Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Vonattal már olcsóbb Pestre utazni, mint autóval!

Szeged – 2009-ben már vizsgáltuk, autóval, busszal, esetleg vonattal olcsóbb Szegedről Budapestre utazni. Azóta a benzin literje majd 80 forinttal drágult, és ne felejtsük, a vonatot az autóval ellentétben nem kell megvásárolnunk, fenntartanunk!
A helyzet nem sokat változott, Budapest még mindig csodás, érdemes időt és pénzt szánni arra, hogy ellátogassunk fővárosunkba. Tavalyi összehasonlításunkban a budai várig utaztunk, idén a Parlamentig szól a jegyünk. Virtuális túránkra, ketten, reggel indultunk Szegedről, 7 és 8 óra közötti járatokat kerestünk.

Vonattal egyszerű a helyzet, az ütemes menetrend szerint óránként indulnak a szerelvények Szegedről Budapestre. Ha hét és nyolc között akarunk utazni, akkor a 7 óra 45-ös vonatra kell felszállnunk. Az Elvira, a MÁV elektronikus menetrendje szerint a háromnegyed nyolcas vonat 10 óra 7 perckor érkezik a Nyugatiba, onnan a Parlamentig 12 percet kell sétálnunk. Két főnek a pesti kirándulás költsége 13 ezer 440 forint, mivel csak a vonatjegyet vettük számításba.

Ha elindul a vonat... Nem csak kényes, olcsóbb is két felnőttnek. Fotó: Segesvári Csaba
Ha elindul a vonat... Nem csak kényelmesebb, olcsóbb is két felnőttnek.
Fotó: Segesvári Csaba

Ha busszal akarunk utazni, kicsit komplikáltabb a helyzet. A Mars térről csak a Népligetig szól a buszjegy, onnan BKV-val érdemes bemennünk a belvárosba. Persze gyalogolhatunk is az Országházig, de akkor 1 óra 15 perces sétával kell terveznünk. Szegedről 7 óra 25 perckor indul a busz, 10 óra 20 perckor fut be Népliget megállóba, 3080 forintot kell leszurkolnunk – irányonként és fejenként. BKV-s utazásunk további két jegybe, azaz 640 forintba kerül fejenként. A közlekedési vállalat honlapja szerint 45 perces „városnézést" is magába foglal a Népligettől a Parlamentig tartó út. Igaz, egy szakaszon csak a metróalagútban gyönyörködhetünk. A teljes útiköltség így 14 ezer 880 forint lesz – két felnőttnek.

Autóval ugyan rövidebb az út, de drágább is. Fotó: Segesvári Csaba
Autóval ugyan rövidebb az út, de drágább is.
Fotó: Segesvári Csaba

Ellenben ha van autónk, akkor kihagyhatjuk a közösségi közlekedést. A kérdés már csak az, megéri-e. A Szeged–Budapest, Parlament távolságot a google maps 171 kilométerre taksálja, 1 óra 51 perces menetidővel. Az autó vitathatatlan előnye, hogy nem vagyunk időhöz kötve, bármikor bárhová eljuthatunk vele – ha épp nincs dugó azon a szakaszon, amerre haladnánk. Négynapos autópálya-matricáért 1170 forintot kell fizetnünk, 8 és fél literes fogyasztással számolva (egy 1,6 Citroën C4 fedélzeti komputere 130 kilométer/óránál 9 literes fogyasztást mutat) alig több mint 29 liter benzint égetünk el Pestig. Az üzemanyag költsége 9593 forint. Pesten, a Parlamenthez közel, ha találunk a felszín feletti szabad parkolóhelyet, akkor óránként 400 forintot kell bedobnunk az automatába. Ám ha a Szabadság téri mélygarázst választjuk, 40 forintot spórolunk, óránként „mindössze" 360 forintért várakozhatunk. Közösségi közlekedésnél nem kellett a parkolásért fizetnünk, autóra viszont számoljunk legalább 4 órát. Így újabb 1440 forintot hagyunk a pénztárnál. Összesítve 12 ezer 203 forintba kerül a kirándulás.

Vonattal olcsóbb - a mi számításaink szerint
Vonattal olcsóbb 2 főnek - a mi számításaink szerint (kattintva nagyobb lesz)

Számítási módszereink:

Vonat: Szeged–Budapest-Nyugati pályaudvar 191 kilométer, 3360 forint/fő/út

Busz: Szeged–Budapest, Népliget 169 kilométer 3080 forint/fő/út

BKV: menetjegy 320 forint/fő/út

Autó: Szeged–Budapest, Parlament 171 kilométer; 8,5 literes fogyasztást figyelembe véve; kötelező biztosítás és teljesítményadó éves összegét kilométerre visszaosztva, évente 15 ezer kilométeres futást feltételezve; 330 forintos benzinárral és 1170 forintos autópálya-matricával számolva.

És itt jön a DE! Az autót meg kell venni, a 12 ezer 203 forintos költséghez számoljuk hozzá az elszámolható amortizációt is, ami 9 forint/kilométer – hozzáteszem, messze nem fedezi a tényleges kopást. Máris 15 ezer 272 forintra rúg az útiköltségünk. Az autóért akkor is fizetünk, ha éppen áll, különböző adókat. 15 ezer kilométeres éves futással számolva a kötelező és a teljesítményadó kilométerenként újabb 3 forintot jelent – már 16 ezer 298 forintnál járunk. Természetesen még mindig nincs az út árában az autó vételára. Csakúgy, mint a vonat- és buszjegyben sem. Mivel nem kell vonatot vagy buszt vásárolnunk ahhoz, hogy utazhassunk rajta, pedig lehet, hogy sokan szeretnének egy villamos vagy dízelmozdonyt...

A fenti számításokból kiderül, ha két felnőtt utazna Pestre, és ott csak sétálni, turistáskodni szeretne, akkor a vonat a legtökéletesebb választás. Olcsó, gyors, és környezetbarát. Buszozni csak annak éri meg, aki szereti a kicsi üléseket és a többszöri átszállást. Aki pedig már autótulajdonos, és még bírja a 330 forintos benzinárat, valamint szeret vezetni, az kihagyhatja a közösségi közlekedés mindkét alternatíváját.

Olvasóink írták

110 hozzászólás
  • 110. E! 2010. április 12. 19:43
    „93. CsImre 2010.04.07. 18:49
    "Kimaradt a bicikli. :) 12 óra menetidő, viszont nincs dugó, és ingyen van, leszámítva a bicikli árát, meg hogy az idő pénz, és jó, ha 100-ból 1 ember képes rá. Viszont ha itt tartunk, az adónk egy rész a mozdonyok beszerzésére megy el, így lehet, érdemes ezt is figyelembe venni."
    Azt azért nem mondanám, hogy a keró fenntartása ingyen van. Nem csak az amortizáció - tudjátok mennyi kaját megeszek egy-egy kiadósabb túra után?!”
  • 109. mgabca 2010. április 08. 21:48
    „Én autóval járok, 6 literes fogyasztás a diesellel, 130-nál is!

    Ismerni kell a jó parkolóhelyeket, nem beszélve, hogy ha az ember nemcsak egy helyre akar menni, ismernie kell a buszjáratokat is!

    Társasággal meg 2 ember felett már végkép olcsóbb!”
  • 108. rozator 2010. április 08. 18:48
    „Meg amíg ki esz a fene a nagyállomásra és haza!”
  • 107. kerob 2010. április 08. 13:07
    „Ha a vonat olcsóbb, mint a busz, és ha a menetideje sem több több órával a buszénál, akkor valóban megéri vonattal utazni Pestre. Oda én sem mennék szívesen autóval.”
  • 106. kerob 2010. április 08. 12:55
    „A Busznál és a vonatnál is felárat kell fizetni a "túlméretes" poggyászért és igaz, hogy az autó éves összköltsége jóval(de jóval) magasabb a busznál, de ha többen használjuk, akkor az üzemanyagköltség is alacsonyabb, illetve mindig van az utasnak ülőhelye, nem is beszélve a vonóhorog, vagy a szabadon választható pihenőidő előnyeiről.

    Egy-egy út alkalmával, amikor csak az útiköltséggel kell számolni, akkor viszont az autó messze veri a buszt.
    Épp most a hétvégén tankoltam tele a 16 éves Mazdámat 15 ezer Ft-ért, amiből KÉTSZER megfordulok Pécsről(mivel nem Szegedi vagyok, ez durván 1000 Km-t jelent). A busz esetén csak a jegy oda-vissza egy útra 12 ezer forint (két teljes árú). Ráadásul autóval majdnem egy órát spórolok a menetidőben (Pécs-Szeged 3 óra autóval, 4 óra busszal), úgy hogy közben annyiszor és ott állok meg, ahányszor és ahol akarok, és annyi csomagot vihetek, amennyit nem szégyenlek.
    Nekem a buszozástól nem a kötöttség volt a visszatartó erő, hanem az, hogy sosem fértem bele(és a párom sem) egy utazótáskába (nemcsak ruhák, hanem huszonkilós csomagok) , vagy hogy sokszor a Pécs-Szeged járat még Bajánál is csak addig állt meg, amíg az ottani utasok felszálltak, illetve az, hogy nem egyszer kellett végigállnom a 4 órás utat.

    Az autót azoknak az embereknek találták ki, akiknek majdhogynem napi szinten szükségük van rá.
    Ilyen havi 1 Pécsre utazás miatt én sem vettem volna autót.
    Aki azt mondja, hogy az autó luxus, annak csak abban van igaza, hogy az állambácsi az adói miatt tényleg szinte luxus kategóriába emelte az autó vásárlását és fenntartását. Más szemszögből: egy 16 éves autó, a kiadásokat leszámítva semmilyen kategóriában nem igazán számít luxusnak manapság.”
  • 105. mattil 2010. április 08. 11:42
    „Amint látom abban mindenki részéről egyetértés van, hogy Szeged sokkal szebb Pestnél! :-)
    Végkövetkeztetés: Ne utazgasson senki Pester meg ide-oda hanem maradjon a fenekén! ;-)”
  • 104. zehn 2010. április 08. 10:55
    „103.Ugyanez Párizsról is elmondható. Csupán meg kell találni a megfelelő városrészt.”
  • 103. attis765 2010. április 08. 09:01
    „"A helyzet nem sokat változott, Budapest még mindig csodás, érdemes időt és pénzt szánni arra, hogy ellátogassunk fővárosunkba."

    Ez a mondat mintha valamikor a 70-es években íródott volna...
    Már miért kellene az embernek folyton Pestre mennie? Agyrém...ráadásul Budapest testközelből - és nem a várból - már nem is olyan szép. Inkább mocskos, graffitis, hajléktalanos, kéregetős, rendezetlen, koszos, büdös, koncepció nélküli, veszélyes,pisiszagú,korszerűtlen,zsúfolt, stb,stb.”
  • 102. spann 2010. április 08. 01:09
    „Ez egy hasznos cikk, sokban fedi a valóságot, de szerintem a vonat még mindig irreálisan drága. Én ugyanilyen számításokat végeztem tavaly diákokkal (nem csak számítások,hanem jöttünk is így), hogy 5 főre vonatkoztatva, amikor így jöttünk, akkor 150Ft-tal kevesebbet kellett fizetnünk, mint a vonatért. Hozzáteszem ez tavalyi volt, de azóta a vonat is drágult, azt sem szabad elfelejteni, nem csak benzin. Meg persze, arról amerről jöttünk, nincs autópálya. Érdekes téma ez.”
  • 101. mattil 2010. április 08. 00:36
    „Mondjuk ha az utazó nem egy lusta dög és egy órával korábban kimegy a Mars térre,(6.20) akkor autópályán közlekedő expressz busszal is utazhat ami a gumigyárnál áll csak meg aztán kimegy az autópályára és két órán belül a végállomásra ér. Az a busz amugy eléggé fullos meg minden. De ha valaki lusta akkor menjen csak a több mint három órás utat befutó mindenhovabetérőssel :)
    Az a jó egyébként ezekkel a számításokkal, hogy mindíg azt hozom ki győztesnek amelyiket csak akarom. Ha például Szegeden és Pesten is igénybe kell a tömegközlekedést legalább egyszer átszállva akkor már csúnyán megbukott a vonat. Ha kiszámolom mennyibe kerül egy kocsi fenntartása akkor eleve bukta az egész, de ha azt nézem a kocsim nincs menetrendhez kötve és akkor ülök bele amikor akarok az idő pedig mint tudjuk pénz akkor már az a nyerőbb. Ha szeretem a jó levegőt a gyaloglás vbagy a biciklizés egészségesebb, de az időveszteség meg nagy..
    És így tovább :)”
  • 100. man 2010. április 08. 00:28
    „"annak orulok, hogy az ilyen emberek, mint a cikkiro inkabb ujsagironak alltak, mint kozgazdasznak"

    Ez a hozzászólás csillagos ötös!! :) :)”
  • 99. man 2010. április 08. 00:23
    „A tömegközlekedési eszközök amortizációja nem kerül pénzbe? Az adófizetőkébe?”
  • 98. persona 2010. április 07. 21:04
    „93. és milyen lenne rollerel egy Szeged-Bp. táv? :D”
  • 97. Viola 2010. április 07. 20:58
    „Summa-summárum! nem a Parlamenthez kell menni kirándulni. Máskülönben is Bp. nagyon nehéz a közlekedés, nem tudod melyik utat zárták le, ott csak dühbegurulsz és az már nem lazító-szórakoztató kirándulás.”
  • 96. Mignon 2010. április 07. 20:57
    „Tulajdonkeppen nem akartam mar hozzaszolni, de nem hagy nyugton a kedves
    64.-ik Larsson Hozzaszolasa.

    Irja:

    "...szerinted mennyi idö alatt keres meg egy osztrak 76 ojrot a matricara?
    Szerintem, nem több, 2-3 nap alatt..."

    Tudod, kedves Larsson!

    Ausztriaban egy kömüves kb. 4-5 ora alatt 76,- Eurot!!
    Ez, az atlag a szakmaban.

    Nagyon el vagy tevedve.

    (En, egy ora alatt keresek többet, ha irok,
    de, most nem erröl van szo...)

    :))”
  • 95. boris013 2010. április 07. 20:33
    „egy 1,6 Citroën C4 fedélzeti komputere 130 kilométer/óránál 9 literes fogyasztást mutat---- Úristen! Az nagyon sok! Nézesd meg.”
  • 94. Ottimotti 2010. április 07. 19:15
    „Ja, a másik atom röhejes mondat: "a vonatot az autóval ellentétben nem kell megvásárolnunk, fenntartanunk!"
    Tényleg akkor az adónkból egy fillér se megy a magyar ÁLLAM vasutak kasszájába... Pesze, mert megy a Nokiás dobozba... :)”
  • 93. CsImre 2010. április 07. 18:49
    „Kimaradt a bicikli. :) 12 óra menetidő, viszont nincs dugó, és ingyen van, leszámítva a bicikli árát, meg hogy az idő pénz, és jó, ha 100-ból 1 ember képes rá. Viszont ha itt tartunk, az adónk egy rész a mozdonyok beszerzésére megy el, így lehet, érdemes ezt is figyelembe venni.”
  • 92. Mignon 2010. április 07. 17:59
    „89.

    :)))))

    85.

    Mondtam Neked...
    :)”
  • 91. Viola 2010. április 07. 17:49
    „Nos, mit is lehetne kommentálni mindaddig amíg több mint 40 éve ugyanannyi idő alatt ér fel Bp-re ? Miért is?
    Miért is koszosak és néznek ki úgy ahogy kinéznek? TUDJUK,”
110 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fidesz: elfolyik a pénz az SZKT-nál

Értelmetlenül folyik el a pénz az SZKT-nál – ezt feltételezi Kohári Nándor (Fidesz) és Kalmár Ferenc (KDNP). Tovább olvasom