Délmagyar logó

2017. 04. 28. péntek - Valéria 14°C | 23°C Még több cikk.

Zebralesen Szeged főterén

Lesben álltunk a Széchenyi tér és a Kárász utca közötti nagy zebra közelében. Az autósok szlalomoztak a gyalogosok között, a járókelők pedig vagy udvariasan elengedték a négykerekűeket, vagy elugráltak előlük. Mintha nem is létezne kőbe vésett szabály a felfestett vonalakon áthaladók elsőbbségéről.
Lesben álltunk a Széchenyi tér és a Kárász utca közötti nagy zebra közelében. Az autósok szlalomoztak a gyalogosok között, a járókelők pedig vagy udvariasan elengedték a négykerekűeket, vagy elugráltak előlük. Mintha nem is létezne kőbe vésett szabály a felfestett vonalakon áthaladók elsőbbségéről. Baleset nem történt, valahol odafönt az égiek vigyáztak a szegediekre.

A KRESZ egyértelmű

„A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van" – áll a KRESZ-ben. Ezt értelmezik úgy sokan, hogy csak az „áthaladót" illeti meg az elsőbbség, nem pedig a járdaszegélyen állót. A KRESZ egy másik pontban éppen emiatt nyomatékosít: „Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének – a szükséghez képest megállással is – eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg."

A zebra nem parancsol tiszteletet, nem kelt félelmet, nem ösztökéli fékezésre, megállásra az autósokat. Mintha ott sem lenne – ezt tapasztaltuk tegnap Szeged legszélesebb és leghosszabb felfestett gyalogátkelőhelyén, a Széchenyi tér és a Kárász utca sarkán. Kivételt képeztek a buszsofőrök, akik azért nem fékeztek le még egyszer a zebránál, mert - mindössze pár másodperccel korábban rajtoltak a közeli buszmegállókból.

Az árnyékból leselkedtünk és gyűjtöttük a tapasztalatokat. A leginkább alkalmazott trükk a zebrán való átszáguldásra, ha az autós árnyékként követi az áthaladó autóbuszt – mindegy, melyik irányból érkezik –, mert akkor legalább az egyik oldaláról nem kell számítania gyalogosra. És még a sebességét sem kell csökkentenie. A másik hatékony módszer: benyomulni a zebra közepéig, és csak akkor fékezni, amikor már komoly vészhelyzet állhat elő. Ha ugyanis az autós udvarias, és még a csíkok előtt, a kellő időben lép rá a fékpedálra, gyalogosok özöne indul el az egyik oldalról a másikra, s várhat, mire „tiszta lesz a levegő".

„Minden esetben lassítok"

A nagy vezetési rutinnal rendelkező Jakab Ernő taxis azt mondta el, minden esetben lassít, ha zebrához közelít, és természetesen átengedi a gyalogost. Mindig megadja az elsőbbséget a gyalogosnak a zebrán Kecskés László pizzafutár is, aki a Don Pepe ínyencségeit szállítja a városban. Hozzáteszi: „ahogy a KRESZ előírja". Volford László, a Szeged Pólus Fejlesztési Kht. stratégája, gyakorló autóvezető a cikkben szereplő ominózus gyalogátkelővel kapcsolatban kifejtette: ez a kereszteződés megérdemelne egy aluljárót, hiszen a hídról lezúduló forgalmat kénytelen megállítani.

Kiszemeltünk egy középkorú nőt, aki fagylalttal a kezében álldogált percekig a gyalogátkelő közepén, a legtöbb kocsi az orra előtt húzott el, egy sárga Seat pedig egyszerűen megkerülte. A fejét csóváló asszony, aki Daru Józsefnéként mutatkozott be, elmondta: nem csak a belvárosban, mindenütt szednie kell a lábát, ha ép bőrrel szeretne átkelni a zebrán. A belvárosban – tette hozzá – nagyobb biztonságban érzi magát, mert itt kisebb sebességgel közlekednek az autósok. A nagykörúton azonban mindig amiatt retteg, hogy hiába figyel jobbra is, balra is, menthetetlenül elgázolják, ha egy kocsi teljes gázzal érkezik.

A négykerekűek nem kímélték a csinos tinilányokat sem, haspóló, csípőnadrág, formás idomok ide vagy oda, nem kaptak elsőbbséget. Babakocsis affér csak azért nem történt, mert az anyukák türelmesen kivárták, amíg egyik irányból sem kellett járműre számítaniuk. Egyikük, Sándor Ilona elmondta, óriási rutinnal közlekedik, pontosan tudja, hol, mire számíthat, de jellemzően inkább ő ad elsőbbséget, biztos, ami biztos alapon.

Hazudnánk, ha nem írnánk le, láttunk rendes autóst is. Egy százéves Skoda annak rendje, s módja szerint lefékezett az elinduló gyalogos láttán, majd percekig nem tudott újra elindulni. Ja, és megállt egy tanulóvezető is.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A modellmustra bája

Szőke, barna, vörös, fekete, magas és kevésbé, miniszoknyás vagy nadrágkosztümös, mosolygós, esetleg… Tovább olvasom