Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Még tanulják az új rendet a szentesi autósok

Szentes - Megoszlanak a vélemények a szentesi főutca első körforgalmi csomópontjáról, amelyet előre gyártott elemekből raktak össze a szakemberek a hét elején.
A Tóth József utcai kereszteződésnél elhelyezett, már virágokkal is díszített építményt az autósok többsége figyelmen kívül hagyja. A kisebbség viszont már most betartja a körforgalmi közlekedés szabályait, használja az irányjelzőt is.

Teljesítette a szentesi önkormányzat az ígéretét, miszerint a tanévkezdésre elhárítják a balesetveszélyt a belváros egyik legforgalmasabb kereszteződésénél. A Tóth József és a főutca találkozásának a közelében ugyanis négy iskola és egy óvoda van, és a reggeli csúcsforgalomban nem volt könnyű eljutniuk a tanulóknak és a kisgyerekeknek, még szülői kísérettel sem, az intézményekbe. A képviselő-testület döntése szerint a gépjárművek sebességének csökkentése érdekében ebbe a csomópontba helyezték el még a hét elején a szentesi főutca – de a megyében is páratlan – első, előre gyártott elemekből készült mobil körforgalmát. Mint azt megírtuk: a szakemberek néhány óra alatt rakták össze az 51 centiméter magas és 7 méter átmérőjű szerkezetet. Ezzel egyidejűleg évelő növények is kerültek a körgyűrűbe, a terelőszigeteknél kialakított virágágyásokba pedig árvácskákat ültettek. A változás tehát már messziről feltűnik, ám a közlekedők közül sokan nem veszik észre, vagy pedig nem is akarják figyelembe venni.

A főútvonalon haladók többsége rutinból vezet, és nem veszi figyelembe
A főútvonalon haladók többsége rutinból vezet, és nem veszi figyelembe a körforgalmat.
Fotó: Tésik Attila

Megálltunk tegnap délelőtt a Tóth József utca sarkánál a járdán, hogy teszteljük a gépjárművezetőket. A főúton haladók túlnyomó többsége, tíz közül legalább 7-8, úgy döngetett el 45-50 kilométeres sebességgel a körforgalom mellett, mintha az nem is létezne. Eszükbe sem jutott lassítani a csomóponthoz közeledve. Nem beszélve arról, hogy az irányjelzőt sem használták, mielőtt elhagyták a körforgalmat. Persze nemcsak azok nem indexeltek, akik a főútvonalon haladtak egyenesen, hanem olyan autósokat is láttunk, akik kanyarodás után mentek ki a körforgalomból, és nem használták az irányjelzőt. Bubor László autómentő szerint nem érzékelik, hogy körforgalomban vannak, ezért egyenesen keresztülszáguldanak irányjelzés nélkül. Mivel kicsi a belső kör, talán azt gondolják: dísznek rakták ki a 6 millió forintba került, virágokkal teliültetett építményt. Abban maradunk a szakemberrel: aki nem szabályosan közlekedik, az bizonyára szentesi lakos, és megszokásból halad.

Mutatós a mobil a főutcán – Elhárították a balesetveszélyt a belváros egyik legforgalmasabb kereszteződésében. Fotó: Tésik Attila
Mutatós a "mobil" a főutcán – Elhárították a balesetveszélyt a belváros egyik
legforgalmasabb kereszteződésében. Fotó: Tésik Attila

Leszállnak a kerékpárosok

A helybeli Kera-Form Stúdió munkatársa, Tóth Zoltán lapunknak azt mondta: neki nagyon tetszik a körforgalmi csomópont, amelyet jó megoldásnak tart. Szerinte gyorsítja a forgalmat a kereszteződésnél. Persze meg kell még szokniuk az embereknek, főleg az időseknek, mert nem mindenkinek van jogosítványa. A kerékpárosok közül sokan inkább leszállnak, és a zebrán tolják át a biciklijüket. Tóth Zoltán mindenesetre már motorral és autóval is átment az új csomóponton, és jónak találta.

Olvasóink írták

55 hozzászólás
  • 55. nem jó ez így 2008. szeptember 09. 22:50
    „48! A szocializmusban is nagy beton szoc-reál építményeket építettek, sok pici lyukkal.
    Ez egy nagy szoc-reál beton virágtartóra hasonlít és pici lyukak is vannak rajta. A virággal egyetértek, a szoc-reállal nem.”
  • 54. közlekedő 2008. szeptember 09. 21:35
    „A Vásárhelyi úton kialakított kerékpárút...bocsi”
  • 53. közlekedő 2008. szeptember 09. 21:33
    „,,Nem a környezet a hibás, hanem az ember eszement. Talán, neked túl soxor mondták gyerek korodba, ha neki mentél valaminek: "csúnya asztal, buta szék... stb."? Elárulom. Nem volt igazuk. a tárgyak nem hibásak."

    Van aki bízik abban, hogyha szabályosan közlekedik, akkor mások is megtartják a közlekedési szabályokat.
    Én nem ebbe a kategóriába tartozom. Szabályosan közlekedek, de nem bízok abban, hogy mások betartják a szabályokat. Ugyanis, ha mindenki szabályosan közlekedne, feltehetően csak műszaki, ,,környezeti" okok miatt lehetnének balesetek. Sajnos emberi tulajdonság, hogy néha hibázunk és baleseteket okozunk.
    A körforgalmakban elhelyezett mesterséges ,,akadályokkal" legfeljebb súlyosbítják egy baleset kimenetelét. (Ne a kárpitos székbe vágd a fejed, hanem próbáld ki a vasbetont legalább 30-as sebességgel! Törésteszt, tudod?)
    Mottóm: kevesebb (kisebb, alacsonyabb) vasbeton szerkezet, alacsonyabb biztonsági kockázat = nagyobb biztonság, alacsonyabb költségek = költséghatékonyság.
    A Vásárhelyi kerékpárút kb. ugyan ilyen koncepció nélküli!”
  • 52. hááát 2008. szeptember 09. 18:47
    „Szerintem az emberek nem tudják használni a körforgalmat. Nem adok neki sok időt, biztosan lesz valami baleset. A közlekedési lámpa jobb lett volna véleményem szerint.
    Hihetetlen, hogy mennyien nem használnak irányjelzőt - nem csak körforgalomban.
    Kedvenceim azok a sofőrök is, akik városon ill. falun kívül hetvennel hajtanak, városon ill falun belülre érve...is. Lassítás nélkül.
    Ha ötvennel mész lakott területen belül, akkor meg letolnak az útról.
    Szóval...hihetetlen. A többség les....ja a szabályokat. Ez a magyar virtus.”
  • 51. walaki 2008. szeptember 09. 17:43
    „Kedves 50!

    Valóban! Mint Móricka, csak két példányban. Engem speciel a betonra emlékeztet. A többit elfelejtettem. Mire jó a szenilitás.
    Közlekedő!
    Ismerem a csabai Mazdás sztorit és a helyszínt is. A legkevésbé a körforgó közepe okolható. Ha ésszel megy bele, ki is tud jönni. Nem a tüo. szedi ki a roncsból. Ja, persze a mi adónkból.
    Egy szónak is száza a vége. Nem a környezet a hibás, hanem az ember eszement. Talán, neked túl soxor mondták gyerek korodba, ha neki mentél valaminek: "csúnya asztal, buta szék... stb."? Elárulom. Nem volt igazuk. a tárgyak nem hibásak.
    Részemről ezzel befejeztem. Te ha akarsz, hőzönghetsz tovább a szakemberekre, akik, szerinted, sokkal gyengébbek a munkájukban, mint Te. Nem lehet, hogy elméleti szakemebr vagy?”
  • 50. De jó 2008. szeptember 09. 14:44
    „Walaki! Szinte ugyan azokat a dolgokat írjuk, észrevetted? Bár lehet, hogy nem, mert én már több címmel is írtam. Mindegy, de én a szocializmusban nem túl sok ilyen betonkörforgalmat láttam! Sőt! Körforgalmat sem, csak az országban 1-2! Nem jó ez így-et szerintem minden, ami betonból van, emlékezteti valamire!”
  • 49. közlekedő 2008. szeptember 08. 20:21
    „walaki! Itt egy másik példa!
    Dátum:
    2008. január 22.
    Megye:
    Békés megye
    Leírás:
    A Somogyi Béla utca és a Hunyadi János utca kereszteződésében az Eper utca irányából érkező Mazda 121-est a körforgalom belső terelőszigete megdobta, az autó átrepült rajta, végül egy Hunyadi utcai ház falának csapódott. A Mazdát vezető férfit a tűzoltók szabadították ki a roncsok közül, majd a mentők kórházba szállították.
    Gondolom ez is egy "rossz példa"! A tervezők azt hitték, hogy mindenki betartja a szabályokat! Ez önámítás Te is jól tudod!”
  • 48. walaki 2008. szeptember 08. 19:42
    „Közlekedő!
    Túl jutottál te már Berekháton? Ha nem, elárulom, ennél kategóriákkal magasabb szigeteket építenek a körforgalmak közepére. Van abban minden, virág, szikla, szobor stb., nem a gyagások kedvért készül gumiból. Miért is mennek neki? Mert olyan sebességgel hajt bele, hogy már képtelen kerülni, átmegy rajta. Ha ennyi az esze, bánja csak a felnije.
    47!
    Milyen szocialista korbéli építményre emlékeztet?”
  • 47. nem jó ez így 2008. szeptember 08. 08:27
    „Ez a magasított körforgalom a szocialista kor jellegzetes beton építményeire emlékeztet.
    Ha lehet alacsonyabbat és biztonságosabbat olcsóbban, akkor a műszaki osztály miért nem azt választja? Az adófizetők pénze nem számít?”
  • 46. jó ez így 2008. szeptember 08. 00:50
    „A "bicikliút" az tényleg egy hibbant dolog volt, mégis úgy van már régóta, és úgy is fog maradni! De ha ez a körforgalom nem tetszik valakinek, akkor az hugyozza le, oszt´ kész! Nem kell nekimenni, nehogy már az legyen a megoldás, hogy úgyis nekimennek, meg ráhajtanak, legyen már hungarocellből!”
  • 45. közlekedő 2008. szeptember 07. 21:39
    „Általánosan a biztonság elég sokba kerül. Ez alól kivétel a körforgalom. Minél egyszerűbb, annál biztonságosabb és olcsóbb.
    A tapasztalatok szerint a körforgalmak belső peremére általában ráhajtanak ("walaki" szavaival élve az "agyatlanok"), ezért sem építik őket magasra. Hogy mennyire dobja, vagy töri meg a járművet, vagy milyen módon érinti a forgalom résztvevőit az sok mindentől függ, de ezeknek a kockázata benne van ebben a vasbeton szerkezetben.
    Ez legalább olyan hibás döntés volt, mit a Vásárhelyi úti kerékpárút.”
  • 44. walaki 2008. szeptember 07. 20:32
    „T. Közlekedő!

    Mitől is "helytelen" az én nézetem? Ha szabad érdeklődnöm. A hét végén megnéztem az ominózus körforgalmat és úgy látom, hogy ha ráhajt az agyatlan, akkor nem dobja, vagy borítja a kocsit, hanem vissza tereli a helyes irányra.
    A lengyel busz balesete rossz példa. A bekövetkezés után két nappal jártam ott. Középen alacsony perem, majd földhalom volt, ami arra volt elég, hogy az ALVÓ polák sofőrt felriassza és megküldje a járművet az árok felé. Borzalmas volt a helyszín. Ott is az emberi felelőtlenség volt az ok és nem a környezet.”
  • 43. akciósat 2008. szeptember 07. 19:50
    „Minden Kossuth utcai kereszteződésbe körforgalom kellene, de nem ilyen. A kisebb beton elemek és körforgalom középszigete is kevesebb pénzbe kerülne, "sőtt" biztonságosabb lenne mint a jelenlegi.”
  • 42. Kürtiné M. Varínia 2008. szeptember 07. 18:48
    „Aki tud vezetni annak nem akadály ez a magasra épített körforgalom. Egyébként örülök neki, hogy végre megépült , mert hosszú percek(sőtt) teltek el mire valaki ki tudott fordulni a főútra.Még kellene ilyen körforgalom a József A. u.-hoz, a központi ABC-hez, és a Mátyás K. u.-hoz. V.”
  • 41. közlekedő 2008. szeptember 07. 17:50
    „"az alsó része úgy van kiképezve, hogy az agyatlas sofőrt visszaterelje a helyes irányba."

    Éppen erről a helytelen magyar szemléletről írtam kedves "walaki"! ,, körforgalom belső szélénél elhelyezett terelőelemmel lehetne rávenni a legjobban az autósokat, hogy lassítsanak le, s tényleg ívben forduljanak céljuk felé."

    http://www.siofok.com/asp/reszletez.php?ID=13397

    ,,A 19 áldozatot követelő lengyel buszbaleset 32 sérültje közül 10-nek súlyos az állapota - tudta meg az MTI hétfőn délután a túlélőket ápoló kórházakban. A sérülteket a keszthelyi, a nagykanizsai, a zalaegerszegi és a marcali kórházba szállították. Hétfőn kora hajnalban a főúti kereszteződésében levő körforgalom betonszegélyének ütődött a Nagykanizsa felé tartó lengyel turistabusz bal első kereke. A jármű felborult a lökéstől, a tetejére pördült, majd az út menti árokba zuhant idézte fel a baleset körülményeit Vass Ferenc, a Somogy megyei rendőr-főkapitányság helyettes sajtóreferense."”
  • 40. walaki 2008. szeptember 07. 17:15
    „Theseus!
    Mi a baj a betononelem magasságával? Nem kell neki hajtani és kész. teljesen felesleges okoskodás, mert az alsó része úgy van kiképezve, hogy az agyatlas sofőrt visszaterelje a helyes irányba.
    Egyébbként időszerű volt a kiépítés. Még több kellene. Az idiótákat pedig nagyon keményen büntetni! Tarthatatlan, hogy az úton tőlük kell rettegni.”
  • 39. Theseus 2008. szeptember 07. 13:09
    „"Körforgalmú csomópontok építésekor a KÖRVÁRTA-1 típusú íves vasbeton elemek alkalmazásával a kivitelezési költségek drasztikusan csökkenthetőek úgy, hogy a körforgalmú csomópont valamennyi pozitív hatása megmarad."

    Szerintem "drasztikusan" tovább csökkenthetőek a kivitelezési költségek, ha nem ilyen magas vasbeton elemeket alkalmaznának.

    "A KÖRVÁRTA-1 típusú íves vasbeton elemek alkalmazásának el?nyei:
    - a csomópontok kialakítása általában nem építési engedélyköteles /forgalmi rend átalakítás útkezelői hatáskörben marad/"

    Természetesen biztonságosabb egy körforgalom a kereszteződésnél, de még biztonságosabb és sokkal olcsóbb lenne, ha alacsonyabbak lennének a forgalom terelő elemek.”
  • 38. közlekedő 2008. szeptember 07. 11:29
    „Különbséget kell tenni egy csupasz útkereszteződésben létesített körforgalom és egy már beépítettt útkereszteződés között létesített körforgalom között. Egy műtárgyat, vagy szobrot nem szokás lebontani egy körforgalom miatt. Ez beépítetlen útkereszteződés volt.

    Magyar szemlélet: ,, körforgalom belső szélénél elhelyezett terelőelemmel lehetne rávenni a legjobban az autósokat, hogy lassítsanak le, s tényleg ívben forduljanak céljuk felé."

    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szeretheto_biztonsagos_megyenk_korforgalmai/2059055/

    ,,Az út szintje felett viszont egy méternél magasabb létesítmény nem helyezhető el." Szerintem még ez is sok., felesleges baleseti kockázatot teremt a közlekedők száműára.

    A képeket és filmeket nézegetvén sehol nincs ilyen magas ,,terelőelem", se külterületen, se lakott területen:

    http://www.langlovagok.hu/html/galeria/755.shtml

    http://www.youtube.com/watch?v=xPUqoHmxogs

    http://babarum.hu/2007/01/29/vezetestechnika-ii-resz-korforgalom/

    http://auto.indavideo.hu/video/Dodge

    http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rforgalom”
  • 37. láttam 2008. szeptember 06. 14:10
    „Kedves közlekedő ( vagy kötekedő? )! Attól, hogy voltál kétszer Ausztriában, meg háromszor "Jugóban", még nem láttál mindent, nem kéne okoskodni! Még ha ez lenne is az első, akkor is miért kell leszólni? Máshol szökőkutat, meg szobrot, meg *******szát raknak bele, nincs ezzel semmi baj, csak néhány befásult ember nem nyitott az újra! Egyébként van ilyen máshol is! Külföldön is, meg itthon is! Egyébként Franciaországban láttam ilyet, de lehet, hogy magasabb is volt! Charleville-Mézierben, meg München mellet is! München az külföldön van. Ha gondolod, gyere el velem, megmutatom, úgyis megyek a sörfesztiválra!”
  • 36. közlekedő 2008. szeptember 05. 23:01
    „35! Elárulnád, hogy hol "láttál már ilyet"?
    Még külföldön sincsenek ilyen magasra épített körforgalmak.”
55 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megújulnak a szentesi iskolák

Szentes - A szentesi önkormányzat legjelentősebb beruházása a központi gyermekélelmezési konyha 360 milliós felújítása. Tovább olvasom