Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Vasárnap Critical Mass Szegeden is

Nem célunk a biciklizés ráerőltetése a város polgáraira, csak a közösségi szintű gondolkodás és az ésszerű mobilitás térnyerése - mondják a Critical Mass szervezői. A szegediek szerint már elértek valamit a 2006 óta itt is megrendezett kerékpáros felvonulásokkal.
Benzinről le! Bicajra fel! – ez a tavaszi Critical Mass mottója. A kerékpáros felvonulást vasárnap rendezik, Szegeden 15 órakor indulnak a Dóm térről, és 17 órakor érkeznek ugyanoda a felvonulók.

„Nem célunk a biciklizés ráerőltetése a város polgáraira, csak a közösségi szintű gondolkodás és az ésszerű mobilitás térnyerése" – olvasható a rendezvény honlapján. A Critical Mass felvonulást önkéntesek szervezik, a rendezvény semmilyen reklámra nem nyitott, és a pártlogós „vackokat" sem engedik a programon. A CM „csak a kerékpározásról szól, de nyíltan felvállalt célja, hogy a politikusok figyelmét is felkeltse az ügy. Akár el is jöhetnek, mi ezzel nem foglalkozunk. A felvonuláson azonban nem politizálunk" – írják. Szegeden hetedik évre vonulnak fel a kerékpárosok, elértek-e már valami eredményt? – kérdeztük az egyik szervezőtől, Csüllög Imrétől.

– Igen! Azon túl, hogy közösségformáló ereje van egy ilyen rendszeres összejövetelnek, örömbiciklizésnek, talán segített tudatosítani a város lakóiban, hogy Szegeden is reneszánszát éli a közlekedés ezen környezetbarát, olcsó és praktikus módja, és helyét keresi a napi közlekedésben. Régi felvonulásokon rendszeres konfliktusok voltak a közlekedés többi résztvevőjével, mára ezek minimálisra csökkentek. A 2000-es évek elején a biciklizés részaránya a szegedi közlekedésben 2-3 százalék körül mozoghatott, 2009-ben már 9 százalék volt, mostanra pedig bőven túlléphette a 10 százalékos határt. Ma kora délután mentem az Oskola utcán, összesen 2 autót láttam, ugyanakkor 30-nál föladtam a kerékpározók számolását. Ebben talán a biciklis felvonulásnak is szerepe volt.

Critical Mass 2011 Szegeden - több százan tekertek. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A legutóbbi felvonulás mottója a Kerékpározható körutakat volt, ebben a témában azonban egyelőre nem sokat értek el biciklisek. – A Rókusi körúton átgondolatlan, itt-ott hajmeresztő bicikliút-hálózatot hoztak létre, a Nagykörút több szakaszán máig tilos biciklizni, holott a kitiltás indokát adó tranzit rég eltűnt. A Tisza Lajos körúton azonban várhatóan kerékpársávokat jelölnek ki a Dugonics tér és az Aradi vértanúk tere között, ami sokat javít a biciklizés lehetőségein.

A szervező beszélt arról is, hogy Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban nem mindenütt olyan a CM, mint Magyarországon. – Van, ahol kevésbé családias, sokkal radikálisabb, vagy öncélúbb, és nem ritkán havonta rendezik, nem félévente. Hozzá kell azonban tennem, hogy több nyugat-európai országban nem kell ilyen erős civil aktivitás az eredmények eléréséhez, mert a döntéshozók maguktól felismerik a biciklizés előnyeit. Nem véletlen tehát, hogy nem hallani koppenhágai vagy amszterdami CM-ről, ott minden nap kritikus a tömeg az utakon, és ehhez a feltételek is adottak – fogalmazott.

Résztvevők a CM-ről
– Nagyon jó közösségi élmény, ami megtöri a hétköznapok individualista monotonitását, ráadásul egy nemes ügy – az egészséges életmód nészerűsítése – köré szervezve. Szóval adott egy nemes cél, a közösségi élmény és a mozgás öröme. Ebből a háromból csak jó dolog kerekedhet ki. Ami fontos, hogy ez nem valami ellen irányul, hanem valami mellett. Tehát nem az autósok idegesítése a cél, hanem az alternatív közlekedés előnyeinek propagálása. Ugyanakkor fel akarja hívni a figyelmet arra, hogy sok esetben az autósok a döntéshozók szemében előnyt élveznek, ami a biztonságos és egészséges kerékpáros közlekedést hátráltatja. Összességében minél több ember vesz részt rajta, annál nagyobb erővel jelzi a CM a fenti értékek fontosságát és jelentősségét – fogalmazott Csaba, aki rendszeres résztvevője a szegedi felvonulásoknak. Orsolya pedig azt mondta, ő egyszerűen azért teker, mert szeret biciklizni – A bicajosok társasága egy nagyon jó közösség, ezért is veszek részt. Barátkozni, és ismerősökkel találkozni is lehet, és persze az sem elhanyagolható szempont, hogy megmutassuk, milyen sokan vagyunk. De több, a szabályokat nem ismerő „díszbicajost" már nem akarok Szegednek, mert iszonyat, ami reggelente van néha...

Galéria kép

Összetűzés a rendőrséggel

A wikipedia szerint 1992-ben, San Franciscóban volt először ilyen felvonulás, azzal a céllal, hogy megmutassák, mennyire barátságtalan terep a város a kerékpárosok számára. Összesen 48-an vettek részt rajta. Magyarország 2004-ben csatlakozott a CM-hez, Szegeden első alkalommal 2006. április 22-én rendeztek Critical Mass-t, akkor még a Széchenyi térről indult, és néhány százan vettek csak részt rajta. Azóta minden évben április 22-én és szeptember 22-én rendezik a felvonulást, tehát a Föld napján, és az autómentes napon. A létszám attól is függ, hétvégére, vagy hétköznapra esik a rendezvény. A szervezők szerint 2008. áprilisában voltak a legtöbben: 1300-1400 fő. A Critical Mass Magyarországon többnyire – bár nem mindig – rendőri biztosítással történik. A rendőrséggel való összetűzés azonban már többször előfordult a felvonulás történetében. 2007-ben Chicago-ban 7 kerékpárost tartóztattak le, Minneapolis-ban pedig 19-et. Lettország fővárosában, Rigában 2008-ban több résztvevő ellen indult eljárás a közlekedési szabályok megsértése miatt, és mert nem engedelmeskedtek a rendőri utasításoknak. Szegeden vasárnap a rendőrség biztosítja a kerékpáros felvonulást.

Olvasóink írták

121 hozzászólás
  • 121. ivivan 2012. április 23. 15:43
    „igen, gondolkodtam már elektromos biciklin és elektromos autón is. A probléma ezekkel az, hogy garázs nélkül nem tudnám tölteni... És a környéken nincs eladó garázs, sajnos :-(”
  • 120. vuk 2012. április 23. 15:29
    „Majd megkeresem.
    Elektromos biciklin gondolkodtal mar? Lustasagra az is gyogyir, es megsem 1 tonnas pofogogep.”
  • 119. ivivan 2012. április 23. 13:40
    „Megnéztem a videót, de videót igen könnyű csinálni. Mindig ellenőrizni kell, amit ilyen videókban hallassz. Én nem találtam ilyen cikkeket, amik arról szóltak volna, hogy az autósok jobban veszélyesztetve lettek volna, vagy hogy a PM10-et ne lehetne kiszűrni...”
  • 118. vuk 2012. április 23. 13:26
    „116. ivivan 2012.04.23. 11:42
    "Ebben azért kételkedek - a pollenszűrő símán elbír a virágpollennel. A hasonló méretű PM10et is szűri"
    Megnezted a videot? Eszerint nem. Nem szuri ki. Tudid, hogy miert hivjak PM10-nek?
    De akkor ujra: http://www.youtube.com/watch?v=DYHBo7vTCbA

    "Ma minden 4. ember allergiás"
    Ehhez te magad is hozzajarulsz. Csak hogy tudd.”
  • 117. ivivan 2012. április 23. 13:01
    „Amúgy milyen volt a Critical Mass tegnap? Sikeres? Nem találkoztam egy biciklissel sem - mondjuk nem is jártam csak este a belvárosban...”
  • 116. ivivan 2012. április 23. 11:42
    „"Tehat ossze kell vetni a gazuzemu busz es ennyi auto kibocsajtasat."

    Már írtam, hogy a gázos buszt (és persze a villamost-trolit) aligha lehet autóval megverni, de nem is sokkal rosszabb egy modern autó kibocsátása.

    "A PM10-et egyebkent te is szivod a kocsiban, azt semmi nem szuri ki"

    Ebben azért kételkedek - a pollenszűrő símán elbír a virágpollennel. A hasonló méretű PM10et is szűri, nyilván. És ma már lényegében minden autóban van pollenszűrő. Szerintem elhanyagolható mennyiséget enged be PM10-ből - persze jó lenne egy teszt erre, de sajnos nem találtam.

    "Akinek 4 km nyugis bringazas megerolteto, ott komoly eronleti gondok vannak"

    Biztos újdonságot mondok neked, de a szívbetegség egyik tünete a fáradékonyság, amit csak tetéz az allergiám (mivel amiatt nehezebben kapok levegőt, ami erőlteti a szívet). Ma minden 4. ember allergiás és a halálesetek feléért felel szívprobléma... Nem vagyok ritka kivétel, inkább az átlag - főleg az ülőmunkát végzők között.”
  • 115. vuk 2012. április 23. 11:11
    „114. ivivan 2012.04.23. 08:15
    Egy ora alatt lassu tempoban 4 km-t lehet megtenni... Erdekesen korrelal nalad az ido es a tavolsag. En utanaszamolnek.

    Egyebkent egy csuklos gazuzemu buszon max 90 ember fer el, ami reggel szerintem meg is van, de 80 biztos. Es mondjuk (nagyon optimistan szamolva) 50-60 autoban megy el... Tehat ossze kell vetni a gazuzemu busz es ennyi auto kibocsajtasat.

    A PM10-et egyebkent te is szivod a kocsiban, azt semmi nem szuri ki, raadasul a szellozes hianya magsabb koncentraciot eredmenyez.

    Ezt is erdemes megnezni: http://www.youtube.com/watch?v=DYHBo7vTCbA
    Aztan meg elgondolkodni... Akinek 4 km nyugis bringazas megerolteto, ott komoly eronleti gondok vannak. Szivinfarktus elso szamu okozoja a mozgasszegeny eletmod.”
  • 114. ivivan 2012. április 23. 08:15
    „113. vuk

    Mindenki másmilyen. Számomra a 4km biciklizés munka előtt és után igenis soknak tűnik. Nyáron igyekszem kipróbálni - addig beszerzem ezt a defektmentes gumit - de alig hiszem, hogy rászokok.

    "Ennek okan ezernyien pufogjak tele a varost napfenyes idoben"

    Az autómból kijövő kipufogó gázban kevesebb PM10 van, mint amennyi a szmogriadókor előtte volt - a részecskeszűrő csodákra képes. És ráadásul ketten ülünk az autóban, tehát még egy átlagos motorosnál is kevesebb benzint égetünk el. Igen, a biciklisek valószínűleg kevésbé szennyezik a környezetet, de nem lehet mindenki a környezetvédelem élvonalában. Tőlünk ennyi telik...

    És igen, már régebben is elismertem, hogy lusta vagyok. Ez van. Így Hétfő reggel szörnyűnek tűnik még a gondolat is, hogy 30-40 percet kellene munkába menet tekernem... (szerintem inkább 40 lesz az, mivel 2 éve bringával mentünk párszor munkába, ami akkor fél úton volt a mostanihoz képest és az kb 20 perc volt - és sajnos azt is tudom, hogy onnan majdnem egy óra volt hazatolni a biciklit :-( ) Nyilván mindenki másmilyen - úgy tűnik én tizenévesen kibicikliztem magam egy életre :-)”
  • 113. vuk 2012. április 22. 23:09
    „112. ivivan 2012.04.22. 20:08
    tehat ugy erzed, hogy nyugodtan fustolhetsz feleslegesen, mert a te autod jobb, mint par romos teherauto, ami idonkent elofordul. Ennek okan ezernyien pufogjak tele a varost napfenyes idoben, 4 km-rol egy fel kilos kistaskaval az irodaba menet. Teljesen ertheto igy.

    Tomegkozlekedest en sem szeretem, ezert (is) biciklizek.

    Latom, hogy meg mindig azt hiszed, hogy 15km/h sebessegu biciklizes az megterhelo 8 ora ULOMUNKA utan... Kesz vagyok :D Egyebkent csakugyszolok, hogy reggel (amikor az emberek munkaba szoktak menni) nincsen 30 fok. Inkabb 20-25. Maximum. Hazafele meg nem mindegy?
    "szuper ember" barki lehet, aki 1-2 honapig rendszeresen mozog :)

    Maradjunk annyiban, hogy lusta vagy hozza. Ez egyenes es ertheto.”
  • 112. ivivan 2012. április 22. 20:08
    „"Gondolj csak bele, hogy az a motor hany embert szallit, es az auto mennyit egy atlagos hetkoznap reggel munkaba menet"

    Belegondoltam. És most mi van? Nálunk az autóban szinte mindig 2en ülünk, így az egy főre vetített fogyasztása jobb az autónak, mint egy nagy motornak. És a motorral ellentétben télen, nyáron, esőben, fagyban, bármikor lehet vele utazni. És még azt is túlélem, ha valami marha nem ad elsőbbséget valahol (csak persze baromi mérges leszek, ami nem tesz jót a szívemnek)

    "A buszrol pedig szerintem ne beszelj, Szegeden a buszok nagy resze gazuzemu..."

    Nagyon örülök is neki, ahogyan a villamos közlekedés fejlesztésnek is. Élhetőbb Szeged így. De én is ezt írtam, hogy ez szerencsére inkább Pest problémája. Ellenben sajnos a romos teherautók itt is gond - szinte minden nap látom egy nagy húsgyár teherautóját, amint ömlik belőle a korom... Valószínűleg egész élete során nem fog az én autóm annyit szennyezni, mint az az egy teherautó egy nap alatt...

    Ettől függetlenül a tömegközlekedés a megfizethetetlen ára és a lassúsága miatt nem nagyon rúg labdába.

    "Ez kb. a vadasparki setaval egyenerteku erossegu mozgas. Vagy annyi se."

    A Vadasparki séta után nem dolgozom 8 órát, hanem pihenek itthon egy kicsit.

    "Az emberek nincsenek tisztaban a kerekparozassal, ezrt beszelnek olyanokat, hogy "izzadtan budosen ulok egesz nap a biciklitol". Marhasag."

    Én elhiszem, hogy te szuper ember vagy és 30 fokban letekersz úgy 5 km-t, hogy egy izzadság csepp nem jelenik meg rajtad, de azt hiszem, az emberek többsége nem ilyen. Mi, átlagemberek, bizony leizzadunk egy 5 km biciklizéstől...”
  • 111. vuk 2012. április 22. 17:22
    „110. ivivan 2012.04.22. 13:05
    "(csak gondolj bele, hogy egy autó 5-6x akkora tömeg megmozgatásához eszik dupla annyit, így kb 2-3x hatékonyabb az égése"
    Gondolj csak bele, hogy az a motor hany embert szallit, es az auto mennyit egy atlagos hetkoznap reggel munkaba menet :) (segitek: alig tobb, mint 1) Szoval nincs sok ertelme hatekonysagrol beszelni, amig autozol minden nap, ha szep ido van ha nincs.

    A buszrol pedig szerintem ne beszelj, Szegeden a buszok nagy resze gazuzemu... Innentol sakkmatt, a busz nyert.
    Szegeden nincs 40 eves ikarus... De legalabbis nem tul sok, ha van is.

    "A napi 8-10km bringázás szerintem már nem közepes mozgás"
    Ez csak attol fugg, hogy mennyi ido alatt tekered le. 10 km bringazas az SEMMI. Pl. 10 km/h atlagsebesseggel 5 km az fel ora. Ez mondjuk 15km/h haladas, plusz lampak. Ha ez neked megerolteto, akkor tenyleg nagyon el vagy lustulva... Ez kb. a vadasparki setaval egyenerteku erossegu mozgas. Vagy annyi se.

    Az emberek nincsenek tisztaban a kerekparozassal, ezrt beszelnek olyanokat, hogy "izzadtan budosen ulok egesz nap a biciklitol". Marhasag.”
  • 110. ivivan 2012. április 22. 13:05
    „"Ez negyede egy autoenak. Biztos vagy benne, hogy tobb szutykot ereget ki?"

    Biztosan, mivel kétütemű. A kétütemű járművek szennyezése legendás. Volt idő, amikor a kétüteműek okozták a szmog felét, miközben a megtett km-ek 7%-át adták.

    "Kb. felet eszi egy auto fogyasztasanak (4l)"

    A négyütemű nagymotorok égése is elég tökéletlen, ezért eléggé szennyezők (csak gondolj bele, hogy egy autó 5-6x akkora tömeg megmozgatásához eszik dupla annyit, így kb 2-3x hatékonyabb az égése), de azért nyilván jobb, mint bármilyen kétütemű izé.

    "Egy busz kibocsajtasat atlag 20 autoeval kell hasonlitani, mert ennyi autonyi embert visz el egyszerre..."

    Egy 40 éves Ikarusz még 20db 5-10 éves autónál is sokkal jobban szennyez. Szerencsére Szegeden már nincs ilyen rom, de sajnos Pesten rengeteg van...

    "Szivbeteg vagy es ellustulsz, ahelyett, hogy kozepes mozgassal erositened a szervezeted es a szived?"

    A napi 8-10km bringázás szerintem már nem közepes mozgás. Egy szívbetegnek biztos nem. Ezért járunk inkább Vadasparkba - épp most indulunk.”
  • 109. vuk 2012. április 22. 08:44
    „103. ivivan 2012.04.21. 19:39
    Simsonom mar nincs, mert raszoktam a biciklire teljesen (akkor is csak messzebbi celpontokra hasznaltam vagy telen). Jobban szennyez-e? 2-2.2 liter/100km. Ez negyede egy autoenak. Biztos vagy benne, hogy tobb szutykot ereget ki?..
    Lenyegtelen, azota negyutemu nagymotorom van. Kb. felet eszi egy auto fogyasztasanak (4l). De varosban azt sem hasznalom.
    A busz kibocsajtasat meg ismet demagog dolog felhozni. Egy busz kibocsajtasat atlag 20 autoeval kell hasonlitani, mert ennyi autonyi embert visz el egyszerre... De hasonlithatod 20 kerekparehoz is akar. Melyik nyert? ;)

    Pelda a gumira:
    http://www.ishop.co.uk/item/bromleybikecompany/sbcmtbflak.html

    Szivbeteg vagy es ellustulsz, ahelyett, hogy kozepes mozgassal erositened a szervezeted es a szived?... Biztosan meg fogod erni azt a 10-20 evet, amirol beszeltunk?”
  • 108. ivivan 2012. április 21. 21:56
    „"és ideális esetben már 15-20 éven belül látható lehetne némi különbség"

    A most élő embereket meg simán lelőjük, vagy hogy gondolod? Azt írod, hogy a gond részben felgyorsult életünkben keresendő - van benne valami, de alig hiszem, hogy a Mars térnél keresztben átvágó nyugdíjas éppen munkába igyekezne. Igen, a gondolkozás módon is kellene változtatni, de megygyőződésem, hogy sok kerékpáros nem ismeri a KRESZ-t - úgy pedig nem könnyű betartani. Ezen mindenképp segítene a kerékpáros KRESZ vizsga.

    "Csak úgy...mert akarom..."

    Irígylem a sok szabad idődet. Nekem valahogy nincs ennyi - mindig el vagyok így is mindennel maradva, mert nem jut rá idő, bár már elhatároztam, hogy a heti egyszeri Vadasparki séta prioritást élvez és akkor is elmegyünk, ha egyébként millió dolgunk lenne (szóval normálisan)

    "csak azért is megmutatom neki, hogy én vagyok az erősebb"

    Akkor te nem vagy allergiás. Sokan hiszik, hogy allergiásak a parlagfűre, mivel a parlagfű olyan erősen allergén, hogy extrém koncentrációban még a nem allergiásoknál is okozhat allergiás tünetet: orfolyást, szemizgatást stb. Sajnos egy allergiás ilyenkor már a halálán van...”
  • 107. lilongwe 2012. április 21. 20:33
    „77. ivivan

    "Egyébként biztos én vagyok már öreg és fáradt, de munka után hazafelé a 4km-es bicikli út elborzaszt..."
    Én mint kerékpározni imádó sokáig csak bámultam a futókat és azt mindig azt állítottam, hogy inkább biciklizek 100 km-t mint futok 100 m-t. Úgy éreztem nem bírnám, nem nekem való.
    Ahhoz képest elkezdtem futni és manapság már heti 3 alkalommal lenyomok 5-6-7 km-t.
    Csak úgy...mert akarom...

    Ha világos a következtetés, gratula :-)
    (Szívbeteg vagy nem szívbeteg, nem számít...)
    Amúgy meg én is allergiás vagyok a parlagfűre, de csak azért is megmutatom neki, hogy én vagyok az erősebb :-)”
  • 106. lilongwe 2012. április 21. 20:27
    „73. ivivan

    "Szerintem a kerékpáros KRESZ vizsga lenne a tökéletes megoldás, de gondolom olyan sose lesz..."

    Szerintem ebben tévedsz. A kerékpáros KRESZ-vizsgával rendelkező ugyanúgy le....(hat)ja a KRESZ-t, mint a KRESZ-vizsgával rendelkező autós.
    Szerintem nem a KRESZ-vizsgánál kellene kezdeni, hanem egy teljesen másképp gondolkodó generáció felnevelésében...és ideális esetben már 15-20 éven belül látható lehetne némi különbség.
    Ellenkező esetben ez csak egyre rosszabb lesz, és ezen semmilyen KRESZ-vizsga nem segít...”
  • 105. lilongwe 2012. április 21. 20:13
    „57. vuk
    Általánosítás...
    Ismerek embereket, akiknek a vezetés kikapcsolódást jelent - jómagam is ilyen vagyok.
    Szerintem az ember mint olyan határozza meg azt, ki miként viselkedik a közlekedésben - akár gyalogosként, akár biciklisként vagy autósként.
    Az élet felgyorsult, ebből kifolyólag az emberek is idegesebbek, jobban kapkodnak, jobban előtérbe helyezik saját akaratukat és jelentéktelenné válik a többi közlekedésben részt vevő...
    Ezért szerintem a "biciklisek tanuljanak KRESZ-t" meg "az autósok se ismerik a KRESZ-t, pedig nekik papírjuk (jogsi) van róla" fajta érvek nem helytállóak.
    A társadalomban mint olyanban van a hiba, nem az egyes szintű résztvevőkön...”
  • 104. lilongwe 2012. április 21. 19:54
    „37. ivivan...

    Az anyósom túl van az 50-en, és naponta 15 km-t teker (oda-vissza összesen 15) Újszegedről a Holt-Maroson túlról a Szabadkai útig (a vasúti átjáró utánig), ha 30 fok van, ha mínus 20, ha süt a nap, ha szakad az eső vagy a hó...

    JA...és holnap lehet én is ott leszek :-)”
  • 103. ivivan 2012. április 21. 19:39
    „100. vuk
    "En kismotorral (simson) jartam evekig, vegsebessege 60 km/h"

    Az súlyos baj, mivel a kismotor maximális megengedett sebessége 40 km/h. Ha 50-el mész vele, elvehetné a jogsid a rendőr (nem, nem fog veled foglalkozni, mert a rendőrők kizárólag az autósokkal foglalkoznak, mivel annak van rendszáma és lehet vegzálni, de ez egy másik történet) Egyébként a Simson kb 1000x jobban szennyezi a környezetet, mint egy korszerű autó, szóval azt hiszem jobb, ha ezzel nem érvelsz.

    "Nemigen vagy tisztaban a kibocsajtott karosanyag mennyisegevel szerintem..."

    Szerintem nem tudod, hogy mennyi káros anyagot bocsát ki egy romos busz vagy egy még romosabb teherautó egy modern autóhoz képest.

    "Felhoztal ezernyi kifogast, hogy miert nem biciklizel, holott semmi betegseged nincs"

    Ha éppen tudni akarod, szívbeteg vagyok.

    "Egyebkent ha nem akarsz tobbet defektet kapni, letezik defektmentes kulsogumi (flek jacket)"

    Na, ezt az infót viszont köszönöm, utána fogok nézni.

    101. Böse
    "én nem akarok összeomlani, akkor is közlekedni kell "

    Én élvezem addig az autózás előnyeit, amíg lehet. Ha már nem lehet, akkor majd elgondolkozom, hogy mire váltok. Lehet, hogy elektromos autóra, amit napenergiával töltök. De az is lehet, hogy bringára. De egyelőre remélem, hogy elkerüli ezt a végzetét az emberiség.

    "az akksikról szóló részt hagyd figyelmen kívül nyugodtan, mivel nem tudod megtámadni"

    Nem tudok mindenre válaszolni, mert így is marha hosszúak a hozzászólásaim. Csak arra reagálok, amiben nagyon tévedsz.

    "a klímák teljesítménye néhány kilowatt, az átlagos autóé 40-100, végülis teljesen egyenértékű"

    Hát, egyrészt az elektromos autók teljesítménye lényegesen kisebb benzines társaikénál, mivel a nyomaték és teljesítmény görbéjük lényegesen kedvezőbb. Általában 10-20kW közöttiek. Ezenkívül naponta mondjuk 20-30 percet közlekedsz, közel sem 100%-on használod a motort, viszont a légkondi naponta 8-10 órát is mehet és ott nem lehet csak félig nyomni a gázt vagy elgurulni a lámpáig!

    "csak szénnel tudnánk ezt megtenni lásd Németo., Kína"

    Mi biztos nem, mivel nekünk nincs szenünk. Valószínűleg atom, biomassza és gáz erőműveket tudnánk építeni. Remélem, hogy főleg atomot.

    "Szívbetegség általában az egészségtelen (...) életmód következtében alakul ki"

    Még számtalan oka lehet, nem csak a mozgás szegény életmód. Az csak egy a sok lehetséges ok közül. Többnyire örökölt tényezők játszanak szerepet.

    "A "bocs a késésért, nagy volt a dugó" c. mondatot ellenben még sosem hallottad gondolom."

    Szegeden még soha, de Pesten rendszeresen. Most jövök Pestről és hihetetlen mi van ott... A közlekedési káosz egy szervezett valami ahhoz képest :-)

    102. vuk
    "gyerekkorban sterilen tartottak a gyereket, aztan szerencsetlen szervezet amikor talalkozik valamivel, tulreagalja"

    Ez is egy olyan hiedelem, ami nem igaz. Én gyerekkoromat az utcán töltöttem, mindenhova biciklivel mentem stb. Ehhez képest súlyos allergiám van, ami évente 3 hónapra a 4 fal közé zár. Könnyen fogja rá egy nem allergiás az allergiásra, hogy az az Ő hibája, de nem ilyen egyértelmű a helyzet.”
  • 102. vuk 2012. április 21. 15:04
    „101. Böse 2012.04.21. 09:58
    Az allergia kialakulasaert peldaul pontosan az a felelos, hogy gyerekkorban sterilen tartottak a gyereket, aztan szerencsetlen szervezet amikor talalkozik valamivel, tulreagalja. Aki utcaporban nott fel meg ette a foldet az udvarban, annak ma semmi baja nincs, es allergiarol csak tevebol hallott.

    En pl. 12-14 evesen evezni jartam, viharban, hidegben, hosegben, stb. meg vizet sem vittunk magunkkal. Azota semmilyen idojaras nem tud eltantoritani semmitol. Egyebkent viharban nagyon vicces biciklizni, en altalaban vigyorogva tolom vegig :)”
121 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Második-harmadik helyen az SZTE

Szeged. Első helyen 8236 továbbtanuló diák jelölte meg a Szegedi Tudományegyetemet. Tovább olvasom