Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 2°C

Vészhelyzetben a hívószám: 112

A külföldiek ismerik és használják, a magyaroknak még körülbelül 5 év kell, hogy megtanulják: mire való a 112-es központi segélyhívó. Ma még van, aki a PIN kódját szeretné megtudni az ügyeletestől, és olyan is, aki azt hiszi: a különleges tudakozót tárcsázta.
Mucsi Tibor szerint a köztudatba még nem épült be, a mobilosok azonban gyakran hívják a 112-t Fotó: Karnok Csaba
A magyarok még nem igazán tudják mire való, de a külföldiek ismerik és használják – valahogy így jellemezhető a 112-es általános segélyhívó szám eddigi „karrierje" Csongrád megyében. A központi segélyhívót – mely egész Európában ugyanaz a szám, és melyet az uniós csatlakozási egyezmény tett nálunk is kötelezővé –, Magyarországon 1999-ben vezették be.

– A köztudatba még nem épült be, a mobilosok azonban gyakran hívják a 112-t. Igaz, ők nem vészhelyzetet akarnak bejelenteni, csupán a PIN kódjuk után érdeklődnek. Azt hiszik, a segélyhívó a telefonnal kapcsolatos problémák megoldására való – hozott példát a tájékozatlanságra Mucsi Tibor alezredes, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság ügyeleti alosztályának vezetője. Vannak, akik azt hiszik: a különleges tudakozót tárcsázták, és olyanok is, akik a pontos idő után érdeklődnek – annak ellenére, hogy minden kapcsolás után beindul az automata, és magyarul, angolul, valamint németül is elhangzik: rendőrségi segélyvonal.

Alarmközpont

Mucsi Tibor alezredes elmondta, valószínűleg hamarosan nem a megyei rendőr-főkapitányságok kezelik majd a 112-re érkező hívásokat. Külföldön úgynevezett alarmközpontokba futnak be a telefonok – ez a megoldás itthon is elképzelhető.  
Naponta körülbelül 200-250-en hívják a központi segélyszámot, de a hívásoknak csak 20-25 százaléka igényel érdemleges intézkedést.

A többi között sok a rosszindulatú vagy viccesnek szánt hívás. Nem egy szülő lepődött már meg, amikor rendőrök kopogtak be azzal: csemetéjük rendszeresen hívogatja a segélyvonalat. Egy rendőrségi program segítségével minden hívás beazonosítható, így jobb, ha az unatkozó gyerekek más elfoglaltság után néznek.

A 112-nél ma még közismertebb a 104, a 105 és a 107. Hogy miért hasznos a központi szám ezek mellett? Az alezredes szerint például azért, mert nem minden esetben tudja eldönteni a telefonáló, hogy kit hívjon. Például ha ömlik a gáz, folyik a víz, egyszerűbb a 112-t hívni, a hívást fogadó tiszt tudni fogja, kinek továbbítsa az ügyet. Hasznos – és az országhatárok eltűnésével egyre fontosabb– a külföldiek számára is, ők ugyanis csak ezt ismerik.

Mucsi Tibor szerint a magyaroknak körülbelül még öt évre van szükségük ahhoz, hogy megszokják és megismerjék a központi segélyhívót. Addig azonban még többségben lesznek azok, akik a pontos időt vagy a PIN kódjukat szeretnék megtudni az ügyeletes rendőrtiszttől, aki ezekben az esetekben nem, csak valódi vészhelyzetben tud segíteni.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szegedi kórházat hibáztatja a család

Szűcs Tamásnét háziorvosa tíz nap alatt kétszer utalta be kivizsgálásra a szegedi kórházba. A… Tovább olvasom