Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

John Malkovich szerint a színház maga az élet

A Budapesti Tavaszi Fesztivál vendége a főszereplésével készült Pokoli vígjáték - Egy sorozatgyilkos vallomásai című színdarabbal John Malkovich világhírű amerikai színész.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál vendége a főszereplésével készült Pokoli vígjáték - Egy sorozatgyilkos vallomásai című színdarabbal John Malkovich világhírű amerikai színész, aki vasárnap az MTI kérdésére válaszolva úgy fogalmazott, a színház maga az élet, organikus és élő, és szerencsés esetben elgondolkoztatja a nézőket saját életükről.

Az 58 éves művész eredetileg korábban érkezett volna a Budapesti Tavaszi Fesztiválra, de térdműtéten esett át, orvosai pedig pihenőt írtak elő számára.

A Pokoli vígjáték egy sorozatgyilkos - Jack Unterweger - történetét dolgozza fel, monodráma, amelyet operaáriák tűzdelnek. Malkovich újságírókkal beszélgetve felidézte, a darab előtt keveset tudott a gyilkosságokról és az elkövetőről. Unterweger története határokat feszegető darabként került színpadra, így Malkovich nem is igazán tudott felkészülni szerepére. "Persze az ember megtanulja a sorokat és mindazt, amit tennie kell a színpadon, de az időm java része azzal telt, hogy kifejezzem a szöveg és a zene interakcióját a darabban." A Pokoli vígjáték jó része ugyanis zene, amely igen szoros kapcsolatban áll a cselekménnyel és a szöveggel - mondta.
John Malkovich Magyarországon - Két alkalommal lép fel a Vígszínházban. Fotó: MTI/Kollányi Péter (galéria)

John Malkovich egy másik művet is készített a Pokoli vígjátékot vezénylő Martin Haselböckkel és a rendező Michael Sturmingerrel. A The Giacomo Variations (A Giacomo-variációk) című darabban a színész szövege mellett Mozart Don Giovanni, Cosi fan tutte, illetve Figaro házassága című operáiból énekel is. Az MTI kérdésére elárulta, a szerep miatt egy időre felhagyott a dohányzással. "Attól tartok, ezt hamarosan megint meg kell tennem" - jegyezte meg. "A Giacomo egy teljesen más darab, rengeteg zenei munka előzte meg, nagyon sok tennivalónk volt a zenével." Hozzáfűzte, nagyon hangsúlyos jelenetek szerepelnek a darabban, még mindig alakítanak rajtuk.
"Változtatásokra van szükség az első felvonásban, néhány dolgot ki kell venni, néhányat be kell tenni." Malkovich hozzátette: számára a felkészülés a munkát jelenti, soha nem értette igazán, mit értenek az emberek felkészülés alatt.

Az amerikai művész pályafutása a színpadról indult, világhírűvé azonban filmjei - Gyilkos mezők vagy épp a Veszedelmes viszonyok - tették. "A filmezés 'jó élet', de nem mondanám élvezetnek. Bármi, amin az ember 14 órát dolgozik, hogy legyen belőle egy perc - ha szerencséje van -, az nem élvezet. A színház viszont annál inkább. A színdarabban dolgozol, míg a filmben csak vársz. A filmben nincsenek 'pillanatok', a színház sokkal organikusabb és könnyebb is csinálni" - hasonlította össze a két műfajt.

John Malkovich Magyarországon - Két alkalommal lép fel a Vígszínházban. Fotó: MTI/Kollányi Péter (galéria)

Nem az érdekli egy-egy szerepnél, hogy pozitív vagy negatív hősöket kell-e alakítania - osztotta meg az MTI-vel. "Az alapján választok, hogy mit jelent számomra a mű." Bár munkája mindig is széles skálán mozgott, azt is figyelembe kell vennie, hogy a színészettel keresi a pénzt. Egy színdarabnál viszonylag egyszerű dolga van, azért csinálja, mert azt gondolja, jó lehet a darab. Ezt egy film estén nem mindig sikerül így megvalósítani. Malkovich szerint a nézőket inkább filmjei vonzzák, de a filmkészítésben rengeteg dolgot figyelembe kell venni, a színházban viszont el lehet tekinteni ezektől.

"Godard azt mondta, egy filmbe kell egy lány, vagy egy pisztoly. A színházban egyikre sincs szükség, lehet az egy fiú és egy magnó is, vagy épp semmi. Lehet szöveg, de arra sincs szükség mindenáron" - fejtette ki az MTI kérdésére. Szerinte a színház a "legszemlélődőbb" művészet. "A zene például az agy 'legfejlettebb' részét szólítja meg, és az ember nem is tudja kivonni magát alóla. A színház alól igen, még ha épp nézi is" - mondta. "A színház szemlélődővé tesz és elgondolkoztat arról, hogy egy helyzet miként tükröződik az ember saját életében."

John Malkovich Magyarországon - Két alkalommal lép fel a Vígszínházban. Fotó: MTI/Kollányi Péter (galéria)

"Persze nagyszerű lenne, ha minden darab szórakozató, vicces és megindító lenne, de nem mindig az. De még ha olyan is lenne, nem minden este. Szeretem a darabot, amelyet most rendeztem Párizsban, de ez nem jelenti azt, hogy minden rendben. Mert a színház nem ilyen, a színház organikus, olyan mint az élet" - válaszolta az MTI-nek.

A színész a szörfözéshez hasonlította a színházat. A munkát az írók kezdik, Malkovich szerint közülük sokan "elég értelmesek", hogy megértsék, amit írnak, "de nem maradéktalanul". "Aztán a múzsa vagy szárnyára kapja őket, vagy nem" - fűzte tovább a gondolatot. "Ha színész vagy rendező vagy, kiúszol a kis szörfdeszkáddal a lemenő vagy épp a felkelő Nap felé, hátat fordítasz, és várod a hullámot. A hullám pedig a mű és a közönség ütközése. Ez kelti a hullámot. Mi pedig csak meglovagoljuk azt, nem teremtjük. Készen kell állnunk, hogy elkapjuk, bárhová is vigyen. Ha jó a mű, lesz hullám, de nem mindig" - fogalmazott.

Mind mondta, az energia, amely jelen van azokon a helyeken, ahol játsszák a darabokat, nem mindig elég, de a következő este már mindez másként lehet. "Olyan, mint maga az élet. Noha az élet nem mindig olyan szép, mint egy színdarab, ez mégiscsak közös bennük."

A Pokoli vígjáték - Egy sorozatgyilkos vallomásai című színdarabot vasárnap mutatják be a Vígszínházban.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Skócia elnyerte függetlenségét - igaz, egyelőre csak az interneten.

A skót kormányfő, Alex Salmond az év elején jelentette be hivatalosan, hogy Skócia 2014-ben… Tovább olvasom