Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Uniós engedélyt kapott a Vasútépítő Kft.

Vezető gazdasági hír volt a közelmúltban, hogy az országban egyedül egy szentesi cég kapott jogosítványt arra, hogy az unió más országaiban is építhessen vasutat. A cég itthon már bizonyított: a Budapest és Hegyeshalom közti, általuk épített szakaszon 160-nal mehet a vonat. A szentesi kft.-nek azért fontos az uniós engedély, mert míg nálunk épp a vonalak megszüntetése van napirenden, Nyugat-Európában továbbra is fejlesztik a vasúti közlekedést.
A napokban fejeződik be Abonynál a vasút építése. Fotó: DV
Különböző európai szabványoknak, minőségbiztosítási követelményeknek felelt meg a Szentesi Vasútépítő Kft. és az országban egyedüli vállalkozásként megkapta a jogosítványt arra, hogy az unió országaiban vasutat építsen. A lehetőség megszerzése előtt a szentesi csapatnak azt is be kellett bizonyítania, hogy jó hírnévnek örvend az üzleti életben – a követelmények között ennek is megfelelt. Vigh Imre szerint partnereik véleménye is számított.

A cég folyamatosan fejlődik. Több száz millió forint értékű gépek, eszközök birtokában itthon elsősorban a javítás, karbantartás a feladatuk, de építeni is tudnak. Olyan gépeket használnak, melyek szűz területen is képesek építkezni: a berendezés maga előtt rakja le az új pályát, melyen aztán továbbhalad. A talpfákat, betonaljakat, zúzott követ, rögzítő elemeket szállítják magukkal az építők, amerre járnak. A szentesi vasútépítők bizonyítottak Almásfüzitő térségében, ahol a Budapest és Hegyeshalom közti pályát építették. Ezen a szakaszon az általánosan elvárt 120-160 kilométeres sebességgel haladhatnak a vonatok.

A szentesiek európai színvonalon dolgoznak. Fotó: DV
Kiskunfélegyháza és Városföld között 45 kilométernyi kétvágányú szakaszt, Cegléd és Szolnok között szintén egy hasonló hosszúságú pályát készítettek a közelmúltban. Zalalövő és Bagod között 15 kilométer pálya újult meg a szentesieknek köszönhetően.

A cégnél százhatvan ember dolgozik. Időszakonként változó számban többeket is foglalkoztatnak a vasútépítő kft.-nél, ahol huszonöt főiskolát vagy egyetemet végzett közlekedési szakember irányítja a munkát. A vasút legalább olyan drága, mint az autópálya: Szajol térségében hatkilométernyi szakasz megépítése ötmilliárd forintba került. A felüljárók, peronok, aluljárók változtatnak az építkezés költségein.

2003-ban már teljes tulajdoni hányadot szerzett a Strabag a vasútépítő kft.-ben. Az ügyvezető szerint biztonságot jelent a tőkeerő a háttérben.

Úgy véli, az újjáépített pályákon nagyobb sebességgel haladó vonatok visszacsábíthatják az utazóközönséget. A pályák felújítása azonban függ attól, az ország költségvetéséből mennyit szán a kormány a vasút korszerűsítésére – Nyugat-Európában egyre inkább ezt, vagyis a környezetbarát közlekedést támogatják.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ítélet várható a védőoltásügyben

A Szegedi Városi Bíróságon hamarosan ítélet születik a lapunkban is többször tárgyalt… Tovább olvasom