Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Villamos Makóra, Hódmezővásárhelyre

Távvillamos kötné össze Szegedet Vásárhellyel és Makóval – az SZKT tervei szerint. Dózsa Gábor igazgató német–cseh mintára behozná a vonatokat a belvárosba, vagy kivinné a villamost a vasúti sínekre. A városi villamoshálózat átépítésére már úgy készítik a tervet, hogy a helyközi járatok is használhassák.
Végállomás, kiszállás – a tervek szerint egyszer egész Vásárhelyig elmehet a villamos Fotó: Schmidt Andrea

Szeged önkormányzata a 2007 és 2013 közötti uniós költségvetést elsőként az elektromos közlekedés fejlesztésére akarja megcsapolni. A városi építkezéseket elvileg 2009-ig be kell fejezni. A Szegedi Közlekedési Társaságnál már az ezt követő időszakra is gondolnak. Dózsa Gábor igazgató a szomszédos városok felé indítana „távvillamosokat".


Dózsa, a cég feje

Dózsa Gábor igazgató rendszeres médiaszereplései akkor kezdődtek, amikor elbocsátások árán fegyelmezett, összecsapott a munkástanáccsal, és az SZKT-ba „visszaszervezte" a járműkarbantartást. Ismert szegedi szereplővé, az ellenzék kedvenc célpontjává vált. A városvezetés nemrég újabb öt évet adott neki.

Első meglepő ajánlatát Hódmezővásárhelynek tette, amikor fölajánlotta: az akkor csak villamosokkal és trolikkal rendelkező cége üzemeltetné az ottani helyi buszokat is. Közben sok haragost szerzett, mikor elvonta a repi-parkolóbérleteket a protekciósok százaitól.

Egy olyan területre robbant be megdöbbentően új ötleteivel, amely évek óta döglődött Szegeden. Mivel trolikra, villamosokra nem volt pénz, vállalta, hogy „háztájiban" segít a dolgon: trolit épített, használt villamosokat pofozott helyre, használt buszokat vett. Dózsa nem egyszerűen egy céget vezet, önmagát valósítja meg: imádja a járműveit. Mellesleg az utasok számát is növelte az elmúlt években.

Az SZKT most rohamléptekkel készíti elő az uniós pályázatot az elektromos tömegközlekedés 15 milliárdos fejlesztésére. De az igazgató már ezen is túlnéz, arról beszél, hogy a villamosokat Hódmezővásárhelyre és Makóra is indítaná. Dózsát ugyan az MSZP–SZDSZ-koalíció hívta meg igazgatónak, de a Fidesz-jelszó szerint: mer nagyot álmodni.

Elmondta: Hódmezővásárhely és Makó felől rengetegen utaznak Szegedre, vagy jönnek erre átutazóban, a sűrű buszjáratok a hatalmas közúti forgalomban haladnak, közben a párhuzamos vasúti pályák kihasználatlanok. Nyugat-Európában, de már Csehországban is ismertek különböző megoldások arra, hogy városi villamosként és vonatként ugyanaz a jármű haladhat, így átszállás nélkül tud utasokat szállítani a városközpontba.

Az igazgató szerint egységes közlekedési rendszert kell bevezetni. A világon mindenütt vasúti, villamos-, trolivonalak adják a hálózat gerincét, ezt egészíti ki a busz. Egyelőre csak előzetes elképzelésekről van szó – az uniós pénzek elköltésére nagyot kell álmodni. Ilyen például a szegedi déli híd, amelyen a könnyű vasúti pályát is átvinnék: Makó felé járhatnának a személyszállító vonatok. Ez lehetne Szeged következő uniós nagyprojektje. Dózsa pedig azt szeretné, ha ezeknek a vonatoknak a végállomása az 1-es villamos vonalán lenne, így rögtön Szeged központjába lehetne jutni. Hódmezővásárhely felől pedig már jelenleg is adott a kapcsolat a villamosvonal és a vasút között Rókusnál. Mindezt az igazgató szerint az tenné teljessé, ha Hódmezővásárhelyen és Makón is vasúti pálya épülne a belvárosig.

 
Távvillamos
A TramTrainnek nevezett távvillamost 1992-ben vezették be Baden székhelyén, Karlsruhéban. Azóta Európában több helyen is épült vonat-villamos. A legcifrább megoldás a szászoké Zwickauban: a belvárosi utcákon csöndes dízel vonatok járnak, sőt az Érchegységen át Csehországba indulnak, óránként.

Nagy Sándor alpolgármester „kialakulóban lévő koncepcióról" beszél, amelyet a szaktárca és a MÁV is támogat. Első lépésként közlekedési szövetséget kell létrehozni, azaz Szegeden és környékén egységesíteni a jegyrendszert és a menetrendet. A 2006-ban induló villamosfelújítást mindenesetre úgy tervezik, hogy a két szomszédos város felé is lehessen járatokat indítani.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elbocsátották a pickeseket

Kiadták a papírokat, és kész – mondták azok a tegnap óta már csak volt pickesnek számító… Tovább olvasom