Délmagyar logó

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 14°C | 24°C Még több cikk.

Átadták a Dél-Alföld légimentő-központját

Szentes - Az egészségügyi miniszter jelenlétében hétfőn délelőtt hivatalosan is átadták Szentesen az ország 7. légimentő bázisát. Ezzel véget ért a dél-alföldi légi mentés négy éve húzódó kálváriája.
A Kurca-parti település határában, a tévétoronnyal szemközti területen lévő, összesen közel 90 millió forintba kerülő központot Székely Tamás egészségügyi miniszter, Vojnik Mária államtitkár, Magyar Anna, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke és Szirbik Imre, Szentes polgármestere adta át ünnepélyesen Túri Péternek, az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht. ügyvezető igazgatójának.

Túri Péter, a Légimentő Kht. ügyvezető igazgatója az átadáson arról beszélt, hogy bázis rendkívül korszerű, szinte mindent helyben el tudnak végezni. Van kerozin kút, külön egészségügyi és műszaki raktár, illetve a rendszeres felülvizsgálatot is el tudják ott végezni. A bázis területén a burkolat tűz- és szikramentes, így attól sem kell tartani, hogy kigyulladna.

A létesítményt már belakta a személyzet: december 28-a óta innen látják el Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megye helikopteres mentéseit. A mentőhelikopter még nem volt bevetésen a régióban.

Decemberben még az utolsó simításoknál tartottak. Fotó: Vidovics Ferenc
Decemberben még az utolsó simításoknál tartottak.
Fotó: Vidovics Ferenc

Mint arról korábban többször beszámoltunk, a dél-alföldi légi mentők 2004 februárjában kerültek padlóra, a kormány ugyanis harmadával csökkentette működési költségüket. Ezt követően öt hónapra leállt a légi mentés a régióban. A szegedi repülőtérről felszálló helikoptert 1999-től a megyei mentősök által létrehozott Mentés a Jövőért Alapítvány, és nem az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) üzemeltette az OEP-pel kötött szerződés alapján.

A rendszer átszervezéséről akkor Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője azt mondta, hogy „az egységes szervezetként való működtetés biztonságosabb, átláthatóbb és hatékonyabb, mintha azt egy alapítványra bíznák". Ekkor hangzott el Kiss Zsolttól, az OEP gyógyító-megelőző ellátási főosztályának vezetőjétől: „amennyiben a mentőszolgálat nem tudja biztosítani a helikopter működtetését, úgy ismételten megkötik a szerződést a Mentés a Jövőért Alapítvánnyal, mert az nem fordulhat elő, hogy a régió ellátatlanul maradjon" – ez azonban mégis megtörtént.

A dél-alföldi régióból Szeged, Szentes és Kiskunfélegyháza pályázott a légibázisra. A mentőszolgálatnál hosszú vajúdás után született csak meg a döntés: a Kurca-parti városban alakítják ki a régió mentőhelikopter-központját. 2007. áprilisban aztán jött a hír, hogy mégsem Szentesre, hanem Szegedre kerül a mentési centrum. Erről úgy határozott a szaktárca és az OMSZ, hogy nem tájékoztatta a légi mentőket, akik a döntést erősen bírálták, mondván: Szentessel szemben a Szegedről felszálló mentőhelikopter bevetési körének ötven százaléka Szerbia és Románia területére esne. Az Egészségügyi Minisztérium elfogadta az érveket, és augusztus végén Szentes mellett tette le a voksát.

Közel 90 millió forintból épült a szentesi légimentő-bázis. Mostanra már mindennel elkészültek az építők. Fotó: Vidovics Ferenc
Közel 90 millió forintból épült a szentesi légimentő-bázis. Mostanra már mindennel elkészültek az építők. Fotó: Vidovics Ferenc

A bázis alapkövét tavaly szeptemberben tették le, a kivitelezést a Magyar Aszfalt Kft. végezte. A beruházás költségét példaértékű összefogással teremtették elő: a Csongrád Megyei Önkormányzat 10 millió forintot biztosított. Szentes városa 15 millióval, illetve a földterület átadásával járult hozzá a megvalósuláshoz, 5 milliót több érintett önkormányzat adott össze. A szaktárca pedig 60 milliót biztosított.

Rekord gyorsasággal épült fel

A szentesi légimentő-bázist tavaly szeptemberben kezdte építeni a Magyar Aszfalt Kft., a kivitelezési munkákat pedig már karácsony előtt befejezték a szakemberek. A létesítmény hangárból, kiszolgálóhelyiségből, raktárakból áll. A mentőhelikopter december 27-én érkezett meg az öt embert foglalkoztató bázisra, így teljesült a légimentő kht. ígérete, miszerint Szentesen még 2008-ban beindul a légi mentés. Túri Pétertől, az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht. ügyvezető igazgatójától megtudtuk, hogy még nem volt bevetésük a régióban.

Olvasóink írták

  • 19. tamka 2009. január 10. 12:57
    „http://mszp.hu/public/downloads/pdf/balramagyara5v1mod2.pdf”
  • 18. Nyasi 2009. január 07. 10:55
    „Szentes mellett ugye az szol, amit Szunyi mar leirt. A legnagyobb hatosugar Magyarorszagon legyen, es ne mashol (Szerbia pl), mert ugye ki akarna, hogy az adojabol szerb emberek eletet mentsek meg, es ne magyaroket (itt csak allampolgarsagra gondolok). Mindemellett ugye a szentesi kiemelt statuszu korhaz is.
    En sem lattam a beruhazasi elszamolast, csak sajat tapasztalatokat tudok leirni. En vegyszerekkel dolgozok, es ami steril (marpedig a gyogyaszatban mindennek ilyennek kell lenni, meg a szallitasnak is bizonyos szinten), az igencsak noveli az akarat (200-300%). Ez azert jelentkezhet (kellene) a kereskedelmi es az orvosi szallitas kozott.”
  • 17. 10karakter 2009. január 06. 07:06
    „Az Újklinika melletti leszállóhelyet rendszeresen használják a helikopterek.”
  • 16. .suhym. 2009. január 06. 06:39
    „Láttam egy riportfilmet a budaörsi légimentő bázisról.
    Döbbenetes volt.....”
  • 15. achilleus 2009. január 05. 19:49
    „És ez is:
    Felháborodást keltett az év végi jutalmazás
    Csak minden kilencedik mentős kapott év végi jutalmat az Országos Mentőszolgálatnál, míg a vezetők a hírTV információi szerint több százezres prémiumot vihettek haza. A szakszervezet szerint ráadásul nem a teljes 2008-as bérmegtakarítást osztották szét. Az érdekképviselet tiltakozik.

    Az Országos Mentőszolgálat főigazgatója belső levélben tájékoztatta a dolgozókat, vagy ahogy ő fogalmazott, a bajtársakat arról, hogy a 2008-as bérmegtakarítást nem osztja szét közöttük, hanem ,,a példamutató szolgálatot teljesítő mentősöket jutalmazza belőle". A dokumentumból nem derül ki a bérmegtakarítás pontos összege. A jutalmazottak névsorát a mentőállomások vezetőinek javaslatára állították össze. Úgy tudjuk, a mintegy 7000 dolgozóból 800 részesült a bruttó 50.000 forintos jutalomban. Állítólag egy értekezleten közölték az állomásvezetőkkel, hogy senkit se informáljanak erről, és beszéljék meg azzal a személlyel, akinek odaítélték a jutalmat, hogy ő se mondja el senkinek. (???!!!) (...) a 800 dolgozó mellett a Mentőszolgálat nagyjából kétszáz fős vezetésének is jutott év végi jutalom, amelynek összege bruttó 250.000 és 500.000 forint között alakult.”
  • 14. achilleus 2009. január 05. 19:46
    „Ez is mai!
    Áldatlan állapotok a budaörsi légimentő bázison
    Tavaly óta semmi nem változott a budaörsi légimentő bázison: télen csak 4-5 perccel később tudnak felszállni, mint nyáron. A bázison a helikoptert éjjel fűtetlen hangárban kell tárolniuk, nappal pedig villanyradiátorral melegítik, körülbelül 4-5 fokra. Mivel ilyen hideg infúziót és gyógyszereket nem adhatnak a betegeknek, azokat a fűtött épületben tárolják, így minden indulás előtt külön be kell pakolni a járműbe. A tankolás változatlanul egy mentőkocsiba épített 1 köbméteres tartályból történik, ezért az optimális 2-3 perc helyett legalább 15-20 percet vesz igénybe. Nyári melegben a riasztás után 2-3 perccel már úton vannak, és mentenek, télen azonban 6-8 perc is kell az induláshoz. Számításaik szerint a bázis felújításához 150 millió forint kellene, de erre egyelőre csak ígéretet kaptak, pénzt nem.”
  • 13. sevenof9 2009. január 05. 17:13
    „szvsz ez is tul lett spilazva. van mindket varosban repter? ha igen,le tud szallni a helikopater (pont ez a lenyeg,barhova le tud szallni). a foszervizt ugyis a bazison kell megcsinalni,de az alapveto dolgokat barmely repter meg tudja csinalni,fel tud tankolni, a pilotak meg pihenhetnek. Vagy legyen ott nekik egy ugyeletes orvosi auto es akkkor pihenhetnek a legkozelebbi tuzolto vagy mentoallomason. vagy tegyek azokat a repterre.

    sot,allitom,hogy a kecskemeti katonai bazis a legfelkeszultebb(ha meg megvan) a helikopater karbantartasara. ott meg talan van repter is...

    megint arrol volt szo,hogy ki mennyit tud sikitiani es kit kell megkenni. koszonjuk,kedves parlamenti partok!

    mint mondottam, a szomszedom kereskedelmi pilota es maganak egy hangart 2 honap alatt rantott fel, szigetelve van,az iroda legkondis is,de az egesz futheto,betonozott,45000 dollarbol es nem hasznalt mexicoi rabszolgakat.”
  • 12. pille 2009. január 05. 16:56
    „Kedves rebellis! Úgy gondolom, félreértetted, amit itt írtam. Azért sajna,mert amikor szükség volt rá, SAJNA nem tudott leszállni,hiába alakítottak ki valami leszálló-pálya féleséget!Egyébként Szegeden szerintem nagy szükség lett volna rá.”
  • 11. rebellis 2009. január 05. 16:05
    „Miért sajna?? Vagy azt reméled, a közeljövőben lesz egy igazi, szélesvásznú tömegszerencsétlenség, hogy egymás után szálljanak le a klinikáknál a helikopterek a te örömödre? Kissé sokadnapos a felvetésed.
    A helikopter amúgy sem a klinikáknál állomásozott volna!”
  • 10. pille 2009. január 05. 15:47
    „Kedves rebellis! Ezt mind tudom! Szegeden akarták, de nem itt lett a légimentés központja. Csak festettek, festegettek. Azt nem tudtam meg , hogy mennyibe került,pedig próbálkoztam!Sőt! Helikopter SEM sem száll itt le sajna!”
  • 9. rebellis 2009. január 05. 15:37
    „8-nak
    Gondolom a helikopter leszálló helye lehet. A nagy célkereszt a gép pozicionálásához nyújt segítséget. Ha Szegeden lett volna a légimentő bázis, akkor is kellene leszállóhely a klinikáknál. A többi kérdésedet az önkormi képviselődnek feltetted, bár azt gondolom, hogy ez az intézményi belső költségvetés része.”
  • 8. pille 2009. január 05. 15:06
    „Megkérdezném, ha lenne kitő?!! Szegeden, a Klinikánál felfestett valami, nem légimentéshez készült? Mennyibe került?? Melyik cég csinálta, vaskos pénzekért??!!Mi okból??!!”
  • 7. Zs 2009. január 05. 14:56
    „Az kb. tizede....”
  • 6. sevenof9 2009. január 05. 14:24
    „20 evvel ezelott egy ilyen bazis felepitese kb fel ora lett volna (a magyar nephadsereg altal) majd szepen megepult volna az allando bazis is. Kozrohej. A szomszedomnak van helikopatere, csak egy kis placc kell neki es mar repul is. Igaz,van hangarja,irodaja,muhelye (az egesz kb 2 honap alatt epult). A hangarja cakkumpakk 45 000 kokemeny amerikai dollar volt...”
  • 5. szunyi 2009. január 05. 13:01
    „SP,

    Mert nem az a fontos, hogy hová viszi, hanem a lehető legnagyobb területen a lehető leggyorsabban odaérjen. Ha Szentesről indul nagy valószínűséggel gyorsabban odaér majd mint Szegedről és ez a legfontosabb.
    Amúgy Szegeden kívül viheti Békéscsabára, Kecskemétre is attól függően, hogy van szabad műtéti kapacitás és/vagy hová gyorsabb.
    Ezenkívül, ha Szegedről indulna a bevetési távolság nagy része a határon túlra esne (bár, az EU-ba ezt már meglehetne oldani, de elég bonyás, hogy a nemzeti érdekeket alárendelve 3 ország összefogjon és közösen vigyen végig egy projektet)”
  • 4. SP 2009. január 05. 12:37
    „Ha Szeged az egészségügyi stratégiai centrum, akkor miért nem Szeged lett a légibázis is.
    Ha Szegedre hozzák a betegeket, akkor Szentes-Szeged táv ugyanannyi, mint a + visszaút Szeged-Szentes táv.”
  • 3. Piskóta 2009. január 05. 11:54
    „Az egész értéke lehet kb. 50, a többi osztódik.Így megy ez minden közbeszerzésnél.”
  • 2. papsajt 2009. január 05. 11:39
    „közel 90 millió forintból szerintem többre is futotta volna, de nem vagyok sz@rrágó, tényleg szükség volt rá.”
  • 1. xene@freemail.hu 2009. január 05. 08:41
    „Remélhetőleg úgy építették fel, hogy nem fog rekord-gyorsasággal összedőlni...az ilyen gyors építkezésekben megvan a veszély arra, hogy trehány munkát végeznek...kispórolják a szükséges dolgokat az építkezés során stb.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Háború lett a libamájvitából

Szentes - Szerződést bontott a Hungerittel a Rewe ausztriai csoportja. A Metro és a Penny Áruházlánc tulajdonosa egyáltalán semmit sem vesz a szentesi feldolgozóüzemtől. Tovább olvasom