Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

A Google konkurenst kap: a Facebook keresőt készít

A Facebook hivatalosan is hadat üzent a Google-nek - ez volt a közösségi oldal nagy várakozásokkal övezett keddi sajtótájékoztatójának fő tanulsága.
Az eseményt múlt héten hirdették meg, a szűk körben kiküldött meghívókon egyetlen mondat szerepelt: "gyere, és nézd meg, mit építünk" - számol be az index.hu.

A Facebook Graph Search bemutatkozása óriási jelentőségű: eddig minden kereső hazai pályán próbálta legyőzni a Google-t, sikertelenül. A Graph Search ehelyett alternatívát kínál a Goolge mellé, amivel viszont hatalmasat haraphat az online keresések mellett megjelenő reklámok piacából.

A Google általános kérdésekre ad általános válaszokat. A Graph Search ezzel szemben nem a weben keres, hanem mindenkinek külön-külön meghatározott facebookos életében, kizárólag a vele megosztott információkban - ez pedig pontosan az, ahová a Google nem lát be. A Graph Search a Microsofttal együttműködésben készül, és ha a facebookos keresés nem jár értékelhető eredménnyel, akkor a Bing találati listájára támaszkodik.


A Graph Search alapja, hogy ezentúl az ismerőseink között sokkal könnyeben kereshetünk. Mark Zuckerberg a be is mutatta példákok keresztül, hogy az algoritmus megérti a teljes mondatban feltett kérdéseket.

A Graph Search igazi potenciálja az olyan keresésekben rejlik, ahol az ismerőseink véleményére többet adunk, mint a világéra. Ha például egy szusiétteremre keresünk rá a Google-ben, a találatok az általános népszerűség, forgalom alapján lesznek listázva, plusz esetleg az ip-cím alapján meghatározott földrajzi helyzetünkhöz közelieket előre veszi a program. A Graph Search ezzel szemben arra is támaszkodik, amit az ismerőseink megosztottak Facebookon, amit lájkoltak, írtak, kommenteltek, bejelentkeztek. Ezért adhat más, sokkal inkább személyes érdeklődésre szabott eredményt egy Facebook-keresés, mint a Google. De még ha esetleg nem is ad nagyon más találatokat, az biztos, hogy a javarészt a megszokásra épülő Google-használattal szemben most először egy legalább ugyanilyen erős megszokást, a Facebook-használatot állítja hadrendbe a Graph Search az évi 50 milliárd dolláros keresésihirdetés-piacért folyó harcban.

A kereső egyelőre a fejlesztés bétatesztjének fázisában van. Első fordulóban százezer amerikai felhasználónál kapcsolják be a funkciót, és már gőzerővel zajlik a mobilos verzió, illetve az angol mellett a többi nyelvet támogató változat fejlesztése is. Zuckerberg külön kitért arra is, hogy nagyon odafigyelnek a potenciális adatvédelmi problémákra, és a kereső csak olyan információkat fog feldobni rólunk, amiket a világgal, vagy a keresést elindító személlyel megosztottunk. Ez persze nem gyógyír arra, hogy a Facebook-felhasználók jelentős része egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy mit kivel oszt meg.

Elemzők szerint a Facebook-kereső bemutatkozása gyökeresen alakíthatja át az átlagfelhasználók internetezési szokásait, és ez lehet a valaha volt legkomolyabb fenyegetés a Google hegemóniájára. Ahogyan a facebookos cset és levelező részben átvette az üzenőprogramok és az email helyét, ahogy a közösségi oldal a legnagyobb fotómegosztóvá vált, úgy a Graph Search feleslegessé teheti egy külön oldalra való átváltást és a Google használatát, ha keresésről van szó - hiszen most már ezt is megtehetjük a Facebookon belül, esetenként sokkal hasznosabb találati listákat kapva, mint a Google-től.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szerdára költözik Hajdú Péter Frizbije

Hajdú Péter maga kérte, hogy vasárnap estéről szerda estére kerüljön talkshow-ja a TV2-n. Tovább olvasom