Délmagyar logó

2017. 11. 25. szombat - Katalin 3°C | 12°C Még több cikk.

Versenybe száll a MÁV is

Óránként azonos időpontban indulnak hamarosan a vonatok Szegedről Budapestre és Békéscsabára. A MÁV ütemes menetrendet dolgoz ki, mely a következő menetrendváltáskor életbe léphet. Az intercity és gyorsvonat közti különbség megszűnne, de minden vonatban lenne felújított IC-vagon is.
Szeged nagyállomás. Az unió vasútpárti – az utasoknak első a gyorsaság és a kényelem. Fotó: Segesvári Csaba
Autóval másfél óra alatt Pestre lehet érni – ez az átlagos érték, amivel a szegediek az autópálya átadása óta számolnak. Vonattal ez leggyorsabban 2 óra alatt sikerülhet – a szegedi nagyállomás és Kőbánya-Kispest között. Az autópályán 130 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak, addig a vonat Szeged és Budapest között sehol sem tud ennyire felgyorsulni. Ráadásul a vasút Cegléd felé kerülve jut a fővárosba. A MÁV Szeged–Pest között így az eljutás idejét tekintve hátrányban van. Ráadásul már a busztársaságok is szorongatják, hiszen az intercityvel nagyjából azonos menetidővel közlekedtetnek felár nélküli expresszjáratokat.

Alul a sín, fölül a sztráda. Autóval másfél, vonattal két óra alatt érhetünk Budapestre. Fotó: Segesvári Csaba
– Az autópálya-kilométerek száma politikai kérdés lett, a vasút háttérbe szorult – értékeli az elmúlt éveket Bíró Péter. A MÁV személyszállítási marketingigazgatója azonban bízik a vasút versenyképességében, az Európai Unió ugyanis a környezetbarát közlekedési módokat pártolja. A igazgató azt mondja, örül az autópálya-építésnek; pécsiként irigyli is Szegedet, hiszen ide hamarabb ért gyorsforgalmi út. Bíró bevallottan szeret autózni, de szeret kényelmesen vonatozni is. Hangsúlyozza: az autósok által számolt másfél óra nem tartalmazza a városba való bejutást. A vasútnak éppen ebben van nagy előnye, hiszen csúcsidőben az autópályák bevezető szakaszai bedugulnak. Bíró Péter hozzáteszi: jelenleg egy személyautó benzinköltségének kevesebb, mint felébe kerül a teljes árú vonatjegy, útközben lehet olvasni, pihenni, dolgozni.

Ütemes menetrend

A tervek szerint a MÁV megnövelt járatsűrűséggel versenybe száll. Szeged– Budapest között óránkénti gyakorisággal az eddigi 22 helyett 34 vonat, Szeged Békéscsaba között az eddigi 24 helyett 36 vonat, Újszeged és Mezőhegyes között kétóránként, az eddigi 14 helyett 16 vonat közlekedne. Megszűnne az intercity és a gyorsvonat, az óránként közlekedő szerelvényekben felújított IC-kocsik, és gyorsvonati kocsik is lesznek. Az új járat gyorsabb lenne a gyorsnál, lassabb az intercitynél. Bíró Péter szerint a következő menetrendváltástól nem kell az órát figyelni, csak a percet, hiszen minden órában azonos időpontban indulnak és érkeznek majd a járatok. A MÁV személyszállítási marketingigazgatója azt mondta: először Kelet-Magyarországon vezetnék be az ütemes menetrendet, majd kiterjesztenék az egész országra.
A MÁV számára előrelépést az uniós pénzek hozhatnak, a következő években 1300 milliárd forintnál is több pénz juthat a hazai vasútnak – a sebességet növelnék és új járműveket vennének belőle. A látszólagos lassúság ellenére a vonatok évek óta gyorsabban érnek Szegedről a Nyugatiba. Pest és Cegléd között folyamatosan újítják föl a pályát. Idén a Kőbánya és Vecsés, valamint a Pilis és Albertirsa közötti síneken és Cegléd állomáson a sor. Mindez körülbelül 50 milliárd forintba kerül – uniós támogatással.

Nehezebb a helyzet Szeged és Cegléd között, mert ez nem uniós fővonal. A felújítást itt a MÁV hitelből kezdte el. Több év alatt jutottak el a pályaépítők Ceglédtől Kiskunfélegyházáig, az új síneken már 120 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak a vonatok. A folytatást is tervezték: a Szegedig tartó szakaszt 100 kilométeres sebességre tették volna alkalmassá. A számítások szerint az intercity így egy óra negyven perc alatt ért volna Szegedről Kőbányára. Most a finanszírozó bankkal arról tárgyalnak, hogy 120 kilométeres sebességgel járható pálya húzódjon Szegedig.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyárra már csak délelőttre lehet esküvőt lekötni

Lassan betelnek a szegedi anyakönyvi csoport házassági előjegyzései. Májusra találni még helyet,… Tovább olvasom