Délmagyar logó

2017. 12. 15. péntek - Valér 6°C | 13°C Még több cikk.

Zötyög, pöfög, mégis megmenekült

Haladékot kaptak a kétütemű autók: mégsem kell júliusban katalizátort szerelni rájuk, ha tulajdonosuk 2004 május elseje előtt vásárolta a járművet. A megyében már csak néhány ezer autóst – elsősorban trabantosokat – érint a döntés.
2008 januárjáig haladékot kaptak a Trabik a magyar utakon. Fotó: Tésik Attila
Európában Magyarországon van a legtöbb, de nálunk is egyre csökken a kétütemű autók – Trabantok, Wartburgok, Barkasok – száma. S bár a kétütemű Barkasokra júliustól már nem adnak ki zöldkártyát, a Trabantok és Wartburgok 2008. januárig még pöföghetnek a magyar utakon, ha a tulajdonos 2004 májusa előtt vásárolta az autót. Nem lépett életbe ugyanis július elsején a levegőminőség-védelmi rendelet, ezért mégsem kell a roncstelepre kormányozni a gépjárművet, ha nincs pénz katalizátor beszerelésére.

„Kis Trabi" – így nevezi Tari Imre 16 éves kedvencét, a fehér Trabantot. – Minden kézre áll, olyan, mint egy Forma–1-es autó, mozgékony, fürge, egy kis dodzsem – lelkendezett a fiatalember, aki még esküvői fotóján is megörökíttette rajongása tárgyát, illetve tárgyait: fehér ruhás menyasszonyát és a trabit. Könnyű megszerelni, sosem hagy cserben, lelke van, és jól gyorsul, legalábbis az első húsz méteren – folytatta a jellemzést Imre, aki a volán mögül gyakran integet a szembejövő trabantosoknak. Az összetartozás jeleként mindegyikük visszainteget.

Nem csak a Trabantot lehet szeretni, vannak – bár kevesebben – Wartburg-rajongók is, akik előnyként az autó strapabírását említik és azt, hogy bárhol, úton-útfélen is könnyen szerelhető.

A rajongást nem feltétlenül osztják a szegedi szerelők. Egyikük úgy nyilatkozott, a kétüteműt a legádázabb ellenségének sem kívánja. Leggyakrabban a főtengely vagy a futómű hibásodik meg, megfelelő alkatrészt pedig nem mindig lehet kapni az utóhoz, csupán utángyártott vagy felújított formában.

A kétüteműek mindezekért lassan eltűnnek az utakról, tulajdonosaik legfeljebb a hétvégi telekre járnak velük. Ez lesz a sorsa Tariék „Kis Trabijának" is. Imre hamarosan új autót vesz, a kétüteműt pedig édesanyja kapja meg, aki időnként a család tanyájára hajt vele.


Még néhány ezer

Csongrád megye útjain néhány ezer kétütemű autó szaladgál. A legtöbb a Trabant, van néhány Wartburg, de a Barkas már kikopott a forgalomból – tudtuk meg Tóth Józseftől, a Csongrád Megyei Közlekedési Felügyelet osztályvezetőjétől.

Szag, dobozolva

Egy német online áruház dobozba zárva kínálja a Trabant szagát. A bűzzel átitatott gyapjúdarabot légmentes csomagolásban 3,98 euróért árulják. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szabad kávéházi fórum korlátai

Volt bennem egy kis félsz, hogy jó-e az, ha Nemes László volt SZKT-igazgató beszél a parkolóházról.… Tovább olvasom