Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Az ország legrosszabb IC-je a szegedi - állítja olvasónk

Szeged a vasúti közlekedés szervezése terén az elmúlt 50 évben a negatív rekordok nagykönyvébe írta – és sajnos írja be folyamatosan – a nevét - véli tudósító olvasónk, dr. Balogh Tamás, aki az alábbi írásban osztja meg tapasztalatait.
"Szeged a vasúti közlekedés szervezése terén az elmúlt 50 évben a negatív rekordok nagykönyvébe írta – és sajnos írja be folyamatosan – a nevét. Az Európa-hírű, pótolhatatlan kulturális örökségünknek számító (építése idején számos világújdonságot bevezető), a második világháborúban felrobbantott szegedi vasúti híd helyreállításának, illetve pótlásának elmaradása volt a legelső e téren. A legújabb „szegedi gondolat" azonban az ország leggyatrább InterCity-szolgáltatásának, az úgynevezett „ütemes InteCitynek" a bevezetése volt.

Jelenleg ilyen az I. osztályú IC vagon.
Jelenleg ilyen az I. osztályú IC vagon...

A szegedi ütemes IC igazi unikum. Látszatra egy többé-kevésbé hagyományos IC-szerelvény és egy – amúgy a lassúságáról híres – klasszikus (a rendszerváltást megelőző éveket idéző) koszos vidéki gyorsvonat kényszerházasságából született igazi öszvér. Az ország vasúti személyközlekedésében egyébként máshol teljesen ismeretlen menetrendi kategória bevezetésére a 2006-os menetrendváltással került sor, s a nyilvánosság számára azzal indokolták, hogy a nagy nyugat-európai vasúttársaságok mintájára végre itthon is lehetőséget biztosítanak a vidéki nagyvárosok és a főváros között óránként közlekedő IC-szerelvények közlekedésére (erre szolgálna a svájci mintájú ún. ütemes menetrend - Taktfahrplan). A szolgáltatás minőségének rövidesen bekövetkező látványos hanyatlása azonban gyorsan bebizonyította, hogy – pestiesen szólva – ez sem más, csak „parasztvakítás". A megkapó gondolat mögül előtolakodó, leplezhetetlen problémák ugyanis azóta nap mint nap bebizonyítják az utazóknak, hogy mind az IC-, mind a gyorsvonati részen a szolgáltatás színvonala komolyan elmarad az elvárhatótól, de akár még attól a szinttől is, amely az ország más IC-vonalain szokásos.

Azok az útitársak, akiket balsorsuk a MÁV START Zrt. szolgáltatásai közül épp a gyorsvonatok igénybevételére kárhoztat, pontosan tudják, hogy többféle „gyors" létezik az országban. A legkorszerűbbek azok a Siemens Desiro motorvonatok, amelyek a főváros és Esztergom közötti elővárosi forgalomban közlekednek. Ezeket, a rövidtávú utazásokhoz valóban európai szolgáltatást kínáló (még mozgáskorlátozottak fel- és leszállását is biztosító) szerelvényeket követik a 90-es években beszerzett, felújított, korszerűsített másodosztályú vagonokkal közlekedtetett szerelvények, amelyek felújított belső terük miatt még emlékeztetnek valamilyen civilizáció jelenlétére (pl. az 1996-ban a GANZ-Hunslettől rendelt 3 db BVmot motorvonat, a „Samu", amely először szintén a Szeged-Budapest viszonylatban közlekedett). Végül az utolsó csoportba tartoznak azok a 30-40 éves vagonok (a 27-30 Bo és a Bko sorozat), amelyekben (persze nem feltétlenül a vasútüzem biztonsága, hanem mondjuk a szolgáltatás minőségének nyilvános megítélése miatt) már nem is szabadna utasokat szállítani, mégis megteszik.

Szerencsésebb viszonylatokban pedig ilyen...
...szerencsésebb viszonylatokban pedig ilyen kívül...

Az IC-n sem jobb a helyzet. Aki ma a MÁV START honlapját böngészi, könnyen képet kaphat az országban közlekedő IC-kocsik belső teréről: Az egyterű termes, néhol tolóajtóval elválasztott fülkés kocsikban plüss hatású szövettel behúzott ülések, tiszta és világos színű, fém és műanyag borítású falak találhatók, továbbá több konnektor az utasok elektronikus eszközeinek kiszolgálására, és hangulatos étkezőkocsik. Mindez a fantázia hipermodern szüleményének, a scifi világából ismert futurisztikus agyszüleménynek tűnik a szegedi ütemes IC özönvíz előtti prózai valóságához képest, ahol az utas – még az első osztályú jegyért fizetett magasabb díj fejében is – csak egy olyan, 40 évesnél idősebb MITROPA-komfortkocsi barnás-kopottas furnér-farostlemez világában élheti át az (idő)utazás élményét, amelyből nemcsak a konnektorok hiányoznak (nehogy az ember a munkába menekülve próbálja feledni az út kényelmetlenségét), de gyakran még a fűtés is!

Belül.
...és ilyen belül.

Szegeden a XXI. századra mindössze 2 db igazi (győri gyártású második generációs) IC-kocsi emlékeztet. Ennyi maradt mutatóba a 90-es évek derekán beindított eredeti szegedi IC-vonatokból. Komfort dolgában azonban ezek sem versenyezhetnek az ország többi IC-vonalán közlekedtetett mai korszerű, harmadik generációs IC-vagonokkal, de még a korábbi szegedi IC-k színvonalát sem érik el: a konnektorok használatát például ezekben is megtiltották, ráadásul sem étkezőkocsi nincs a szerelvényen, sem a korábbi – az IC-től elvárható – gyorsabb menetidőt nem sikerül tartani. Elindításuk óta a Szeged-Budapest IC-k menetideje egyre hosszabbá vált. A 90-es évek közepén elért 1 óra 45 perces menetidő előbb 2 órára, majd az ütemes IC bevezetésével 2 óra 15 percre nőtt. A gyorsvonati kocsik kihasználhatósága miatt ugyanis az „IC" immár majdnem minden bokorban megáll.

Az tehát, aki ma rászánja magát egy Szeged-Budapest, vagy éppen Budapest-Szeged közötti IC-utazásra, nem kap többet a pénzéért, mint hogy vasúti pályán elgurul egyik várostól a másikig. Ezen túl viszont ne kérje számon se a menetidőt, se az utazás komfortját. Az InterCity szerelvények Európa-szerte megszokott kényelmi szolgáltatásai – a tiszta és gyors közlekedés lehetősége, az étkezőkocsi nyújtotta kényelem, a laptop-használatot biztosító folyamatos áramellátás – csak vágyálom ezeken a vonatokon. A mai Szeged-Budapesti IC semmiben nem felel meg az InterCity vonatok általános fogalmának, miszerint az IC egy belföldön jellemzően nagyvárosok között közlekedő, emelt színvonalú gyorsvonat. A szegedi IC-n ugyanis az, aki az I. osztályra váltott jegyet, rosszabb körülmények között utazik, mintha a II. osztályra ült volna, és kocsiosztálytól függetlenül garantáltan rosszabb körülmények között utazik, mintha az ország bármely másik IC-vonatán ülne.

Pedig ilyen vonat is járt Szegedre...
Pedig ilyen vonat is járt Szegedre...

Hogy mindennek mi lett a végeredménye? A név nélkül nyilatkozó személyzet tagjai beszámolnak róla, hogy a törzsközönség arcról és személyesen is jól ismert tagjai tömegesen maradnak távol a vasúttól. Az utasok – még a korábban slágernek számító IC vonatrészt is – immár csak a hivatásforgalom miatt fokozottabb forgalmat bonyolító hétfői és pénteki napokon képesek megtölteni. A még megmaradt utasoknak pedig marad a bosszúság… Amíg ők is el nem hagyják és végleg hátat nem fordítanak a negatív rekordok vasútjának. A szegedi állomásfőnökséghez tartozó vagonállomány is átalakult: Míg 1996-ban a Szeged-Budapest vonal büszkélkedhetett az ország 3 db korszerű BVmot motorvonatainak egyikével, ma már csak egy ócska, gyorsvonati kocsiból úgy-ahogy átalakított, I. osztályúnak mondott IC vagon (amit 2007-ben úgy hoztak Szegedre, hogy közben a korszerűbb vagonoktól megváltak – minőségi csere?) és 2 db második generációs II. osztályú személykocsi áll az IC-közönség rendelkezésére szerelvényenként. Hová lettek a korszerűbb vagonok? Hová lettek az étkezőkocsik? Bár a forgalom csökkenésére hivatkozva váltak meg tőlük, nincs olyan ismerősöm (a még megmaradt hű vasutazók közül), aki ne hiányolná őket. Sőt, ezektől az állapotoktól a vasúti személyzet is szenved és szégyelli, valamint az egész ügy érthetetlen, hiszen a Szeged-Budapest közötti vasúti személyszállítás a MÁV vonalai között a második legkihasználtabb IC-vonal.

...és ma már ez sem lenne elérhetetlen.
...és ma már ez sem lenne elérhetetlen.

Az ütemes menetrend önmagában nem rossz megoldás. Már persze azokban az országokban, ahol jól működik. Svájcban szerzett személyes élményem, hogy a peronon elhelyezett órán másodpercmutató is van és az IC akkor indul, amikor a másodpercmutató a 12-esre ér. Nem előbb és nem később. Az IC-vagonok szolgáltatásai is ennek megfelelőek. Nálunk ehhez képest az ütemes menetrend bevezetésének ürügyén a Szeged-Budapest viszonylaton sikerült olyan mélyre szállítani a szolgáltatás színvonalát, hogy ennyi erővel, akár az egész IC-t meg is szűntethették volna. A Szeged-Budapest vonal utazóközönsége ugyanis ténylegesen így sem kap valódi IC-szolgáltatást a pénzéért. Miért van az, hogy Magyarországon kívül a tisztességes IC-szolgáltatás és az ütemes menetrend nem egymást kizáró fogalmak? Csak nem arról van szó, hogy egy, a MÁV vonalhálózatát érintő esetleges privatizáció előtt olyan értéktelenné kell tenni a szolgáltatást, amennyire csak lehet, hogy a leendő vevő olcsón hozzájusson a vasúthoz? Ugye nem?"

Olvasóink írták

91 hozzászólás
  • 91. zoltee 2010. június 09. 01:47
    „Tisztelt szegediek!

    MInden tiszteletem az Önöké, és megértem, hogy a korábbi állapotokhoz képest romlott az utazási élmény a Bp-Szeged vonalon, ezt magam is tapasztaltam, azt meg nem is értem, az IC- és a gyors- közlekedést miért kell összevonni az ütemességhez. De nem is ez a lényeg számomra.

    Önök azt mondják, ez a szegedi az ország legrosszabb minőségű vonala és hogy máshol 3. generációs IC-k járnak! Jómagam rendszeresen utazok vonattal országszerte, de ilyet eddig egyszer láttam a pécsi vasútállomáson, akkor megtudtam, oda is csak naponta egy jár.

    Ami a legborzasztóbb: ZALAEGERSZEG! Ezt a várost (az én szülővárosomat) a sors is átkozza vasutazás tekintetében. A város maga afféle mellékvonalon fekszik, (akár úgy hívják, akár nem,) de ami a sokkal borzasztóbb: a vasúti pályán lévő 222 km-es távolságot régen az IC-nk (amíg volt) 3 óra 40 perc alatt tette meg, a gyors vonat menetideje 4.15 volt. Jelenleg ez utóbbi kicsit javult, az IC közlekedés azonban két éve szünetel. Jelenleg a gyorsvonat két, azaz két darab kocsiból áll, ugyanabból a színvonalból, ami a szegedi öszvér gyorsvonat részén található.

    Önöknek tehát van választási lehetősége. Nekünk marad a busz és az M7-es.

    És akkor még nem beszéltünk az ország többi megyeszékhelyéről, ahol nincs közvetlen IC közlekedés: Eger, Salgótarján, Kaposvár. Szekszárd is csak mostanában kezd megközelíthető lenni (naponta egy pár) közvetlen IC-vel.

    Mindeközben MIskolcra 1.57 az óránként közlekedő IC-k menetideje, Nyíregyázát két irányból is el lehet érni 3 óra alatt, és az Alföldön közlekedő kör-IC-k is kielégítő szolgáltatást nyújtanak.

    Vajon ennek az aránytalanságnak mi az oka?

    Sokszor hallom azt a baromságot, hogy az alföldiek úgy érzik: bezzeg a nyugatiak. Én eddig saját bőrömön ennek pont az ellenkezőjét tapasztaltam, különösen a vonatozás terén. Félreértés ne essék: nem gondolom, hogy ez földrajzi kérdés, mindenesetre érdekes...”
  • 90. ancsahair 2010. április 15. 08:36
    „Én egy évig vonatoztam,kritikán aluli a tisztaság az IC-n!”
  • 89. pinkfloyd60 2010. március 25. 07:51
    „Hello! A nyolcvanas évek közepén B.Pesten voltam katona. Hetente,kéthetete jártam haza ezen a vonalon.Két,három éve ugy hozta a sors,hogy vonattal mentünk a fővárosba,és megdöbbenve tapasztaltam ugyan azok a lepusztult vagonok,és V-43- as mozdonyok vannak mint régen.ELTELT AZONBAN 25-ÉV!!!”
  • 88. ifj. Nagy Gábor 2010. március 24. 09:26
    „szatyi,

    ha nem érdekel, hogy máshol mi van, akkor miért példálózol azzal a következő mondatban, hogy a főváros környékén mi van? :-))”
  • 87. szatyi 2010. március 23. 17:14
    „Egyáltalán nem érdekel, hogy máshol mi van! Őket sem érdekli ott a "nagyfaluban", hogy itt mi van. De elnézve, hogy a főváros környékén - hasonló távolsági viszonyok között - sokkal komfortosabb körülmények között utaznak, egy kicsit talán nekem is szabad elégedetlenkedni.”
  • 86. ifj. Nagy Gábor 2010. március 23. 12:49
    „83. szatyi 2010.03.22. 20:46
    "A "klímás motorvonat" - Uzsgyit azért elcserélném egy Desiróra vagy Flirt-re! Még ha annyira "repeszt"is."

    Amíg máshol MD és Bz is van, nem lehet azt mondani, hogy ez itt az országban a legrosszabb, ebben remélem egyetértünk.”
  • 85. lidocain 2010. március 23. 12:10
    „tisztelt dr balog tamás! ha ennyire gáz az ic,meg a máv start meg a minden akkor vegyen magának egy autót és ugy megy pestre akár egy óra alatt is ahogyan csak jól esik.”
  • 84. Azonosító 2010. március 22. 23:25
    „http://hu.wikipedia.org/wiki/Cegl%C3%A9d%E2%80%93Szeged-vas%C3%BAtvonal

    http://forum.index.hu/Search/showArticleResult?topic_id=9119288&aq_ext=1&aq_text=Szeged”
  • 83. szatyi 2010. március 22. 20:46
    „A "klímás motorvonat" - Uzsgyit azért elcserélném egy Desiróra vagy Flirt-re! Még ha annyira "repeszt"is.
    Az igaz, hogy a Bmx hernyók nem távolsági útra valók, de a jelenleg futó leamortizálódott fülkés gyorsvonati kocsiknál komfortosabbak. És még akkor nem szóltam arról, hogy néha csak a "kerós" vagonban van hely, ahol az ötvenes-hatvanas évek vasútjában érezhetjük magunkat.”
  • 82. komlosn 2010. március 22. 20:28
    „Azért Zalaegerszeg meg Sárospatak felé is régi lerohadt vonatok, szóval nem csak szeged a mostohagyerek. Vagy nézzül meg a 150-es vonalat Kelebia - Kunszentmiklós - Bp.

    Szeged környéke talán a legjobb legrendezettebb a vonatokból. Klímás motorvonatok repesztenek Szentes környékén, Orosháza felé meg Makó felé is, máshol még a piros BZ motorvonat zötyög klíma nélkül a pusztában”
  • 81. ifj. Nagy Gábor 2010. március 22. 18:39
    „80. hozzászólás szatyi 2010.03.22. 15:10
    "Kedves ifj. Nagy Gábor
    Azért abban van valami igaza joy-nak, hogy minden sz@r roncsot a szegedi vonalra hordtak össze."

    Szerintem inkább az egyetlen, ami volt itt, de elvitték, az a 3 (?) Bmx szerelvény. Erre többen nosztalgiával gondolnak vissza, mint kultúrált vasúti kocsikra, én is szerettem, de abban is van azért igazság, hogy inkább elővárosba való, mint távolságira.

    Egyebekben a helyzet érdemben szerintem nem változik/változott.”
  • 80. szatyi 2010. március 22. 15:10
    „Kedves ifj. Nagy Gábor
    Azért abban van valami igaza joy-nak, hogy minden sz@r roncsot a szegedi vonalra hordtak össze. Nem pont a MÁV-Start,- mert a folyamat előbb kezdődött- hanem a MÁV. Ezt -mint bentlakónak- hidd el. És még így sem tudom, hogy a "délvidék" miért mostohagyerek a vasútnál.”
  • 79. szatyi 2010. március 22. 15:00
    „-komlosn-
    Az EU-t nem érdekli a szegedi irányú nemzetközi folyosó. Szerbia felé van a kelebiai, Románia felé pedig a lőkösházi. Amit Te is említesz azt az EU regionális kérdésnek minősíti.”
  • 78. zsolt1303 2010. március 22. 14:18
    „64. hozzászólás reagens 2010.03.21. 18:24

    RE: 47. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.03.21. 00:33

    Szerintem hülyeséget beszélsz, vagy nagyon el..... valamit ha 100ról 120ra sebességnövekedésért pályát cseréltek! Ha 160at mondassz akkor ok, elhiszem, hogy anno nem melegödni jártál fizikaórára.

    Azt meg jobb ha tőlem tudod, hogy a pálya állapota miatt (főképp Szeged - kkfháza közt) lassult be a vonatközlekedés, és tulajdonképpen ezért herélték ki a szegedi IC-ket is. De ha ezt nem tudtad magadtól kitalálni az utóbbi évek szeged-pesti vasúttörténetéből, esteleg saját utazási tapasztalatokból, akkor most remélem segítettünk a cikkel kapcsolatosan.

    Bizony cserélték a pályát a 120 km/h-ra engedélyezés előtt.Tehát fizikából sem vagy jó.

    Azt meg jobb ha tőlem tudod, hogy a pálya állapota miatt (főképp Szeged - kkfháza közt) NEM lassult be a vonatközlekedés,úgyanúgy 100 km/-val járnak,mint 15 éve az IC vagy 20 éve az Expressek,gyorsok.”
  • 77. zsolt1303 2010. március 22. 14:14
    „67. hozzászólás Conquer 2010.03.21. 20:42

    Na akkor nézzük a mostani állapotokat tempó szempontjából.

    Szeged-Szeged rendező: kijáratig 40km/h, onnan 60km/h
    Szeged rendező-Kiskundorozsma: szabadkai átjárótól 100km/h, Dorozsma előtt 80 végig az állomáson
    Szeged-Kiskundorozsma-Szatymaz-Kistelek-Petőfiszállás-Kiskunfélegyháza: 100km/h
    Kiskunfélegyháza-Városföld: 120km/h
    Városföld-Kecskemét-Nagykőrös-Cegléd: 100km/h
    Cegléd-Köki: 120km/h

    A valóságban (IC szemszögéből):

    Szeged Szpu 40 km/h-Szeged rendező: bejáratáig[b] 60[/b]km/h, onnan [b]100[/b]km/h
    Kiskunfélegyházáig.
    Kiskunfélegyháza-Városföld: 120km/h a jobb vágányon, a balon 100 km/h.
    Városföld-Kecskemét-Nagykőrös-Cegléd-Köki: 120km/h”
  • 76. lilongwe 2010. március 22. 07:33
    „...arról se feledkezzünk meg, hogy nem csak vonat van a világon. Mindenki igyexik a lehető legtöbb embert átcsalogatni magához - teszi ezt a Volán is.
    Épp a hétvégén néztem valami reklámot - újy expressz buszjárat indul(t) Szeged és BP között - 1:55-ös menetidővel a Népligetig.
    Akinek nem jó ez, menjen azzal...
    (Amúgy meg nem értem, minek az embernek étkezőkocsi egy 2 órás úton...zabálok előtte vagy utána vagy lenyomok egy sznyát vagy valami...mindenki Berényi Claudia naccsasszony stílusban él?)”
  • 75. harcsabajusz 2010. március 22. 01:02
    „Szeged és Pest között elég sokan utaznak ahhoz, hogy a MÁV komolyan vegye ezt a vonalat. Akkor miért süllyed tényleg egyre lejjebb a MÁV szolgáltatása? Pestre nem két és fél, hanem egy-másfél óra alatt kellene elérni. A vonat álljon merg Félgyházán, Kecskeméten, Cegléden és Ferihegyen. Közben meg teperjen 160-al, ami ma már nem luxus, hanem egy közepes tempó tölünk nyugatra. Ehhez meg kellene építeni a 2. vágányt, és továbbvinni a vonatot Temesvár felé, hogy ne egy zsákutca végét jelentse Szeged. A I. világháború elött ez már müködött.
    Ehhez nem lehet EU pénzt szerezni? Az EU inkább ad pénzt vonathoz mint autópálya építéshez.”
  • 74. ifj. Nagy Gábor 2010. március 21. 23:43
    „73. hozzászólás joy 2010.03.21. 23:00
    "Minden sz.rt, roncsot a szegedi vonalra hordott össze a mávstart."

    Már elnézést, de az ország összes vasútvonalát ismered, hogy ezt így ki mered jelenteni?

    "Az átkozott szocializmusban emléxem, a Szent István motoros is járt Szegedre IC-ként."

    Az átkozott szocializmusban még nem is volt IC...

    "Sokkal értelmesebb lenne a régi rend visszaállítása korszerűbb formában:
    Páratlan óra 45-kor gyors, páros óra 45-kor IC induljon.
    Az IC az, amelyik megáll Kecskeméten, Cegléden /az átszállási lehetőségek miatt, Ferihegynél, és a Nyugatiban."

    És ugyanúgy megáll mindenhol, ahol a gyors is (mert keresztezni muszáj a szembejövővel), de a menetrendben nem lesz benne - pazar megoldás.”
  • 73. joy 2010. március 21. 23:00
    „Az idén 3* voltunk Búpesten vonattal.
    Már rég letettünk arról a baromságról, hogy + fizessünk a helyért. Inkább időben kimegyünk, kényelmesen megvesszük a jegyeket, veszünk frissssss péksüteményt, +kávézunk, jó helyet keresünk magunknak.
    DE!
    A 3 alkalom közül
    - 1* nem volt fűtés a vagonban. Még indulás előtt ki lehetett volna cserélni a kocsit -max perc!, ha tisztességesen leellenőrzik a szerelvényt, csak nem tették meg.
    - 1* pokoli meleg volt, a hiányzó gombok miatt sem a fűttetést nem lehetett szabályozni, sem a szellőzést bekapcsolni. Az ablakkal tornáztam úgy, hogy az idősebb utasokat ne vigye ki a huzat.
    - 1 alkalommal meg már az induláskor zsúfolt volt a szerelvény, és sokan végig álltak a folyosón.

    Sem étkező, sem büfé nincs.
    A vagonok belső szerkezete hullixét.
    Koszosak.
    Az ablakokon sok esetben nem lehet kilátni.
    A mosdó, wécé gusztustalanul ronda, sok esetben víz nem folyik, papír nincs...

    Egyszóval ocsmány az egész!
    Minden sz.rt, roncsot a szegedi vonalra hordott össze a mávstart.
    Retúr 6720 HuF-ért!

    Az átkozott szocializmusban emléxem, a Szent István motoros is járt Szegedre IC-ként.

    Az ütemes menetrend nagyon jó.
    EUrópában.
    IttHUN azomban nagyrakáslócitrom, nem vonatközlekedés!
    Sokkal értelmesebb lenne a régi rend visszaállítása korszerűbb formában:
    Páratlan óra 45-kor gyors, páros óra 45-kor IC induljon.
    Az IC az, amelyik megáll Kecskeméten, Cegléden /az átszállási lehetőségek miatt, Ferihegynél, és a Nyugatiban.

    Természetesen ehhez rendes pályaütemezésre, és a munkafegyelem komoly betartására lenne szükség.
    No meg emberekhez méltó szerelvényekre, nem roncstelepről lopott ócskavasokra.”
  • 72. Conquer 2010. március 21. 22:55
    „Elnézést, tévedtem. Helyesen.

    Kiskunfélegyháza-Cegléd: 120km/h”
91 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sárga rózsa és zóna adag - olvasók a torkoskodásról

Szeged - Csongrád megyében 31 étterem várta a vendégeket az idei Torkos Csütörtökön. Írja meg, hogy… Tovább olvasom