Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Kevesen szállnak le a bicikliről

Hódmezővásárhely, Szentes - A biciklisek jó része nem tudja, hogyan kell közlekedni a körforgalomban. Szentesen rendőrségi tájékoztató akciót szerveztek, Vásárhelyen mi számoltuk a szabálytalankodókat.
Öt kereszteződésben kellene elsőbbséget adni a gépjárműveknek a szentesi Kossuth utca mentén épült kerékpárút használóinak, de a bringások rendre elfeledkeznek erről. Az aszfaltcsík szeptemberi átadása óta háromszor történt kerékpáros baleset a körforgalmakban, ezért tegnap délelőtt minden csomóponthoz rendőrt állított a helyi kapitányság, hogy eligazítsák és felvilágosítsák a közlekedőket arról, a KRESZ szerint kinek van elsőbbsége. A legfontosabb szabály, hogy csak a gyalogosoknak kell elsőbbséget adni a körforgalomból kihajtó járműveknek, a biciklisek nem tekerhetnek át körültekintés nélkül a számukra kialakított sávon.

– Nem tudom, hogy le kell-e szállnom a bicikliről, és nekem van-e elsőbbségem, ha rajta ülve áthajtok egy körforgalmon – mondta lapunknak tanácstalanul Török Lajosné. A szentesi asszony mindennap végigteker a Kossuth utcai bicikliúton, de állítása szerint – hiába van jogosítványa – fogalma sincs, miként úszhatná meg a baleseteket. Szerinte jóval több tájékoztatásra lenne szükség a témában.

Tábla jelzi a vásárhelyi körforgalomban is:zebrán a biciklisnek is gyalogolnia kell. Fotó: Frank Yvette
Tábla jelzi a vásárhelyi körforgalomban is:zebrán a biciklisnek is gyalogolnia kell.
Fotó: Frank Yvette

– Ez év végéig többször fogunk még hasonló akciókat tartani a körforgalmaknál, de a türelmi idő január elsejével lejár, attól fogva büntetni fogjuk a szabálytalanul közlekedő kerékpárosokat – jelentette ki Balogh-Szabó Imre szentesi rendőrkapitány.

Kaszálhattak volna minap a vásárhelyi rendőrök is. 1 óra alatt – megszámoltuk – 113 biciklis haladt át szabálytalanul a Kálvin János téri turbókörforgalom zeneiskolánál kialakított zebráján. A 60 perc alatt azért több volt a KRESZ-t betartó: a 276 biciklis közül 163-an kászálódtak le és tolták át gyalogosan járművüket a túloldalra. Megfigyelhettük a csapatszellemet is, amennyiben egy 4–5 fős, az átkelőhöz együtt érkező társaság első tagja a szabályos megoldást választotta, a többiek is követték a példáját. A fiatalabbak voltak a bátrabbak, ők legtöbbször megállás nélkül, sebességüket sem csökkentve száguldottak tovább. Pedig a zebra előtt mindkét oldalon a „kerékpárút vége" tábla figyelmeztet: már gyalogosként kell haladni. Kizárólag a szerencse számlájára írható, hogy még nem történt ennél a csomópontnál súlyosabb baleset.

Olvasóink írták

57 hozzászólás
  • 57. Közlekedő 2010. november 22. 21:31
    „Azért a megrendelők, és tervezők is tehetnek, arról hogy, a közlekedési parkká átépített Kossuth utcán ilyen közlekedés alakult ki. Eddig a Kossuth utcán végighaladó kerékpáros nem keresztezte haladását, a vele párhuzamosan közlekedőkkel, kivéve a kanyarodó járműveket. Jelenleg a két szakaszon jobb, egy szakaszon, az út baloldalán vezet a kerékpáros út, így 6 helyen keresztezi más járművek forgalmát. Az új terelőszigetek alakja vonalvezetése, szegélye életveszélyes lehet a motorosokra, kerékpárosokra. A szűk helyeken, körforgalmakban, szokatlan vonalvezetésen végzett manőverezés eltereli az autósok figyelmét, az ezen csomópontokba sűrített gyalog, és kerékpár átkelőkről. A terelőszigetek és körforgalmak között nincs hely elengedni a megkülönböztető jelzést használó járműveket, nagyobb járművek néha tolatás után tudnak elfordulni. Az új közlekedési rend szabályainak megismertetésével lehetne csökkenteni a veszélyt, különösen a váratlanul, kerékpárral átsuhanó tizenévesek között. Az autósok ezeken a helyeken lassabb, figyelmesebb, szükség esetén az elsőbbségről lemondással csökkenthetik a balesetek számát.”
  • 56. jozko 2010. november 22. 16:52
    „Valójában ezek a bringások nem is a körforgalom b a n közlekednek.
    Nem hajtanak be, nem hajtanak ki.

    Ha viszont így van, nem az a szabály érvényes, miszerint a kerékpárosnak a zebrán le kell szállnia, kijelölt kerékpársávban viszont nem...?”
  • 55. ifj. Nagy Gábor 2010. november 21. 23:56
    „3. hozzászólás vitao 2010.11.19. 07:41
    "A rendőrség figyelmét felhívnám arra is, a tájékoztatással kapcsolatban a KRESZ módosításokra,és a balesetveszélyesen közlekedők kiszűrésére és büntetésére is!!!Gondolok itt:
    -Megengedett legnagyobb sebesség a KRESZ szerint kerékpáron:20km/h"

    Nem nyert.

    A KRESZ-ben nem ez van!”
  • 54. CsImre 2010. november 21. 18:29
    „A sajtó feladata a hiteles és pontos tájékoztatás. Ez a cikk - már bocs - annyira béna, hogy az már a sajtóetikai vétség határán túl van. Hogy engedheti meg magának akár a DM, akár a rendőrség, hogy egy ilyen össze-vissza, rosszul tájékoztató cikk megjelenjen? Borzalom.

    Az persze föl sem merül, hogy ezek a körforgalmak olyan világbajnok béna sz.r módon kerülnek kialakításra, hogy képtelenség egyszerre normálisan és ésszerűen közlekedni, inkább megy a bugyuta félretárjékoztatás és az emberek összezavarása. Gratulálok! :(((”
  • 53. kollerandor 2010. november 21. 17:12
    „Ezeket az un. "kerékpárutakat" használni kész életveszély. Szentesen is jól lehetett közlekedni, amíg el nem készült.”
  • 52. z927 2010. november 20. 17:46
    „50. hozzászólás sagan 2010.11.19. 23:47

    Természetesen meg lehet győzni észérvekkel és ha nem nekem van igazam, akkor meg miért ne ismerném és fogadnám el mások álláspontját? Mivel én is csak ember vagyok, én is tévedhetek. És természetesen igen, szoktam én is bicajjal közlekedni, bár az őszintét megvallva 4 keréken nagyobb biztonságban érzem magam. Főleg, mikor nagymuter egy hirtelen ötlettől vezérelve, huszonéveseket megszégyenítő akrobatikus mutatvánnyal leszáll a keróról, és úgy dönt, hogy akkor is beszélget egy sort a gyalogos járdán közlekedő szomszédasszonnyal, félpályás útlezárás kíséretében. És persze én vagyok a bunkó, mert meg merem kérni, hogy ne ilyen módját válassza kedves Rózsi néni vérnyomásának helyreállítására, mert ezzel fordított arányossággal az enyém felszökik.”
  • 51. TZiky 2010. november 20. 15:03
    „44. hozzászólás sagan 2010.11.19. 19:25
    Amivel és amiért nem értek egyet az a következő "feladvány":

    (X) Kerékpárral lakott területen kívül

    a) a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá

    b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 50. sagan 2010. november 19. 23:47
    „48. hozzászólás z927 2010.11.19. 22:08

    Nagy szó,hogy valakit meg lehet győzni itt a DM-n ész érvekkel, és hajlandó is elismerni a másik állaspontját.
    Most már bevallhatod,hogy kerékpárral szoktál közlekedni ;)).”
  • 49. atomboy 2010. november 19. 23:13
    „Akik azt hiszi, hogy zebran tilos attekerni, olvassa az alabbit:
    http://szegedbicaj.blog.hu/2010/09/24/szabad_e_a_zebran_biciklizni
    E cikk iroinak is erdemes. Kerem a helyreigazitast.”
  • 48. z927 2010. november 19. 22:08
    „Szép, művészi fotók:D És ismét csak ott a pont:) Az ilyen és ehhez hasonló átkelést a biciklisek részére, Szentesen nagyon jól megoldották, Zebra a gyalogosnak, mellette közvetlenül, de nagyon is jól megkülönböztethetően a sárga szaggatott sávval elkerített átkelőhely a bringásoknak.”
  • 47. sagan 2010. november 19. 21:50
    „45. hozzászólás z927 2010.11.19. 21:18

    A gyalogos is közlekedhet KERÉKPÁRÚTon, neve azt mutatná,hogy ott csak kerékpáros mehet.
    A zebrán nincs lefixálva ki közlekedhet,csak az van lerögzítve,hogy a gyalogosnak elsőbbsége van.
    Persze mivel a járművek közül csak a kerékpárost kényszerítik járdán közlekedésre,többnyire ő kerül olyan szituációkba,amikor zebrán kell kereszteznie egy úttestet. De ilyen a lentebb már említett Oroszlán utca autós szempontból.

    44-esben linkelt képekre mit mondasz?”
  • 46. niemand 2010. november 19. 21:50
    „Le kellett volna egyszerűen, közérthetően írni, mit szabad és mit nem tenni a körforgalomban a kerékpárosnak. A zebrával jól lelassítják a biciklis úti kerékpáros közlekedést. Talán a régi megoldás jobb volt.”
  • 45. z927 2010. november 19. 21:18
    „43-as, 44-es hozzászólás: Ott a pont. Tényleg én értelmeztem félre, de vuk (42-es) hozzászólásával akkor sem értek egyet mivel, a zebra, mint olyan a GYALOGOS ÁTKELŐHELY, ergo: biciklivel való áttekerés NEM engedélyezett, mivel a kerékpáros csak akkor tekinthető gyalogosnak, ha tolja a biciklit.”
  • 44. sagan 2010. november 19. 19:25
    „43. hozzászólás TZiky 2010.11.19. 18:34

    Azt az apróságot is kifelejtette,hogy a mondat úgy kezdődik lakott területen kívül.
    A mondat tagolás nélkül:
    Kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.
    Mi köze van ennek egy lakott területen belül lévő zebrához.

    Gyalogkerékpárút átvezetése zebrán,nem szűnik meg a zebra előtt és nincs külön kerékpáros átvezetés festve.
    http://picasaweb.google.com/saganbp/SzakertokVicceiKerekparutAbszurd#5514688862923067474
    http://picasaweb.google.com/saganbp/SzakertokVicceiKerekparutAbszurd#5514688906568661762”
  • 43. TZiky 2010. november 19. 18:34
    „z927 2010.11.19. 18:13
    "Ne tévesszen meg, hogy a 4/b) pontban úttest van írva, mivel ha emlékezetem nem csal, a zebra az úttestre van festve."

    Ja. Csak éppen két dolgot felejtettél ki:
    1, A kerékpáros nem kanyarodik balra;
    2, A kerékpáros éppen az úttestre merőlegesen halad a zebrán.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 42. vuk 2010. november 19. 18:29
    „40. hozzászólás z927 2010.11.19. 18:13
    Ez meg akkor sem jelentene azt, hogy sehol.. ha pl. a kerekparutat EGYENESEN ravezettek a zebrara.. Akkor nem kanyarodsz sehova..
    Az emlitett jogszabalynak nem a zebran tekeres tiltasa a celja (meg ha spec esetben ra is huzhatod, ha nagyon akarod).”
  • 41. z927 2010. november 19. 18:19
    „Csak tudnám, hogy egyesek hol és mennyiért vették a jogosítványt...”
  • 40. z927 2010. november 19. 18:13
    „Szóval ezek szerint mégis benne van a KRESZ-ben a gyalogos átkelőhelyen történő átkerekezés tiltása...
    Ne tévesszen meg, hogy a 4/b) pontban úttest van írva, mivel ha emlékezetem nem csal, a zebra az úttestre van festve.”
  • 39. z927 2010. november 19. 18:07
    „25. hozzászólás MrRobertos 2010.11.19. 15:25
    Akkor ajánlom figyelmedbe a következőket, amit TE személyesen is megtekinthetsz, ha esetleg nem hiszed, a http://www.kreszdoktor.hu/kerekparok_es_segedmotoros_kerekparok.php oldalon.

    A KRESZ módosítás után, 2010 január 1-től:

    (4) Kerékpárral

    a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá

    b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.

    A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.

    (5) A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.”
  • 38. vuk 2010. november 19. 17:46
    „33. hozzászólás MrRobertos 2010.11.19. 17:11
    Igen, amennyiben murvas/saras/homokos/nemletezo az ut, akkor mehetsz a jardan. Szeged belteruleten eleg keves ilyen van ;) (nemletezo van, pl. Maros es Tapai utca kozott a hid mellett, ahol csak jarda van, uttest nincs). Akkor is mehetsz fout melletti jardan, ha 12 even aluli vagy - ekkor tilos az uton.

    Ennyit a kivetelekrol.”
57 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

13 milliós ajándék Szebasztián családjának

Szentes - A gyógyíthatatlan beteg 4 éves Varga Szebasztián és családja 13 milliós házat kapott… Tovább olvasom