Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Száz éve változatlan a tempó

Száz éve épült meg a Szentest és Orosházát összekötő vasútvonal, az akkor nagyon korszerűnek számító vonat óránként negyven kilométeres sebességgel haladt. Azóta nem változott a tempó: a pálya állapota miatt ma is negyvennel közlekedik a szerelvény. A vasút barátai az évfordulót ünnepelve nosztalgiavonatot indítottak szombaton délelőtt a szentesi állomásról.
A szerelvény belseje az elmúlt század húszas éveinek hangulatát idézi. Fotó: Vidovics Ferenc
Az 1928-as gyártású Ganz BC motorvonat menetrend szerint indult el szombaton délelőtt a szentesi vasútállomásról, a múltat idéző, korhű ruhába öltözött vasutasokkal. A Szentes és Orosháza közötti vonal századik születésnapját ünnepelték – az alkalomra a Kurca-parti város önkormányzata emléktáblát állíttatott a váróteremben. Szirbik Imre polgármester – mielőtt maga is felszállt volna a nosztalgiavonatra – emlékeztetette az ünneplőket arra, hogy a negyven kilométeres szakasz átadása után új lehetőség nyílt meg a környékbeli településen élők számára, akik a heti piacokra, vásárokra utaztak. Alig egy év alatt épült meg a sínpár a két város között, s száz év elteltével ma már azért kell küzdeni, hogy a vonal megmaradjon, az itt dolgozóknak biztos kenyeret adjon. Ehhez kívánt sok erőt és kitartást a polgármester, miután a forgalmista jelt adott az indulásra.

Szentestől távolodva, tíz kilométeren át viszonylag jól haladt a vonat, az azt követő szakaszon viszont érezhető a hullámzás. Bede András pályamester – akit a vasutasok fanatikusként említenek, ha a pálya és a közlekedés megtartásáért folytatott harcról van szó – azt mondja, a menet közbeni hintázást, némi zötykölődést azért érzi az utas, mert a sínkötések kikoptak az idők folyamán. Bede András mérföldkőnek tekinti, hogy 1997-ben sikerült magakadályozni a vonal megszüntetését, szerinte a magyar vasúttársaság képviselőit végül az győzte meg, hogy ezen a vonalon nem csökken drasztikusan az utaslétszám, különösen a fábiániak és a gádorosiak használják a járatot. A pályamester kifogyhatatlan a történetekből, s elmondta: nincs még egy olyan vonal az országban, ahol az állomásépület nélküli megállóhelyeken a vasutasok menetrendet függesztettek volna ki. Így Dónáton és Pusztatemplomban is olvasható, mikor érkezik, mikor indul onnan a vonat.

A szentesi állomásról indult a nosztalgiavonat. Fotó: Vidovics Ferenc
A gyártás technológiájának magas színvonaláról üzen az a tény – mondja a pályamester –, hogy a sínek száz év alatt mindössze három millimétert koptak. A remélt felújítás és korszerűsítés leghamarabb 2008-ban következhet. A szerelvény sebessége azonban az elmúlt évszázadban mit sem változott: a vonat ma is negyvennel halad a pályán.

A nosztalgiajáraton barátként, ismerősként és munkatársként utazók csak a vasútról beszélgettek, kiderült, hogy 1972-ben szűnt meg az árpádhalmi vonal, ami Fábiánsebestyéntől vezetett a kis faluba. A gádorosi Sánta János 1966 óta dolgozik ezen a vonalon vasútépítőként és karbantartóként – minden követ ismer. Az idős férfi azt állítja, hogy nem nehéz a munkája.

A sínek közül a legrégebbi 1874-ben készült – a pálya igazi működő múzeum a két város között. A nosztalgiajáratnak híre ment – számtalan vasútrajongó érkezett erre az alkalomra Szentesre az ország minden részéből, hogy az utazás folyamán képeket készítsen a gyűjteményébe. Különös látvány volt a fábiáni állomáson a közel harminc fényképész szemben a vonattal.

A település önkormányzata szintén emléktáblát avatott az állomásépület falán. Faragó Ferenc alpolgármester elmondta, szinte a vasút megépülésével egy időben alakult ki, vett óriási lendületet a község fejlődése, ekkor érkezett meg a telefonvonal is. A falubeliek használják valamennyi járatot – korábban a fiatalok közül nagyon sokan az esti hatosnál gyűltek össze, ismerkedtek, szerveződtek a találkák.

Farkas Sándor országgyűlési képviselő Gádorostól Fábiánsebestyénig utazott a nosztalgiajáraton, a százéves pálya ünneplésének napján azt kívánta, hogy még legalább száz évig járjon erre a vonat. A keresztényszocialista szakszervezet mint civil egyesület szervezésében létrejött ünnep nagy élményt nyújtott a vasút barátainak, akik kályhával fűtött szerelvényen kocsikáztak.

A vonat ezúttal késett – a táblaavatók miatt.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Földvári Nagy István: Laktanyafogság Munkácsy miatt

Szentes rendőrkapitánya, Földvári Nagy István alezredes, rendőrségi főtanácsos Dallos Sándor A nap… Tovább olvasom