Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Veszélyes sebhelyek az utakon

Télvíz idején akár óránként újabb és újabb kátyúk születhetnek az utakon. Szegeden a szakemberek azt mondják, kevesebb a sebhelyes utca, mint az előző években, a rendszeresen autózók szerint viszont – a még be nem fejezett csatornázás miatt – több a szinte járhatatlan utca. Az egyik biztosító társaságnál havonta mintegy húsz autós a járművében keletkezett kárért az utat okolja.
Kátyú a Vasas Szent Péter utcában. Fotó: Gyenes Kálmán
– Tengelyig érő gödör lassítja a Fonógyári útról a Bajai útra kanyarodó forgalmat Szegeden, de a Körtöltés utca is veszélyes, a kisebbek közül pedig a Vitéz utca egy-két „meglepetése", illetve a Vasas Szent Péter utca lyuksorozata – sorolta a legbosszantóbb úthibákat a Szegeden naponta akár 200 kilométert is autózó sofőroktató, Majoros Gabriella. A „mazsolák" tanítója szerint ott, ahol tavaly kicserélték az aszfaltszőnyeget, most, télvíz idején is jó minőségű az úttest.

A csatornázott utcák állapota katasztrofális – panaszolja az egyik szegedi taxitársaság önmagát csak M. L.-nek nevező autósa. Példaként a Gábor Áron utcát, a Bal fasor legvégét, a Marostői utcát említette. A főutakat használó troli egyik vezetője, N. kátyús példatára is gazdag: a Berlini körút megállójának kátyúsorát egyenesen életveszélyesnek nevezi, de a Széchenyi téri villamossín körüli helyzet is „megrázó".

Tavaly havonta mintegy húsz sofőr jelentette Szegeden az út okozta hiba miatt a kocsi vagy motor futóművében keletkezett, átlagosan 50-100 ezer forintnyi kárát – tudtuk meg Darida Páltól, az Allianz Hungária Biztosító Rt. szolgáltatási osztályvezetőjétől. Az autósnak kártérítési követelését a kár keletkezését követően haladéktalanul be kell jelenteni a közút kezelőjénél. Az a biztosító foglalkozik ügyével, amellyel a közút kezelője felelősségbiztosítást kötött.

Lyuk/óra

Kátyú alig pár óra alatt is keletkezhet: a csapadék beszivárog az útburkolat repedésébe, ott a hidegben megfagy, így az aszfalt reped, megsérül. Ilyenkor már csak idő kérdése, hogy a rajta futó autók közül egynek a kereke mikor tépi fel a meglazult aszfaltdarabot.

Nincs olyan technológia, olyan anyag, amivel téli időben hatékonyan aszfaltozni lehetne – vélik a szakemberek. Az állami úthálózat 1350 kilométernyi megyei szakaszán kátyúzásra tavaly 120 tonna úgynevezett hideganyagot és 3700 tonna meleg aszfaltot használtak. Idén azt remélik, legalább ugyanennyi rendelkezésre áll az úthibák javítására – tudtuk meg Rigó Mihálytól, a közútkezelő kht. főmérnökétől. Szeged mintegy 460 kilométer hosszú önkormányzati kezelésű úthálózatából 30-40 azonnal javításra szoruló, sebhelyes utca szerepel Serege János, a környezetgazdálkodási kht. városüzemeltetési részlegvezetője listáján.

A balesetveszélyes burkolati hibák javításának terve kész, pénteken kezdődik az idei első kátyúzás. A szakember szerint az előző évek hasonló időszakához képest most sokkal kevesebb a kátyús úttest, aminek magyarázata, hogy tavaly mintegy 1 milliárd forintot költhettek az aszfaltszőnyeg cseréjére, illetve javítására. Ha idén is hasonló nagyságrendű összeg kerül a városi költségvetésbe az utak karbantartására, illetve ha elkészül a most még építési területnek minősülő, 150-170 kilométernyi csíkon, az újonnan csatornázott utcákban a szilárd burkolat, akkor ez év végére látványos javulást érzékelnek az utak állapotában a Szegeden közlekedők.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Botka ma Gyurcsánnyal tárgyal

Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel tárgyal ma Botka László polgármester három, Szeged és a… Tovább olvasom