Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Obamáné válságtudatosan öltözik

Britek tömegei keresték a hercegi eljegyzés bejelentése után a kék ruha mását az üzletekben, amelyet Kate Middleton viselt. Michelle Obama konfekcióruháit is elkapkodják – aki szakítva a hagyományokkal használt ruhát vesz, olcsót párosít a drágával. A háttérben részben a válság finom kommunikálása áll.
Amikor Vilmos herceg és Kate Middleton bejelentette az eljegyzését, a legnagyobb brit internetes lapok címoldalon hozták, hol találnak az olvasók az újdonsült menyasszony kék ruhájához hasonló darabot. Az eljegyzési gyűrűt kínai ékszerészek koppintották le, és kezdték árulni fillérekért, és azóta is találgatják, milyen lesz a menyasszonyi ruha. Elkapkodják a konfekciódarabokat is, ha Michelle Obama hasonlóban jelent meg valahol, és az amerikai first lady szinte minden öltözékét kielemzik a lapokban, blogokban.

Nem csoda, hiszen Obamáné nem csak a konfekció terén szakított a konvenciókkal. Elnökfeleségtől meglepő módon megjelenik rövid nadrágban, kardigánban, a tervezők modelljei mellett felhúz akár vintage és interneten rendelt ruhát is – karácsonykor viselt estélyije például egy előkelő használtruha-üzletből származott. Sőt azt is említi a sajtó: Michelle Obama előnyben részesíti az olyan divatházakat, amelyek több fekete modellt alkalmaznak. Nádudvari Gabriella stíluskommunikátort kérdeztük: mit „üzen" first ladytől szokatlan stílusával Obamáné – mit üzenhetnek, üzenhetünk az öltözködéssel?

A válság kommunikálása

A szakértő arra hívta fel a figyelmet: a mögött, hogy előnyben részesíti a „high-low" öltözéket, azaz a magas és az alacsonyabb stílus keveredését, vásárol használt ruhát és konfekciót, olykor keveri a divattervezők drága darabjait olcsóbb ruhákkal, részben a válság és annak finom kommunikálása áll. Obamáné egy jól felépített brand is persze, akár Viktoria Beckham. Öltözködésében az is jellegzetes, hogy több társadalmi réteget tud megszólítani egyszerre.

Michelle Obama válságtudatosan öltözik. Fotó: Daily Mail (galéria)

– A válság nagyon felborította mind a gyártási, mind a felhasználói oldalt – magyarázta a stíluskommunikátor. – Az emberek egyre válságtudatosabbak – az Obama-féle stíluskommunikációban ez is benne van –, egyre több az a felhasználó, aki távol tartja magát a piactól, aki maga készít ruhát, vagy régi darabokat hasznosít újra. Ez egyfajta stílusos „szegénységtudat", amely mögött az is állhat: a birtoklás elé helyezik az értelmet, a létet, fennmaradást, fenntartható fejlődést. Persze mindez nem jelenti azt, hogy ezen irányzatok „hívei" nem követnek ugyanúgy ideálokat.

És hogy miért is követünk ideálokat? Nádudvari Gabriella az 1920-as évek példáján mutatta meg, hogyan alakult ki az „instant nőideál". A nagyvárosi nők az emancipációs folyamatnak köszönhetően felszabadultak, kinyílt előttük a világ, ám többszörösen kellett helytállniuk. A munkahelyükön akkora terhet kellett viselniük, mint a férfiaknak, közben otthon rájuk várt a család érzelmi összetartása, a háztartás – és mindemellett legyenek szépek, kívánatosak.

Sokféle trendet követnek

Egy nő a környezete számára próbált ideálissá lenni, megfelelni az elvárásoknak – ma is erről van szó, ám mindez sokkal bonyolultabb. Nem egy vagy két irányzat, ideál van, mint annak idején Coco Chanel és az éteri vamp, Greta Garbo – sokan sokféle irányzatot, ideált, trendet követnek. Karl Lagerfeld mondta: nem is igazán tudjuk, mi most a divat, majd húsz év múlva derül ki, mit viseltek 2010-ben Párizsban. Mindenesetre hozzá kell tenni, hogy az a felhasználó, aki távol marad a piactól, nem vásárol lázasan, mint a „fashioniszták", a maga irányzatában ugyanúgy instant nőideál lesz, azaz ugyanúgy meg akar felelni egy ideálnak.

Michelle Obama válságtudatosan öltözik. Fotó: Daily Mail (galéria)

Mi még nem „követünk"

Megkérdeztük a stíluskommunikátort: mi jellemző a magyar emberekre, mi mennyire követjük a hírességeink öltözködését? A válasz: Magyarországon kevés olyan reflektorfényben lévő ember él, aki igazán stílusos a kommunikációja és a megjelenése – egy tanulási folyamat kellős közepén vagyunk.

Ahogy Michelle Obama vagy éppen Carla Bruni példáján láthatjuk, a politikusfeleségek még mindig lehetnek ideálok, de az ideál fogalma alapvetően változott meg. A húszas években filmszínészekkel, a 70-es években diszkósztárokkal, a 80-as, 90-es években modellekkel, míg ma sok esetben sportolókkal azonosulnak nők és férfiak egyaránt. A divatvilágban ráadásul egyre inkább előtérbe kerül az internet – a divatot kommunikálók 40 százalékát az internetes sajtó és a bloggerek teszik ki. Az utca vagy különböző szubkultúrák divatja visszahat a tervezői divatra. – A „magas" divatban is egyre inkább teret nyer az egyszerűség, a sportosság, ami persze nem zárja ki az ellenkező irányzat jelenlétét. A LVMH csoport például, amelyhez a Louis Vuitton márka is tartozik, már korábban Marc Jacobs tervezőt hívta meg, aki az egyszerű megoldásokat részesíti előnyben – mutatott rá a stíluskommunikátor: ráéreztek tehát a trendre.

Vissza a gyökerekhez

Szinte sikk lett a spórolás, de a képlet azért nem ilyen egyszerű: a világ luxusfogyasztásának 27,5 százalékát a kínai piac teszi ki, a Chanel Divatház is részben az ázsiai vásárlókból él. Mindemellett a divatvilág luxusgyártóira is jellemző, hogy a fenntartható fejlődés jegyében organikus textíliákat használnak fel, ősi, természetes technikákat alkalmaznak. A válság kapcsán homloktérbe került, de már korábban is felfedezhető új irány: vissza a gyökerekhez, az értékekhez.

– Az emberek, akik még tudnak vásárolni, már nem a márkákra „mennek", hanem olyan dolgokat vásárolnak, amelyeknek igazán van értékük – a svájci óraipart például nem viselte meg a válság. Az átlagember pedig megpróbál a meglévőből kreatív módon stílust teremteni – fejtette ki a szakértő: erre is ideális példa lehet Obamáné öltözködése. Ötvözik az újat a régivel, a drágát az olcsóval.

Megváltozott a divatvilág

Ahogy az ideál, a divatvilág, a luxuskommunikáció is nagyon megváltozott. Míg három éve csak a hivatottak és kiválasztottak jutottak be egy Louis Vuitton- vagy Chanel-bemutatóra, ma végigkövethetjük az egészet a Facebookon. A válság mellett a közösségi média hatása is abba az irányba mutat, hogy az átlagember, az emberek: a szomszéd, a barátnő öltözködése esetenként ugyanolyan mérvadó lehet, mint a neves divatházak kínálata. Átalakulás, egyfajta értéktisztulás zajlik a divat berkeiben a stíluskommunikátor szerint: a jelszó a tartósság, illetve értékállóság és a kreativitás.

Olvasóink írták

  • 3. emberevo 2011. február 22. 00:30
    „3év--bummm”
  • 2. Pandora 2011. február 20. 13:35
    „klassz cikk!”
  • 1. samsung10 2011. február 20. 07:25
    „Vissza a gyökerekhez”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rácz Zsuzsa az anyaságról ír

Novemberben választották meg Rácz Zsuzsát, a Terézanyu-könyvek íróját a magyar PEN Club főtitkárának, első nőként ezen a poszton. Interjú. Tovább olvasom