Délmagyar logó

2017. 05. 01. hétfő - Fülöp, Jakab 5°C | 20°C Még több cikk.

Vigyázzunk magunkra a pihenés alatt is

Szédülés és hányinger keserítheti meg sokak utazását, amíg eljutnak a nyári melegben az áhított üdülőhelyre. A forróságban – üljünk akár kocsiban, repülőn vagy buszon – tehetünk a rosszullét, sőt akár a trombózis megelőzéséért is.
Igazi nyár várható a hétre, így a kánikulában tengerparton vagy hazánk pompás tájain pihenhetjük ki az év fáradalmait! De válasszuk az autót, a buszt, a vonatot vagy a repülőt a nyári utazásokhoz, egészségünket és közérzetünket már a közlekedési eszközben ülve is óvnunk kell, hogy ne legyen rémálom az út a „Paradicsomba".

Egy felnőtt embernek naponta két liter vizet innia kell utazás közben is. Fotó: Schmidt Andrea
Egy felnőtt embernek naponta két liter vizet innia kell utazás közben is. Fotó: Schmidt Andrea

Grász Ferenc szegedi háziorvos a folyadékfogyasztás fontosságára hívja fel elsősorban a figyelmet. – Aki keveset iszik, már kis idő után is rosszul lehet. Sokan küzdenek alacsony vérnyomással, akikre rossz hatással van a meleg, hiszen hőségben jobban tágulnak az erek, és fokozódnak a tünetek is – folytatta a szakember. – A folyadékfogyasztás nekik is segítség lehet, de egyénileg alakul, kinek mennyi frissítőre van szüksége. Egy átlag felnőttnek napi minimum két liter vizet kellene innia, utazás közben is – teszi hozzá.

Mindemellett sokan küzdenek a kinetózissal, azaz az utazási betegséggel is, amely szédüléssel, hányingerrel és hányással járhat kocsi-, hajó- vagy repülőutakon. Az egyszer lassuló, majd gyorsuló, imbolygó mozgásra való érzékenység ugyan egész évben nem kívánt útitárs, de nyáron fokozódhatnak a rosszullétek. – A meleg erősíti a kinetózis tüneteit, viharok után például a keringési problémák is gyakoribbak – mondja Grász Ferenc.

Kellemetlen útitárs lehet a hányinger, a szédülés. Fotó: Frank Yvette
Kellemetlen útitárs lehet a hányinger, a szédülés. Fotó: Frank Yvette

Nem iszunk eleget

– Bár a szervezetünk 65-68 százaléka víz, nem fogyasztunk elég folyadékot, különösen mi, magyarok nem – állapította meg a háziorvos. Grász Ferenc szerint amellett, hogy nyáron jobban oda kell figyelnünk a folyadékfogyasztásunkra, ásványvizet vagy vizet érdemes elsősorban innunk. Sóháztartásunkra is ügyelnünk kell, ezért nem baj, ha a forró napokon kicsit több sót használunk, és magasabb káliumtartalmú frissítőket fogyasztunk.

A hosszabb utakon azonban más veszélyek is fenyegetnek. A tizen-huszonórás üldögélés miatt a trombózisveszély fokozódik, így aki tudja, hogy hajlamos rá, vagy veszélyben érzi magát, annak érdemes az indulás előtt orvoshoz fordulnia, akár előkezelés céljából is. – Ha van rá mód, óránként fel kell kelni, megmozgatni a lábakat – tanácsolja a háziorvos.

De minél több ember utazik együtt, s minél nagyobb a kánikula, annál jobban oda kell figyelni a légkondicionálóra is. – Ha ötvenen ülnek a buszon, ötvenféle hőmérsékletet tartanak ideálisnak. Ilyenkor a lehetőségekhez mért réteges öltözködés segíthet, egy vékony pulcsi a hűvösben megelőzheti a megfázást – fogalmazott Grász Ferenc. Azért nem kell kétségbeesnünk, nagy melegben a kinti és a benti hőmérséklet közötti 10 fokos különbség még normális.

Eközben a sofőröket is óvatosságra inti a háziorvos. – A figyelem az autópálya monotonitása miatt könnyen ellankadhat, így érdemes gyakran megállni, hogy mozgással vagy egy kávé elfogyasztásával felfrissítsék magukat a vezetők – jegyezte meg a szakember. – „Váltott lovakkal" érdemes a hosszabb utakra indulni, azaz ajánlott kormányt és helyet cserélni néhány óra után. Akinek nem okoz problémát éjszaka vezetni, az indulhat kései órában, hogy a hűvösebb napszakban kevesebb kellemetlenséget okozzon az idő – osztotta meg tanácsait Grász Ferenc.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Cuki hármas: vombat, kenguru és wallaby együtt

Ausztrália és a világ cukisáfaktorának csúcsát ostromolja ez a barátság. Tovább olvasom