Délmagyar logó

2018. 11. 14. szerda - Aliz 8°C | 15°C Még több cikk.

Tartsunk D-vitamin-napot!

A D-vitamin a napsugárzással jut be a szervezetbe, azonban más úton is biztosíthatjuk szervezetünk D-vitamin-szükségletét. Ha nem ügyelünk rá, akkor a csontok ásványianyag-tartalma csökken, ami súlyos következményekkel járhat.
A D-vitamin zsíroldékony vitamin. Kétfélét különböztetünk meg: a D2- és a D3-vitamint. D2-vitamint tartalmaznak a növények, vegyesen mindkettőt pedig az állati eredetű élelmiszerek. A D3-vitamin sokkal aktívabb, mint a D2, napsugárzás hatására a bőrben D3-vitamin keletkezik. A D-vitamin szükséges a kalcium és a foszfor felszívódásához, a csont- és fogképződéshez, a csontok egészséges fejlődéséhez. Megfelelő mennyiségben megelőzhető a csontritkulás, a magas vérnyomás, és a legújabb tanulmányok szerint bizonyos rákbetegségek kialakulását is meggátolja.

Kétféle módon juthatunk D-vitaminhoz: egyrészt a napfényből. A test automatikusan szabályozza, hogy mennyi D-vitamint vesz fel. A napfény hatására idősebb korban a D-vitamin-képzés sajnos csökken. Ha megfelelően táplálkozunk, akkor elegendő vitamint juttatunk a szervezetünkbe.

A test automatikusan szabályozza, hogy a napozás során mennyi D-vitamint vesz fel. Illusztráció: Segesvári Csaba
A test automatikusan szabályozza, hogy a napozás során mennyi D-vitamint vesz fel.
Illusztráció: Segesvári Csaba

D-vitamin-tartalmú élelmiszerek: a halmájolajok, a máj, a tej és a tejtermékek, a tojás, a margarinok. Egyes szakértők szerint napi tíz pohár tej elfogyasztásával a minimális D-vitamin-mennyiséget juttathatjuk a szervezetünkbe. A legfontosabb, hogy napozzunk.

Catherine Collins, a londoni St. George-kórház dietetikusa szerint az is elég, ha az ablak mellé ülünk, amikor süt a nap. Május és szeptember között kerüljük a napozást azokban az órákban, amikor a legerősebb a napsugárzás – délelőtt 11 és délután 3 óra között –, de ezenkívül elegendő negyed órát a napon tölteni. De azt mindennap.

Mennyi D-vitaminra van szükségünk? A napi elvárt minimum 10 mikrogramm. Ha tartósan kevés D-vitamin jut be a szervezetünkbe, akkor a csontok ásványianyag-tartalma csökken. Ennek következtében a csontok eldeformálódhatnak, kialakulhat törés, csontritkulás. Izomgyengeség és izomfájdalom is felléphet.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pucéran pózolt a félkarú modell

Debbie Van der Putten portfóliója első pillantásra nem különbözik a többi modellétől: csinos pofi,… Tovább olvasom