Délmagyar logó

2017. 04. 25. kedd - Márk 6°C | 20°C Még több cikk.

Velencei filmfesztivál: a Pieta a legjobb film, Hoffman a legjobb színész

Kim Ki-duk rendező felkavaró műve, a Pieta érdemelte ki a legjobb filmnek járó Arany Oroszlán-díjat szombaton a 69. velencei Filmfesztiválon.
Páratlan és természetfeletti volt, össze-vissza díjkiosztással, és csalódást okozott a díj nélkül maradt itáliai mozinak - így kommentálták a vasárnapi olasz újságok a 69. velencei filmfesztivál eredményét.

A mustra történetében először fordult elő, hogy a nyertes rendező énekelve vette át az Arany Oroszlánt - emelték ki az olasz lapok arra utalva, hogy a győztes Kim Ki Duk magasba emelt ököllel és koreai népdalt énekelve köszönte meg a neki ítélt elismerést.

Az ima, a kiáltás, a modern ember hite, sajátos vallásossága és főképpen a természetfeletti iránt való vágyódás lett a közös nevezője a szombat este díjazott filmeknek - írta a La Stampa.

A torinói napilap szerint "egyszínű" lett a Michael Mann vezette zsűri döntése, mivel az Arany Oroszlánt nyert Pieta, a dél-koreai Kim Ki Duk filmje, az Ezüst Oroszlánnal díjazott amerikai The Master, a legjobb női főszereplőt felvonultató izraeli Fill The Void és a zsűri különdíjával kitüntetett osztrák Paradise: Glaube is ugyanarról szólt.

"Kevés remekművet, túl fiatal vagy túl öreg színészeket" látott az idei velencei filmfesztiválon a La Repubblica című római napilap kritikusa, aki szerint a filmmustra 69. kiadása "fényben és árnyékban" is gazdag volt.

"A zsűri ítélete ugyanolyan zavaros volt, mint maga a zsűri" - írta a Corriere della Sera kommentárja, amely szerint "egy jó fesztivált vitatható eredmény zárt".

A milánói újság "megbocsáthatatlannak" nevezte a díjkiosztón történt tévedést, amikor is az Ezüst Oroszlánt és a zsűri különdíját egymás között felcserélve adták át.

A Corriere filmkritikusa "inkább ravasz, mint szép" filmnek tartotta Kim Ki Duk alkotását.

Abban minden olasz újság egyetértett, hogy az utóbbi évek gyenge szereplése után az idei fesztiválon bemutatott olasz filmek legalább egy jelentősebb díjat megérdemeltek volna, a Daniele Cipri rendezte E' stato il figliónak adott legjobb operatőri elismerés kevés volt. Itália ismét üres kézzel távozott.

Korábban

Dél-koreai alkotás, Kim Ki-duk rendező felkavaró műve, a Pieta érdemelte ki a legjobb filmnek járó Arany Oroszlán-díjat szombaton este a 69. velencei mustrán, amelyen a Michael Mann vezette nemzetközi zsűri Philip Seymour Hoffmannak ítélte a lejobb színésznek járó Coppa Volpit, azaz a Volpi Kupát.

Az Oscar-díjas amerikai színész Paul Thomas Anderson vallási drámájában, a The Master című munkában nyújtott alakításával érdemelte ki a világ legrégebbi filmes seregszemléjének rangos elismerését. Filmbeli karakterét sokak szerint a szcientológiai egyház alapítójáról, L. Ron Hubbardról mintázták az alkotók.

Kiosztották a 69. Velencei Filmfesztivál díjait. Fotó: MTI/EPA (galéria)

A The Master révén Paul Thomas Anderson kapta a legjobb rendezését járó Ezüst Oroszlánt. Bár a kritikusok esélyesnek kiáltották ki a filmet, a produkciót meglepetésként érhette a két díj, Hoffman ugyanis az utolsó pillanatban, a repülőtérről érkezve esett be a díjátadó gálára a Lidóra, és ziláltsága miatt szabadkozva vette át a Volpi Kupát Phoenix nevében is. Ő vitte el a Paul Thomas Andersonnak járó Ezüst Oroszlánt is.

Kim Ki-duk Pieta című filmje olyan brutális, hogy nem könnyű végignézni, a dél-koreai rendező azonban olyan meggyőzően szőtte össze a kőkemény thriller és a megindító szerelmi történet szálait, hogy végül ez a versenyfilm kapta Arany Oroszlán-díjat.

A dél-koreai rendező visszatérő vendég a nagy múltú velencei nemzetközi filmmustrán, korábban A sziget, a Címzett ismeretlen és a Bin-Jip - Lopakodó lelkek című filmjeit tekinthette meg a Lido közönsége. Utóbbival 2004-ben elnyerte a FIPRSCI díját a lagúnák városában.


A Pieta egy könyörtelen uzsorás és egy titokzatos nő története, aki azt állítja magáról, hogy az uzsorás anyja. Kim a film keddi bemutatója előtt elmondta, úgy érzi, hogy filmje elkötelezett humanista alkotás a gazdasági válság korában.

A Pietában a törleszteni képtelen adósok végtagjaikkal fizetnek: a "biztosítási pénzt" az uzsorás kapja. A megcsonkítottak utcai koldusként küzdenek életükért, vagy feladják és öngyilkosságba menekülnek. A film egy megrázó jelenetében egy apa, aki kétségbeesetten próbál pénzt szerezni megszületendő gyermekének, mindkét kezét felkínálja, de előtte még utoljára megszólaltatja gitárját. Az uzsorás kegyetlenségének csak a nő megjelenése vet véget, aki azt állítja, hogy születésekor elhagyta. A férfi eleinte képtelen hinni neki, és brutális próbáknak veti alá, ám az asszony kitartása és szeretete végül meggyőzi. A rendező elárulta, hogy Michelangelo híres Piétájáról, a halott Jézust ölében dajkáló Máriáról mintázta filmje női főhősét.

Kiosztották a 69. Velencei Filmfesztivál díjait. Fotó: MTI/EPA (galéria)

Izraeli film, a Fill The Void főszereplője, Hadas Jaron kapta a legjobb színésznőnek járó Coppa Volpit, amelyre előzetesen épp a Pieta női főszereplőjét, Cso Min-sut tartották a legesélyesebbnek.

A zsűri különdíjával gazdagodott az osztrák versenyfilm, az Ulrich Seidl rendezésében készült Paradies: Glaube.

Kiosztották a 69. Velencei Filmfesztivál díjait. Fotó: MTI/EPA (galéria)

A legjobb forgatókönyvnek járó díjat az Aprés mai című film és Olivier Assayas kapta. Assayas nemcsak írója, rendezője is az 1968-as francia diáklázadások után játszódó alkotásnak.

A legjobb operatőri munka terén az E stato il figlio című Daniele Cipri-filmet jutalmazta a Michael Mann vezette zsűri.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meghalt Jake Eberts, hollywoodi sikerfilmek producere

Hetvenegy éves korában meghalt Jake Eberts, olyan hollywoodi sikerek producere, mint a Gandhi, a… Tovább olvasom