Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Oscar-esélyes a Birdman és a Sráckor

Vajon a 87. Oscar-díj-átadáson kik vehetik kézbe azt a bizonyos aranyszobrocskát? A ceremóniát vasárnap éjszaka követhetik figyelemmel a filmek szerelmesei. Németh Barna, az Aeonflux blog és a Kritikus Tömeg filmes weboldalak szerkesztője és Tóth Zoltán János filmtörténész az idei díjátadó esélyesei közül – más-más kategóriában – többek között a Birdmant, a Sráckort és A Grand Budapest Hotelt látják befutónak.
A gombamód szaporodó filmdíjak és az internet miatt megszűnt Hollywood hegemóniája az Oscar-díj-átadókon. A kisebb filmek könnyebben (és ingyen) tudathatják létezésüket a szélesebb tömegekkel, a kritikusok pedig általában véve is a rizikósabb és eredetibb alkotásokat emelik ki az éves felhozatalból. Ez a trend már évekkel ezelőtt elkezdődött, a jó nevű fesztiválokon felvásárolt presztízsfilmek évek óta az Oscar nagy nyertesei – magyarázta Németh Barna, az Aeonflux blog és a Kritikus Tömeg filmes weboldalak szerkesztője, aki hozzátette: idén annyiban más a helyzet, hogy a főbb esélyesek között nincsenek a jól bevált kaptafára készült darabok.

Természetesen ezek is képviseltetik magukat, hiszen az Amerikai mesterlövész a nagy amerikai hős diadalát ünnepli a kötelező háborúellenes felhanggal, a Kódjátszma egy tragikus sorsú tudóst mutat be, aki segített véget vetni a második világháborúnak, a szintén igaz történeten alapuló A mindenség elmélete pedig Stephen Hawking életének szívszorító fejezetét meséli el a fizikus és felesége történetén keresztül.

Alejandro González Ińárritu.
Alejandro González Ińárritu.

Tóth Zoltán János filmtörténész szerint most viszonylag erős a mezőny, régi nagy öregekkel, mint Clint Eastwood, aki 8-10 éve magabiztosan filmez, vagy Alejandro G. Inarrituval. – Wes Anderson szerintem most révbe ért abból a szempontból, hogy eddig független rétegrendező volt, de A Grand Budapest Hotellel a szélesebb közönség is felfigyelt rá. A Sráckor könnyen elér a közönséghez, mert mindenki tudja, hogy 12 év alatt forgatták, A mindenség elmélete is megalapozott azzal, hogy Stephen Hawking egy világsztár – magyarázta az SZTE BTK vizuális kultúra és irodalomelmélet tanszékének tanársegédje.

A Birdmam lenne a papírforma

– Mindegyik abszolút Oscar-díjas alkotás, idén mégsem ezek, hanem a sokkal nehezebben emészthető ellenfelek uralják a főbb kategóriákat – szögezte le Németh Barna.

A papírforma szerint a Birdman a legesélyesebb legjobb film kategóriában.
A papírforma szerint a Birdman a legesélyesebb legjobb film kategóriában.

– A Sráckor egy fiú felnőtté válásának története, realistán, sallangmentesen, nagy pillanatok nélkül, miközben a Birdman a manapság mindent elsöprő szuperhőskultuszon gúnyolódik, és görbe tükröt tart a színház világa és a sztárcsináló gépezet elé. Előbbi megnyerte az összes fontos kritikai díjat, de a Golden Globe és a Brit Filmakadémia szavazói a Sráckort kiáltották ki az év filmjének. A szakmai díjak többsége viszont a Birdmant részesítette előnyben. A papírforma szerint ezek után a Birdmannek kellene diadalmaskodnia az Oscaron. A Sráckor díjazása is benne van a pakliban, szerényebb esélyekkel. Előfordulhat, hogy a patthelyzetet kihasználva az Akadémia kettéosztja a két főkategóriát: a legjobb filmet odaadja az egyiknek, a másiknak pedig marad a legjobb rendezés díja – találgatott a filmes oldalak szerkesztője.

Hasonló véleményen van Tóth Zoltán János is. – A Birdmant tippelném, mert szeretik a nagy visszatéréseket. Itt Michael Keaton a nagy visszatérő, ráadásul a film is ezt tematizálja. Ő a legesélyesebb a legjobb férfi főszereplő jelöltjei között.

12 éven keresztül forgatták a Sráckort. Realista és sallangmentes, ezért esélyes az Oscarra.
12 éven keresztül forgatták a Sráckort. Realista és sallangmentes, ezért esélyes az Oscarra.

A filmtörténész hozzátette: a legjobb rendező kiválasztásánál vagy Inarritu, vagy Richard Linklater (Sráckor) az esélyes idén. – Látszik, hogy a Birdman több szempontból is nyertes lehet. Az Akadémia azért szeret egy filmnek több díjat is adni, mert az azt mutatja, hogy valamit nagyon jól eltaláltak, még mindig készülnek nagy filmek, miközben lehet, hogy szakmailag az lenne indokolt, hogy szétszórják, és minél több filmet díjazzanak – magyarázta Tóth Zoltán János.

A Legjobb színészek és színésznők

Németh Barna szerint a színészeknél a négy kategóriából háromnak biztos befutója van, lényegében kihívók nélkül. – A női főszereplők közül Julianne Moore, a Still Alice Alzheimer-kóros irodalomtanáraként már mindent megnyert, amit lehetett, nagy meglepetés lenne, ha vasárnap éjszaka nem ő venné át az Oscart. A férfi mellékszereplőknél ugyanilyen helyzetben van a Whiplash című film véreskezű zenetanárját megformáló J. K. Simmons, a női mellékszereplőknél pedig a Sráckorban felnövő fiú édesanyját megformáló Patricia Arquette.

Eddie Redmayne meggyőzően hozta Stephen Hawkingot A mindenség elméletében.
Eddie Redmayne meggyőzően hozta Stephen Hawkingot A mindenség elméletében.

A férfi főszereplők versenye trükkösebb – magyarázta a szerkesztő –, hiszen a kritikuskedvenc Michael Keaton áll szemben a szakma kedvencével, Eddie Redmayne-nel. Előbbi a Birdman lecsúszott, de visszatérésre készülő színészkarakterével győzött meg mindenkit, utóbbi a tragikus sorsú zsenit, Stephen Hawkingot hozta meggyőzően. A statisztika azt mutatja, hogy Redmayne állhat majd fel a dobogóra, de ha a Birdman nyeri a legjobb film díját, a zsűri dönthet úgy, hogy inkább Keaton vigye a pálmát.

A filmtörténész még két nevet említett esélyesként: – Mindenki dicséri Marion Cotillard-t a Két nap egy éjszaka miatt. Tőle szokatlan módon belemegy egy kisrealista drámába, egy munkásasszonyt alakít, vagyis díjazhatják nála a hatalmas szerepváltást. A női főszereplők közül Oscar-esélyes még a Holtodiglanból Rosamund Pike is.

Wes Anderson, Whiplash és Hős6os

A forgatókönyveknél minden jó az eredeti szkriptek kategóriájára koncentrálódott, az adaptált forgatókönyvek felhozatala elég szegényes lett az idén. Előbbiben versenyez az est legtöbb, főként technikai díjára esélyes A Grand Budapest Hotel, ami már megnyerte az Amerikai Forgatókönyvírók Céhének díját, így valószínűleg Wes Anderson nyeri majd az Oscart is. Az adaptált forgatókönyvek kategóriájával valószínűleg vagy a Kódjátszma, vagy A mindenség elmélete vigaszdíját oldják majd meg a szavazók, de ha tényleg a legjobbat akarják választani, akkor a Whiplash ezt is elviszi riválisai elől – latolgatta az esélyeket Németh Barna.

Wes Andreson.
Wes Andreson.

A webes szerkesztő szerint az idegen nyelvű filmeknél általában arra érdemes fogadni, aminek a tartalma Amerikában is jól érthető, és az amerikai ízlésnek megfelelően van tálalva. A kisember és a hatalom harcát bemutató, nem titkoltan a Putyin-rendszer kritikájaként megfogalmazott orosz versenyző (Leviatán) és a családja felkutatására induló zsidó származású apácanövendék tragikus története (Ida) a két favorit, de ebben a kategóriában minden megtörténhet – részletezte.

– Az animációs filmeknél hatalmas felzúdulást keltett a népszerű Lego-kaland mellőzése, viszont ez utat nyitott ahhoz, hogy vagy az Így neveld a sárkányodat második része, vagy a Disney színeiben induló Hős6os nyerje ezt a kategóriát – magyarázta Németh Barna. A Hős6os győzelmét Tóth Zoltán János szinte biztosra veszi.
Sorozat-Oscarra is szükség lenne

Németh Barna szerint a Whiplash adaptált forgatókönyve a legjobb idén.
Németh Barna szerint a Whiplash adaptált forgatókönyve a legjobb idén.

Tóth Zoltán János szerint néhány éve megváltozott a filmes világ, mára a sorozatok dramaturgiailag, a narrációs és a filmes technikák szempontjából is inkább konkurenciái az egész estés filmeknek. – Nem trendről van szó, a stúdiók és a rendezők is élnek azzal a lehetőséggel, amit a sorozatok kínálnak, amire a kétórás játékidő alatt nincs mód. Persze egy filmakadémia dönt az Oscarról, de ideje lenne, hogy reagáljanak a változásra, és létrehozzanak egy Sorozat-Oscart.

Jelöltek:
Legjobb film

Birdman avagy A mellőzés meglepő ereje
Sráckor
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
Selma
A mindenség elmélete
Whiplash
Amerikai mesterlövész

Legjobb színész
Steve Carell (Foxcatcher)
Benedict Cumberbatch (Kódjátszma)
Michael Keaton (Birdman avagy A mellőzés meglepő ereje)
Eddie Redmayne (A mindenség elmélete)
Bradley Cooper (Amerikai mesterlövész)

Legjobb színésznő
Felicity Jones (A mindenség elmélete)
Julianne Moore (Still Alice)
Rosamund Pike (Holtodiglan)
Reese Witherspoon (Vadon)
Marillon Cotillard (Két nap, egy éjszaka)

Legjobb férfi mellékszereplő
Ethan Hawke (Sráckor)
Edward Norton (Birdman avagy A mellőzés meglepő ereje)
Mark Ruffalo (Foxcatcher)
J. K. Simmons (Whiplash)
Robert Duvall (A bíró)

Legjobb női mellékszereplő
Patricia Arquette (Sráckor)
Laura Dern (Vadon)
Keira Knightley (Kódjátszma)
Emma Stone (Birdman avagy A mellőzés meglepő ereje)
Meryl Streep (Vadregény)

Legjobb rendező
Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel)
Alejandro G. Inárritu (Birdman avagy A mellőzés meglepő ereje)
Richard Linklater (Sráckor)
Morten Tyldum (Kódjátszma)
Bennett Miller (Foxcatcher)

Legjobb idegen nyelvű film
Eszeveszett mesék (Damián Szifrón)
Mandarinok (Zaza Urushadze)
Timbuktu (Abderrahmane Sissako)
Ida (Paweł Pawlikowski)
Leviatán (Andrey Zvyagintsev)

Legjobb animációs film
Doboztrollok
Hős6os
Így neveld a sárkányodat 2
Song of the Sea
Kacuya
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Először van női polgármestere Bagdadnak

Az építőmérnök Zekra Alvahot szombaton nevezte ki Haider al-Abádi kormányfő, megbízatása vasárnaptól hatályos. Tovább olvasom