Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

Pornósztártól a vakolásig

Google - Mi foglalkoztatta tavaly a világot és Magyarországot? Kik voltak azok, akik az elmúlt évben különösen érdekelték a világot és Magyarországot? Mik voltak az élet nagy kérdései, amelyekre választ vártak az internetezők? A Google 2014-es keresési toplistáiból mindez kiderül.
A Google 2014-ben több mint 70 országban készített keresési toplistákat. A Google a keresőbe világszerte évente beírt több ezer milliárd kifejezést összegzi, és minden év végén publikálja a keresési toplistát. Ezekből kiderül, hogy kik és mik keltették fel leginkább a világ és egy adott ország érdeklődését, milyen ügyek, botrányok és mindennapi problémák foglalkoztatták leginkább az embereket.

Ezt kereste a világ

A világ legfelkapottabb kereséseinek 2014-es toplistáján Robin Williams, a labdarúgó-világbajnokság és az ebola foglalja el a dobogós helyeket, de a Google keresések tükrében sokan olvastak a világon a Malaysia Airlines MH370-es járatának eltűnéséről is. A Rubik-kockát ünneplő interaktív logó, amit tavaly májusban egy napig láthattak az internetezők a Google keresőoldalán, a világ tavalyi harmadik legnépszerűbb ünnepi Google-logója lett.

Fotó: DM
Fotó: DM

Ezt keresték a magyarok

A Google 2014-es magyar keresési toplistáit a Való Világ 6, a labdarúgó-világbajnokság, a választások, Michael Schumacher, Conchita Wurst és Aleska Diamond vezeti. A legnépszerűbb netes keresések között feltűnik még többek között Bajor Imre, Berki Krisztián, a cobbler (gyümölcsös pite) és a rizskoch receptje, de az is, hogy hogyan kell vakolni, randizni és pálcikával enni.

Így mérik a kereséseket

A népszerű kereséseket kétféle módon mérik. A legtöbbször keresett kifejezések mellett egy összetettebb statisztikai módszerrel a Google az év új kedvenceit, érdekességeit, feltörekvő sztárjait azonosítja. Ehhez az év „felkapott" kereséseit szűrik ki, amelyeknél az előző évhez képest a legnagyobb mértékben ugrott meg a keresések száma, úgy, hogy ez a fokozott érdeklődés huzamosabb ideig fenn is maradt.

Infografika: DM
Infografika: DM

A keresési toplisták elkészítéséhez anonim, statisztikailag összesített keresési információkat használnak. Az internet elterjedésével együtt alapvetően változott meg az információszerzés módja is. Ezt jól jellemzi, hogy ma már havonta több száz milliárd keresést indítanak a Google keresőben. Azonban még így is száz Google keresésből átlagosan tizenöt olyan van, amelyre korábban még soha senki nem keresett.

Magyarul is tud a Google

60 billió webhely, 2000 kilométeres utazás egynegyed másodperc alatt és a kalapdodzsem – néhány érdekesség a Google keresőről. 60 billió, azaz 60 ezer milliárd webhely. Ekkora az internet. Ennyi webhelyet talált a mai napig a Google keresője az interneten. 2008-ban ez a szám még csak ezermilliárd volt. Természetesen ez a szám folyamatosan változik.
100 Google keresésből átlagosan 15 olyan van, amelyre korábban még soha senki nem keresett.

Több mint 2000 kilométert utazik átlagosan egy keresés egynegyed másodperc alatt, mielőtt megjelennek a találatok a képernyőn. Összehasonlításképp: egy pislogás nagyjából egytized másodperc.
Annyit dolgoztak eddig a Google keresőalgoritmusán, hogy ha egy embernek kellene ezt a munkát elvégeznie, 1000 évig tartana.
A Google keresője 2012 nyara óta már magyarul is ért. Beszélhetünk az okostelefonunkhoz, és a kereső éppúgy kidobja a találatokat, mintha bepötyögnénk a szavakat a keresődobozba. Kitalált szavakon gyakorolt a Google kereső, amikor magyarul tanították. Erre azért volt szükség, hogy a szokatlan magyar mássalhangzó-torlódásokat is megértse. Ilyen kitalált szavak voltak többek között a kalapdzsem, pontybár és a kukaczseb.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pocsolyába lépett egy kutya, halálos áramütést szenvedett - fotók

A 6 éves Roccót sétáltatás közben érte utol a vég. Tovább olvasom