Délmagyar logó

2017. 05. 25. csütörtök - Orbán 13°C | 21°C Még több cikk.

Vitatott az autók elszállítása

Jogászokkal vizsgáltatta meg egy hírügynökség: hogyan lehet az, hogy Szegeden elszállítják a szabálytalanul parkoló autókat, Budapesten pedig nem. A fővárosi közterület-felügyelet jogszabály-módosításra vár az ügyben, a szegedi jegyző a KRESZ-re és az elszállítást említő törvényre hivatkozik.
Fotó: Schmidt Andrea
Egy hibás jogértelmezés miatt évek óta törvényellenesen szállíttatja el a szegedi önkormányzat közterület-felügyelete a tilosban parkoló autókat – állítja a HavariaPress. A hírügynökség főszerkesztője, Horváth Zsolt lapunknak elmondta: jogászokkal vizsgálták, mi alapján dolgoznak a szegedi közterület-felügyelők. Az irányította figyelmüket az ügyre, hogy lapunk nemrég beszámolt róla: a benne ülő kislánnyal együtt szállítottak el egy autót. A hírügynökségnél egyes ügyek hátteréül szolgáló információkat is gyűjtenek, ezért jártak utána a szegedi eset jogi részleteinek.

Kiderült: a szegedi önkormányzatnak van egy helyi rendelete, és a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvényre hivatkozva szállíttatja el több éve a szabálytalanul várakozó járműveket. Ez a törvény azonban – így a hírügynökség – nem teszi lehetővé a közterület-felügyelők számára a szabálytalanul, vagy parkolási díj fizetése nélkül várakozó autók elszállítását.

Autó elszállítására Horváth szerint jogszerűen csak a rendőrségnek van lehetősége, míg a felügyelők maximum kerékbilincset használhatnak. Ezt támasztja alá a fővárosi közterület-felügyelet vezetőjének, Barna Sándornak a véleménye is, mely szerint törvénymódosításra várnak a témában, addig pedig egy autót sem szállíthatnak el, leszámítva a rendszám nélküli roncsautókat.

Jogbizonytalanságban. Vannak, akik szerint törvénysértő az autók elszállítása. Fotó: Schmidt Andrea
Mózes Ervin jegyző kérdésünkre elmondta: két jogszabály rendelkezik az autó elszállításáról. A közterület-felügyeletről szóló törvény szerint „ha a közterületen szabálytalanul elhelyezett, illetve a korlátozott várakozási övezetben díjfizetés nélkül várakozó jármű balesetveszélyt nem jelent és a forgalmat nem akadályozza, rögzítésére – a jármű elszállításáig vagy további intézkedésig – a felügyelő az önkormányzat rendelete alapján kerékbilincset alkalmazhat." Ezzel szemben Szegeden a gyakorlat az, hogy a „pókos autón" utazó közterület-felügyelő megrendeli az elszállítást, anélkül, hogy bilincselne. A törvény kimondja azt is: a jármű rögzítésekor a felügyelőnek a kerékbilincs alkalmazásával és a járművek elszállításával kapcsolatos önkormányzati rendelet szabályai szerint kell eljárnia. Ilyen rendelete 2000 óta van Szegednek. Mózes Ervin jegyző hangsúlyozta: nem tett törvényességi észrevételt az erre rendelt szerv, a közigazgatási hivatal, vagy az ügyészség.

Mózes hivatkozott még a KRESZ-re is, amely egy 1975-ös miniszteri rendelet. Eszerint a rendőrhatóság elszállíthat járművet. Erre – a rendőrhatóság értesítése mellett – a közlekedési hatóság, illetőleg az út kezelője is jogosult. Horváth Zsolt szerint a KRESZ azonban nem jelent a közterület-felügyeletnek felhatalmazást, hiszen az ő munkájukat szabályozó törvény nem teszi lehetővé, hogy autókat vigyenek el.


Kártérítés csak a próbaper után járhatna

Miközben Budapesten nem dolgoznak a „pókos autók", Szegeden évente mintegy négyezer járművet szállítanak el. Horváth Zsolt szerint ha minden autós visszakövetelné az elszállítás díjaként befizetett tíz-tízezer forintot, a kártérítés mértéke akár százmilliós nagyságrendű is lehetne. Vélhetően azonban csak egy jogerősen megnyert próbaper után számíthatnak kártérítésre a szegedi autósok. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pavlovits Dávid lemezfelvételre is felkérést kapott

Komoly szakmai sikert hozott az amerikai koncertkörút a szegedi gitárművész és komponista, Pavlovits… Tovább olvasom