Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 1°C | 8°C Még több cikk.

A családi odafigyelés a jó szundi titka

A világ fele, Európa közel harmada szenved alvászavaroktól, amely a gyermekeket is érinti, és tanulási, viselkedési, sőt egészségügyi problémákat okozhat. A zavar oka és megoldása is lehet a szundi, a helyes gyakorlat a család odafigyelésén múlik.
Szundizzunk együtt a hétvégén!

Kérdés, hogy a hétvége megtöri-e a hétköznapokban esetleg jól működő napirendet, beleértve a megszokott szundiidőt. Az alváskutató dr. Bódizs Róbert a praktikus tanácsokat nem részletezte, ugyanis családja válogatja, mi lehet a helyes gyakorlat. – A hétvége rövid, így egy-két délutáni alvás kimaradása egy oviskorú kisgyermeknél valószínűleg nem okoz nagy törést, de ha a délutánnak része a közös pihenés, az jót tesz az egész családnak – mondta.

A szieszta rontja az éjszakai alvás minőségét, akár a magatartást, a kognitív folyamatokat és a testi egészséget a 2–5 esztendős csemeték körében – derült ki az Archives of Disease in Childhood című szakfolyóiratban nemrég megjelent eredményekből. Az alváskutató szerint ennél azért összetettebb a kérdés.

– Bár nagy egyéni különbségek figyelhetők meg, egy kis pihenésre mindannyiójuknak szüksége van, amelybe sokszor az alvás is beletartozik – fejtette ki dr. Bódizs Róbert. Nem csak a kutató véli úgy, hogy komolyan kell vennünk a szundi kérdését.

Alvászavaros a fél világ

Az alvás világnapja alkalmából – amely minden évben a tavaszi napéjegyenlőséget megelőző péntekre, idén március 13-ára esett – publikált adatok rámutatnak arra, hogy a gyermekek problémáiról is beszélnünk kell, hiszen az alvászavarok a világ népességének közel felét, Európa lakosságának majd harmadát érintik az élet valamelyik szakaszában, beleértve a gyermekkort is. A legfiatalabb korosztály esetében nem csak az éjszakai, a napközbeni alvás ugyanúgy kritikus kérdés, fontos, hogy még közösségben, azaz az óvodában figyelembe vegyék a kicsik egyéni igényeit.

Együtt játszani és együtt pihenni mindenkinek jót tesz. Fotó: Dreamstime
Együtt játszani és együtt pihenni mindenkinek jót tesz. Fotó: Dreamstime


A csendes pihenő is elég lehet

Az alváskutató úgy véli, először a lehetőséget kell biztosítani a kicsiknek az óvodában és otthon arra, hogy az alvás ne váljon kötelezővé, mumussá, ellenkező esetben valami olyasmit várunk el, amire még egy felnőtt sem képes. Ha szükséges, egy rendszer, egy adott napirend keretei között kell beiktatni a pihenést, amely lehet egyszerű csendes pihenő is. – A legfontosabb szempont, hogy a délutáni pihenés, alvás ne vetekedjen az éjszakaival, ezért 2-2,5 óránál ne nyúljon hosszabbra. Ez egy-két alvásciklust jelent, azaz sekély alvást, és bár ritkább, de jó lenne elérni a mélyalvást is – magyarázta Bódizs Róbert.

Mire hat?

– Az alvás, ugyanúgy, mint az evés, része egy nagyobb problémakörnek, azaz a felnőtt és a gyermek közötti valós kommunikációnak. Egy szülő érzi, hogy mondjuk a spenótot meg kell-e etetni a kicsivel, vagy sem. Bár az alvási probléma sok esetben valós zavar is lehet, számos alkalommal a szülő és a gyermek közötti kommunikációs problémára utal – fogalmazott az alváskutató, aki arra is felhívta a figyelmet: az alvászavar sok mindenre hathat kedvezőtlenül, például a figyelemre és a tanulási képességre, az érzelmi szabályozási képességére, amelyek már 1-2 nap „rossz alvás" után tapasztalhatóak, és idővel csak fokozódnak. Emellett a kevés vagy felületes alvás befolyásolja a táplálkozást is, fokozott szénhidrátéhséget okoz, nagyobb kalóriabevitelre sarkall, így hosszú távon a cukorbetegség kialakulásának és az elhízásnak is oka lehet. Gyengíti az immunrendszert, és jelentősen csökkenti az élettel való elégedettséget.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Valódi Transformereket épít a kínai apa

A korábbi gazdát milliomossá és igazi internetes hírességgé tette a hobbija. A férfi hatalmas, a… Tovább olvasom