Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Fedezeti igazolás nélkül a légi bázis

Szentes - Nem a közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt nem szállhat fel karácsonykor a mentőhelikopter a szentesi bázisról, hanem azért, mert az egészségügyi tárca szeptember óta nem adott fedezeti igazolást a 80-90 milliós beruházáshoz. Szirbik Imre polgármester szerint meg kell várni, hogy a 2008-as költségvetést jóváhagyja a parlament, mert abban szerepel majd a szentesi mentőhelikopter-állomás építésére fordítható összeg.
A Légimentő Kht. nem tudta kiírni a közbeszerzési felhívást a légimentő-bázis felépítésére Szentesen. A térségben terjedő hírekkel ellentétben nem az eljárás elhúzódása miatt csúszik a dél-alföldi régió mentőhelikopter-állomásának kialakítása. Túri Péter, a kht. igazgatója tegnap arról tájékoztatta lapunkat, hogy azért nem tudta közzétenni a közbeszerzési kiírást, mert a szaktárcától mindeddig nem kapták meg a fedezeti igazolást a 80-90 millió forintos kivitelezési költségről. Ha ez a birtokában lenne, egy napon belül kiírná a pályázatot.

Korábban megírtuk: több hónapos huzavona után szeptember elején jelentette be Kovács Attila, az Egészségügyi Minisztérium azóta lemondott politikai államtitkára, hogy mégsem Szegeden, hanem Szentesen épül a dél-alföldi régió légimentő-bázisa. Addigra már minden dokumentumot elkészítettek a kht.-nál a kivitelezői pályázat kiírásához, ám a forrás hiányzik az építkezés elindításához. Túri Péter bevallása szerint már belefáradt a hadakozásba, és szomorú, hogy szeptember óta nem történt semmi, pedig „80-90 millió forinton múlik a dél-alföldiek teljesen jogos társadalmi igényének kielégítése".

Ha megkapták volna a fedezeti igazolást, karácsonykor már Szentesen lett volna a helikopter, amellyel 60-70 betegen tudnának segíteni havonta.

Költségvetésre várnak

Megkérdeztük Szirbik Imre szentesi polgármestert, a térség országgyűlési képviselőjét, mit tud a tervezett légi bázisról. Tájékoztatása szerint a 2008-as pályázati kiírásban szerepel majd a szentesi mentőhelikopter-állomás. Így meg kell várni, hogy a jövő évi költségvetést jóváhagyja a parlament.  
A régiós összefogás azonban lendíthetne az ügyön. Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok megye vállalkozásai bebizonyíthatnák, hogy anyagilag is képesek felsorakozni a cél érdekében. Túri Péter szerint elismerésre méltó volt korábban a megyei önkormányzatok kiállása a mentési központ Szentesen történő felépítése mellett. A Kurca-parti település egyébként már felajánlott 15 millió forintot a beruházásra. Ha összejönne a még hiányzó összeg, a közbeszerzési eljárás lefolytatása után három hónapon belül elkészülhetne a légimentő-bázis a szentesi repülőtér melletti területen. Tegnap érdeklődtünk a szaktárcánál a szentesi légimentő-bázis ügyében, de lapzártánkig nem kaptunk választ arra, hogy miért nem adtak szeptember óta fedezeti igazolást a beruházáshoz.

A Dr. Bugyi István kórház parkjában már régen terepszemlét tartottak a szakemberek annak eldöntésére, hol szálljon majd le a helikopter. Kijelölték a helyet is a Kurca-parthoz közeli részen, ahonnan egyből a traumatológiára vihetik a betegeket. Információnk szerint folyamatban van a légügyi engedély beszerzése is. A kórházi leszállópálya kialakítására a megyei közgyűlés korábban elkülönített több mint tízmillió forintot.

Olvasóink írták

  • 4. nem szakavatott 2007. november 30. 00:01
    „A közhiedelemmel ellentétben, nemcsak Szegeden élnek emberek, nem feltétlenül csak a 43-as úton van baleset, a földrajzilag megfelelő pont az Szentes!”
  • 3. Riverside 2007. november 22. 14:19
    „Tisztelt Dr.Túri Péter Úr!

    Örülök, hogy Ön elkötelezett a légimentés ügyében. A korábbi szegedi alapítványi üzemeltetésű légimentésben résztvettem, tehát számomra a körülmények ismertek. Megítélésem szerint utalva mindkét hozzászólásra az ügy attól válik kerekké, ha minden oldalról körbe járják. Engedjen meg a ,,tévhitekről" néhány gondolatot. ,,Nincs szabad hangár, hincs JETA1 kerozin, nincs olyan szociális helység, ahol lakhatna a személyzet, stb., stb. Mindent újra kellene építeni ott is." Szabad hangár nincs, de szabad hely a hangárban van. Az üzemanyagkút egy éve E.U. szabvány szerinti új tartályt kapott, valamint egy üzemanyagszállító gépkocsi is szabadon a rendelkezésre áll, a gyors tankoláshoz. Jelenleg nincs benne kerozin, mert nincs rá igény. Igény esetén egy héten belül feltöltik. Tartózkodó helység, van mely bővítéséről anno tárgyalások voltak, de félbe szakadtak. A személyzet a Rendészeti Iskolában lakott, szerintem a lehetőség ma is biztosítható lenne. Űn ezt mondja: ,,Ráadásul a légibázishoz nem kell reptér" -igaza van, nem kell. De a korrekt tájékoztatás igényével miért nem említi, hogy a Szegedi repülőtéren telepített rádióadók, valamint a fénytechnikai berendezések lehetővé teszik rossz látási viszonyok között is a biztonságos visszaérkezést. Erre azért lehet/van szükség (főleg most majd télen), mert a pilóta csak akkor vállalhat távolságot, ha a repülőtérre történő visszaérkezés biztonságos körülményei biztosítottak. Ilyen telepített technológia a Dél-alföldön a polgári repülőterek esetében sehol sincs. A ,,lefedettség", -hát ez is érdekes. Pécs, Debrecen vonzásköre szintén átnyúlik, de ott ez nem baj. A Balatonfüredi új légibázis példa értékű, csak rossz helyen van, mert ugye a ,,lefedettség" miatt térképészetileg Pápa lett volna a megfelelő. Amikor az illetékesek a lakosságnak megmagyarázták, hogy Szentes azért jobb, mert onnan hamarabb ér a helikopter Gyulára, akkor miért nem monták el azt is, hogy Balatonfüredről viszont később ér a gép Sopronba mint ha Pápán lenne, de az ott nem baj. ,,Értem én a szegediek elkeseredettségét, hiszen üzemelt ott egy alapítványi helikopter, úgy, ahogy." Nem tudom értelmezni az utolsó kijelentését? Az előző hozzászóló vélhetően a politika esetében a következőkre akart utalni: enyhén furcsa dolog, hogy az egészségügyi miniszter hoz egy döntést, majd néhány hónap múlva az egészségügyi államtitkár megváltoztatja azt, majd rövid idő múlva lemond. És akkor még nem is említettem, hogy a Szegedi Polgármester a médiák szerint bevállalta valamennyi költséget. Nem Önök a furcsák, hanem a történések. Ilyen rejtélyes esetekben azt szokták mondani, hogy keresd a nőt, vagy a pénzt! Tessék nekem megmagyarázni, hogy az átmenetileg Sármelléken üzemelő helikopter (mert ugye a lefedettség az fontos szempont), hogy fog szükség esetén a 43-as úti balesethez repülni?”
  • 2. Dr. Túri Péter 2007. november 21. 10:35
    „Tisztelt r104!

    Sajnos nincs igaza, a történet így kerek. Illetve ami nem kerek benne, az pont az ilyen tévhitek időről időre történő hangoztatása. Tévhit ui., hogy Szegeden minden van. Főpilótánkkal szemléztük a szegedi repteret, az ő kompetenciája megkérdőjelezhetetlen a kérdésben. Nincs szabad hangár, hincs JETA1 kerozin, nincs olyan szociális helység, ahol lakhatna a személyzet, stb., stb. Mindent újra kellene építeni ott is. Százszor elmondtuk, ha kell persze, akkor elmondjuk még egyszer. Ráadásul a légibázishoz nem kell reptér, csakis egy kérdés a fontos: a lefedettség. Ezt, megjegyzem, rengetegen megértették, szakmai és civil szervezetek egyaránt. Értem én a szegediek elkeseredettségét, hiszen üzemelt ott egy alapítványi helikopter, úgy, ahogy. A múltba révedni ahelyett, hogy a jövőt építenénk, a fejlesztésekért harcolnánk, nos ez nem a jelenlegi vezetés szándékai szerint való.
    Azt pedig határozottan visszautasítjuk, hogy közülünk bárki szemet vetett volna pénz elköltésére. Mondhatnám Önnek azt is, hogy ki mint él, úgy ítél, de nem teszem. A bázis infrasrtuktúrális elemeinek (fűtött hangár, műszaki, eü-i raktár, személyzeti tartózkodó, kerozin kút, fénytechnika, betonozott előtér, biztonságtechnika, stb.) beárazása úgy történt, hogy az minimális költséget jelentsen és az ne menjen a minőség rovására. Aki ezt ennél olcsóbban kihozza és még "nyúlni" is akarna az összegből, nos, az ügyes lenne.”
  • 1. r104 2007. november 21. 07:08
    „A történet nem így kerek! A valós helyzet a következő: Valakik "anno" szemet vetettek a jelzett pénz elköltésére, és ennek árnyékában elindult a politikai lobby. A terv megvalósításához olyan helyet kellett minden áron megnevezni, ahol indokolt a pénz elköltése. Szegeden -a korábbi valótlan tájékoztatásokkal szemben- a mai napig minden szükséges feltétel adott (hangár, üzemanyagkút, kommunális helység, folyamatos irányítás) tehát a tervbe nem illeszthető, ezért nem jó! Akik tudják az igazat, azokra pressiot gyakoroltak. A történet túlnyúlik Szeged határain. Ezért nem nyilatkozik ebben a témában felelős vezető ( Szegedi Repülőtér vezetője, Szeged Polgármestere) aki nyilatkozatával alátámaszthatná - esetleg megcáfolhatná- az itt leírtakat. A a Dél-alföldön majdan üzemelő helikopter a Légimentő Kht. honlapja szerint jelenleg Sármelléken üzemel. A Szentesiek lobbyja, próbálkozása becsületes, de nem erről szól a történet. Nem is a betegről, hanem a pénzről, ami ismét nincs... Ha esetleg a betegről szólna a történet, akkor azt kellene mondani: Szentes mellett döntött a hatóság, de amíg a pénz előteremtődik, addig Szegeden fog üzemelni a helikopter. Csak ebben az esetben kibújna a szög a zsákból, hogy itt beruházás nélkül is működhet a rendszer, és a léggömb elpukkanna.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

MSZP: mégsem lesz vonalbezárás

Szentes - Mégsem állítja le a közlekedést a GKM a Szentes–Kiskunfélegyháza vonalon, és haladékot kapott az Újszeged–Mezőhegyes közötti vasúti közlekedés is. A GKM egyelőre nem erősítette meg a hírt. Tovább olvasom