Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

Kínai rock- és rap-együttesek sikere

A kínai zenei élet, amely fölött évtizedeken át a hivatalos cenzúra őrködött, igazi fellendülést él át napjainkban. Ezt a koncertek növekvő sikere és az internet nyújtotta lehetőségek mellett a kormánynak az a törekvése is magyarázza, hogy maga is hasznot húzzon ebből a feljövő piacból.
A független kínai együttesek megkésve léptek be a modern zene világába, kimaradtak a bakelitlemezek, a kazetták és a cd-k kínálta üzleti lehetőségekből. Mérhetetlen károkat okozott nekik az is, hogy az állami rádiók főleg a popzenét részesítették előnyben.

Mára azonban a rocktól a rapig és a hip-hopig a független pódiumok mindenfelé megélénkültek, ahogy az utóbbi években a világháló és a hangversenytermek új alkalmakat teremtettek az állami rádió és televízió által mellőzött együtteseknek.

"Amióta visszatértem Pekingbe, minden megváltozott itt" - mondta az AFP-nek Helen Feng, a Nova Heart szintetikus zenekar énekesnője, aki 2003-ban döntött úgy, hogy szülővárosába települ vissza. "Hihetetlen változások mentek végbe az itteni zenei világban. Minden jobb lett, nagyobb a személyi szabadság, nőtt az együttesek és a koncertlehetőségek száma, több a pénzügyi támogatás és nagyobb a hallgatóság" - tette hozzá.


A Pekingben kínai szülők gyermekeként született 34 éves Feng gyermekkora javát az Egyesült Államokban töltötte, Natalie Cole és George Gershwin zenéjén nőtt fel, majd a dél-kaliforniai egyetemen szerzett zenei diplomát.

Kínába visszatérve a szőke hajviseletű díva három sikeres zenekar szólistájaként is sikert aratott, ugyanakkor a kínai közmédiával és az MTV amerikai zenei óriással is együttműködött. A szabadtéri zenei fesztiválok gyakori közreműködőjeként azt tapasztalja, hogy a kormány egyáltalán nem tekint ellenségesen a modern csoportokra. Ezt Kenny Bloom karmester is megerősítette az AFP-nek.

"A kormány magatartása ma kedvez a zeneiparnak. Senki sincs betiltva Kínában és amennyire tudom, senkit sem tartóztattak le azért, mert valahol elénekelt egy dalt" - fejtette ki Bloom, aki egy kínai együtteseket népszerűsítő portál tulajdonosa is. Ma évente több száz zenei fesztivált rendeznek Kínában, ezek közül sokat a helyi kormányzatok támogatásával. Az utóbbiak a zenében jó eszközt látnak régiójuk vállalatainak és idegenforgalmának népszerűsítésére.


"Az, hogy engedélyezik az ilyen zenei fesztiválokat, nagyszerű jelzés. Ezeken az eseményeken akár 60 ezer fős közönség is egybegyűlik, és úgy tűnik, hogy ez senkit sem zavar" - magyarázza a karmester. Kenny Bloom felfedezése volt Kuj Csien (Cui Jian) rocksztár, aki az 1980-as években tűnt fel és ma az egyik legnagyobb zenei ikonnak számít, olyannyira, hogy sokan "a kínai rock and roll keresztapjának" nevezik.

Kenny Bloom idővel rendszeres kapcsolatot épített ki a kínai rock-bandákkal: a zenészek elfogadják, hogy Bloom pekingi professzionális stúdiójában vegyék fel számaikat, ennek fejében a producer a saját honlapján ingyen sugározza muzsikájukat.

"A Mogo - Bloom zenei portálja - igazán cool, valóban profi videókat sugároz. Így azt is láthatjuk, mit produkál a többi együttes" - mondta az AFP-nek Csi Ce-han (Qi Zihan), a Mountain People elektronikus együttes énekese.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Óriáskígyó az étlapon - hogyan legyünk környezetbarát fogyasztók

Óriáskígyót, tűzhalat és vaddisznót szolgáltak fel a hét végén Miamiban, ahol a helyi szakácsok… Tovább olvasom