Délmagyar logó

2017. 08. 24. csütörtök - Bertalan 13°C | 27°C Még több cikk.

Villamos-balesetek: Milliós kárt okoznak a figyelmetlen autósok

Szeged - Pár nap alatt kétszer szenvedett balesetet villamos Szegeden. Védett pályán haladt – az autósok ezt figyelmen kívül hagyták. Évente tízmilliós károkkal számol az SZKT.
Vasárnap a Szabadkai úti, lámpával is védett körfogalomban ütközött a belváros felé tartó 4-es villamos: az elsőbbséggel rendelkező jármű felborított egy Isuzut. A villamos nem sérült, a furgonban komolyabb károk keletkeztek. Kedd este a Hattyú utcánál egy figyelmetlenül balra kanyarodó Ford Transit a sínről lelökte a Tarján végállomás felé tartó csuklós Tatrát. Összetörte a villamos második ajtaját, a sínról leugrott tuja végigzúzta a betontalpakat, megrongálta a forgóvázát. A sérült villamost a tűzoltók húzták vissza a sínre, több órán át pótlóbuszok szállították az utasokat.

A keddi balesetnél megsérült villamos javítása legalább félmillió forintba kerül. A szerző felvétele
A keddi balesetnél megsérült villamos javítása legalább félmillió forintba kerül.
A szerző felvétele

A balesetekben közös: a villamos védett úton haladt. A 18 méter hosszú, 22 tonnás, akár 70 kilométeres sebességre is képes járművekben egy alig 1,5 tonnás autó a legritkábban tud kárt tenni. A keddi baleset éppen a kivételt erősíti, ugyanis nemcsak a kisteherautó, hanem a villamos is összetört. – Elsődleges felmérés szerint legalább félmillió forintos kár keletkezett a villamosban. Évente 8–10 millió forintot fordítunk anyag- és munkadíjköltségre, amelyből a biztosítók 6–7 milliót megtérítettek. Egy 500 millió forint értékű PESA-villamos javítási költségét azonban most nem is merem megbecsülni – mondta Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. A tömegközlekedési szakember elárulta: a villamosok javításán túl a pótlóbuszok beállítása további költség a szegedieknek. A sérült járművek javítása az ütemezett munkáktól veszi el a kapacitást, ezt nehéz forintosítani.

A Tisza Volánnak is milliós porblémát okoznak a figyelmetlen autósok. Káity Károlytól, a cég forgalomfejlesztési és koordinációs igazgatójától megtudtuk: 2011-ben Szegeden a Tisza Volán flottájában 49 esetben okozott idegen jármű közlekedési balesetet. Több mint 16 millió forint a kár.

A villamosnak elsőbbsége van. A KRESZ szerint a villamosnak elsőbbsége van körforgalomban, és kanyarodásnál akkor is, ha velünk azonos irányból érkezik. Ezen túl érdemes figyelembe venni, hogy egy vasúti jármű féktávja többszöröse egy autóénak. Akkor is gázolhat, ha a vezető időben észleli az akadályt – ez a jármű sajátossága.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. bélabá 2012. április 29. 19:37
    „Kedves Cikkíró!
    Egy balesetnél általában van vétkes aki a felelősséget viseli a biztosítóján keresztül. Ez a gyakorlatban azt jelenti -tekintve, hogy speciális járművekről van szó és a javítást valószínűleg házon belül oldják meg-, hogy a biztosító felajánlj egy összeget amiről nem kell számlával elszámolni és kész. Nem kell TIT elvtárs megnyilatkozásait kontroll nélkül elfogadni, kicsit mögé kell nézni a dolgoknak mert ez a cikk így komolytalan.”
  • 32. SP 2012. április 29. 14:59
    „Sok hasonló
    paraméterű jármű között közlekedik a kakukktojás a villamos.

    KRESZ szerint
    a jármű sajátosságait figyelembe kell venni a vezetésnél. Ennek értelmében lényegesen óvatosabban kellene közlekednie a monstrumnak a zebráknál, megállóknál, útkereszteződésnél. Ami a baleseteknél vitatható.

    A volt DOMUS áruháznál
    a zebrán elgázolt idős néni halálát a kellő villamosvezetői óvatosság hiánya okozta.

    Bár hivatalosan
    a kilépett meghalt néni volt a hibás. De azért a gyermek, az idős helyből potenciális veszély, amivel számolni kellett volna.

    Mivel kapásból tudható volt,
    hogy az idős személy járdasziget jogi értelmezésével nem is lehetett tisztában.

    SZKT a javításban is szakember, na meg a felelősség elhárításában is.”
  • 31. pistimolnar 2012. április 29. 09:43
    „Doktor dilettáns megint bizonyított...”
  • 30. joy 2012. április 29. 07:03
    „Naponta többször utazok villamossal és busszal, hazugság, hogy nem előzékenyek vezetőik.

    A tuja kötöttpályás jármű, mindenhol elsőbbsége van -ahol tábla, vagy lámpa mást nem jelez, főként ha zárt pályán közlekedik.

    Csakhogy az autósok jórésze figyelmetlen, szabálytalan. Keresztbe áll a tuja előtt, mert neki úgy kényelmesebb, sőt gyakori, hogy a Hősök kapujánál a védett pályára állt be egy szőkeagyú járgányával. A Kossuthon rendszeresen várakoznak kanyarodó autók a tuja pályáján a megyetanácsnál épp úgy, mint az SzTK-nál...
    A körforgalmakra vonatkozó közlekedési szabályokat sem ismerik az szgk-sok.”
  • 29. istvang58 2012. április 29. 06:20
    „A kötelező biztosítás azért van, hogy az okozott kárt állítólag megtéríti. Ha nem akkor miért kell fizetni?”
  • 28. Egyolvasó 2012. április 29. 06:04
    „Gondolom azért a milliós év végi jutalom nem marad el a vezetőknek?”
  • 27. drdozsag 2012. április 29. 00:25
    „A Szegedi Közlekedési Kft. mindenre kiterjedő és előnyös biztosítással rendelkezik. Villamosai nem rendelkeznek kötelező biztosítással, csak a többi járműve (trolibusz, autóbusz, belszolgálati járművek). Ha a cég valamelyik járműve kárt okoz azt a másik fél részére a biztosító kifizeti. Ez természetesen a villamosokra is vonatkozik, csak azt nem a kötelező biztosítás, hanem a cég általános felelősség biztosítása fedezi. Az SZKT-nál megközelítőleg 1,5 esemény jut évente egy forgalmi járműre, ebbe beletartozik pl. a járművek meghúzása is. Az események túlnyomó többsége un. idegen feles, azaz a baleset okozója nem az SZKT járművezetője. Ebben az esetben a biztosító a baleset okozójának kötelező biztosításából tisztességesen kifizeti az SZKT kárát. Amennyiben saját hibás balesetről van szó, úgy az SZKT kárát a cég általános biztosítása fedezheti. Ez természetesen csak komolyabb káreseményeknél jön szóba. Kisebb károknál a kár az SZKT költsége, melynek egy részét a cég átterheli a dolgozóra. Fentebb leírtakból következik, hogy a Szegedi Közlekedési Kft. pénzben kifejezhető valós kára (tehát ami a cég költsége és nem téríti meg senki) minimális, messze elmarad a cikkben megjelölt összegtől. Ettől függetlenül persze a cikk címe igaz, hiszen valóban évi több milliós kárról van szó, de ez nem az SZKT kára. Miután speciális járművekről van szó az SZKT maga javítja ki a balesetes járműveket, mely felfogható jól megfizetett külső munkának is.
    DG”
  • 26. ascendum 2012. április 28. 23:36
    „Továbbra sem látom, hogy miért okolják néhányan a villamosokat. Belátható helyeken figyelmetlenségből bekövetkezett sajnálatos balesetek voltak ezek: az autóvezetők egyértelműen hibáztak. Pont. Előfordul, nem egyszer, csak villamos ritkán részese ilyesminek - miközben kb. 3 millió forgalomban lévő közúti jármű van hazánkban, villamosból talán alig néhány száz (?), ez valahogy érthető is.
    Nincs itt hiba a KRESZ-ben sem, a pályában és a sebességkorlátozásokban sem. Max. annyi igaz, hogy emberek lévén a villamosvezetők is hibázhatnak. Most viszont nem hibáztak.”
  • 25. macs 2012. április 28. 17:53
    „19. Teo,
    bocs, azért nem kell a fejemet leharapni! :-)”
  • 24. youhitmewehityou 2012. április 28. 17:10
    „A villamosvezetők és mondom tisztelet a kivételnek egy gusztustalan ,előzéktelenek..mielőtt sértés van tisztelet a kivételnek!!!de voltunk már szemtanúi mikor gátlástalanul letiport egy családot és pont végig láttuk simán megállt volna,ha az én családom lett volna a saját villamosával vágtam volna el a nyakát!! A másik az autósok és bárki a forgalomban van csak idegből ,stresszből vezet de nem csoda hisz fent a nagy fejek családokat vágnak szét adóikkal ,döntéseikkell..stb és még ha nem is egymással van bajunk akkor is tapossuk a másikat sajnos:(”
  • 23. SP 2012. április 28. 16:45
    „16. feri
    A gyalogos hozzászokik a forgalom általános ritmusához.
    Ha a villi eltér az összes többi jármű közlekedési szokásaitól, akkor az nagy bajt okozhat. Láthattuk a bekövetkezett eseményeken.

    Mivel a villi
    paraméterei eltér a kötött pálya, és a nagy tömege miatt, ezért a kritikus pontokat valamilyen módon be kell védeni. pl. lámpa, kölcsönös lassítás, hogy meg tudjon állni, sárga csíkozás figyelemfelkeltés.

    Az,t hogy kimondta a KRESZ ez szép és jó, de a dolgokat életszerűre finomhangolni kell.”
  • 22. nemecsekerno_007 2012. április 28. 16:39
    „Ha az autós a hibás akkor meg kell vele fizettetni. Ha az SZKT, akkor azokkal kell megfizettetni az autós kárát. Nem túl bonyolult történet. Nyílván nem 8 év pereskedése után hanem max 1 hónap.”
  • 21. frumag 2012. április 28. 16:32
    „Könnyű a villamosvezetők munkájába belekötni. Akinek nem tetszik, hogy hogy vezetnek, az próbálja ki. Ha csak egyszer kipróbálnák akkor rájönnének, hogy azzal a 22 tonnával tényleg nem egyszerű megállni. Én személy szerint úgy vagyok, hogy a villamossal, kamionnal, buszokkal jobb vigyázni...túl nagyok hozzám képest, teljesen mindegy, hogy gyalog, biciklivel vagy autóval vagyok. Különben meg ha a helyi járatos buszok és villamosok minden gyalogost és autót elengednének akkor nem tudnák a menetrendet tartani és ez gondolom sok utasnak nagyon nem tetszene.....”
  • 20. atomboy 2012. április 28. 15:27
    „Szemeltetes, hogyan all meg a villamos: http://www.youtube.com/watch?v=yi9tTZlXpDI&t=1m29s

    A szegedi illetekesek nem akarnak hasonlo videot kesziteni?”
  • 19. Teo 2012. április 28. 15:20
    „18. macs 2012.04.28. 14:12
    "Csak a vita kedvéért."

    Senkivel sem vitázom, veled sem!Véleményt nyilvánítottam!

    ui: sokat utazom villamoson”
  • 18. macs 2012. április 28. 14:12
    „7. Teo,
    "Hozzáteszem, a villamos vezetők nagy része nem ismeri azt a szót, hogy Udvariasság ill. Előzékenység!
    Úgy vannak vele, védett pályán vagyok, nagyobb darab vagyok, más közlekedő utamból takarodj!"
    Csak a vita kedvéért. Az utóbbi időben több alkalommal is tapasztaltam, hogy a villamos megállt és átengedte a gyalogost, de olyat is láttam, sőt utasként át is éltem, a gyalogos úgy lépett le a járdáról, hogy a fékezés miatt majdnem a vállamat törtem el. Persze lehet mondani, nem jól választotta meg a vezető a sebességet, de akkor is. Nem hiszem, hogy valakinek annyira kell sietnie, hogy azt az 1-2 percet nem bírná kivárni. Valahol olvastam, még mindig jobb egy picit késni, mint soha odaérni.:-)
    Abban pedig van némi igazság, hogy nagyobb darab vagyok, takarodj, de ne sarkítsuk ki ennyire. :-) Előrebocsájtom fizikából mindig gyenge voltam, de nekem mindig azt mondták, hogy a villamos igaz lassabban megy, mint mondjuk egy autó, de a tömege miatt nagyobb a tehetetlensége, hosszabb a fékútja. Vagyis legyek mindig óvatos!”
  • 17. zsozso64 2012. április 28. 13:43
    „Ez nem semmi ! Még hogy a közpénzből üzemeltetett cég vezetői hagynak egy fillért is a biztosítónál, vagy a károkozónál ?? Az SZKT jogászai, akik szintén milliókba kerülhetnek ne azzal foglalkozzanak, hogy a feledékeny kiskorú otthon felejtett bérlete okán hogyan lehetne a szülőből kifacsarni mulasztási bírságot ( 800Ft/ alkalom)! Vagy a biztosítás nem megfelelő, vagy a tanácsadók akik ezt átnézték és ,,szakértették".. -ez még bizonytalan. Ami biztos, hogy a cégvezetés nem megfelelő... Vagy azért mert ilyet vezetése alatt eltűr, vagy azért, mert hülyének nézi a ,,foglalkoztatóit" hogy egy ilyen újságcikkel próbálja magyarázni a bizonyítványát.
    A másik dolog : 70 Km/h -ra képes villamos nehezebben áll meg???
    Az én autóm 240 Km/h-ra képes, de baleset esetén sem a rendőr, sem a bíróság sem a közvélemény sem lenne belátó, pedig ilyen sebesség mellett tényleg nehezebben állnék meg!”
  • 16. feri37szeged 2012. április 28. 13:08
    „15. SP
    Zebránál akkor van a gyalogosnak előnye, ha megbizonyosodott, hogy a felé haladó jármű meg tud állni! Ez szerintem eléggé logikus... Csak gondolkozni kellene, és kulturáltan közlekedni http://www.youtube.com/watch?v=s01MesJTIvI
    de nem ugrok a vili, vagy a kocsi elé, ha az 2 méterre van... gondolkozz utána cselekedj!

    Annak idején amikor vezetni tanultam, az oktatóm csak annyit vert az agyamba... a villamos sárga... és nehéz... engedd el!”
  • 15. SP 2012. április 28. 11:59
    „Villamosvezetők a zebrával is hadilábon állnak.
    Általában a nagy méretű járművek nehezebben alkalmazkodnak a gyalogosokhoz is.

    Méret,
    vagy az ebből eredő tekintély előny dominál.”
  • 14. la-za 2012. április 28. 11:55
    „Nem kell kifizetni a városi cégvezetők prémiumát (lásd: Makrainak 4 millió jár, Sódarnak egy fillér sem) és meg is van oldva az SZKT vesztesége....”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Makrainak 4 millió jár, Sódarnak egy fillér sem

Makrai László, a Környezetgazdálkodás ügyvezetője bruttó 4 millió forint prémiumot kaphat, Sódar István IH-igazgatónak azonban egy fillér sem jár a tavalyi teljesítménye alapján. Tovább olvasom