Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Városfejlesztés trolival, villamossal

Dán cég magyar irodája készíti a Szeged következő négy évét meghatározó fejlesztési pályázatot. A COWI Magyarország május végéig vizsgálja: merre menjen az újrókusi villamos, az újszegedi troli, a klinikáknál hol legyen a trolivégállomás. Közbeszerzés keretében nyerték a megbízást, 33 millió forintért vállalták a munkát.
Kérdés, lehet-e zöldfelületet kialakítani a Kálvária sugárúton. Fotó: Karnok Csaba
Egy dán mérnök-tanácsadó vállalat magyarországi irodája vizsgálja meg, milyen legyen Szeged új közlekedési hálózata. A COWI Magyarország Kft. készíti a város uniós nagyprojektjéhez szükséges megvalósíthatósági tanulmányt. Közbeszerzés keretében nyerték a megbízást, 33 millió forintért vállalták a munkát.

Botka László polgármester a nagyprojektről korábban azt mondta: az elektromos üzemű közösségi közlekedés fejlesztése a következő ciklusban gyakorlatilag teljesen leköti a város erejét. Előzetesen körülbelül harmincmilliárd forint elköltésével számolnak. Uniós támogatással teljesen megújítanák és bővítenék a szegedi troli- és villamoshálózatot. Több sugárút, tér, utca átépülne; parkolókat, biciklitárolókat alakítanának ki. Új járműveket is vennének, új remíz épülne, korszerű elektronika irányítaná a forgalmat.

A COWI Magyarország Kft. megvizsgálja, a város által tervezett fejlesztésekből melyek azok, amelyek közlekedési szempontból indokoltak; gazdasági, környezetvédelmi és egyéb szempontok szerint megtérülők. Ezután elkészül a pályázat – mondta Perjés Tamás. A tanácsadó cég közlekedési igazgatója hangsúlyozta, az alapvető elképzeléseket a város korábban kialakította. Tervezik például az 1-es villamos meghosszabbítását a Rókusi körúton. Trolibusz közlekedne a 10-es busz helyett és az újszegedi víztoronyig, illetve a klinikákig. A COWI eldönti, mindebből mit tartanak szükségesnek, mit nem javasolnak, illetve milyen új lehetőségek merülnek föl. Vizsgálják a megoldások hatékonyságát is, megadják a támpontokat, az alapvető irányokat a további tervezéshez.

Nagyprojektek

A 2007–2013 között elérhető EU-támogatások felhasználása érdekében szükség van arra, hogy jövőre azonnal indítható projektek álljanak készen. Ezzel Magyarország a tervezési időszak kezdetétől pénzhez juthat. A kormány tavaly kijelölt 38 nagyprojektet, amelyeknél a műszaki kivitelezés 2007 elején azonnal indítható, e körbe tartozik a szegedi közlekedésfejlesztési csomag is.

A COWI mérnökeinek a javaslatai a városképet is érintik. Feladatuk például a felületek újraosztása a Kálvária sugárúton. Eldöntik, mennyi hely jusson a villamosnak, az autóknak, a gyalogosoknak, a bicikliseknek, és lehet-e zöldfelületet kialakítani. Zöld kerülhet a városba azzal, hogy a sínek közét gyep tölti ki, így a villamos egy zöld sávon siklik végig. Ilyenre a József Attila sugárúton adódhat lehetőség. A Kossuth Lajos sugárúton busz és villamos által közösen használt sáv létesítését fontolgatják. Vizsgálják a tervezett új nyomvonalak gazdaságosságát, és azt is, milyen utcákon vezessenek azok, hol legyen a végállomás.

A Rókusi körúton keresik a helyet a villamospályának; vizsgálják, a Csongrádi sugárút táján hol legyen a forduló. Megnézik azt is, hogyan lehetne Újszeged belső részeire trolit vezetni. Megkeresik a megfelelő helyet a Tisza Lajos körúton meghosszabbított 8-as troli végállomása számára – tájékoztatott Nagy Sándor. A városfejlesztési alpolgármester hozzátette: végül a közgyűlés dönt a COWI javaslatairól. A megvalósíthatósági tanulmányt május végéig kell elkészíteni.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Népszerű az új ügyfélhívó

Kulturáltabb és biztonságosabb az ügyintézés a szegedi önkormányzat szociális irodáján, népszerű az… Tovább olvasom