Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Bicikliúton Szentes és Csongrád között

Szentes, Csongrád - A telephely kerítésén átnövő gaz a lábszárát csapkodja, az erdőhöz érve bogarak szállnak a szemébe, és a nyárfapihe is a tüdejéig hatol annak, aki most kerékpárúton szeretne átjutni Szentesről Csongrádra.
Az ártérnél következik a szúnyogetetés. Mégis ez a megye egyik legforgalmasabb kerékpárútja, nagyon sokan használják: ki kalandvágyból, ki szükségből.

Akár az Indiana Jones ötödik részét is el tudtuk képzelni ebben a környezetben, annyira kalandos a kerékpárút miliője. Az ártér felől dzsungel, a levegőben bogárhad, az úton pedig gyönyörű joggingoló hölgyek teszik igazán izgalmassá a két város közötti 35-45 percnyi bicikli-
utat. Sokan így járnak munkahelyükre, de sportolók, túrázók, és „Tesco-járatosok" is előszeretettel választják a kerékpárutat. Mi a másik városban lévő munkahelyre tekertünk át és vissza a minap, és be kellett látnunk, hogy a tizenöt perces kocsiút, buszút mellett ez megerőltetőnek és hosszúnak számít – mégis sokan bringáznak.

A szentesi körforgalom utáni egyenes szakasznál egy telephely drótkerítésén átlógó fűsávja kedvesen megcsapkodja a lábszárakat, mintegy útravalóul. Az ezt követő erdőrengetegből szinte árad a hűvös levegő, ami még nem lenne baj, de ugyanitt csapódott arcunkba az első bogárraj is.

Az egyik legforgalmasabb megyei bicikliút lett a két várost összekötő Fotó: Tésik Attila
Az egyik legforgalmasabb megyei bicikliút lett a két várost összekötő
Fotó: Tésik Attila

A gát oldalán fölhajtani egy életerős ember számára is jó erőpróba. Mi láttunk egy nénikét, aki a gát oldalában tolta jól megpakolt biciklijét. Az első kellemes meglepetés az volt, hogy a kerékpárút mellett bő egy méteres sávban végig le van kaszálva a fű. Az út repedéseit szorgosan javítgatják a városellátó intézmény dolgozói, így a monoton aszfaltszürkeséget – mint megannyi csiganyom – a hibákat kitöltő szurokcsíkok bontják meg. Ha nincs szél, az ártérben felgyülemlett poshadt víz szaga megüli a vidéket, muslicák és a nyárfa fehér szöszmői lepnek el minden szempárt.

A 451-esnél, a híd előtti szakaszon sok biciklis gondosan kikerüli a lassító korlátokat. Mi lelassítottunk – el is leptek bennünket a szúnyogok.
A hídra feljutva a száguldó kamionoktól emelkedett meg a pulzusunk, a burkolat golflyukakra emlékeztető hiányosságai és a dilatáció dobásai frissítették figyelmünket. A csongrádi oldalon vasúti átkelő is van. Mivel vonatot arra élő ember mostanában nem látott, legtöbben meg sem állnak szétnézni, hanem az emelkedőhöz szükséges lendületet kihasználva már gördülnek is tovább. A két oldal közötti legszembetűnőbb különbség az, hogy Csongrád felől nem javítják a burkolatot. Kárpótlásul persze ott a gyönyörű látvány: az ártér egyetlen hatalmas liános dzsungelnek látszik, mosolyognak az emberek, és még a madárijesztő is Hugo Bossban végzi munkáját.

Akik munkahelyük és lakóhelyük között ingáznak, azoknak a nyolc óra kötelesség után valószínűleg nagyon fárasztó ez az út – persze vannak, akik élvezik a kihívásokat, vagy kényszerűségből azt mondják, hogy élvezik. Akik viszont túrázni, kocogni vagy éppen görkocsolyázni szeretnének, azoknak az egyik legjobb választás a Csongrádot és Szentest összekötő kerékpárút.

Motorral tilos

Csak biciklivel használható a Szentes és Csongrád közötti kerékpárút, erre a részre nem igényelhető töltésközlekedési engedély; aki kismotorral mégis ráhajtana, pénzbírságra számíthat. A töltésen az Atikövizig az úr, a kerékpárút viszont az önkormányzat tulajdona, a két hivatal garanciális szerződést kötött a burkolat állapotának megóvása érdekében. „Békeidőben" a városellátó felel az úthibákért, árvízkészültségben a vízügyi igazgatóság. Az út első repedései már egy évvel a megépítés után megjelentek, ezeket folyamatos javítással igyekszenek eltüntetni. Közlekedésbiztonsági szempontból kifogástalannak mondható, jelentős baleset még nem történt. A legveszélyesebb rész a 451-es út és a kerékpárút találkozásánál van. Többnyire sportolók, túrázók és vidékről bejárók használják, megyei viszonylatban mérve nagy forgalma van.

Olvasóink írták

  • 20. pertlike 2008. július 08. 08:06
    „Vásárhelyre jártam 7 évig ,mert munkahelyem közponja ott volt,minden hónapban 2x-r.Nagyon szépen kiépítették a Kossuth teret, szép város,egy igazi alföldi ,Ady E utcában nagyon szép házak láthatók ,szép régi ,kiskastély formájuak..,,szentesi,,”
  • 19. ex-vásárhelyi 2008. június 22. 01:26
    „Elég negatív a cikk, valami idióta írhatta. Ez a " Vásárhely ellensúlya" ez egy kicsit dúrva megfogalmazás, mert Hódmezővásárhely úgy, ahogy van, egy jelentéktelen kisváros, csak van néhány (sok) beképzelt lakos és kész...”
  • 18. Pati 2008. június 07. 01:59
    „Kerékpár útnak nevezett járda bizony keskeny.Gyerekkocsi, kutya ,kerékpárok egymás mellett ,kicsi gyerekek közlekednek ezen a szakaszon.Elektromos kerékpárral közlekedem,de mindig kint a főútvonalon emiatt.”
  • 17. Kovács István 2008. június 01. 20:51
    „Sziasztok,
    Idén március elejétől kezdtem újra bringával járni dolgozni, nos reggel fél 7-kor bogár nem volt, csak dér. Most valóban van bogár, nyárfavirág és 30 °C-os meleg is, de akinek ez nem tetszik, ne kerékpározzon. A 8 órás munka után nem megerőltető a bringázás, inkább frissít.

    Ami megerőltető, néhány "vasárnapi kerékpáros" társam, aki útszéltől-útszélig közlekedig, bambul és elfelejti, hogy van aki nála gyorsabban szeret közlekedni. Ugyanez igaz a csordaösztönnel megáldottakra is, főleg ha még zenét is hallgat. Próbáld megelőzni őket. Egyéb akadályok: gyalogosok csoportja, kutya pórázon vagy anélkül. (Jó dolog, amikor a kutya és a pórázt fogó gazdája merőlegesen van a kerékpárút két szélén.) Mert a lényeg az, hogy ez kerékpárút és így be kellene rajta tartani bizonyos szabályokat. A bringázás mellett én is futok, sétálok az úton, de próbálom nem akadályozni a többi közlekedőt.

    A másik dolog az a 451-es. A kerengő még elmegy, úgy is mindenki kikerüli és ha nem akar öngyilkos lenni óvatosan halad át az úttesten. De ami utána jön! Nem igaz, hogy nem lehetne kiépíteni azon a kb. 300 m-es szakaszon mindkét oldalon egy aszfaltozott útszegélyt, és akkor nem dudálnák és szorítanák le a bringást a pótkocsis kamionok, román buszok utánfutóval. Ezúton közlöm, a kerékpáros is közlekedési partner, nem ellenség (egyébként én is vezetek).

    Végül a híd: jó volna rá egy új burkolat. Én már a hídkorlát és a szalagkorlát közötti "járdán" tekerek (régebben bátrabb voltam és az úttest szélén próbálkoztam, de a gyereket is fel kell nevelni), duplafalú abroncs nélkül nem érdemes próbálkozni. A fenntartó gondolhatna a javításra, ha már a cikk szerint ez a megye legforgalmasabb kerékpárútja.

    Ezekben a dolgokban viszont igaza van a cikk szerzőjének és nagyon üdvözölném, ha cikk után (volt már rá példa) a fenntartó venné a lapot és javítaná az útburkolati hibákat.

    Ezúton üzenem az ATIKÖVIZIG-nek, hogy a 451-esen átérve (a szentesi oldalon), a kerengő után mitegy 300 m-re az út jobb oldalán van egy akna, kb 120 cm mély, amiről elveszett a fedél, csak nem látszik a gaztól. Jó volna, ha pótolnák, mielőtt megsérülne valaki. (Telefonon már próbáltam bejelenteni, de az ügyintézők sajnos nem értek rá.) :-)”
  • 16. hank 2008. június 01. 19:36
    „Sziasztok!

    Nos 1-2 hozzászólást olvastam csak el.
    Tényleg igaz, hogy ha tábla nem tiltja, akkor a kerékpárúton lehet menni motorral, a megfelelő korlátozást betartva.

    Ez azt jelenti - tisztelt néhány autóvezető - hogy autóval NEM lehet veszélyeztetni a bringásokat.
    Tudja mindenki, hogy van egy bizonyos autó ami rendszeresen ott közlekedik. Ha le van valami zárva, akkor akár a gátoldalban ki is kerüli. Tehát vagy elveszítette a kulcsot a sorompóhoz, vagy illegálisan használja....
    Bár már ki van ütve a sorompó így most már mehet.

    Egyébként a 451-es felöl Csongrád irányában a következő táblák voltak kitéve annó (egymás után, tehát nem egymás alatt):
    1. sz. tábla: kerékpárút
    2 sz. tábla autó és motorkerékpár behajtását korlátozó tábla
    3 sz tábka behajtani tilos, kivéve vízügyi járművek

    A bringa nem vízügyi jármű.

    Szerencsére ezt korrigálták és fél éve még kerékpárút + autó és motorkerékpár behajtás tiltást volt kitéve.
    Azután egyszer csak eltünt ez utóbbi tábla és maradt a kerékpár út. Persze ha jól láttam tegnap az oszlop azért ott van.

    Nekem erről a Petrochelli c. film jut eszembe, amikor az ügyvéd mindig megspórolta a parkolási díjat különböző trükkökkel pl. hogy letakarta a parkolóórát, hogy üzemen kívül.

    Végül, de nem utolsó sorban nyáron tuti vannak rendőrök a gáton (akik a torokban szoktak járőrözni bringával), de olyan fehér fölsőben, hogy 3 km-ről látszanak.

    Szerintem kicsit jobban kellene felügyelni a gátat (pl. kevésbé feltűnő szerelésben...) és megbüntetni szigorúan aki nem tartja be a szabályokat (mint a fentebb említett autó).

    Amúgy akiket én láttam motorral, azok nem tartották be a sebességkorlátozást.

    Ezekről a problémákról tud a város vezetése, állítólag többen szóltak már.

    Lehet, hogy a két város rendőkapitányának kellene egy picit összefogni és közösen megszervezni ezt.


    Hank”
  • 15. cobbler 2008. június 01. 12:25
    „Én rendszeresen görkorcsolyázok a gáton és valóban igaz, hogy rengetegen használják. A cikk tényleg pontosan leírja az állapotokat.
    Amit nagyon hiányolok, az egy aszfaltos lejáró a Györögy-vízhez, hiszen akkor létrejöhetne egy olyan szakasz, mely az Aranysziget felől vezetne Csongrád központjáig. Tudom, hogy bár 50m-es útburkolatról van szó, mégis nagyon drága, de szerintem nagyon megérné...
    A legnagyobb veszélyforrás és közlekedésbiztonsági kockázat a hídon való átjutás. Azonban sajnos be kell látnunk, hogy nincs igazán megoldás, hacsak nem csillagászati összegekbe kerülő építményekben gondolkodunk.”
  • 14. Nagy Sándor 2008. június 01. 08:36
    „Ez egy nagy hülyeség mentem már át párszor és fel se tűnt nekem hogy van bogár vagy valami egyéb "zavaró tényező"”
  • 13. xenon 2008. május 31. 09:21
    „csókoltatom a kezed "úton közlekedő"
    de azért 1 szer probálj meg átmenni a hídon bicóval vagy mocival.
    majd rájössz miröl beszélek.
    ámen”
  • 12. Bicycle 2008. május 30. 23:04
    „Nyáron 10-15 óra között jön az UVB (elég hozzá 15 perc), kora reggel meg este jön a rengeteg szúnyog! Esőben, hóban ugye nemn igazán jó! Hát elég kevés idő marad a biciklizésre!”
  • 11. Helyileg 2008. május 30. 21:25
    „Na most akkor a legjobb lenne a kerékpárutat feltörni és a helyét beszántani. Egyébként vajon honnan szalajtották ezt a Kozák Róbertet? Az újságunk erre a színvonalra fog süllyedni?”
  • 10. ×) 2008. május 30. 18:47
    „háhá..épp ez a jó benne, egy kis gaz, néhány bogár..ilyen ez a biciklizés..és a gaz se gáz..mi lenne ha csalán lenne és az csapkodna??xD Mégsem lehet vörös szőnyegen biciklizgetni..szerintem épp ez a jó benne..legalább van valami élmény is:D Milyen unalmas lenne az egész hogyha ezek nem lennének. Akinek ez meg nem tetszik az menjen kocsival..végülis sokkal jobb a kipufogóból áradó füst mint a kis növények az ut mellett meg a kis bogárkák..nem igaz? Természet szépsége. :)))”
  • 9. úton közlekedő 2008. május 30. 17:14
    „xenon!!!!!!!!!!
    Az úton közlekedők nevében az "állatok"jelzőt visszautasitom.
    Viszont megkell állapitanom,hogy te egy BUTA EMBER vagy.”
  • 8. xenon 2008. május 30. 13:48
    „és mi a picsáért nem lehet menni kismotorral a kerós úton?.
    városon kivül ahol azt tábla nem tiltja ott max 30km/h val lehet elméletileg kismotorral menni. és tábla sem tiltja.
    én mindig ott megyek,nem megyek az állatok között lent az úton
    jó lenne ha legalább kitábláznák és nem csak követelnének.”
  • 7. es22 2008. május 30. 13:40
    „szerintem remek út, az autók között sokkal rosszabb volt.
    némi gyakorlattal 25-30 perc alatt át lehet érni.

    amire viszont figyelni kell az a rengeteg kivilágítatlan közlekedő, legyen az biciklis vagy gyalogos. (mert utóbbiak is vannak nyáron éjszaka, és jó esetben éppen a telefonját nyomkodja, legalább az világít.)”
  • 6. fiftytwo 2008. május 30. 13:35
    „ez az egyetlen dolog ami közelebb hozza a két várost, mert lakóikban és vezetőikben olyan nagy az ellenszev egymás iránt, hogy inkább akadályozzák egymást mintsem segítsék. Évtizedkóta azon röhög a megye, hogy tronfolnak egymásra az okos képviselőink, miközbe a megye többi városai elhappolják a fejlesztési forrásokat. Korház, rendelő, csongrád bor kft, idegenforgalom, kultúra, szennyvízrendszer, Tisza stb.stb.stb
    Ha összefogtak volna a két város közösen akár Hódmezővásárhely ellensúlya lehetne, de együtt jobban fejlődhetnének, mint Makó, vagy Mórahalom, sajnos ilyenek vagyunk. Viszont mint idegenforgalmi beruházás jól funkciónál. Éppen az ellentétekből adódóan a csongrádiak szentesen idegenek a szentesiek pedig a csongrádi statisztikát javítják. Más úgyse nagyon biciklizik erre.”
  • 5. szkeptikus 2008. május 30. 13:32
    „Addig nincs gond amíg a telephely drótkerítésén ( ami valójában betonrács ) átlógó fűsáv csapkodja a lábunkat, nagyobb csapás akkor érhet, ha előzés vagy kikerülés közben túl közel kerülünk ehhez a kerítéshez, ugyanis a tartó-oszlopait nem a telephely felőli oldalon állították fel hanem a kerékpár út felől ( ami szerintem túl közelre sikeredett ), ill. a betonrácsok illesztéseinél nincsenek a végződések visszahajlítva. Szóval ezen a szakaszon bringázóknak érdemes koncentráltan tartani a vonalvezetést, ha nem szeretnének élő nyársként vonaglani a rácson.”
  • 4. !!... 2008. május 30. 12:06
    „Az ut nem sokkal azutan epult, hogy megemeltek a gatat, tehat nem csoda, ha berepedezik. Ezt mondjuk hozzatehettek volna, ketsegtelen.

    Viszont annyira nem negativ ez, inkabb nevetseges: bogarraj es nyarfapihe a Tisza-gaton?? uristen! miert, mire szamitott?

    A hid viszont tenyleg veszelyes szakasz, bar ha az autos kollegak betartjak a sebesseg-korlatozast, nagy baj nem tortenhet. Ha mar cikk es ismerve a vezetesi moralt, ezt kiemeltem volna: tudja, mire szamithat, aki arrajar.”
  • 3. stevestrong 2008. május 30. 10:41
    „Hát tényleg nem a legpozitívabb hangvételű a cikk, sok település örülne, ha ilyen lehetőségük lehetne. Az út minősége tényleg hagy kívánni-valót maga után, de ez is "hungarikum", az utaknál már megszokhattuk. Régóta bringázom, lehetőleg nem épített utakon, ha van még olyan ember aki emlékszik, hogy milyen a sáros gáton biciklizni, méteres gazokkal maga mellett, az szerintem nagyra becsüli az utat, és a lehetőséget. Az ártér látványa pedig lenyűgöző. Szerintem.”
  • 2. ??.... 2008. május 30. 07:14
    „Kozák Róbert maga egy ... inkább nem minősítem. Mostanában Önök a Délvilágnál olyan rossz indulatú cikkeket írnak hogy az nem igaz. De maga Kozák úr. No comment!
    Hozzáteszem realnak igaza van.”
  • 1. real 2008. május 30. 05:17
    „Lehet a bicikliutat blamálni is, de bele kellene gondolni, hogy jobb lenne az autók közt tekerni?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Konyhafelújítás 360 millióból Szentesen

Szentes - Heteken belül elkezdődhet a szentesi gyermekélelmezési konyha teljes felújítása, ha a mai napig egyetlen pályázó sem nyújt be fellebbezést a helyi közbeszerzési bizottság döntése ellen. Tovább olvasom