Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 31°C Még több cikk.

Mindenkinek megvan a maga Dallasa

Az 1930-as években fertőzték meg a sorozatok a világot. Magyarországon a Hosszú, forró nyár, az Onedin család, az Esmeralda, a Dallas és a Helyszínelők után ma a sorozatgyilkosok szériáznak.
– A kérdés ma már nem az, hogy miért néz valaki sorozatot, hanem inkább az, ki és mit néz. Ha korrektek akarunk lenni, azt kell kutatni, miért éppen egy bizonyos világ az, amelyik választ ad a kérdéseinkre, vagy segít a problémáinkon. Fontos, hogy nem kell köpködni mindent, aminek nem te vagy a célcsoportja – vallja Réz András filmesztéta a sorozatokról.

Erősödik a középosztály

A filmesztéta különböző műfajokat határoz meg a sorozatokon belül. Ma is népszerűek az 1930-as években az Egyesült Államokból induló szappanoperák. Ezek a soha véget nem érő eposzok a háziasszonyok számára készültek, akik egész nap otthon voltak. Ezek kezdetben rádióban futottak. Nevét a reklámblokkokban gyakran hallható szappanokról és mosószerekről kapta. Magyarországon a Szabó család 47 évig volt a legismertebb rádiós szappanopera, mindössze 6 évvel ezelőtt szűnt meg a sugárzása. A valaha volt egyik legnépszerűbb tévés sorozat pedig a Dallas.

Mindenkinek megvan a maga Dallasa (galéria)

Töltenek és darálnak

A letöltés – legyen az illegális vagy legális – gyökeresen megváltoztatta a sorozatok fogyasztását, de azok előállítását is. A kínálat bőséges, és azonnal elérhető.

– A letöltés megváltoztatta a sorozatok előállítását és fogyasztását. A saját napirend megtervezésének lehetősége, ami a videofelvevővel indult útjára, kiteljesedett. Ha a nyelvi korlátokat nem vesszük figyelembe, akkor ma gyakorlatilag bármely sorozat bármely adásba került epizódját bármikor megnézhetjük – magyarázta Gollowitzer Diána, a Szegedi Tudományegyetem Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet tanszékének PhD- hallgatója.

Korábban ahhoz, hogy egy sorozat egész évadát megnézzük egyben, meg kellett vásárolni az egész évadot videokazettán vagy DVD-n. Ez most csupán néhány kattintás. Az egyre népszerűbb, sorozatokkal foglalkozó sorozatjunkie.hu blogon minden nyáron visszatérő kérdés: milyen lesz a nyári darád? A tartalomfogyasztás megváltozásával a komoly sorozatrajongók, akik évközben képtelenek heti öt-hat sorozatot nyomon követni, a nyári szabadságuk ideje alatt tömbösítve, „darálva" egyszerre hozzák be lemaradásukat, azaz reggeltől estig sorozatokat néznek.

– A könnyebb elérhetőség miatt egyre jellemzőbb a kísérletezés is, hiszen egy-egy általunk eddig nem ismert sorozat letöltése nem kerül semmibe, legális letöltés esetén is nagyon olcsó. Nem kell számolunk azzal sem, hogy az adathordozó a videokazettával ellentétben egy idő után használhatatlanná válik – mondta a PhD-hallgató, akinek kutatási területe az adaptáció, a kortárs amerikai televíziós sorozatok, a medialitás és az újmédia.

– A szappanoperákban bonyolult családi szövevények, csalások, szerelmi szálak futnak. Általában egy kamerával rögzítik, könnyű megemészteni őket – magyarázza a szakember, aki forgatókönyvíróként részt vett magyar sorozatok készítésében. A Família Kft., az Angyalbőrben és a Linda is a nevéhez köthető.

Réz András elkülöníti a sitcom műfaját, ami a színpadi komédiát jelöli. Ilyen például a nálunk is futó Jóbarátok, vagy az Egy rém rendes család. Céljuk egyértelmű: a nevettetés, a szórakoztatás. A filmesztéta megjelöli a filmsorozatok fogalmát, bár szerinte nehéz pontosan meghatározni, mit is fejez ki ez a szó.

– Minden epizód önálló és kerek, akkor is érted, ha nem láttad az előző részt. Ugyanakkor mégis beavatottnak kell lenned, úgy élvezheted csak igazán, ha ismered a karaktereket. Ilyen például a Columbo, ahol ismered a kutyát, a szivart, a ballonkabátot, a hadnagy jellemző mozdulatait. Tudod előre, hogy vissza fog fordulni az ajtóból, látod, ahogy mindjárt megvakarja a fejét. Egyvalakit azonban nem ismersz, a feleségét, de ő is szerves része a sorozatnak. Magyarországon a Lindát sorolhatjuk a Columbo mellé. Miért olyan népszerűek? Legfőképp a középosztály imádja, mert mindig a gazdagok az elkövetők, milliomos írókat, sztárséfeket, színészeket, politikusokat leplez le Columbo.

Brutális függőség

Ha szappanoperákról beszélünk, megkerülhetetlenek a Dél-Amerikában gyártott szériák. Ezekben a romantikus, szerelmes sorozatokban a fő vonal a féltékenység, a boldogság, a harag. Népszerűségük elképesztő. A Barátok közt című telenovella jelenleg a magyar telenovellák mintapéldája.

Az évadszerű sorozatok korszaka az 1990-es évek közepén kezdődött Magyarországon, a Twin Peaksszel, majd folytatódott a Miért éppen Alaszkával.

– Ezek már felsőbb osztályba léptek, a mozifilm igényességével készültek, számítógépes trükkök is kerültek bele. Sokszor túlszárnyalják a mozifilmek színvonalát, és komolyabb, morális kérdéseket taglalnak. A szezonális sorozatok újfajta fogyasztást idéztek elő. Közös tulajdonságuk, hogy brutálisan addiktívak, képesek vagyunk egy lendülettel végignézni őket. Csak akkor persze, ha megveszed DVD-n, vagy letöltöd a világhálóról. Ehhez mindenképpen szélessávú internet kell, különben kénytelen vagy kivárni, amíg lecuppog egy évad valahonnan – mondja Réz András, aki szerint sok szériánál az is nagyon fontos, hogy megfelelő monitoron nézzék a mozgóképet. A csak fizetős csatornán látható Trónok harcát például eleve úgy tervezték, hogy a látvány legyen a legfontosabb, ez csak megfelelő képernyőn jön át.

– Érdekes jelenség, hogy miként változnak a sorozatdivatok. Jelenleg az említett Trónok harca nagyon népszerű, amelynek fantasy a műfaja. Egy időben a kórházas, helyszínelős, vámpíros, jelenleg pedig a sorozatgyilkosos szériák futnak leginkább. Rövid idő alatt futott be a Hannibal, néhány évvel ezelőtt pedig a Dexter, ahol a főszereplő egy szimpatikus sorozatgyilkos.

Egy hagyomány vége

Réz András több új jelenségre hívja fel a figyelmet, amelyek miatt a hagyományos tévézés hamarosan megszűnhet. Egy új műfaj, a kreált valóságtípusú teleregények például szükségtelenné teszik a színészeket. Az Éjjel-nappal Budapest és a Veled is megtörténhet sorolható ide.

– Ezek licencműsorok, több magyar kereskedelmi csatornán is van rá példa. A hasonló műsorok egyre népszerűbbek, de a kereskedelmi televíziók csúcsműsorai még mindig a tehetségkutatók. Itt is kedvencet választ magának a néző, szurkol a sorsáért.

Szerinte az internettévének, az okostelefonoknak, a letöltéseknek köszönhetően a hirdetők egyre nagyobb bajban vannak, mivel az emberek átugorják a reklámokat. A tévézés fokozatosan válik a legszegényebbek, a munkanélküliek, a kevés ideig dolgozók elfoglaltságává. Ez a sorozatokra is hat – mondja.

Mindenkinek megvan a maga Dallasa (galéria)

A műsorokban fokozatosan visszatér a termékelhelyezés, ez nincs túl jó hatással a színvonalra. A fiatalok fokozatosan leszoknak a tévéről, táblagépen, okostelefonon nézik a mozgóképet.

Évadokon átívelő

Gollowitzer Diána szerint felerősödött az a tendencia is, hogy a nézők a sorozatokat és az évadokat az elejétől nézik, nem hagynak ki egyetlen részt sem. Korábban évad közben csatlakoztak be a sorozatba, olykor kihagytak egy-egy epizódot. Ezt a gyártók is érzékelik, ezért sok esetben olyan sorozatokat igyekeznek készíteni, amelyek összetett történetük révén újranézésre ösztönöznek. Ez a tendencia a Twin Peaksszel kezdődött, és a Lostban teljesedett ki. – Emellett jellemzőbb az évadokon átívelő előre-visszautalások használata is, gondoljunk csak a Dexterbe 6 évad után visszatérő Brianre – mondta az SZTE Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet tanszékének PhD-hallgatója.

– 20-25 éve meg tudtam fogalmazni, miért néz valaki sorozatot. Nagy szavakat használtam, hogy ez „a második családja", „kell egy függőség mindenkinek" és hasonlók. Ma már nem tudok ilyeneket mondani.

A Maffiózók a legnépszerűbbek
Az amerikai írók szövetsége szerint a Maffiózók a televízió történetének legjobb sorozata. Közzétettek egy listát a 101 legjobb forgatókönyvvel rendelkező szériájáról. Az első három helyen a Maffiózók, a Seinfeld és az Alkonyzóna végzett.

* * *

A Tenkes kapitányától Hannibalig

A teljesség igénye nélkül vettük számba, milyen sorozatok futottak a hatvanas évektől a magyar televízióban.

Az 1964-ben bemutatott A Tenkes kapitánya volt az első magyar sorozat a hazai televíziózás történetében. A Zenthe Ferenc, Szabó Gyula, Ungváry László és Krencsey Marianne főszereplésével vetített széria főcímzenéje máig fülemben cseng. Ezt a dallamot hallhatjuk újra a Bëlga együttes Magyar nemzeti hiphop című számában. 1972-ben mutatták be Papp János címszereplésével a Pirx kalandjai című sci-fi tévésorozatot, amelyben kávéfőzőből volt az űrhajó. Ez kapcsolódott össze a Skodalámpa fényében a repülő kenyérpirítóval. A hetvenes évek közepén jött Kántor, az első krimisorozat Csupati őrmesterrel (Madaras József). Láthattuk a Borsot Sztankay Istvánnal a főszerepben, az Egy óra múlva itt vagyok Láng Vincéjét (Harsányi Gábor), a Rózsa Sándort Oszter Sándorral. Aztán jött a Szomszédok teleregény és a Família Kft., az első magyar sitcom (szituációs komédia). Ma a Barátok közt szappanopera a legnépszerűbb sorozat a hazai televíziókban, amely 1998 óta fut az RTL Klubon.

A hatvanas–hetvenes–nyolcvanas években a magyar televízióban vetített külföldi sorozatok örökre beégtek az ember agyába. Így például a Hosszú, forró nyár cseppet sem szokványos szerelmi története Ben Quickkel (Paul Newman) és Klárával (Joanne Woodward), vagy az Angyal, amelynek címszereplője a mindig megnyerő, sármos kalandor, Simon Templar (Roger Moore), aki veszélyes, kockázatos helyzetekben is lehengerlő magabiztossággal, könnyedén hárítja el a bajt. A székhez szögezte a nézőket a Forsyte Saga, amely egy családregény ágas-bogas fordulatait mutatta be. Aztán ott volt A tavasz tizenhét pillanata kémsorozat Stirlitzcel (Vjacseszlav Tyihonov), aki mindig tudta, látta, mit kell tennie. És még egy második világháborús sorozat, a lengyelek által gyártott A négy páncélos és a kutya, amely kultikussá vált a keleti blokk államaiban.

Mindenkinek megvan a maga Dallasa (galéria)

Hatalmas siker volt az Onedin család brit sorozat, amely bepillantást engedett a XIX. századi angol alsó és felső középosztály életébe, a vadkapitalizmus kulisszái mögé. Kabir Bedi főszereplésével vetítették a Sandokant. Nagyon népszerű volt a Gyökerek Kunta Kintével (LeVar Burton), akit elraboltak Afrikából, és Amerikában rabszolgasorba kényszerítettek. A Rabszolgasors brazil telenovella a rabszolgalánnyal, Isaurával (Lucélia Santos) akkora sikert aratott, hogy állítólag sokan pénzt kezdtek gyűjteni Isaura felszabadítására. Vetítették a Guldenburgok öröksége német és a Kórház a város szélén, valamint a Nők a pult mögött csehszlovák sorozatot, majd A klinikát Brinkmann professzorral (Klausjürgen Wussow). Bemutatták a magyar tévében az örökké álmos, csetlő-botló Surdát is a Forró szélben. Ma egyre több sorozatgyilkos tűnik fel a tévészériákban. Ez a trendi. Dexter, Bates Motel, Hannibal.

Olvasóink írták

  • 4. Zotya100 2013. július 16. 17:32
    „"Fontos, hogy nem kell köpködni mindent, aminek nem te vagy a célcsoportja - vallja Réz András filmesztéta a sorozatokról." -- Ez egy okos megállapítás, ahogy a pasi is az. Én újabban a Gyilkos elmék-re vagyok rákattanva, kizárólag a szereplők (és remek szinkronhangjaik) miatt.”
  • 3. kipasmacskaja 2013. július 16. 14:28
    „ez a baj hogy a media a kis bugyuta sorozatokat adja tartalmas müsorok helyett”
  • 2. zsuzsmo 2013. július 16. 12:58
    „Borgiák.. :)”
  • 1. _csutak_ 2013. július 16. 12:02
    „Nekem a csillagkapu volt a kedvencem.
    Nagyon jól karikírozva állított tükröt az emberi gonoszság és egyben az emberi találékonyság elé.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pénztermelő lakások a Spektrum Home-on augusztusban

Életében először vásárol ingatlant? A magas törlesztő részletek egyre nagyobb problémát jelentenek? Tovább olvasom