Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Egy fél tankolás árából összvonalas bérlet váltható

Az autós levegőszennyezés orvossága a takarékos autóhasználat. Vagy a tömegközlekedés. Vagy a kerékpár.


Az EU-átlagnál rosszabb a kibocsátásunk

Az Európai Unióban a szén-dioxid kibocsátás 20 százaléka a közúti közlekedésből, és kb. 12 százaléka a személyautókból származik.

Magyarországon a közúti közlekedés 26 százalékot bocsát ki, és az összes üvegházhatásúgáz-kibocsátó szektor közül a közlekedés növekszik leggyorsabban.

Ön hogyan próbál környezettudatosabban közlekedni?
Írja meg!

Azt mindjárt a legelején tisztázhatjuk, hogy a legolcsóbb és legkevésbé környezetszennyező autó a garázsban álló. Bár, ami a kiadásokat illeti, az is tény, hogy így kevesebb kilométerre oszlik meg az általános költség, a kötelező biztosítás, a helyi adó és persze az értékvesztés. Az is nagyon drága autó tud lenni, amit nem használnak, csupán évi 2-3 ezer kilométert tesz bele tulajdonosa; szinte mindenkinek van ilyen ismerős a környezetében.

Nekem például ugyanabban a családban 8 éves Yaris és 6 éves Focus, a kettőben együtt nincs 40 ezer kilométer. Jobbára nagybevásárlásra használják a kocsikat - szóval, minimum hetente beindítják, és mennek velük 20-30-40 kilométert. Természetesen, ha eladósorba kerülnek, 10 perc alatt találnak vevőt a családon belül, ám a gumialkatrészek itt is öregszenek, ha a kopók nem is használódnak annyira.

A négy láb nem gyakori alternatíva.
A négy láb nem gyakori alternatíva. Fotó: Segesvári Csaba

A hétköznapi életvitel során környezettudatosabb, és sok időt, energiát spórolhatunk meg, ha végiggondoljuk, mivel a legpraktikusabb elérni utazási célt. Munkába járni nem feltétlen autóval kell, hiszen így magas a benzin- és a szervizköltség és a kibocsátott szén-dioxid mennyisége is. Tegyük el az autót hétvégére, kirándulásokra, nagybevásárolásokra: néhány százezer forintot így könnyen megtakaríthatunk évente.

Mivel menjek munkába?

A Levegő munkacsoport számítása szerint egy autóbusz utaskilométerenként 95, egy villamos pedig átlagosan 97 százalékkal fogyaszt kevesebb energiát, mint egy személyautó.

A tömegközlekedési bérlet olcsóbb is, mint az autóhasználat, csúcsidőben pedig gyorsabb, és főleg stresszmentesebb is lehet. A legolcsóbb persze a kerékpár, ha ezt az időjárás és a távolságok lehetővé teszik.
Munkába járásra válasszuk a tömegközlekedést, vagy a kerékpárt. Egy fél tankolás árából öszvonalas bérlet váltható a nagyvárosokban, de annak is érdemes számolni, aki az alvótelepülésekről, az agglomerációból jár be. 

Az ingázók megoldása a telekocsi. Szintén ismeretségi körömből járnak ki a városból tízegynéhány kilométere dolgozni a kollégák, heti váltásban használják az autójukat, és van egy állandó harmadik utasuk is, akivel elszámolnak - és mindenkinek nagyon megéri. Természetesen a budapesti agglomerációból bejáróknál még inkább praktikus az ilyen társulás.

Vannak portálok is, ahol autót, illetve útitársat kereshetünk hosszabb távra, egyik ilyen élő az Oszkár magyar telekocsi rendszer, mert tényleg luxus és környezetszennyező is egyedül utazni. Hosszabb távnál ugyancsak megszívlelhető, hogy egy retúrra nem érdemes Szeged és Kecskemét között vagy Győr és Mosonmagyaróvár között sztrádamatricát venni.

 Gondolt rá?

A csúcsforgalmi közlekedés miatt több az apró autósérülés, koccanás, karcolás, ezek javítatása pénzbe kerül, mert gyakran kisebb az érték, mint a cascó önrésze. Ha nem megyünk az autóval, nincs parkolási díj, szabálysértési bírság, gyorshajtás - ezek a járulékos költségek összeadva meglepetést okozhatnak.
Jó magam az év nagyobbik felében Skodával járok, de ez ne tévesszen meg senkit, ez a biciklim márkája. Autóval 11-15 perc az út, kerékpárral 24-27, de mentem már 22-őt is kikapcsolt lámpáknál, csúcsidőn kívül. Oda-vissza 16 kilométer, ami csak benzinben minimum 600 forint, mert hidegebb időben csak az utolsó 1-2 kilométeren üzemmeleg a motor. Ennyi pénzért pedig majdnem alapmenüt adnak a sajtóházi büfében. Ráadásul irodai munka mellett kifejezetten jót tesz az egészségünknek, erőnlétünknek, ha reggel és este letekerünk pár kilométert.

Van ellenvélemény is, orvos focistársam megesküszik rá, hogy azon az útvonalon, melyiken én a munkába járok, többet ártok magamnak a szennyezett, szmogos levegő beszívásával, mint amennyivel fittebb, frissebb leszek a testmozgástól. Nagyvárosokban, Budapesten ez még inkább megfontolandó - mert az időben cserélt pollenszűrő azért sok koszt megfog - tessék csak elkérni a szerelőtől a legközelebbi cserénél és mellétenni az újat, a beszerelendőt!

Csak egészségesen!
Csak egészségesen!

Triviális, hogy a rövid utakra legjobb a lábbusz, ha az autót csak néhány kilométeres utakra használjuk, sokkal gyorsabban kopik a motorja és váltója, és a fogyasztás is magasabb, ha nem éri el a víz az üzemi hőfokot. Gyakori hiba az is, hogy csak az üzemanyaggal számolunk, pedig a sűrű, használat miatt növekvő karbantartási költségek - olajcsere, légszűrőcsere stb. - kopó alkatrészek javíttatása, több mint 100 ezer forint többletkiadást jelent évente.

Az alábbi linkeken további autós takarékossági tippekről olvashat:
Így spórolhatunk: internet és telefon autózás helyett
Így spóroljunk az üzemanyagon 1.
Így spóroljunk az üzemanyagon 2.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A falusi háztartásoknak népszerűsítsék jobban a házi komposztálást!

Tovább olvasom