Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Vasvári Csabát támogatta a szakmai bizottság?

Szeged - A vtvszeged.hu szerda esti információja szerint a szakmai bíráló bizottságtól a legtöbb szavazatot Vasvári Csaba, a székesfehérvári színház korábbi direktora kapta Gyüdi Sándor jelenlegi főigazgatót és Juronics Tamás művészeti igazgatót megelőzve.
Három és fél órán át tanácskozott a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói posztjára beérkezett pályázatokat elbíráló szakmai bizottság. Ez a grémium hivatott szakmai véleményt formálni a pályázókról, amit az önkormányzat kulturális bizottságának juttat majd el, amely ezt megfontolva tesz javaslatot a közgyűlésnek a színidirektor megválasztására. A döntésről a bizottság több tagját is megkérdeztük, de egyikük sem kívánt nyilatkozni; mint elmondták: titoktartási fogadalmat tettek, amit komolyan vesznek.

Ennek ellenére a vtvszeged.hu-n szerda este megjelent egy információ, amely szerint a városi tévé szerkesztősége úgy értesült, hogy a legtöbb szavazatot Vasvári Csaba, a székesfehérvári színház korábbi direktora kapta Gyüdi Sándor jelenlegi főigazgatót és Juronics Tamás művészeti igazgatót megelőzve.

9 fős szakmai bizottság véleményezte az öt aspiráns – Balikó Tamás, Gyüdi Sándor, Juronics Tamás, Szolnoki Tibor és Vasvári Csaba – pályázatát. A város képviseletében Gyimesi László fideszes és Haág Zalán kereszténydemokrata önkormányzati képviselő vett részt a szakmai értékelésben. Az EMMI minisztere Révész Máriát, a Fidesz pécsi szervezetének elnökét delegálta a grémiumba. A budapesti Nemzeti Színház kinevezett igazgatója, Vidnyánszky Attila elnökletével működő Színházművészeti Bizottság a „szakmai zsűribe" négy tagot is delegált: Fekete Péter békéscsabai színidirektort, Topolánszky Tamás táncművészt, a Szegedi Kortárs Balett egykori tagját, Soós Pétert, a Tűzvonalban és más tévésorozatok rendezőjét és Várszegi Tibor színész–író–színházalapító–filozófust. (A Színházművészeti Bizottság kinevezett tagja Vasvári Csaba is.) A Színházi Dolgozók Szakszervezetének helyi szervezete az elnökét, Páli Mónika énekkari tagot delegálta a „zsűribe"; az intézmény közalkalmazotti tanácsa pedig Stefanik Sándort, a teátrum főügyelőjét.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. olvasott 2013. január 28. 05:59
    „Ezt láttátok már? Miről beszélünk még ezek után?

    http://7ora7.hu/hirek/torvenyesen-csak-gyudi-es-baliko-lehet-szegeden-szinigazgato

    "A pályázóktól tehát egyrészt öt év intézményvezetői (tehát magasabb vezetői) gyakorlatot vár el a pályázat, másrészt ezt csak az előadó-művészeti törvény hatálya alá tartozó intézményből igazolhatja a pályázó. Ilyen gyakorlata pedig Gyüdi Sándornak és Balikó Tamásnak van, másnak nincsen."”
  • 43. Olajfa14 2013. január 26. 09:17
    „Székesfehérvár: Belső számítások szerint a bő két és fél év alatt 46 munkatárs hagyta el a színházat, beleértve a műszaki dolgozókat, a színészeket, de elment a 12 tagú tánckar, és leépítették a technikai csapatot is, összerúgta a port az addigi büfés és Vasvári. Mindent el kellett távolítani, ami az előző sikeres időszakra utalt, képeket, emlékeket. A színészeket szétszórták az öltözőkben, addig megszokott helyeikről. Póni és Medve jövőkép nélkül akarta a "múltat végképp eltörölni".

    Székesfehérváron érdekes dolgokat mesélnek Vasváriról ( és Széles Gabi bácsiról ). Nagy pusztítást végzett ott társulatban, emberben, lelkekben. Igazi fideszes katona. A fideszes úthenger egyik felületesen esztergált fogaskereke, kevés szakmaisággal. Korunk hőse... Életveszélyben vannak a Gyüdi mellett kiállók! Sajnos a mai NER-es világban, a teljes pályás letámadás időszakában az emberség, a szakmaiság nem számít, csak a "hűség a párthoz, hűség a vezírhez". Ezért (is) kell 2014-ben a fidesz/jobbik hazugságkoaliciót eltakarítani és visszaállítani a demokratikus rendet!”
  • 42. Olajfa14 2013. január 26. 09:14
    „"Egyenként elbuknánk, de együtt győzni fogunk!" Botka polgármester úr adjon garanciákat, hogy a 2014-es őszi demokratikus fordulatot követően polgármesterként minden diktatórikus személyi döntést és minden bűncselekmény gyanúját ( prémiumügyek - hűtlen, hanyag kezelés stb. ) felülvizsgáltat, hatályon kívül helyeztet! Legyen ez a feltétele, hogy a demokratikus oldal egységesen támogatja!!!”
  • 41. GondaIstván 2013. január 25. 16:27
    „40. lidi: "te is tudod, mi is tudjuk: ha a képlet jó is, nem mindegy, mivel helyettesítesz be, kik ülnek a bizottságban. Ez nem matek."
    De az meg mégsem megy, hogy a képlet ugyan jó, de ha a küldő szervezetek nekünk nem tetsző embert delegálnak, akkor meg mégsem jó az egész. Így sosem lehet igazságot tenni, hiszen minden kormány a maga embereit fogja nyomni. Te el tudnád pl. képzelni, hogy 2014 után, ha Szegeden bukik a Fidesz és mondjuk továbbra is Botka a polgármester, akkor csupa szívjóságból ő továbbra is Gyimesit és Zalánt küldené a bíráló bizottságba? Nyilván nem. Naná, hogy az ő kultúrpolitikusait küldi majd. Ez természetes, hiszen azért választjuk őket, hogy gyakorolják a hatalmat.
    Fordítva viszont igaz a dolog. Ha 2010-ben megválasztották a Fideszt, de azt látják az emberek, hogy rosszul muzsikál, akkor 2014-ben majd piszkosul elzavarják. Persze jobb lenne azonnal, ezt szolgálná a képviselői visszahívhatóság, amit a Jobbik javasolt, de nyilván nem fogadta el senki sem, mert a politikai elitnek nem érdeke, csak a népnek.”
  • 40. lidi 2013. január 25. 12:17
    „35: te is tudod, mi is tudjuk: ha a képlet jó is, nem mindegy, mivel helyettesítesz be, kik ülnek a bizottságban. Ez nem matek.
    Amúgy a képlet alapján is a minisztérium 5 fővel képviselteti magát, hiszen a SZMB tagjait az Emtv szerint a miniszter kéri fel és fizeti, tehát semmiféle szakmai grémiumhoz, delegáláshoz, képviselethez nem köthetőek a tagok. Persze az is lehetne, hogy ebben a Színházművészeti Bizottságban csupa megkérdőjelezhetetlenül magas szakmai kvalitással bíró egyén ül, akik ugyanezen elvek mentén választják ki azokat, akik őket - vagyis a szakmát - képviselik 1-1 ilyen bizottságban. Lehetne így is. Csak hát nem így van.”
  • 39. lidi 2013. január 25. 12:10
    „33: az, hogy valamit sokan néznek még nem jelenti azt, hogy az minőségi dolog - és fordítva is így van. Egyáltalán nem biztos, hogy egy színház azért veszít nézőket, mert a tudatlan nézők nem érik fel ésszel a művészetet (ahogy ezt például V. Cs. állította a székesfehérváriakról). Persze, meg lehet csinálni, hogy a nép is tóduljon, és minőségi is legyen a dolog, csak nagyon kell érteni a szakmát és tervszerűen kell építkezni, van rá számos példa itthon is, a Nemzetitől Pintér Béláig, meg azok a színházak, ahová Vidnyánszky szerint elmehetnek majd azok, akiknek az ő Nemzetije nem fog tetszeni. Mindennek semmi köze a pártálláshoz - ezt azok szeretnék belemagyarázni, akik a színházi szakma egyesítése érdekében létrehoztak egy kifejezetten, felvállaltan jobboldali(nak mondott) színházi társaságot.
    Amúgy pedig Alföldi jó színházat csinált, amelyik anyagilag is sikeres volt, miközben az állami támogatását az elmúlt öt évben a töredékére csökkentették. Nem szakmai és nem gazdasági okból távolították el, ezt már L. Simon is elmondta. (Ehhez képest Vidnyánszky már a pályázatában leírta, és el is mondta, hogy neki jóval több pénz fog kelleni és az sem elképzelhetetlen, hogy a Pesti Magyart is neki adják, gebinbe.) Pártállástól függetlenül nem az az érdeked, hogy egy színház kevesebb pénzből is jól prosperáljon? Vagy csak a "másik oldal" vagy a függetlenek éljenek meg a piacról, a politikailag pc igazgatók színházaiba meg öntsük az adóforintokat számolatlanul?

    Ami a Dörner-színházat illeti: a neve Új Színház volt, most Újszínház a neve, nézz utána. És ha nem kong, mire kellett a "kis" miniszteri segítség?”
  • 38. szatyi 2013. január 25. 10:46
    „"37. Léni 2013.01.25. 09:53 "

    Lájk!”
  • 37. Léni 2013. január 25. 09:53
    „suhym!

    Tudod suhym én megválagatom az embereket akikkel érintkezek, megválogatom a TV csatornákat
    amit hajlandó vagyok beengedni a lakásomba, megválogatom a rádióadókat amit esetleg meghallgatok,
    megválogatom a könyveket amiket elolvasok!
    Ezért döntöttem úgy, hogy ezután megválogatom a színházat is, ahova betérek!
    Az, hogy neked kétségeid vannak az én műveltségemmel kapcsolatban, egy cseppet sem érdekel, mert
    azt is megválogatom, akinek a véleményét elfogadom!”
  • 36. Olajfa14 2013. január 25. 06:26
    „Vasvarinak annyi koze van a szinhazigazgatas szakmajahoz, mint OV-nak az europai szintu focihoz. Beszelni tudnak rola, megvalositani nem. Amatorok.”
  • 35. GondaIstván 2013. január 24. 21:02
    „26. marincsf: "Szerintem a három pártpolitikus eleve nem szakmai ember."
    Értem én, hogy ez a jelenlegi bizottság összetétele nem jó, csak azt próbáltam kérdezni mindenkitől, hogy hogyan lehetne kidolgozni valamilyen objektív, a kormányok színétől független algoritmust arra, hogyan álljon fel egy ilyen bizottság.
    Mert akkor a mostani képlet ezek szerint nem jó:
    - önkormányzat 2 fő
    - EMMI 1 fő
    - Színházművészeti Bizottság 4 fő
    - Színházi Dolgozók Szakszervezete 1 fő
    - a színház közalkalmazotti tanácsa 1 fő
    Kérem mondjanak jobb képletet!”
  • 34. olvasott 2013. január 24. 20:00
    „Kedves .suhym.: engem egyáltalán nem érdekel, melyik jelölt hová szavaz, az viszont igen, hogy egy olyan figurát szabadítanak rá Szegedre a fideszes-keresztény-náci szabadcsapatok, akit két és fél év igazgatás után az a fideszes polgármester rúgott ki páros lábbal, aki őt odavitte a városába. Tényleg nem gyanús az, ha felére esik vissza a látogatottság egy színházban????”
  • 33. .suhym. 2013. január 24. 19:47
    „26. marincsf 2013.01.24. 14:36

    Nem tudom te hány produkciót láttál a békéscsabai színház művészeinek előadásában, én viszont már többet a RAM Colosseumban. Hidd el, mindegyik hatalmas siker volt!
    ...................................................................................................
    28. Léni 2013.01.24. 16:45

    Húú ez aztán....Jól kitolsz magaddal, ha egyáltalán színházlátogató vagy!:)))
    Elég szomorú, ha valaki azért nem szeret bizonyos művészeket, mert nem a neki szimpatikus pártot preferálják!
    Te úgy gondolod, hogy a nézők a szinidirektor pártállása szerint járnak vagy nem járnak előadásokra? :))

    ....................................................................................................

    23. lidi 2013.01.24. 11:57
    Nem már, eddig is úgy hívták, és a kongástól messze van.

    Ez így a normális. Szerinted meg kellett volna változtatni a repertoárt évad közben? Az új direktor majd csak nyáron veszi át a hivatalát, most folyik az átadás-átvétel és most Alföldi a főnök, azt viszont csak nem kéne elfelejteni, hogy Alföldi is "mi kutyánk" kölyke volt, csak éppen a neked tetszőké.
    Gondolom, akkoriban ez eszedbe sem jutott.:))
    .................................................................................................

    Most komolyan, ti úgy szelektáltok a művészek között, hogy ki melyik pártot preferálja?
    Ki a fenét érdekel?
    Színházba az ember szórakozni megy és egy a lényeg, jó előadások legyenek!
    Hosszú évek óta van bérletem, és nagyon remélem, hogy bárki is lesz a igazgató jó produkciókat fogok látni! Csak ez számít.
    A pályázók között ketten vannak akiknek nagyon drukkolok!drukkoltam, de ha mégsem közölük kerül ki a "győztes, akkor is megvárom, hogy bizonyítson, majd csak azután mondok véleményt.

    Van még mit tanulni demokráciából, több párt rendszerből, politikai kultúrából!:))
    Hajrá, fog ez menni, csak idő kérdése!:))”
  • 32. macs 2013. január 24. 18:48
    „29. lidi,
    meggyőztél, csak ne olvastam volna, hogy Cser-Palkovics mivel indokolta a kirúgását. :-D”
  • 31. Léni 2013. január 24. 18:11
    „lidi!

    Igazad van. Annyi a különbség a kormány által adott apanázs és az én esetlegesen
    megvásárolt jegy áránál a különbség, hogy az utóbbit önként adnám, az előbbit
    viszont elveszik. Ennyi. Úgy döntöttem én önkéntesen ennek a társaságnak nem fogok
    adózni . oszt jó napot!”
  • 30. lidi 2013. január 24. 17:14
    „28: az a pénz, amit a minisztérium, meg az önkormányzat ad, az is a te - az adófizetők - pénze. Sőt, ha lottózol, akkor az NKA pályázati pénzeit is te (is) biztosítod. Szóval messze nem csak a jegyárral szállsz be a finanszírozásba!”
  • 29. lidi 2013. január 24. 17:12
    „25: hogyhogy hogy kell érteni? hát úgy, hogy V.Cs. alelnöke a Magyar teátrumi Társaságnak (elnök: Vidnyánszky Attila), tagja a Színházművészeti Bizottságnak (elnök: V.A.), a miniszter tanácsadó testülete - tehát ha ő lesz az igazgató, Szeged is csókos lesz, beléphet a Teátrumiba, mehet a POSZTra, szerepelhet a kulturális műsorokban, esetleg több pénzt is kaphat, mondjuk pályázatokon stb. Szóval minőségtől független, személyfüggő lobbierő, ilyen-olyan előnyök, amit ígér. ld még:
    "Történelmi lehetőség előtt áll most Szeged: egyszerre írták ki a fő művészeti intézmények, a színház, a szabadtéri és a szimfonikus zenekar igazgatói pályázatát. Ha átgondoltan választanak vezetői csapatot ennek a három intézménynek az élére, akkor sokkal komolyabb együttműködés jöhet létre közöttük." (V. Cs. nyilatkozata)

    Másrészt persze egyfolytában megy annak bizonygatása, hogy csakis szakmai az alap, meg hogy olyan művészeket segítenek posztokhoz, akik eddig tehetségük okán méltatlanul voltak félreállítva, meg hogy azért kellett vért izzadva megváltoztatniuk az EMtv-t, hogy ne lehessen például a több pénz reményében a nézőszámmal ügyeskedni, meg egységes legyen a szakmai mérce stb.

    27: mert a politika és sok zombi szerint ő (mármint a politika) adja a pénzt, azé´”
  • 28. Léni 2013. január 24. 16:45
    „Én mint egyszerű állampolgár, egyszerű szavazó mást nem tehetek ezekkel a nemtelen
    döntésekkel szemben, mint azt, hogy amíg ez az állapot tart, nem veszem igénybe sem a
    Szabadtéri Játékok sem pedig a Nemzeti Színház szolgáltatásait!
    Az én pénzemből sem az egyik, sem a másik csókos nem fog gazdálkodni!
    Amennyiben ezt sok szegedi megtenné, pénzelhetné Orbán és kormánya ezeket az
    intézményeket saját zsebből, nem pedig a nézők által befizetett nem kis jegyárakból.
    Nem vagyok annyira megszorulva kultúra területén, hogy ezeknek egy előadását is megnézzem!
    Azt is feltételezem, hogy nem az ilyen idegenszívűek ízlésének megfelelő előadásokat
    tartanak mint én és még hozzám hasonlóan sokan vagyunk.
    Felháborítónak és gyalázatosnak tartom Szeged sok-sok éves kúltúrális hagyományainak tönkretételét!”
  • 27. zsuzsmo 2013. január 24. 15:41
    „Nem is értem, hogy a politika miért folyik bele a művészetbe????”
  • 26. marincsf 2013. január 24. 14:36
    „18.
    Gonda úr!
    Szerintem a három pártpolitikus eleve nem szakmai ember. A békéscsabai szinháznál azért vannak sokkal jobb fővárosi szinházak, ottani igazgatók (nem Alföldi, mert abból már eleve megint botrány lenne), főrendezők talán magasabb szinvonalú szakmaiságot képviselnének mint Fekete Péter. Hmm, Tűzvonalban és egyéb sorozatokat rendezni biztos, hogy a szakma csúcsa és kompatibilis a szinházi igazgatással? Ez már öt ember a 9 tagú zsűtiben.

    21.
    Szervezzünk aláírásgyüjtést a szegedi szinházért és a szükséges anyagok nyilvánosságra hozataláért.”
  • 25. macs 2013. január 24. 13:10
    „Ugye senki sem gondolta komolyan, hogy valóban a szakmai érvek alapján fogják kinevezni az új direktort? :-)
    Jó, tudom, reményhal. :-DDD
    Igen érdekesen indokolta anno Cser-Palkovics András Vasvári felmentését:
    "Vasvári Csaba menesztéséről a nézők szavaztak azzal, hogy nem mentek be a színházba." - mondta Székesfehérvár polgármestere, aki statisztikákat is említett: míg míg a 2007-2008-as évadban 13, a és az azt követő szezonban is 12 bemutató volt, addig tavaly már csak 9 premiert tartott a színház. Az előadások száma ez alatt az időszak alatt 257-ről 197-re csökkent, a saját gyermekelőadásoké 34-ről 10-re, a fizető nézők száma pedig 97,5 ezerről 54 ezerre. A fenntartó önkormányzat 2009-ben 317 millió 563 ezer forinttal, tavaly több mint 208 millióval, az idén pedig 376 millió 745 ezer forinttal támogatta az intézményt, azaz az idén csaknem 170 millió forinttal költött többet a korábbinál a színházra."
    http://szinhaz.hu/szinhazi-hirek/40620-quintus-konrad-valtja-vasvari-csabat
    Ezt a kijelentést, hogy kell érteni?
    ,,Vasvári Csaba a Színházművészeti Bizottság tagja, így komoly ráhatással bír színházi folyamatokra, ezt a kapcsolatrendszert Szeged szolgálatába állíthatná."”
44 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Markovits Bori a sztárfalon

Újabb dedikált portré került a Szegedi Sztárok Falára: Markovits Bori színművész fotóját helyezték el szerda délután a Brnói étterem díszfalán. Tovább olvasom