Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Világháborús motorkerékpár a garázsban

Különleges veteránjárműveket rejt a balástyai Palotás Sándor garázsa. Egy működőképes második világháborús BMW-t és egy orosz Ural oldalkocsis motorkerékpárt is láthattunk gyűjteménye féltve őrzött darabjai között.
Amikor Balástyán beléptünk Palotás Sándor házának kapuján, a látványtól furcsa érzés kerített bennünket a hatalmába: mintha hatvan évet utaztunk volna vissza az időben. Egy második világháborús BMW és egy orosz Ural M63-as oldalkocsis motorkerékpár állt az udvaron. Utóbbi az üzemképes rádió adó-vevőjével és a hatástalanított golyószórójával valóban élethűnek tűnt. Szinte vártuk, hogy valamelyik melléképület ajtaján kilép egy tiszt vörös csillagos sapkában. Szalutál, és elrobog a járgánnyal.

De honnan került elő a golyószóró? – kérdeztük a gyűjtőt. – Egy fiatalokból álló társaság rendszeresen járja a levéltárakat, hogy második világháborús csaták helyszínei után kutasson. Ezeket detektorokkal vizsgálják át sisakok, gránátok és egyéb világháborús ereklyéket keresve. Ennek a motornak a golyószóróját a Duna árterében, Pest környékén találták. Csupa rozsdaboglya volt, amikor hozzám került. Négy hónapig áztattam gázolajban, hogy megmozduljanak az alkatrészei – mesélte Palotás Sándor.

Rendszám a verdán

Egy veteránjármű akkor kaphatja meg az autóklub által kiállított muzeális regisztrációt, ha a felszerelése és az alkatrészei legalább kilencven százalékban megegyeznek az eredeti típussal. A minősítés után akár forgalomba is helyezhető a verda, ekkor rendszám is kerül rá.
A 650 köbcentiméteres, kéthengeres, négyütemű boxer motoros Ural is cudar állapotban került mostani gazdájához. – Több mint tíz éve, teljesen lerobbant állapotban találtam egy közeli tanyán. Öt évig állt a garázsomban, hozzá sem nyúltam. Veteránbörzéken apránként gyűjtöttem össze a hiányzó alkatrészeit – beszélt egyik kedvencéről a férfi.

– Hogy milyen sebességre képes? – kérdezett vissza. – 60-70 kilométeres óránkénti sebességgel a világ végig el lehet vele menni. Már ha valakinek futja üzemanyagra, ugyanis falánk egy jószág: nyolc liter benzin alatt nem éri be százon. Egyébként sem olcsóság. Egy felújított orosz oldalkocsis motorkerékpárért hatszázezer-egymillió forintot is elkérnek, míg egy eredeti német BMW-ért másfél-kétmilliót kell legombolni. Sándor sem mindjárt ilyen drága járgányokkal kezdte. – Tizennyolc évesen egy Csepellel száguldoztam, majd szintén kétütemű motorjaim: Pannóniám, Danuviám és Tündém is volt. Később kattantam rá a nagyobb, négyütemű, katonai oldalmotoros gépekre – mondta el az asztalosként dolgozó férfi.

Sándor nincs egyedül a hóbortjával Balástyán: a településen huszonnégyen tagjai a veteránjárműklubnak. A társaság nyáron a háromkerekűek találkozójára, Bodrogkeresztúrra készül. Sándor családját sem hagyják hidegen a verdák: fia, a tizenegy éves Norbert motoros rendőrnek készül.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két héten belül kezdődik a kullancsirtás Szegeden

Az enyhe tél miatt a megszokottnál hamarabb és nagyobb számban támadnak a kullancsok Szegeden. A… Tovább olvasom