagyok benne hogy van de akkor miert nem azt hasznaljak???

    Hulyek ezek az ujsagirok?”
  • 34. ifj. Nagy Gábor 2011. május 05. 09:00
    „33. unknown

    A városi tévé híradójában egy pillanatra mintha a gumis tűnt volna fel, sajnos...”
  • 33. unknown 2011. május 05. 08:44
    „Ma reggel vettem észre, hogy S. Cs. írásában lévő hiperlinkre kattintva olvashatom a 27. hozzászólásomban emlegetett "gumis dilatációs elem" dolgot... Ha már tegnap is itt volt, akkor elnézést. Estére az ember figyelme már fáradt. Azért az érdekelne, hogy most melyik változat kerül beépítésre, a gumi óvszeres, vagy a kemény acélos? :-))) Aki tudja, mondja!”
  • 32. technoise 2011. május 04. 23:53
    „28. Palmer2011 2011.05.04. 20:09

    Azt jól látod, hogy több éve folyamat csinálják/cserélgetik, de ez a "fekvőrendőr" tényleg kb. fél éve van kint.”
  • 31. izsi 2011. május 04. 23:32
    „Hát a 40 km/h-s sebességet nem nevezném száguldásnak, annál már rendesen ütött...”
  • 30. man 2011. május 04. 23:09
    „29. Ha tudnád hogy mit olvasol, értenéd, hogy nem az a baj, hogy javítják, hanem hogy ezért nem fog senki térdre borulni, ennyi idő után meg főleg... Ha meg hiányolod a forgalom lassítását, feküdj ki te...”
  • 29. h65535 2011. május 04. 22:38
    „moderálva> az is baj ha javítják és az is ha nem... jó lenne eldönteni mi a jó!
    másfelől jó volt így, mert egy kicsit lassított a sok száguldozó seggfejen!”
  • 28. Palmer2011 2011. május 04. 20:09
    „Arcpirongató hazugság, hogy 6 hónapja van ott, mivel nagyon - nagyon régóta már kínlódás a hídon áthajtani. Kb. 1,5 ha nem 2 éve nem tudják a dilatációt megcsinálni. A döccenő kb. 1,5 éve van ott. Hogy hazudhat ekkorát a Délmagyarország nyilvánosan ?”
  • 27. unknown 2011. május 04. 19:58
    „Végig olvastam az összes hozzászólást, hogy ne ismételjek olyat, amit másvalaki már említ. Tehát. Nem arról volt szó korábban, hogy ezt a dilatációs szerkezetet folyamatosan a szavatossági időn belül kellett, s most is kell cserélni? Mert ugye ez esetben nem kellett volna újra tendereztetni. Mert a javítást az eredeti kivitelezőnek lett volna dolga elvégezni. Mert folyamatosan a valóban tartós acél fésűs szerkezet helyett állandóan valami gumis szerkezetet építettek be, amelynek élettartama olyan amilyen. Ami miatt kellett eddig is szinte folyamatosan cserélgetni ezen műtárgyat. Mert mintha olvastuk volna korábban, hogy e cég raktáraiban vannak, voltak tárolva ezen gumis elemek éppen számítva azok szavatossági időn belüli elhasználódására.”
  • 26. zsolty 2011. május 04. 19:01
    „Na, ha már torlódás, akkor igazán megcsinálhatnák a hídról lefele menet a cipőgyár felé az utat is. Nem mondanám, hogy jó állapotban lenne..”
  • 25. pistimolnar 2011. május 04. 16:11
    „11.komlodi - Ők most nem érnek rá, szolgálnak és védenek - Gyöngyöspatán!”
  • 24. antikos 2011. május 04. 15:23
    „Milyen rendesek ezek ...... Az, hogy a mi pénzünkből, kellő mennyiséget lenyúlva végre valahára meg lesz csinálva...<moderálva..>”
  • 23. man 2011. május 04. 13:38
    „21. Egyébként meaculpázzon a közútkezelő, hogy egy ilyen ugratón kellett hónapokig közlekednünk...”
  • 22. man 2011. május 04. 13:37
    „21: Én mea culpázzak ennyi idő után, mert más végre megcsinálja azt amiért fizetik? Térdre ne boruljak? Örülök ha az eddigieknél tovább tart az új elem...”
41 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Belebetegszik, ha Olgát játssza

Szeged - A Három nővér Olgájaként láthatja a közönség ezen a héten a kisszínházban a Domján… Tovább olvasom