Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 18°C Még több cikk.

Veszélyben a kedvezmények

Szeged - Évente 104 milliárd forintot költ a kormány a közösségi közlekedésre, miközben teljes árú jegyet csak minden ötödik utas vásárol. A támogatás összegét 2017-ig befagyasztják. Az SZKT igazgatója szerint fenntarthatatlan a rendszer.
– A szociálpolitikai menetdíj-támogatásból évente több mint 1 milliárd forint jut a szegedi városi közlekedésnek, ebből 45,9 százalék az SZKT-é. Nem nehéz megjósolni, a befagyasztott juttatás az emelkedő munkabér- és energiaköltségek mellett nehéz helyzetbe hozza a tömegközlekedési cégeket – mondta Tóth István Tibor. A Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) ügyvezető igazgatója hozzátette: a KSH adatai alapján 161 ezerre csökkent a város lakossága, az állam emiatt havonta 2,1 millió forinttal utal kevesebbet Szegednek.

Befagyasztják a tömegközlekedés állami támogatását. A szerző felvétele
Befagyasztják a tömegközlekedés állami támogatását. A szerző felvétele

A Magyar Nemzet arról írt, 2017-ig az idei szinten marad a szociálpolitikai menetdíj-támogatás összege, és a kedvezmények rendszere sem változik. A kormány tavaly 11 milliárd forinttal megemelte a közlekedési szolgáltatóknak fizetett összeget, amely most évi 104 milliárd forint.

Eltűntek a nyugdíjasok

8 év alatt 14 ezerről 6000-re esett az eladott nyugdíjasbérletek száma. A magyarázat egyszerű: emelkedik a nyugdíjkorhatár, 65 év felett díjmentes az utazás. A tavalyi drasztikus visszaesést pedig a rokkantak „eltűnése" okozta: 2013 óta járadékot kapnak, így nem válthatnak nyugdíjasbérletet.
A lap ugyanakkor feleleveníti, jelenleg az utasoknak csak egyötöde fizeti ki a teljes árú jegyet, vagyis négyötödük valamilyen kedvezménnyel utazik. A fejlesztési minisztériumban készült egyik munkaanyag szerint a 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezménye csak a csúcsidőn kívül maradna meg, más időszakokban nekik szóló bérletet kellene venniük. Az ingyenes utazás esetleges korlátozása korábban komoly indulatokat váltott ki olvasóinkból. Többen azzal érveltek, az idősek viszik iskolába a gyerekeket, ezért sok a nyugdíjas a villamosokon, buszokon.

Azt, hogy pontosan hányan utaznak Szegeden ingyen, nem lehet megmondani. A kormány éppen a díjkedvezmények átalakítását előkészítendő 2010-ben a helyközi, távolsági járatokon bevezette a regisztrációs jegyet, amit 2012-ben megszüntettek. A Tisza Volán 2012-es adatai azt mutatják, a 65 éven felüliek jelentős többsége reggel 6 és délelőtt 10 óra között utazik a helyközi járatokon, minden 5. díjmentes utazás reggel 6–8 óra közé esik.

Veszélyben a kedvezmények. Fotó: Segesvári Csaba
Veszélyben a kedvezmények. Fotó: Segesvári Csaba

– Az utasok a jegy- és bérletvásárlással 2,5 milliárddal járulnak hozzá a városi közösségi közlekedéshez, a szociálpolitikai menetdíj-támogatással együtt az állam 2 milliárd forint ad. Ahhoz, hogy a helyi tömegközlekedés működjön, összesen 7,5 milliárd forint kell – mondta Tóth István Tibor. Az SZKT ügyvezető igazgatója hozzátette, a parkolási bevételekből, önkormányzati támogatásból, saját, külső munkákból szedik össze a hiányzó 2,9 milliárdot. – Nem fenntartható a rendszer, elmaradt a városi vonalhálózat átalakítása. Újra kiírták a busztendert, így marad a két szolgáltató. Csak halasztják a problémát – fogalmazott az igazgató. Tóth István Tibor elárulta, 2012-ben már 200 ezer alatt volt a napi utazásszám, pedig 2008-ban több mint 220 ezren használták a szegedi közösségi közlekedést. – Az utasok jelentős része ma ingyen utazik. Meg kell nézni, kik használják a járműveket – mondta az igazgató. Megemlítette, manapság 31-féle jogcímen lehet kedvezményesen vagy éppen ingyenesen utazni.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dugig vannak az aranykalászos gazdatanfolyamok

Távoktatásban is aranykalászos gazdává képezheti magát az, akinek semmilyen agrárvégzettsége sincs. Tovább olvasom