Délmagyar logó

2017. 01. 16. hétfő - Gusztáv -5°C | 1°C

Villamos a kertek alatt?

Négy év múlva a szegedi villamosok és trolik nem különböznek majd a német, francia vagy osztrák városokban közlekedőktől. Legalábbis ebben reménykedhetünk, hiszen végül mégis bekerült a támogatott projektek közé a szegedi elektromos üzemű közlekedés fejlesztése. A tervezésre egy év maradt, 2007-től „dől" az uniós pénz.
Ha minden jól megy, akkor jelentősen bővül a villamosvonal Szegeden. Illusztráció: Gyenes Kálmán
A napokban döntött a kormány arról, mely közlekedési nagyprojektek tervezésére ad pénzt. Szeged végül bekerült a támogatottak közé, Miskolccal és Debrecennel együtt villamos fejlesztésre kapott pénzt.
Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester elmondta: tavaly decemberben beadtak egy 15 milliárd forintos nagyprojekt javaslatot. A kedvező kormánydöntés nyomán most 157 millió forintot kaptak a részletes tervek kidolgozására. Ehhez a város további 52 millió forintot tesz hozzá. Gazdaságossági számításokat végeznek, a műszaki kérdéseket tisztázzák.

– Kiviteli szintű terveket kell készíteni, hogy a beruházás 2007-ben megindulhasson – tájékoztatott Elek István. A Szegedi Közlekedési Társaság infrastruktúra főmérnöke szerint nemcsak a villamospálya újulhat meg minden vonalon, de bővíthetik is a hálózatot. Az előzetes elképzelések szerint a harmadik körúton villamosvonal épül. A 10-es busz helyett is elektromos járművet – trolit vagy villamost – indítanának, és elkészülhet a 6-os vonal a Körtöltés utcán, meghosszabbíthatják a 8-as trolit a Kálvin tértől a Honvéd tér felé, a Tisza Lajos körúton pedig végig kiépíthetik a felső vezetéket a 9-es vonalból kiindulva.

Nagy Sándor hangsúlyozta: elsődleges cél, hogy a meglévő hálózatot európai szintre hozzák. Másodszor következhetnek a fejlesztések, de az üzemeltetési költségek nem növekedhetnek jelentősen. Nagy ugrás, az utasok számára látványos változás várható, ha forgalomba áll majd a tervezett 10 új troli és a 15 új villamoskocsi. Az utasok tájékoztatására is a legkorszerűbb rendszereket tervezik: a megállókban kijelzik, milyen messze jár a következő jármű. A vonalak átépítésénél a jelenlegi és a jövőre vonatkozóan becsült forgalmat veszik alapul: gondolnak például a vadaspark melletti hatalmas üres terület jövőbeni funkciójára a 3-as villamos korszerűsítésekor. Elek István figyelmeztet: a projekt egyik költséges, de utasok elől rejtett eleme a járművek kiszolgálásához szükséges üzemcsarnokok fölépítése.

Nagy Sándor alpolgármester nem tart attól, hogy a projekt veszélybe kerülne. A pénzt az előkészítésre a kormány biztosította, a 2007-től induló uniós költségvetési időszakban pedig forrás lesz bőven, csak megfelelő projektek kellenek a támogatás elnyeréséhez. A tervezésre bő egy évük maradt a mérnököknek, a munkát azonnal elkezdik: tisztázni kell például, pontosan merre vezessék az új járatokat.


Megújuló utcák, terek

Az elektromos közlekedés fejlesztése Nagy Sándor alpolgármester szerint a környezetre is kihat: a megállók környékét a városi élettér vonzó csomópontjaivá teszik. Elek István, az SZKT infrastruktúra főmérnöke elmondta: a munkáknak köszönhetően megújulhat az Indóház, a Glattfelder és a Kálvária tér, valamint a Kossuth Lajos sugárút és a Vásárhelyi Pál út csomópontja. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Törvényesített forradalom: Pozsony mérsékelte Pest radikalizmusát

Szeged - Jókai így sóhajtott fel: Pestről képtelenség befolyásolni a hatalmat, mivel a király, a… Tovább olvasom