Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Variációk Stabat Materre

Szeged - Pergolesi és Arvo Pärt Stabat Matere is olyan erős, hatásos zene, hogy nyert ügye van annak, aki táncszínházi produkciót készít belőlük. A Juronics Tamás dupla koreográfiáját előadó Szegedi Kortárs Balettet lelkesen ünnepelte a premierközönség pénteken a kisszínházban.
A Szegedi Kortárs Balett az emlékezés és a megújulás szándékával tűzte műsorra Juronics Tamás új koreográfiáival Pergolesi és Arvo Pärt Stabat Materét. A társulat 25 éves jubileumi szezonjának második bemutatója előtt a Kossuth-díjas koreográfus, művészeti vezető Pataki Andrással, a társulat igazgatójával lépett a függöny elé, hogy együtt köszöntsék a premier közönségét. Emlékeztek az alapító művészeti vezetőre, Imre Zoltánra és a negyedszázaddal korábbi Stabat Mater-produkcióra, amelyben még fiatalon együtt táncoltak. Emelkedett hangulatban kezdődött az este, a felfokozottság a bemutató végéig megmaradt.

Két himnusz a fájdalmas anyáról. Fotó: Frank Yvette (galéria)

Az eszköztelenségével, letisztultságával ható első koreográfia Arvo Pärt gregorián zenében gyökerező puritán muzsikájára született. A díszletkoncepciót is jegyző Juronics Tamás lecsupaszított, minimalista kék-fehér színpadot képzelt el hozzá: a zsinórfüggöny háttér a felhős kék eget idézi, állandó mozgása, lebegése álomszerűvé teszi a jeleneteket. Hajszán Kitti lágyan libbenő kék ruhában, artisztikus finomsággal, ugyanakkor ifjonti dinamizmussal táncolja a fiatal Máriát. Hatásos kép az angyali üdvözlet: Gábriel arkangyal a felhőfüggönyből lép elő, hogy az üzenetet elmondja. Czár Gergely világoskékben, hűvös eleganciával táncolja a hírhozó főangyalt; a legszebb kép talán az, amikor árnyjátékot játszanak Hajszán Kittivel. Mária víziójában jelenik meg Jézus: a szenvedéstörténetet és a kereszthalált Csetényi Vencel kopasz Krisztus-figuraként plasztikusan táncolja el. Többnyire a korábbi Juronics-koreográfiákból már jól ismert mozgásvilág újabb variációit kapjuk, kevés az új mozdulat, már sejthető, melyik lépésből mi következik majd. Biztosan bennem van a hiba, de a produkcióban nem tudtam felfedezni mindazt, amit a színlapon a darab kapcsán Máriáról írtak: „...mindennél erősebben érzi a szent ügyet, a nemes feladatot, melyet Jézus teljesít be, melyben részt kell vállalnia anyjaként. Megnemesülve a tudattól, hogy fájdalmas sorsában is Isten útját, az emberiség javát, üdvét szolgálja, tudatosan, önmaga vállalja a gyermekáldást és a velejáró minden örömöt és bánatot".

Két himnusz a fájdalmas anyáról. Fotó: Frank Yvette (galéria)

A Pergolesi-darabra készült másik Stabat Mater-koreográfia összetettebb, képileg is dúsabb, izgalmasabb. Ötletesen egyszerű – és a nyitójelenetben egyértelműen Imre Zoltán régi produkciójára utal – a díszlet. Hat asztalt mozgatnak úgy a táncosok, hogy a fehér asztallapok hol vetítési felületté, hol pedig szinte oszlopcsarnokká válnak. Egymásra pakolva a lágerek emeletes ágyait is megidézik, máskor pedig hatalmas, fehér keresztté állnak össze. Bianca Imelda Jeremias jelmeztervező nemcsak talpig feketébe öltöztette a Szűz Mária figuráját szuggesztív erővel, finom, érzelemgazdag nőiességgel táncoló Zsadon Flórát, hanem a mérhetetlen gyász jeleként még egy óriási fekete lepel is tekeredik utána. Ez a Mária-történet nemcsak a Szűzanyáról, hanem a fiukat elvesztett mindenkori anyák fájdalmáról is szól, a koreográfus szándéka szerint nekik állít emléket. Miközben a háttérben kivetítve a művészettörténet legismertebb angyali üdvözlet, Madonna gyermekével, Pieta és Krisztus a kereszten festményeinek segítségével az eredeti bibliai történet bontakozik ki, a táncosok párhuzamosan egy másik egyetemes sztorit is megjelenítenek: a háborúk pusztítását, az elveszett emberéleteket, a mérhetetlen anyai fájdalmat. Míg az első részben a kék és a fehér, ebben a gyász feketéje és a szenvedés vérvöröse a domináns szín. A leghatásosabb jelenet, amikor a csonka Krisztus-festmények mögé állnak a táncosok, és a kezükkel egészítik ki, teszik élővé a kivetített képeket. A képzőművészeti utalásokkal teli darabban Palman Kitti, Markovics Ágnes, Csetényi Vencel és Czár Gergely is kitűnt egy-egy erős egyéni pillanattal.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tiszai szörfözésre kérnek engedélyt

A Tisza szegedi szakaszán a szörfözést tiltó rendelet eltörlését kezdeményezi a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál a Tiszavirág Sportegyesület. Tovább olvasom