Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Visszatér Szegedre Gershwin műve

Szeged - Épp 40 éve, hogy Gershwin Porgy és Bessét bemutatták a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Akkor a kritikusok és a nézők is nagy örömmel fogadták a feketegettók világát bemutató amerikai operát. Archívumunkból előkerestük, mit írtunk 1973 nyarán a Dóm téri produkcióról.
Gershwin kétrészes operája, a Porgy és Bess nagy sikert aratott 1973 nyarán a Dóm téren. A darabot a Magyar Állami Operaház együttese mutatta be Mikó András rendezésében, a címszerepekben Begányi Ferenccel és a Kossuth-díjas Házy Erzsébettel. A magyar Porgynak nagy kihívás volt ez a szerep, hiszen basszista volt, a szólamot viszont baritonra írták. De olyan jól sikerült az alakítása, hogy személyesen gratulált neki még az ősbemutató Porgyja, Todd Duncan is. Házy Erzsébet pedig így nyilatkozott: „Szegeden engem nem a színház, nem a teátrum vonz, hanem maga a város: jellege, hangulatai, szépsége. És ide köt az a nagy lelkesedés, amit a város lakói produkálnak a szabadtéri játékok sikeréért." A címszereplők mellett érdemes megemlíteni a további szerepekben bemutatkozó Szirmai Mártát, Csányi Jánost, Palcsó Sándort, Miller Lajost, Dobránszky Zsuzsát is.

A pestiek mellett szegedi muzsikusok is részt vettek a produkcióban, ugyanis az operaházi helyett a kibővített Szegedi Szimfonikus Zenekar játszott Pál Tamás vezényletével. A díszlet és jelmezek tervezőjének, Makai Péternek is komoly feladat jutott, mivel egy olyan darabról van szó, amely tartalmával, mondanivalójával nem kapcsolható a dóm épületéhez, ezért különböző fényeffektusokkal igyekeztek a nézők figyelmét a színpadra irányítani. (Az egyik próba alatt hatalmas vihar kerekedett, és összetörte a díszlet egy részét.)

Házy Erzsébet Újszegeden. Archív fotó: Fortepan
Házy Erzsébet Újszegeden.
Archív fotó: Fortepan

Az 1973-ban Magyarországról még oly távolinak tűnő afroamerikai kultúra megjelenítésének nehézségeiről Házy Erzsébet azt mondta lapunknak: „A Bess-alakítás egyike a legnehezebb szerepeimnek. Nemcsak az ének fontos, de szinte egyenrangú vele a megjelenés, a mozgás, a színészi játék. Deréktól fölfelé feketére festenek, koromfeketére, s ezzel már nem én jövök ki a színpadra, hanem a Gershwin által megálmodott néger leány." A nehézségek ellenére az előadások elsöprő sikert arattak, mindegyikre már napokkal előbb elkeltek a jegyek.

A Porgy és Besst 1969-ben mutatta be először az Operaház társulata Mikó András rendezésében, és jóval túl a századik előadáson is sikerprodukciónak számított. Egyesek szerint a Gershwin-mű egyik legjobb színpadi megvalósítása volt azok közül, amelyeket nem fekete énekesek játszottak. Pál Tamás karmester azt nyilatkozta 1973-ban róla: „Ha a mi kultúránkból keresnénk a Porgyhoz hasonlót, erős megszorításokkal persze, a Székelyfonót említhetnénk. A kettő lényegesen különbözik egymástól, már annyiban is, hogy Kodály eredeti magyar népdalokat használt, míg a Porgyban egyetlen amerikai népdal sincs. Viszont Gershwin szavaival élve bármely száma azzá lehetne."

Az 1973-as produkcióról csak méltató kritikák születtek; a siker mellett ez is közrejátszhatott abban, hogy Gershwin operáját egy amerikai társulattal, fekete énekesekkel és szegedi muzsikusokkal most újra műsorra tűzte a szabadtéri. Pénteken és szombaton láthatja a közönség a Dóm téren.

Olvasóink írták

  • 1. csupaszpisztoly 2013. augusztus 07. 13:03
    „Láttam. Akkor voltam gimnazista.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mini PC-k a Homokhátságra

A Homokháti Kistérség Többcélú Társulása pályázati támogatás révén igyekszik a térség lakóinak informatikai ismereteit bővíteni. Tovább olvasom