Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 18°C Még több cikk.

3-ból 1 látogató csupán nézelődik a plázákban

Bevásárlóközpontban átlagosan egy órát töltünk el alkalmanként.
A GfK Hungária évek óta vizsgálja a hazai bevásárlóközpontok látogatóinak körét. Az elmúlt években országosan mért 19 bevásárlóközpont adatait rögzítő adatbázis szerint a bevásárlóközpontok kedvelt vásárlási helyszínek. Átlagosan 64 percnyi időt tölt egy látogató egy-egy plázában.

A GfK Hungária tanulmánya szerint a bevásárlóközpontok kedvelt bevásárlási helynek számítanak, a hazai vásárlók 43 százaléka említette valamelyik plázát – azaz nagy alapterületű bevásárlóközpontot – mint kedvelt bevásárlási helyszínét. Ezek a helyek elsősorban az aktívan dolgozók körében népszerűek, különösen a munka- és lakóhelyük között ingázóknál: a Pest megyei lakosok például legnagyobb arányban (41 százalék) ezeket látogatják.

Gyakran hangzik el az a sommás megállapítás, hogy a nők inkább szeretnek vásárolni, mint a férfiak. A látogatók összetételét vizsgálva azonban ez nem feltétlenül van így: a kutatóintézet által vizsgált 19 bevásárlóközpont látogatóinak 57 százalékát adják a nők és 43 százalékát a férfiak. Az egyes helyszínek között vannak természetesen különbségek.

Az ideális bevásárlóközpont 3 legfontosabb ismérve a különböző árszínvonalú üzletek jelenléte, a könnyű megközelíthetőség és a hosszú nyitva tartás. Korábbi kutatások alátámasztják, hogy azokon a településeken, ahol több, közel azonos színvonalú pláza is működik, az emberek többsége a lakó- vagy munkahelyéhez legközelebb esőt látogatja leggyakrabban.

A látogatók közel 80 százaléka nem utazik 30 percnél többet, hogy eljusson egy bevásárlóközpontba, ez alól csak néhány kivétel van: vagy néhány nagy alapterületű, de egyedi attrakcióval is rendelkező fővárosi helyszín, vagy néhány regionális központként is funkcionáló vidéki központ. Azok a helyszínek, ahová többet utaznak a vásárlók nagyobb arányban számíthatnak arra, hogy a látogatóból vásárló is lesz.

Az összes látogató egyharmada jellemzően csak nézelődni érkezik, és ők pénzköltés nélkül is távoznak. Azok azonban, akik vásárlás után távoztak, átlagosan kicsivel több, mint 7000 forintot költötenek el. Vannak olyan vidéki plázák, ahol 3000 forint körül költenek a vásárlók, míg néhány fővárosi helyszínen ez az összeg meghaladja a 10 ezer forintot is.

– A leggyakoribb plázalátogatók a 15–34 évesek, a magasan kvalifikáltak és nagyobb jövedelemmel rendelkezők, a városi lakosok – idézi a tanulmány megállapítását Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. – E csoportoknak azonban igen eltérő igényeik vannak. Míg a tinédzserek és a huszonévesek elsősorban a szórakozást keresik, vagy ismerőseikkel találkoznak, 30 év felett a vásárlás a fő szempont. Itt érdemes megemlíteni a szolgáltatások igénybevételét is, hiszen a látogatók 10 százaléka kimondottan azzal a céllal érkezik egy bevásárlóközpontba, hogy banki, postai, közüzemi ügyeit elintézze – mondta el a szakember.

Egy-egy látogatás átlagos időtartama országosan 64 perc, de természetesen itt sem beszélhetünk egységes trendekről. A kisebb alapterületű, kevesebb látnivalót kínáló helyszíneken az átlagos látogatás fél óráig tart, míg a legnagyobb alapterületű és széles választékkal bíró házakban átlagosan akár 100 percet is eltöltenek a látogatók. A látogatás hossza összefüggésben van a céljával: aki elsősorban ügyet intézni vagy vásárolni akar, sokkal kevesebb időt tölt el egy plázában, mint a szórakozni érkező fiatalok vagy az egy-egy attrakcióra betérő gyerekes családok. Ez utóbbi esetben nem ritkán a két órát is meghaladja a plázában töltött idő.

Olvasóink írták

  • 10. hoppárézimi 2012. augusztus 30. 08:12
    „"Ezek a helyek elsősorban az aktívan dolgozók körében népszerűek"

    Uhhh...

    Még két év, aztán zárhatnak be. Aki akkorra marad aktív kereső, már nem itthon fog plázaárakon vásárolni :-(”
  • 9. kvendi 2012. augusztus 29. 20:26
    „Árkádban, Plázában megnézni, h mi a trendi...aztán a turiba kibányászni...ez igen...ez jól esik májamnak...! :)”
  • 8. C6H12O6 2012. augusztus 29. 18:50
    „3-ből 1 nézelődik, a másik kettő meg ott dolgozik?”
  • 7. maci53 2012. augusztus 29. 17:01
    „A nők azért seretik mert tele van kirakatokkal.és abban nézik magukat amikor végig totyognak a folyosókon.
    Megfigyeltem,mikor besétálnak egy üvegkirakat elé,rögtön a feneküket-cipőjüket nézi.”
  • 6. Queenmargareth 2012. augusztus 29. 16:48
    „Az Árkádban kétszer voltam, mert vittek, én utálom ezeket a helyeket.de én mondjuk 35 vagyok:)”
  • 5. zehn 2012. augusztus 29. 15:54
    „Lehet nincs igazam, ám szerintem fordítva van. Három látogatóból egy vásárol kettő nézelődik. Még azt is megkockáztatom, ennél is nagyobb az arány.”
  • 4. Erko91 2012. augusztus 29. 15:52
    „3. geza: Nekik semmi dolguk csak suliba járni meg otthon lakni anyuka - apuka meg alájuk rakja a pénzt! A mai 15-16 éveseket látva mindig elgondolkozom hogy ha ekkora nagy a szegénység akkor azok miből vásárolnak? Mert csak rájuk kell nézni. Az összesen márkás ruha és nem a duriból! Szerintem meg egy szülőnek azért 7 ezer ft biztos kemény szülés egy sima pólóra ;)”
  • 3. geza 2012. augusztus 29. 15:15
    „A leggyakoribb plázalátogatók a 15-34 évesek, a magasan kvalifikáltak és nagyobb jövedelemmel rendelkezők, a városi lakosok

    15 éves kvalifikált, nagyobb jövedelme van? :D Ezt hogy már?”
  • 2. grafika88 2012. augusztus 29. 15:09
    „Szerintem csak nézelődnek, meg pihennek a + 40 fokos melegben ! pénz nincs, ruha-cipő a duriból --szép és márkások , a Plázákban horror árak vannak.”
  • 1. TrombiFrédi 2012. augusztus 29. 14:33
    „Ez is csak az önámítók számára meglepő, sőt még hízelgőnek is nevezhető adat! Ugyanis az árak az egekben a bérek, juttatások vásárlóereje valahol a 2000-es évek elejének megfelelő, de még így is messze az EU- átlag szint aljától is!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Marsról mutatta be új számát will.i.am

A tudományokban jártas rapper és producer a NASA-val fogott össze, hogy a nemrég a Marson leszálló… Tovább olvasom