Délmagyar logó

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 26°C Még több cikk.

Visszavette a természet a régi röszkei átkelőt

Röszke - A mostani állapotok szerint aligha tudják idén nyáron megnyitni a forgalom előtt a régi röszkei határátkelőt. Költenek viszont az autópálya-átkelőre: félmilliárd forintból két-két sávval bővítik a be- és a kilépő oldalt.
Röszke, a természetközeli egykori határátkelő. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Pintér Sándor belügyminiszter január végén Ivica Dacic szerb belügyminiszterrel tartott közös sajtótájékoztatót a vajdasági Horgoson. Akkor hangzott el: 300 millió forintból újra üzemelhet a régi horgos-röszkei határátkelő, az összegről szóló javaslat már a kormány előtt van. A belügyminiszter nem zárta ki, hogy még nyáron meg is tudják nyitni a létesítményt.

Röszke, a természetközeli egykori határátkelő. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

A régi átkelőn utoljára 2 és fél éve jártunk, most újra ellátogattunk, egy hónappal a nyári turistaroham előtt. A látvány önmagáért beszélt: a régi átkelő sávjainak aszfaltja alól mindenhol burjánzik a gyom. Az egyik hajdani határőrfülke mellett 2 és fél méteres fa cseperedett fel. A kibelezett épületek állagmegóvása a NAV feladata, de nincs elég forrás a már 6 éve nem használt átkelő megfelelő karbantartására. A táj madárcsicsergéstől hangos, a fedett részeken fecskefészkeket látni, a kerítés mellett egy riadt őz suhant el. A kép idilli, de megállapítjuk: a régi röszkei átkelő ilyen formában aligha nyílhat meg nyárra a turisták előtt. A gyomirtás mellett újra kellene aszfaltozni az egész területet, a régi őrbódékat ismét megfelelő infrastruktúrával kellene ellátni. Legjobb állapotban az egykori belépő oldalt találtuk: a bódéktól a körforgalomig szinte kifogástalan az aszfalt minősége. A szerb oldal szintén lelakott, de egy esetleges közös ellenőrzési pont kialakítása ezen a részen nem lenne elképzelhetetlen.

Röszke, a természetközeli egykori határátkelő. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

„A kormány keresi a leginkább költséghatékony és minden fél számára elfogadható megoldást a Röszke-Horgos autópálya-határátkelőhely áteresztőképességének javítására. A jelenlegi helyzet megszüntetésére felmerült a Röszke-Horgos közúti átkelő ismételt megnyitása, de további lehetőség az autópálya-határátkelő bővítése is" – tájékoztatta lapunkat a Belügyminisztérium sajtóosztálya. A kormány megbízta a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, hogy egyeztessen Magyarország és a Szerb Köztársaság határforgalom-ellenőrzésért felelős hatóságaival, végezzenek modellszámításokat, vizsgálják meg a technikai feltételek kialakításának lehetőségeit. A kormány a leginkább költséghatékony megoldás kialakítására még idén javaslatot vár.

Röszke, a természetközeli egykori határátkelő. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

„A NAV-nak figyelemmel kell lennie az idén nyáron uniós támogatással, közel félmilliárd forintból megvalósuló beruházásra a Röszke-Horgos autópálya-határátkelőhelyen, ahol a magyar átkelőt két-két sávval fogják bővíteni a be-, illetve a kilépő oldalon" – tudatta a BM sajtóosztálya.

Röszke, a természetközeli egykori határátkelő. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. Koszta 2012. május 07. 16:23
    „Lukrécia,
    Talán a gyerekeiddel vagy olyan "viszonyban", hogy "csittelheted", csendre intheted őket, ha nem értesz egyet velük... De itt felnőtt emberel vannak, akikkel kommunikálni, eszmét cserélni illik... azért fórum.
    Javaslom nézz utána a fórum fogalmának, jelentésének, illetve frissítsd a tudásod az autópálya használat kérdéseivel kapcsolatban... pl. hogy lehet-e kerékpárral, avagy robogóval ráhajtani... mondjuk egy palicsi kiruccanáshoz. Utána azzal is próbálj meg tisztába jönni, hogy egy-egy országnak mennyi ideig tartott az Eu-s státusz megszerzése, tehát hogy a "mindjárt" mennyire "hamarosan" jön el a Szerbeknél... Illetve arról se árt majd tájékozódnod, hogy ez (az eu-s csatlakozás) még nem egyenlő a schengeni határok azonnali módosításával. Arra további türelmi, felkészülési idő szokott következni, a csatlakozás után...
    Szóval mielőtt másokat "csittelsz", előtte inkább a saját házad táján söpörj... másoktól csak olyat elvárva, amit magadtól is megkövetelsz... és tanulj... tisztelni is a másik embert... az eltérő álláspontokat, véleményeket...
    A "csitt" helyett keresve a tényeket, megfogalmazva az ellenérveket... Építő vita, fórum csak ilyenekből lehet...
    Mert ha a sajtót nem hagyja a demokrácia cenzúrázni, akkor neked se kellene a többi emberrel szemben a "csitt" módszerével próbálkozni!”
  • 26. Mike3 2012. május 07. 15:27
    „Úr Isten! Rájöttem!!! Legyen belőle kerékpáros határátkelő hely! Készülhetnének kerékpár tárolók, kerékpáros pihenők!”
  • 25. szivike 2012. május 07. 13:24
    „Ne haragudjon már meg a világ, de azért ha én 500 m-re lakom a határátkelőhelytől ne keljen már azért elmennem Tisza szigetre vagy Ásothalomra, hogy átkeljek gyalogosan. Egyébként volt már nyitva gyalogos forgalom és lassú jármű részére a kis határ, nagyon jól működöt!!!!! Összesen volt 2 határőr és 2 vámos mind a két oldalon, senkinek semmi baja nem volt azon kívül, hogy halálra unták magukat. Egyébként meg kedves lukrécia gondolkozz már el azon néha mit írsz!!!! Életedben nem töltöttél még el időt a határon ahogy nézem. Én elég sok időt töltöttem és ráadásba még bele is látok a működésébe mivel rokonom ott dolgozik, nem olyan egyszerű a dolog ahogy te mondod. A másik, hogy lassan a Szerb oldalon se lehet majd gyalogosan közlekedni. Sajnos én átérzem a szegény átkelők helyzetét mikor télen -10 fokban kell nekik 1 km sétálni nyáron meg 30-40 fokban 1 km vagy ha a busz nem tud kimenni akkor meg még pluszba 2-3 km. Gondolkozz el egy kicsit!!! Ajánlom figyelmedbe a dolgokat.”
  • 24. RádyJóska 2012. május 07. 09:16
    „22. booo - jót vidultam. A szerbek még minimum 10 azaz tíz évig nem lesznek EU tagok. Erre mérget vehetsz. Addig meg maradjon minden a régiben. Kívánhatnék neked minnél több 5-6 órás várakozást, lehetőleg 1-2 éves kisemberrel, a tűző nyári napon, de nem teszem. Inkább csak arra kérnélek, néha gondolj embertársaidra, akik kifizették az autópálya használati díját, azért, hogy minél gyorsabban hazaérjenek, kb. 2,5 - 3 óra alatt sikerült is az ország egyik végéből a másikba jutni, viszont kilépéskor ennek az időtartamnak a kétszeresét kell eltölteniük kilépésre várva.”
  • 23. Mike3 2012. május 07. 09:07
    „a fecskéket hagyják békén!”
  • 22. booo 2012. május 07. 05:21
    „Szerintem ésszerűtlen lenne költeni a régi FEP felújítására! A Szerbek EU tagok lesznek hamarosan, akkor pedig újra be kell zárni a frissen felújított átkelőt.
    Most pedig Tiszasziget vagy Mórahalom fele kerülhetnek a nem tranzit utasok.”
  • 21. gubanc 2012. május 06. 20:36
    „Szerbia Európába, Orbán meg Etelközbe tart. Csatlakozni fogunk Ukrajnához.”
  • 20. hecsedli 2012. május 06. 19:59
    „Az a probléma a határátkelővel,hogy nem tudják, vagy nem akarják szétválasztani az Eu-s állampolgárokat.A sok szerb azt hiszi ha nyugati a kocsi rendszáma akkor mehet az Eu sorba.Tompánál ezt már régen megoldották,ha nem a megfelelő sorban van visszafordítják a megfelelő sor végére még ha az 2-3 km hosszú is.Legközelebb biztosan tudni fogja melyik az ő sora.Nem az únión kívüli személyekkel van problémám,egyszerűen csak az a baj hogy nekik jóval hosszabb( elvileg) az útlevélkezelésük.Lukréciának meg kívánom hogy egyszer várjon nyári kánikulában a rengeteg török között 5-6 órát.Lehet változni fog a véleménye.”
  • 19. lukrecia 2012. május 06. 19:34
    „Mindenre gondoltak. Mindenki át tud most is menni. Nem kell jajjveszékelni ismét.
    3 év múlva az is lehet nem is ott lesz a határ , hanem Szerbia -másik oldalán. Akkor ismét kidobtunk egy kalap pénzt.
    Nyugalom , csitt.”
  • 18. CsImre 2012. május 06. 18:54
    „15. lukrecia:

    Csak az a fránya KRESZ, meg tranzitáradat ne lenne... Persze többnyire tolerálják az átkelést nem autópályára való járművekkel is. (mondjuk kombájnt még nem láttam próbálkozni:))

    14. pt:

    Igen, ezt így gondoltam, csak maga az üzenete eléggé egyoldalú ennek a helyzetnek. Egyáltalán miért gondolhatták, hogy ha ott az autópályaátkelő, akkor már kishatárforgalom nem is marad?”
  • 17. Francois 2012. május 06. 18:23
    „Én esetleg kivenném gebinbe, nem megoldható?! :P :D Nyitva tartás 8-4 ig szelektált vámvizsgálat stb..... 2-nónapmúlva régi pompájában tündökölne az tuti.......”
  • 16. csl1970 2012. május 06. 17:12
    „A határátlépés könnyítésével a jelenlegi sorok megszüntethetőek, de amíg a hivatalos jelentésekben a tényleges várakozási idők töredékét rögzítik, addig a statisztikák mindig makulátlanok vagy csak egy kicsit tünnek bosszantónak. Ezen a határszakaszon kb. 1 óra az átjutás, ha a határátkelőn 20-30 autó várakozik a magyar és a szerb oldalon......, mivan ha jön a nyári túristaáradat.....káosz, balkán!”
  • 15. lukrecia 2012. május 06. 16:39
    „Jellemző ismét laikus kommentek garmadája. Mindenki szeretne új -régi határátkelőt, de miből , miért, mikorra, meddig kérdésekre előbb elméleti síkon jó lenne válaszolni. A jelenlegi müködtetésére is alig van forrás, mi lenne ha kettőt kellene működtetni. mit gondoltok miért működik egy vagy két sor amikor 10*2 is működhetne. Azért mert nincs pénz.
    A régi h állomást a jelenlegi árakon kb 1 milliárdból sem újítanák fel, de miért is amikor ott a másik. Ultramodern állapotban. Minden szükséges olyan dologgal felszerelve ami egy mai modern határállomáshoz szükséges.
    Ha gyalogos és földműves átkelő kell akkor ott az egyik sáv, és máris csinálhatja .
    Az autópálya meg nem akadály mivel csak egy egyezség kell h 2 km-es szakaszát használhatja mindenki.
    No ezt is sikerült semmi pénzből megoldanom. !!!
    Csodálkoztok hogy hitelekből él az egész ország. ?? Miattatok”
  • 14. pt 2012. május 06. 16:38
    „11: Ha jól tudom Szegedről Röszke felé az a kis autópálya szakasz ingyenes (a GPS szerint is). Legalábbis én sosem fizettem még érte..”
  • 13. pistimolnar 2012. május 06. 16:20
    „Bocsánat, természetesen Puskás stadion...”
  • 12. pistimolnar 2012. május 06. 16:01
    „Ez és a hasonlók lényegtelen apróságok, piszlicsáré dolgok - nincs rá pénz, meg különben is. Ami fontos; alfelcsúton az elmebajosnak és bandájának legyen külön focipálya. Ja meg Pesten a Puskán stadion mellett még egy - kettő kongjon az ürességtől.”
  • 11. CsImre 2012. május 06. 15:28
    „Több éves udvarlás, jópofizás után sem sikerült elérni, hogy a Délvidék egyik legnagyobb városa, a Szeged alatti mezőgazdasági területek, Magyarország 2. legnagyobb vidéki városa között lehessen:

    1. átszállás nélkül vonatozni.
    2. kerékpárral közlekedni
    3. gyalogosan közlekedni

    Vegyen autót, matricát, és menjen az autópályán, kész, a többi meg rohadjon meg. Este 4, illetve 6 után marad az illegalitás az autópályán, vagy kerülés Tompa felé, mindez színmagyar területek között 2012-ben. Minek kapkodni azzal az állomásnyitással?”
  • 10. dosytres 2012. május 06. 15:06
    „Már jóval előbb kellett volna erről gondolkodni+tenni ezért az illetékeseknek!!!”
  • 9. Koszta 2012. május 06. 13:03
    „"állagmegóvása a NAV feladata, de nincs elég forrás a már 6 éve nem használt átkelő megfelelő karbantartására"
    Amíg volt sorállomány, addig telephely karbantartásra is lehetett vezényelni a katonát...
    Hivatásoséknál ilyen nincs?
    Illetve ha a NAV büntetések (pénzbírságok) közmunkára is válthatóak, akkor pl. egy volt határátkelő állagmegóvása bizony jó közmunka program lenne, lehetne... Nem?
    Tehát "forrást" talál(hat) aki keres, avagy aki akar találni...
    Persze jó kérdés az is, hogy majdan a kilométer díjas autópálya világában szintén plusz pénzt fog jelenteni a határátkelés? Autópálya díjat is kell majd érte fizetni ha határt akarok átlépni és csak autópályán tehetem?
    A kérdések nyitottak, a határ zárt...
    Az ellentmondások okozhatnak kárt...”
  • 8. bootscode 2012. május 06. 12:07
    „Ezt én is javasolni tudnám a Délmagyarnak, hogy készítsenek egy riportot a röszkei határátkelőről. Sokszor szánalmas ami ott folyik. Felesleges a sok sáv, amikor csak 1-2 működik.”
27 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Katalin 52 évesen az ország legfiatalabb dédnagymamája

Sokan a mai napig sem akarják elhinni a szegedi Kószó Andrásnénak, hogy 52 évesen lett dédnagymama. Tovább olvasom