Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Lapistón a szentesi modellezők

Szentes - Természetvédelmi okokból már nem versenyezhetnek a szentesi veteránmodellezők a cserebökényi pusztán, amelynek egy része a Körös–Maros-vidéki Nemzeti Parkhoz tartozik. A klub tagjai nemrégiben a Szenteshez közeli Lapistón avattak pályát.
Egy jól működő repülőmodell akár tíz kilométert is képes egy huzamban szállni, ezért kiterjedt pálya szükséges a modellezéshez. A szentesi veteránmodellező-repülősöknek nemrégiben kellett elköltözniük bevált helyükről, a cserebökényi pusztákról, amelynek egy része a Körös–Maros-vidéki Nemzeti Parkhoz tartozik. Azért kellett menniük, mert itt több védett növény és állat is található.

A veteránok a Szenteshez közeli Lapistón találtak maguknak helyet. – Ez a terület ugyan szerepel a Natura 2000 rendszerében, de a földtulajdonosok magánszemélyek, velük sikerült megegyezni – magyarázta Szabó László nyugalmazott rendőr őrnagy. A Natura 2000 olyan értékes természeti területek, élőhelyek többé-kevésbé összefüggő láncolata, amelyek az eredeti európai élővilágot őrzik. A Szentesen szerveződött európai veteránklub újonnan kinevezett elnöke szerint a repülőmodellezés egyáltalán nem jelent veszélyt a természeti értékekre, az egészség megőrzésében viszont jelentős szerepe van.

Szentesi siker a kis Világkupán

A Lapistón nemrégiben megrendezett kis Világkupán több kategóriában is versenyeztek. A szabadon repülő vitorlázók között a Szentesre igazolt Halász-Szabó István végzett az első helyen, aki korábban csapat-világbajnokságot is nyert Odesszában. Második helyen végzett a debreceni Krasznai József, harmadik lett a szentesi Takács Tibor.
Szabó László büszke arra, hogy ukrán, horvát, szerb, román, lengyel és osztrák tagjaikkal együtt időről időre nemzetközi versenyeket tudnak rendezni. Közben arra is gondol, hogy a sportág kapjon utánpótlást. A szentesi Koszta-iskolában foglalkozik a gyerekekkel, őket műszénlemezekből készült modellek segítségével avatja be a repülés rejtelmeibe. Ezek a gépek nagyon rugalmasak, nem törnek. A hatvanas években még fából készült gépekkel versenyeztek, amelyek több odafigyelést igényeltek. Elmondta: a modellépítéshez tudni kell a matematikát, tisztában kell lenni a fizika törvényeivel, nagyon jól kell tudni az aerodinamikát, szükséges hozzá kézügyesség, a felhasznált anyagok tulajdonságainak ismerete és némi kémia. Szabó László szerint a repülőmodellt ugyanolyan komolyan kell megtervezni, mint egy utasszállító gépet.

Olvasóink írták

  • 1. Dr.Dér Sándor 2008. január 12. 16:43
    „Jelenleg ugyan inaktiv veterán modellező vagyok, nagyon örülnénk több barátommal, ha valaki tudna valamit az 1948-55közötti időben ismert CINEGE III. tipusu vitorlázó modellről. Mi 1951-ig Sarkadon az Áll. Ált. Iskolában modelleztünk többünknek volt a fenti modelllel hitelesitett 15-20 km-es távolsági rekordunk.Boldogok lennénk ha egy tervrajzot tudnánk szerezni, talán ismét megépitenénk, muzeális tárgyként. Üdvözlettel Dr, Dér Sándor”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szabad demokraták az enyhülő gondokról

Szentes - Az utóbbi hónapokban adott minisztériumi támogatások a szabad demokraták szerint enyhítik… Tovább olvasom