Délmagyar logó

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Most már tényleg legyen a zene mindenkié?

Lopásnak számít az illegális zenemásolás, mégis sokkal többen jutnak így muzsikához, mint ahányan csokit csennek a boltból.
Az 1 millió példányban eladott lengyel LGT-lemezből egy fillér jogdíjhoz sem jutó Presser Gábor máshogy látja a helyzetet, mint a fiatalabbak, akik szerint csak alkalmazkodni lehet a változó világhoz.

Például ingyenessé kell tenni a zeneletöltést: akinek tetszik a felvétel, eljön a fizetős koncertre.

˝Megjött Moszkvából a csomag. / Benne van egy kalóz LGT-CD / Megjött Moszkvából a csomag. / (Ez komoly? Micsoda? Moszkva?! Oh, ez nagyon durva!) / Ennyi év nem volt elég. Hát mért mindig minket mogyoróznak?˝

– így magyarázza el dalban az LGT alapítója, Presser Gábor, miért nem örült, amikor kibontotta az oroszországi küldeményt. Azért, mert nyilvánvaló: ˝ebből sajnos nem lesz 1 kopek, / se rubel, se más, / pedig rá van írva: / Dváccáty ágyin dollár˝, vagyis nem kap jogdíjat. Az ismeretlen oroszországi cég az ő munkájukból gazdagszik, és – mint az oknyomozó riporttá bővülő nótából kiderül – ez ellen nem lehet tenni semmit.

Harc a kalózokkal

Presserről köztudott, hogy nemcsak a magyar dal, de a magyar dalszerzők megbecsültségéért is kiáll, ezen a téren a tiszta viszonyok híve. Lapunknak korábban azt nyilatkozta: kétségbe ejtette, amikor a koncert után egy nő másolt CD-borítóját hajtogatta ki előtte, hogy tessék már dedikálni. Természetesen ilyenkor nem szól, mert nem akarja megbántani a hallgatót. Az LGT-t korábban érték sokkal nagyobb anyagi veszteségek is. Amellett, hogy Oroszországban több millió lemezüket adták el, egy lengyel koncertfelvételük is 1 millió példányban kelt el, ma is forgalmazzák – és mindebből ők egy fillért sem láttak. Úgyhogy Presser nemrég azt kérte a zenekar híveitől, támogassák őket azzal, hogy az LGT: Live in Warsaw című albumot nem veszik meg.


A kalózlemez útja nyomon követhető, az új hanghordozókban és az internetben rejlő lehetőségek miatt azonban ma már láthatatlan a zene illegális terjesztése. A lopás – mert a törvény ezt annak nevezi – többféle módon zajlik. Van, aki megveszi a CD-t, aztán lemásolja a barátainak, ingyen, vagy MP3-lejátszóra tölti. Másvalaki szilárd erkölcsi érzékkel eldönti: az egyik előadó megérdemli azt, hogy megvegye a CD-jét, a másikat egyelőre teszteli, elég a másolat is.

Úgyis mindenki lop?

Ezt a jelenséget próbálta kezelni az a jogszabály, amely az üres adathordozók árába is jogdíjat építtetett be, ki nem mondva, de sugallva: nagy részükre úgyis másolt, lopott zene kerül. A világ azonban gyorsan változik. Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda idén júniusban közzétett adatai szerint ugyan ˝a lakosság 40 százaléka rendelkezik másolt zenével vagy filmmel˝, de ˝a másolatkészítés gyorsan tolódik az üres CD-k, DVD-k felől a multifunkcionális hordozók (például memóriakártyák és pendrive-ok), különösen a zenés mobiltelefonok irányába". Aztán sokan vallják, Kodály Zoltán híres mondatával, hogy ˝Legyen a zene mindenkié!˝: amit tudnak, fölpakolnak a netre, aztán hadd vigye, aki éri. Svédországban a Kalózpárt uniós választáson is indult ezzel a programmal. A youtube.com működése révén is kevesebben vesznek boltban zenét: számítógép mellett ülve, munka közben akkor hallgatják meg kedvencüket, amikor akarják.

Bocskor Bíborka és együttese
Bocskor Bíborka és együttese

Ráadásul a helyzet nem is olyan egyszerű, hogy a zenerajongó szívja a szegény muzsikus vérét. Szintén Oroszországban működött az allofmp3.com nevű vállalkozás, amely törvényesen is sokkal olcsóbban adta a zenét a neten, mint a többi pénzes szolgáltató. Merthogy – az ottani jogszabályoknak eleget téve – csak a szerzői jogdíjakat fizette. Így a zenészeket nem, csak a multinacionális kiadóvállalatokat érte veszteség – ám ezeknek a cégeknek jobb az érdekérvényesítő képességük, mint például a magyar LGT zenekarnak volt egy ténylegesen törvénysértő helyzetben. Elérték, hogy a MasterCard és a Visa ne teljesítse a kártyás átutalásokat az allofmp3.com-nak, így az nem árulhatott többé zenét.

Fodor Máriusz
Fodor Máriusz

A mamutok ideje lejárt

– A kiadók mamutvállalatai, és velük együtt a régi bürokratikus ˝jogvédő˝ rendszer egyszerűen képtelen felvenni a versenyt a hirtelen kialakult helyzettel – felelte kérdésünkre Fodor Máriusz zeneszerző, korábban a Kaukázus, ma a Magashegyi Underground együttes tagja. – A folyamat elindult, és közben új utak nyíltak, amiket ki kell használni. Mi a Kaukázussal bebizonyítottuk, hogy kiadók nélkül, teljesen ingyenes letöltéssel is be lehet futni, el lehet jutni az emberekhez, lehet koncertezni, akár a legnagyobb fesztiválok színpadain. Sőt. Pénzt is lehet vele keresni. No nem a dalokból meg a lemezkiadásból, hanem a koncertekből. Mert az internet adta anonimitás miatt senki lelkiismeretét nem bántja, ha letölt valamit a netről. Ez olyan, mintha láthatatlanul bemehetnél a helyi közértbe, levennél valamit a polcról, ami azután ugyanúgy ott marad. Ugyan ki fizetne így bármiért is? Nem hiszem, hogy ez megváltozna, nekünk, zenészeknek kell alkalmazkodnunk. Kiadók nélkül, egy megreformált jogvédő rendszerrel.

Azért szerinte sem kell megszüntetni a lemezkiadást. – Nem mindenki akar megkérdőjelezhető minőségű MP3-at hallgatni. Talán nekik, a rajongóknak, meg talán a zenésznek magának érdemes egy minimális példányszám kiadásában gondolkodni. Csak azért, hogy legyen mit feltenni a polcra.

Olvasóink írták

  • 2. TomTaylor 2009. november 22. 18:50
    „Két dolog jut erről eszembe: 1. Ahogy a cikk említi, vajon milyen minőségben és hangszínbeállításokkal töltögetem le a zenéket? Lehet, hogy az eredeti CD jobban szól? Egyes "bakelit" lemezek még mindig jobban szólnak, mint a legmodernebb CD-k. Ezért vannak eredeti CD-im is.
    2. Ezt a torrentezést jó pár éve a Dave Matthwes Band úgy védte ki, hogy elképesztő mennyiségű koncertet adott/ad, amiről külön-külön kiad lemezeket. Ha elmentem az egyik koncertre, akkor legalább annak az anyagát megveszem eredetiben. Ezen kívül van a DMB-nek egy fizetős klubja is. Nem olcsó, de egy csomó kedvezményt ad: olcsóbb koncerjegy, olcsóbb promóciós anyagok (pólók, sapkák, egyéb fanoknak való ketyerék, rajongói találkozókon való ingyenes részvétel, ahol az együttes tagjaival találkozik és kötetlenül beszélgethet az ember. Évente vannak játékok és a nyeremény, hogy 10-20 ember elmehet hozzájuk a saját stúdiójukba, beszélgetni, zenélni!) Nos, pár éve a Dave Matthews Band volt a legtöbb bevételt elért zenekar a világon: éves nyeresége elérte az 50 millió dollárt! Persze ehhez jó zene is kell! :-)))”
  • 1. flexsnake 2009. november 22. 13:08
    „Ezt a témát már egyszer itt is kiveséztem. Mikor neten megnéz valamit az ember az azonnal le is töltődik a gépre különben nem lehetne megjeleníteni vagy meghallgatni. Na ha a letöltés bűn akkor mindenki bűnös már a tudtán kívül is. Eltűnt a bakelit, nincs kazetta, a cd éltűnőben és ma már a zenebiznisz a neten él. Ezt fel kell dolgozniuk az olyan őstulkoknak is mint a presszer. A nevéből csak madonna meg jackó élt meg. Haknikon lehet pénzt gyűjteni, rendezvényeken, de az otthoni zenehallgatás nem fizetős kategória. Azért nem mert akkor sem fizetsz érte ha multiban szól a hangfalból. Ja hogy azért a multi fizet... Most az a fontos hogy valaki fizessen vagy az hogy a zene eljusson mindenkihez? Ha nem lenne illegális másolat a magyar zene eltűnt volna, ugyanis egyetlen koncertre se menne az ember ha nem méregdrága lemezeken kellene meghallgatnia mire számíthat. Itthon 3-4-5ezer egy lemez, az ebay-en vagy online zeneboltban ennek töredékéért bevásárolok úgy hogy benne van az összes top előadó :) Aki nem tud lépni a korral az kihal mint a mammutok.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Borzalom: a zsírjukért ölték az embereket

A zsírjukért embereket gyilkoló bűnbandát számoltak föl Peruban - jelentette be helyi idő szerint… Tovább olvasom