Délmagyar logó

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 12°C | 24°C

Zebránál, esős úton lassítana az új KRESZ

Szeged - Elkészült a KRESZ új tervezete, amely társadalmi vitát követően jövő év elején léphet hatályba. Minden zebra előtt 30-ra kellene lassítani, de vizes úton is mérsékelni kellene a sebességet. Ismét a vezetőt büntetnék, ha az utasnak nincs becsatolva a biztonsági öve.
Az autónk sebességét 30-ra kell csökkenteni a közlekedési lámpával nem védett zebrák előtt 20 méterrel – olvasható a KRESZ új, várhatóan januárban életbe lépő tervezetében, amelyet tegnap hozott nyilvánosságra a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A jelenlegi, 1975-ben bevezetett közlekedési szabályrendszer mára minden szempontból elavult: sokszorosára nőtt a forgalomban lévő gépjárművek száma, s olyan új gépek – quadok, városi terepjárók – jelentek meg, amelyekre nehezen alkalmazhatók a mostani szabályok. Ezért lép hatályba – társadalmi vitát követően – az új KRESZ.

A zebra előtt 30-ra kellene lassítani. Fotó: Karnok Csaba
A zebra előtt 30-ra kellene lassítani.
Fotó: Karnok Csaba

Az NKH elnöke, Horváth Zsolt Csaba főként közlekedésbiztonsági megfontolásokkal indokolta a döntést. A magyarországi balesetek harmadát ugyanis gyorshajtás okozza: az út-, a forgalmi és az időjárási viszonyokhoz nem igazodó sebesség megválasztása. Ezért az új KRESZ egyik célja, hogy csökkentse az autósok sebességét. Például esőben, vagy ha bármilyen oknál fogva vizes az útburkolat, 20 kilométerrel csökkenne a most megengedett legnagyobb sebesség. A tervezetből egyelőre nem derül ki, mi számít majd esős útnak: néhány csepp csapadék vagy szakadó eső kell-e a korlátozás életbe lépéséhez.

Érdeklődtünk erről a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányságon, ám azt a választ kaptuk: tervezeteket nem minősítenek vagy bírálnak nyilvánosan.

Új szabályok

Az új KRESZ is az autóvezetőt büntetné akkor, ha utasai nem használják a biztonsági övüket. A kerékpárosoknál a 12 év alattiaknak, valamint az óránként legalább 30 kilométeres sebességgel közlekedőknek kötelező lenne a fejvédő viselése. Csökkenteni kellene a megengedett sebességet keskeny utakon: 90 helyett 70-re.

Ezért erre a feladatra autósokat, szakembereket kértünk. Jakab Ernő taxis a sebességcsökkentést logikusnak tartja. – Ettől azonban nem fog változni a helyzet a közlekedésben – mondja. A zebra előtti sebességcsökkentés szerinte a teljesen belátható szakaszokon nem indokolt. – Olyan szabályokat nem szabad hozni, amik nem életszerűek – vallja, ám kiemeli: az alapszabályokat mindenkinek ismernie kellene, például a gyalogosok is sokszor hiányos tudásuk miatt bizonytalanok. – Az általános iskola alsó tagozatától tanulniuk kellene a közlekedést a gyerekeknek, hiszen nem foghatja mindig felnőtt a kezüket – fogalmaz Jakab Ernő, aki jogosnak tartja, hogy az autósok belássák: megváltozott tapadási és látási viszonyok között csökkenteni kell a sebességet.

– Mi, autósok örülünk, hogy a fényvisszaverő mellény kötelező viselet lett az utak mentén, s hogy az arra alkalmas utakon magasabb sebességgel haladást engedélyező táblákat helyeznek ki. Komoly eredményre számíthatunk a büntetési díjak felemelése miatt is. Ami viszont még mindig nagyon sok vitát vált ki az autósok, motorosok körében: az objektív felelősséggel kapcsolatos jogszabály-értelmezés és a végrehajtásával kapcsolatos tudnivalók – fogalmaz Ábrahám Zsolt, a Rádió 88 Parkoló 88 című autós műsorának szerkesztője, utalva egy másik társadalmi vitára, amely arról szól, az autó üzembentartója feleljen-e a közlekedési kihágásokért akkor is, ha nem ő ül a volánnál.

1926 óta szabályoznak

Az első hazai, összefoglaló jellegű szabálykönyvet 1926-ban hozták létre, maga a KRESZ 1929-ben keletkezett, majd az 50-es években módosult. Mostani formájában 1975 óta létezik – tudtuk meg Mák Lászlótól, egy budapesti autósiskola vezetőjétől.

Olvasóink írták

  • 18. Tommy 2008. április 12. 14:38
    „Én szerintem tényleg szükség van ezekre a megujjításokra, mert elég sok autos nem is figyel a zebráknál cask áthajt...és a vizes ut is jogos, mivel csuszik az ut és nem mindenki tud 50-rol gyorsan megállni. (kivétel a 30milkos merciket, bmw-ket, stb..) én mondjuk motorozni szoktam (esoben is) és azt mondom h a motorosoknak még jobban kell figyelni esoben mert nagyon csuszik (tapasztalat)...ugyhogy szerintem nem hülyeség az új kresz...én mellette állok :) remélem azért vannak egy páran akik igy gondolják :S”
  • 17. VCrash 2008. április 11. 15:44
    „Ajánlott sebességcsökkentések, és kérjük km/órában meghatározni az új KRESZ-ben: éjszaka-, és korlátozott látási viszonyok között, párás, ködös időben, ha esik a hó és havas-, latyakos az úttest, veszélyes útkanyaroknál, építkezések környékén és vidéken ahol sárfelhordással találkozunk, lakott területen kívüli autóbusz megállóknál, út melletti kocsmáknál, óvodáknál, iskoláknál, idősek otthona közelében, ahol kerékpárút keresztezi az úttestet, ahol autóbusz- és villamos megállóhelyek vannak, mert szaladnak a gyalogosok tökön-paszúron keresztül....hogy elérjék a villamost meg az buszt...stb...

    A most hatályban lévő KRESZ 25. § /Haladás az úton/ azt mondja, hogy:... Járművel a forgalmi, az időjárási és a látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni, figyelemmel kell lenni a a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

    Az új szabályozásban úgy látszik ennek vége, minden ´helyzetre´ adnak majd ´ km/óra ´ meghatározást, s ez után nem az útra kell figyelni, hanem a km órára !!!”
  • 16. roamer 2008. április 11. 08:08
    „Amerikában ez úgy van, hogy mindenkire egyenlően vonatkozik a törvény, függetlenül. hogy mennyi pénze van. Lásd Paris Hilton, Lindsay Lohan börtönbüntetések. Másik, hogy itt a rendőr az atyaúristen az úton. Ha a rendőr megállít akkor törvény szerint le vagy tartóztatva, amíg alá nem írsz egy nyilatkozatot, hogy meg fogsz jelenni bíróságon (Illinois államban a helyszínen elveszi a rendőr a jogsidat, akarmi miatt is állít meg, amit a bíróságon visszadnak, ha befizeted a büntetést, ha a bíró bűnösnek talál). Nem új szabályokat kell hozni, hanem a meglévőket nagyon keményen ls kivételezés nélkül betartatni. Ha itt meg tudták oldani, hogy az egy főre jutó autók száma a világon a legmagasabb, viszont az egy autóra jutó balesetek száma a világon a legkevesebb, akkor Magyarországon is meg lehet oldani. Nem a hülyeséget, hanem a jó dolgokat kéne átvenni Amerikából.”
  • 15. kotekedo 2008. április 10. 16:18
    „Szomoru, hogy meg mindig azt hiszik a seggfejek, hogy a sebesseghatarok csokkentese eredmenyre vezet. Be kene mar latni vegre, hogy a meglevo szabalyok kovetkezetes betartatasaval lehetne valtozast elerni. De amig arendorok szarnak az egeszre, addig itt minden marad a regiben.
    Mellesleg az osszes kerekparosnak is kotelezove tennem a kreszvizsgat, amirol papirt kapna es ugyanugy, mint a szemelyit meg a jogsit maganal kellene hordaniuk. Akinek nincs az jarjon gyalog. Sajnos az is elkeserito, hogy ezen kedves kozlekedesben resztvevok azt hiszik a lampa mar nem is kell mert van rajtuk van a melleny, sot az idiota rendoroket sem izgatja a dolog.”
  • 14. mandy ;) 2008. április 10. 14:18
    „de jó, ennél nagyobb hülyeséget! mellesleg a gyalogosok tudatlanságról meg annyit, lehet szidni a köcsög gyalogost, mert lelép a járdáról, de nem fogom az életemet a járdaszélen a zebra előtt dekkolva letölteni, míg egy jófej autós elenged. Meg ha a kisköcsög gyalogosnak zöld a lámpa és elindul akkor a háta mögül kanyarodó autós meg nyugodtan padlógázzal elütheti a kis szemetet!

    szóval először az AUTÓSOK akiknek szól a KRESZ tartsák be: nem kell módosítgatni ... pláne, ha az csak a rendőrségi bevételeket növelné; nem pedig a biztonságot.”
  • 13. bespin 2008. április 10. 13:18
    „...és még ez is gyönyörű: 30km/h felett közlekedő biciklist radarozzák és fényképezik, hogy van-e rajta sisak!Na ez bemart rendesen.
    A vizes úton meg "nehogymá´ betarcsuk" azt a szabályt, hogy az útviszonyoknak megfelelő sebesség megválasztása. Ennek a problémának a kiküszöbölésére létezik az ABS,ABD,ESR,4X4,quattro, 4matic,Xi,8 AIRBAG stb. tényező.”
  • 12. DomeSL 2008. április 10. 13:16
    „Ha a rendőrség nem csak a pénzbeszedésre menne és nem az autópályán mérnék, hogy valaki 135-el vagy 160-al megy akkor el tudnák kapni azokat akik a városban átmennek a piroson, az iskolák előtt száguldoznak, letolják az embert hátulról, meg hasonlók.
    Az autópályán persze, hogy nem tartják be a 130-at, amit az 1200-es Ladákhoz találtak ki. Nem kellene azt mondani, hogy a mi érdekünkben történik a bírságolás. A mi érdekünkben az történne, ha beállítanák végre a szegedi közlekedési lámpákat rendesen, hogy ne legyen naponta 3 karambol a Makosházi köruton.”
  • 11. bespin 2008. április 10. 12:58
    „Gyalogátkelőhely 30km/órás megközelítése baromság.A KRESZ betartatása és betartása lenne a fő feladat. Számtalan esetben megállok a Kossuth L.sgt.-on, hogy a gyalogost átengedjem,én a belső sávban állok, a barom, köcsög, gyökér bunkó pedig lassítás és index nélkül kivágódik mögülem a középső sávba, én meg lenyomott ablakkal ordítok a gyalogosnak, hogy álljon meg, mert elütik.Többen köszönték már meg az "életmentést". Ez mindennapos eset sajnos.Na az ilyen gyökérfejű, köcsögbúrának lehet ám magyarázni a KRESZ-t ha új, ha nem új.Ez a módosítás semmire sem jó. mint ahogy a vasúti kereszteződésre vonatkozó sebességek korlátozása sem.Ugyanannyian meghalnak tilosban való behajtáskor, mint előtte.Ott a leghasznosabb az út keresztirányú felmarása országúton, arra figyel az ember.
    Senki Alfonznak van igazsága, ezzel a 30 km/h-val való megközelítéssel a gyalogosok bátorsága is megnőhet.
    A Mars téri esetnél a gyilkos, asszem matt részeg volt, valahogy ez nem közvetlen idevágó dolog.”
  • 10. Morcos 2008. április 10. 11:54
    „Mit csinálsz akkor ha véletlenül lelép? Ennyire Nem lehetsz okos.Az oktatod is elég hülye ! Senki Alfonznak üzenem. Egyszer menj ki te is ilyen balesethez és nézd meg mit tudnak művelni néha a gyalogossal!!
    Pl: A marstéren amikkor a két lányt elütötték. Én egyet értek a szigoritással.”
  • 9. cyt 2008. április 10. 11:49
    „1) Nem a jelenlegi KRESZ-szel van a baj, hanem a közlekedésben résztvevők legtöbbjével.
    2) Nem a KRESZ-t kellene állandóan módositgatni, hanem a közlekedésrendészettől kellene megkövetelni a következetes betarttatását a szabályoknak.
    3) Bonkó és maffiózó kormánytól (törvényhozástól) csak bunkó és maffiózó szabályok származnak.
    4) Minél egyszerűbb egy rendszer, annál átláthatób és annál egyszerűbb a betartatása. A mai magyar jogalkotás elfelejti koherensé tenni a rendszert, mert szerinte a túlszabályozásban kell keresni a megoldást a meglévő szabálytalanságokra.”
  • 8. Senki Alfonz 2008. április 10. 10:35
    „Kuriózum. 1973-ban vizsgáztam autóvezetésből. Az akkori otatóm úgy tanított, hogy a gyalogost nem szabad lecsalogatni a járdáról. Tehát ha meglátom, hogy a járda szélén áll - de még nem lépett le - akkor gyorsítani kell. De ha már lelépett, akkor elsőbbséget kell biztosítani neki. Ezt hívták DEFENZÍV vezetésnek. Ehhez képest most 30 km-es sebességgel tervezik megközelítni a zebrát akkor is ha üres, akkor is ha pl a város is üres (éjszaka). Persze azóta változott a forgalom és a vezetési kultúra is.”
  • 7. Makika 2008. április 10. 10:14
    „"A kerékpárosoknál a 12 év alattiaknak, valamint az óránként legalább 30 kilométeres sebességgel közlekedőknek kötelező lenne a fejvédő viselése."
    Ez most komoly? 14 év alatt senki nem büntethető még gyilkosságért sem! Mi értelme? Hogyan szankcionálják akin nincs?
    Egyetértek a fejvédővel a gyerekeimre mindíg adok, de ez betarthatatlan, értelmetlen szabályozás!”
  • 6. nanemaaa 2008. április 10. 09:19
    „Szerintem esős időben eddig is csökkentette a sebességet az, aki józan ésszel ült a volán mögé. A kivagyiak meg azután sem fogják....max majd felszerelnek sufnituningban a kocsi orra elé egy hajszárítót, és bebizonyítják, hogy előttük mindig száraz az út, mert az autó maga szárítjka. A közlekedési morál pillanatnyilag annyiból áll magyarországon, hogy akinek sok pénze van, arra semmilyen szabály nem vonatkozik, a legnagyobb összegű bírságon is vcsak röhög. Ezt maga a Bpest főrendőr is elismerte egy korábbi interjúban, amikor a belvárosi 120 km/h-ás utcai versenyekről, no meg a fokozott bírságolásokról volt szó. Egyébként meg ha nincs közlekedési kultúra, akkor a szabályok akár lehetnek olyanok is, hogy belterületen az autókat csak tolni szabad... a betartásának kb ugyanannyi esélye lenne.
    De a léynegről senki nem beszél. A tavaly óta tartó fokozott szigorítások tényleges oka, hogy bizony üres az államkassza, és minél rövidebb idő alatt minél több pénz beszedése a cél. A túlszabályozás ugyanis legalább annyira káros, mint az alulszabályozás.”
  • 5. mattill 2008. április 10. 08:50
    „Erről az esős időben lassabban kell menni dologról mindíg az jut eszembe amikor a 90-es évek elején vizsgáztam autóvezetésből. A tankönyvben nagyon szépen le volt írva, hogy esőben mindíg csökkenteni kell a sebességet, és az út és látási viszonyoknak megfelelően kell vezetni. Kimentünk a sándorfalvi útra, mire hirtelen "leszakadt az ég" mintha dézsából öntenék úgy szakadt az eső. besoroltam egy előttem haladó autó mögé, és 60-al mentem mögötte a Skodával. Végigvezettem a vizsgautvonalat, éls ekkor a vizsgabiztos közölte, hogy ő bizony megbuktat, merthogy azért mentünk ki országútra, hogy ő lássa hogy vezetek nyolcvannal és hogyan előzök, nem azért hogy 60-al tötyögjek egy másik autó mögött, mert 60-al a városban is lehet menni...Nem hatotta meg az érvelésem és ujra kellett vizsgáznom. Azóta sem értem mire volt ez jó, azon kívül, hogy fizettem pótvizsgadíjat és ez nyilván növelte a bevételt. Azóta sem megyek 60-nál többel szakadó esőben, pláne nem próbálgatok még előzni is. Igaz balesetmentesen is vezetek már több mint 15 éve!”
  • 4. halak66 2008. április 10. 08:25
    „VCrash! Igazad van!! Még annyit h. nyugaton már kb. 20 éve büntetik az autósokat abban az esetben, ha a zebránál nem adnak elsőbbséget a gyalogosoknak! Itt meg?? Örülök, ha 5 perc várakozás után biztonságosan átjutok a túloldalra, mert meg sem állnak!! Pedig úgy tudom a KRESZ-ben ez is benne van!? Vagy mégsem!! Mindenkinek újból kellene az új tankönyvből vizsgáznia!! Sokan elfelejtették már! :(”
  • 3. VCrash 2008. április 10. 07:47
    „A jelenlegi KRESZ szabályokat sem tartják be, és ennek következményeként alakulnak ki veszélyhelyzetek, s következnek be a halálos-, vagy személyi sérüléssel járó balesetek. A ´zebra´ előtti konkrét sebességcsökkentés csak abban az esetben lenne indokolt, ha az átkelőhelyen, vagy annak közelében tartózkodik gyalogos(ok). A vizes úttesten történő sebességcsökkentés is indokolt lehet, de baleset bekövetkezésekor lehet majd vitatni, bizonyítani, hogy a bekövetkezéskor ´vizes´ volt-e az úttest, vagy nem. Egyetértek a taxis nyilatkozatával, hogy értelmetlen szabályokat szükségtelen hozni. Egyébként, mi lesz a biztosíték, hogy az új szabályokat be fogják tartani a közlekedők? A ma ismert közlekedési kultúránk sajnos nem sok reményt kecsegtet, hogy csükkeni fognak a halálos-, és személyi sérüléssel járó balesetek Magyarországon. A balesetet okozókat kellene drasztikusan megbüntetni, nem olyan liberális ejnye-bejnyével, mint manapság.”
  • 2. mySelf 2008. április 10. 07:32
    „Teljesen felesleges bármit is kitalálni. Betartják majd? Hát persze. :(”
  • 1. robert busch 2008. április 10. 07:06
    „ne tervezgessenek,hanem döntsenek ka közlekedési moral
    katasztrofális egész magyarországon”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dominószerűen dőlnek a cégek az építőiparban

Szeged - Megbecsülni sem lehet, mekkora károkat okoznak alvállalkozóiknak azok az építőipari cégek, amelyek fizetésképtelenné válnak. Csongrád megyében tavaly 83 építőipari vállalkozást számoltak fel. Tovább olvasom