Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Alföldi megváltani szeretné a világot

Szentes - Világmegváltó Nemzeti Színházat tervez Alföldi Róbert. A szentesi gimnázium volt növendéke tizennyolc évesen is a Nemzetire vágyott, egykori iskolájának jelenével kapcsolatban pedig naprakész.
A szentesi gimnázium dráma tagozatának eddigi történetében nem jutott volt növendék ilyen magasra magyar nyelvterületen: Alföldi Róbert néhány napja valóban a Nemzeti Színház igazgatója. Az új direktor lapunknak szerényen úgy nyilatkozott, a gimi kapcsán elsősorban nem karriercsúcsról érdemes beszélni, inkább azért boldog, mert olyan iskolába járt, mely számtalan növendékére büszke lehet. Alföldi a napokban vette át hivatalosan direktori megbízását – beszélgetésünkkor kiderült, most is, amikor rendkívül elfoglalt, naprakész információkkal rendelkezik a gimnázium jelenét illetően.

Világmegváltó színházat tervez Budapesten. Olyan színházat akar csinálni, mely hat az életre, és nem fordítva. Azt mondta, nagyon bízik benne, hogy társulata bizonyságot tesz róla: sokféle ember képes együtt dolgozni.

„Találkozunk az új Nemzeti Színházban" – írták Szentesen a végzősök a tablóra 1985-ben, mikor Alföldi Róbert érettségizett. Most e színház főigazgatójaként úgy fogalmazott, nagyon elegáns lenne azt mondania, hogy „ő már akkor tudta", de nem ez az igazság. Az igazság az, hogy akkoriban kétséges volt, lesz-e egyáltalán valaha Nemzeti Színház Magyarországon, ő és osztálytársai így akarták kinyilvánítani a kívánságukat, hogy legyen.

Alföldi Róbert élete legszebb négy éve a szentesi időszak. Fotó: Tésik Attila
Alföldi Róbert élete legszebb négy éve a szentesi időszak.
Fotó: Tésik Attila

Élete legszebb négy éveként emlegeti a Szentesen töltött időszakot, amikor rendszeresen látogatta a vidéki színházakat, társaival együtt több darabban szerepelt.

A színészként és színházi rendezőként, televíziós műsorvezetőként és festőként ismert művész 1967-ben született Kalocsán, Dunapatajon nevelkedett. A szentesi érettségi után azonnal felvették a színművészeti főiskolára. Első szerepe Raszkolnyikov volt a Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényéből készült darabban. 1992-ben a Vígszínház szerződtette, 2000-ben szabadúszó lett, 2006-tól a Bárka Színház igazgatója, 2008. július 1-jétől a Nemzeti Színház főigazgatója Alföldi Róbert, aki szerint a karrierhez szerencse is kell.

Évek és nevek

Az első állandó magyar színház, a Pesti Magyar Színház 1837. augusztus 22-én nyílt meg a mai Rákóczi út és Múzeum körút sarkán. Az intézmény, amely 1840 óta viseli a Nemzeti Színház nevet, 1908-tól 1964-ig a mai Blaha Lujza téren, a Népszínház épületében működött (ezt az épületet 1965-ben lebontották). 1964 és 1966 között a Nagymező utcai volt Petőfi Színházban, 1966 júliusától a Hevesi Sándor téri átépített Magyar Színház épületében játszott a társulat. A Nemzeti Színház új épületét 2002. március 15-én nyitották meg a pesti Duna-parton. A színháznak 1837–2000 között 42 igazgatója volt – közte az első: Bajza József, az utolsó (1999-től 2000-ig) Iglódi István. Az új színház felépítésére létrejött Nemzeti Színház Részvénytársaság vezérigazgatója, a színház igazgatója: Schwajda György kormánybiztos, helyét 2002-ben Huszti Péter, majd Bosnyák Miklós, 2003-tól idén június végéig Jordán Tamás vette át.

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. rg 2008. július 10. 23:52
    „én már inkább nem szólok semmit, kevés darab van,amit kétszer nézek meg , ezt láttam háromszor, pont”
  • 28. kinnfentes 2008. július 10. 22:22
    „Jaj dehogyis triatlonos, a Sirájt sok nagyon különböző, nagyon eltérő szinházi izlésű ismerősöm látta, és mindenki számára hatalmas élmény volt.”
  • 27. triatlonos 2008. július 10. 21:19
    „Ezek már azok a művész magasságok, amit egy átlagember soha nem tud megérteni.”
  • 26. kinnfentes 2008. július 10. 20:18
    „25!
    SiráJ !

    http://www.siraj.kretakor.hu/flash.html
    poetica licentia
    de azért küzdly!”
  • 25. írjunk helyesen, csak úgy poénból 2008. július 10. 19:01
    „siráLY”
  • 24. rg 2008. július 09. 00:51
    „kinnfentes,

    :), ezer bocs,de hogy cz-vel írták a márcziust és 15-én volt az biztos, de minden lentebb írt szavaddal egyetértek.

    akkor télleg ott a másik szentesi, balázs zoli rendezéseinek összessége, ultramodernnek ultramodern, hogy kinek mi ez, az is egy dolog, de én pl. a teomachia-n lehidaltam, ez biztos.

    bár a te általad felsorolt rendezők darabjai valamiért nézhetők bárkinek, gondolok itt a schillinges sirájra, valamiért nekem zsótér sándor az, amit nem tudok befogadni, pl. bárkás stuart mária vagy a radnótis medea.

    mert persze a lentebbi négyes botránkoztat, mert néhol meztelenre vetkőznek, erőszak van, vér etc., de feltudom fogni mit akarnak a rendezők mondani,

    de zsótér?!? persze a balázs zolival létrehozott wyspianski darab is egyenesen érthetetlen és rossz volt. szubjektív. és akkor itt balázs zoli is belecsúszi a nem megmagyarázott ultramodern fogalmába, de schilling nem ultramodern, az biztos. inkább zseniális. magyar szempontból a korszakalkotót is meg merem kockáztatni.

    de alföldi. neki van egy stílusa, mint senki másnak. ezért sztem ezer darabból is fel lehet ismerni az ő művészetét. megosztja az embereket, ez is biztos. nem tudom hova akarok kilyukadni. ezer bocsánat. jó éjt.”
  • 23. kinnfentes 2008. július 08. 21:14
    „20.
    Mundruczó, Bodó Viktor, Balázs Zoltán vagy Schillinghez képest volna Alföldi ultramodern? Melyik rendezése? A Koldusopera? A Tartuffe? A Don Carlos? A három nővér? A Romeo és Júlia? Hol van az "ultramodernizmus skáláján" az ő Csárdáskirálynője a Mohácsi sok-sok éves Csárdáskirálynőjéhez képest, hol az általa rendezett Szentivánéji álom radikalizmusa a 10 évvel ezelőtti Bárka-bélitől?
    Félreértés ne essék, ezek mind nagyon jó darabok szerintem, de hogy Alföldi ultramodern...
    r.g.
    2002-ben volt a Tragédia a Nemzetiben, csak a pontosság kedvéért”
  • 22. triatlonos 2008. július 08. 20:54
    „Alföldi bizonyára tehetséges ember, de néhány tevékenységével teljesen leamortizálta magát, és a népszerűsége a párja alatt van. Nálunk itt a tanyán úgy mondják, hogy olyan mint az avas szalonna: mindenre jó, de senki nem szereti! Én azért kiemelten tisztelem, mert a HMG legnevesebb tanulója! Teszem ezt azért, mert a HMG leglelkesebb szurkolója vagyok!”
  • 21. rg 2008. július 08. 20:51
    „ultramodern, inkább kortárs. az ízléstelent nem tudom mire érted, gondolom a mai színházban sokszor feltünő meztelen testekre, s bár abban van igazság, hogy sokszor fölösleges a színpadon a meztelenkedés, alföldi darabjaiban indokolt, főleg, mert mai problémákat boncoló kortárs darabokhoz nyúl, de láttam az általa rendezett vihart (shakespeare), amiben részben osztom a véleményed, részben nem. nem megyek bele, hogy miért, bár nekem összességében tetszett. nem beszélve arról, hogy versailles-ban rendezett operát.

    mint színész, a ´nemzeti´ tragédiájában 2000. márczius 15.-én ő színészi játéka volt az egyetlen értékelhető momentum.

    festőként én nem ismerem. bár én a kortársból pont a festészetet nem szeretem. nekem van gogh a kezdet és a vég. persze nézegetek másokat is.

    a heti hetesben pedig nem mint művészek, hanem mint emberek lépnek fel. ezért gálvölgyit pl. nem tudom nem szeretni, mert bár régen nézhető volt a hetihetes, ma már sajnos a káromkodásokon röhögünk, meg a teddy, jáksó kliséken. 1 gálvölgyi poénért meg nem ülök egy órát.

    de még mindig nem tudom mi a hiteles művészet ma magyarországon.”
  • 20. operatőr 2008. július 08. 19:57
    „Alföldi elég jól fest (láttam már képeit), de színésznek ripacs, rendezőként "ultramodern" (ízléstelen), nem nevezném művészinek.
    A beszéde nagyképű, a Heti hetes nézőközönsége viszont szereti. Én nem szeretem.”
  • 19. rg 2008. július 08. 18:25
    „operatőr, télleg kíváncsi vagyok, nem igazán szeretek színházba politikát vinni, de ha már alföldi akkor beszéljünk a művészetéről vagy azokról a hiteles művészekről, színházakról,na!

    minden balfaszkodás nélkül! bízom benne, hogy nem politikai orientációd alapján jársz színházba, illetve nézel bármit a tv-ben...”
  • 18. operatőr 2008. július 08. 17:54
    „wewe
    BAL-f@sz vagy”
  • 17. wewe 2008. július 08. 15:50
    „rg. hát akik jobbra húznak!”
  • 16. rg 2008. július 08. 09:15
    „persze, emese a te véleményed is érdekel....”
  • 15. rg 2008. július 08. 09:14
    „egyébként, operatőr,

    kik a hiteles színészek, színházak? erre kíváncsi vagyok, végre beszéljünk valami jóról is, na...”
  • 14. háká 2008. július 07. 20:57
    „Köszönjük, KEmese!”
  • 13. operatőr 2008. július 07. 15:51
    „pulya
    Mert azt te nézed, és nem egyforma az ízlésünk...”
  • 12. KEmese 2008. július 07. 13:29
    „Pulya!
    A barátok közt, azt hiszem, az rtl-en van, és én azt az adót elvből nem nézem, de a tv2 is ide tartozik. Marad a Duna, de már az sem mindig nézhető. A barátok közt-höz nem tudok hozzá szólni, azt sem tudom, miről szól. Gondolom nem játszik még benne a két "jó barát"=Keserű, és Alföldi. :) de ami késik, nem múlik! (avagy majd ők rendezik?;))”
  • 11. operatőr 2008. július 07. 05:49
    „KEmese
    Köszönöm, megtaláltam...
    Sokloldalú .....”
  • 10. pulya 2008. július 06. 23:24
    „Miért nem a barátok köztről beszélgettek? Nektek az való”
29 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balkáni állapotok a szentesi koleszban

Szentes - Ráfér egy alapos felújítás a szentesi középiskolai kollégiumra. A város döntött az állapotfelmérésről, ami nem készült el, a költségvetésben pedig nem szerepel forrás a munkára. Tovább olvasom