Délmagyar logó

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Hasznavehetetlenné válhat a vasúti híd

Szentes - Stratégiailag sokat, átkelőhelyként keveset, hulladékvasként pedig közel 90 millió forintot ér a Szentes és Csongrád közötti vasúti Tisza-híd. Ha megszüntetnék a személyszállítást a Kiskunfélegyháza–Orosháza vasútvonalon, hasznavehetetlenné válna az 1986-ban felújított hídszerkezet.
Mit ér egy vasúti híd, ha nem jár rajta vonat? E kérdés azután merült föl bennünk, hogy a nyár végén megint megszellőztették, mely vasúti mellékvonalak megszüntetése lenne indokolt a közeljövőben. A listára felkerült a Kiskunfélegyháza–Orosháza vonal, amely Csongrád és Szentes között keresztezi a Tiszát – már több mint 100 éve.

Az utazóközönség nap mint nap választ, milyen járművön jusson el úti céljához: a szentesiek és a csongrádiak régóta buszpártiak. Kellőképpen jellemzi az igényeket, hogy amíg buszjáratból naponta 88 ingázik a két szomszédvár között, addig vasúton csupán 15 személyvonat közlekedik. A tapasztalatok szerint hétvégén és a hét első napján sokkal több utasa van a MÁV-nak e vonalon, mint hétköznapokon, amikor szinte minden hely szabad a vasúti kocsikban. A vasutat választó utasok háromnegyede átutazó: vagy Budapestre megy, vagy onnan jön Csongrádra, Szentesre. Teherszállítás gyakorlatilag nincs ezen a vonalon, csupán szolgálati vonatok, munkagépek közlekednek elvétve a két város között.

Személyvonat naponta tizenöt kel át a szentesi vasúti hídon, tehervonat viszont szinte soha. Néhány év múlva gyaloghíd lesz? Fotó: Tésik Attila
Személyvonat naponta tizenöt kel át a szentesi vasúti hídon, tehervonat viszont szinte soha.
Néhány év múlva gyaloghíd lesz? Fotó: Tésik Attila

Mindezt figyelembe véve átkelőhelyként keveset ér a szentesi vasúti híd – de egészen más a helyzet katonai szempontból. A hidak stratégiailag felbecsülhetetlenek, különösen ha vasúti szállításról van szó, hiszen a haderőt így lehet a leggyorsabban mozgatni. A németek is így gondolták a második világháborúban, tehát nem véletlen, hogy 1944. október 8-án felrobbantották az átkelőt. Két év múlva már járható volt a híd, de az igazi felújításra évtizedeket kellett várni: 1986-ban 600 millió forintból építették újjá.

Ha már pénzről van szó, érdemes megemlíteni, hogy az újjávarázsolt hídszerkezet 2930 tonnás tömegével a legnehezebb Tisza-híd lett. Vagyis ha lezárnák a vonatok előtt, mai árakon hulladékvasként közel 90 millió forintot lehetne kapni érte.

A tiszaugi vasúti híd is áldozatul eshet

A kiszivárogtatott munkaanyag szerint nemcsak a Szentes és Csongrád közötti, hanem a hozzá legközelebbi, a tiszaugi vasúti híd is áldozatául esne a vasúti személyszállítás átszervezésének, ugyanis a Lakitelek–Kunszentmárton vonalon sem indítanának menetrend szerinti járatokat. Azon az átkelőn naponta 9 személyvonat jár, teher szinte soha. Így a 9 hazai vasúti Tisza-hídból csupán 7 olyan maradna, amin rendszeresen jár vonat.

Olvasóink írták

  • 9. hank 2009. szeptember 17. 23:10
    „A fémtolvajok majd szépen apránként szétszedik a hidat és senkinek sem fog feltünni...”
  • 8. PankaSopron 2009. szeptember 14. 06:29
    „Egy hete voltam ezen a hídon gyalogosan (a gyalogos részén, nem a síneken)... aki igazi jó egészséges borzongást akar, az próbálja ki! Egyszerűen szuper!”
  • 7. Johns 2009. szeptember 10. 19:47
    „Nahh szép lesz!!Mostmár se öngyilkosok se vonatok...Mi lessz így a MÁVval?Se közlekedni vele se meghalni alatta nem lesz lehezőség....De aludni majd jol lehet ,mert nem kattog semmi sem a fejünk(ön)”
  • 6. Power 2009. szeptember 04. 16:10
    „Amit elődeink felépítettek, most tönkreteszik. Máshol fejlesztik a vasutat nem lerombolják.
    Banániában jönnek a kis indiánok és felszedik a vasúti síneket.”
  • 5. csillagpor 2009. szeptember 03. 13:34
    „kuplung hozzászólásához: azt senki nem mondta, hogy megszűnik teljesen a vasúti forgalom. Nincs még döntés. Reménykedjünk abban, hogy a személyszállítás megmaradásáért a települések első emberei elkezdik a lobbizást végre.
    Az első mondatomban benne van - a személyszállítást akarják megszűntetni, nem pedig az áruszállítást vonaton - márpedig ahhoz is kell sín és híd is. Legalábbis én így olvastam a neten. Álmodni lehet........”
  • 4. kuplung 2009. szeptember 03. 11:09
    „Ha tényleg megszűnik a hídon a vasúti közlekedés, akkor miért nem csinálnak belőle gyalogos-kerékpáros átkelőt? Lefedni a síneket vmivel (fémlap, deszkák, olyasmi aszfaltréteggel mint vasúti átjárókál ...stb) és kész. Ha meg úgy alakul a dolog, hogy mégis vasúti hídként kell funkcionálnia akkor a burkolatot felszedik.
    Mindenki jól jár: autósoknak nem kell azon parázni éjszaka, h vajon lesz-e bringás a hídon, bringások meg kényelmesen széles hídon tudnak közlekedni, ahol nincs autó- és kamionforgalom és a hidat sem kell elbontani.
    Persze ez lehet csak nekem tűnik ilyen egyszerűnek :P”
  • 3. sörpocak 2009. szeptember 02. 21:27
    „Több hiba is van a cikkben!
    Nem ujjáépítették, hanem a régi mellett egy újat építettek, amit lebontottak. Nem felújították, hanem egy újat építettek.És a másik, hogy a régi hidat, mint műemléket meglehetett volna hagyni.Hogy miért nem maradt? Jó kérdés.
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Szentes%E2%80%93csongr%C3%A1di_vas%C3%BAti_Tisza-h%C3%ADd
    Mint itt olvasható, a vasúti közlekedésre szolgáló felújított vágányt akár 100 Km/h-s közlekedsre tervezték, de ez mára csak max. 40 Km/h-ra elegendő. Rossz az állapota, és a megszüntetés bárdja lebeg a feje felett. Borzalmas állapotban van ez a szakasz.”
  • 2. kockalady 2009. szeptember 02. 10:20
    „A cikk írója valószínűleg valamikor már látott egy olyan embert, aki látta már valamikor az úttörővasutat...de ez a hozzáállás sajnos igencsak jellemző a mai magyar társadalomra.
    Környezetvédelem? kit érdekel? Utazz autóval, akkor gyarapítod az állam (és magáncégek) kasszáját igazán: jövedéki adó,kötelező biztosítás, casco, útadó, súlyadó, stb.
    Hogy a buszok és az utak zsúfoltak, sőt, vannak olyan emberek akik nem bírják a buszozást? kit érdekel? Ha a közúton közlekedsz, akkor a "nagykalapból" sok-sok pénzt lehet út, autópálya, híd, stb. építésre-felújításra kérni és sok-sok - a fenti célokra adott - pénz lehet magánzsebekben eltüntetni.
    És hogy a közutakon sokkal több -esetleg- halálos közlekedési baleset következik be, mint a vasúton? kit érdekel? minél többen halnak, annál kevesebb lesz később a nyugdíjas...
    Ez ma qrvaország...”
  • 1. csillagpor 2009. szeptember 01. 22:01
    „Hát ez a cikk.....Ahelyett, hogy megvédeni próbálná a vasúti közlekedést, tonnában méri a híd árát. Nem tudom, hogy a cikk irója mikor utazott ezen a vonalon - de nem igaz, hogy hétközben nem járnak rajta. Nem szabad azt sem elfelejteni, ha valaki pl. Pestről jön lefele és viszonylag normálisan Szentesre akar jutni általában ezt Kiskunfélegyházán keresztül teszi. Arról meg pláne ne is beszéljünk, hogy Csongrád város vasúti összeköttetés nélkül maradna!
    A cikk megírása előtt és a felelős döntések meghozatala előtt talán 1x felülhetne valaki a vonatra is - nem mindenki tud autóval közlekedni+nem biztos, hogy az örökké tömött buszokban akar zsúfolódni. A környezetszennyezésről sem árt elgondolkodni és talán ez kicsit jobb döntések meghozatalát segítené.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Traktor és vonat ütközött Szegvárnál

Szegvár - A traktor vezetője kellő körültekintés nélkül hajtott a vasúti sínekre, a vonat hiába… Tovább olvasom