Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Elszabadultnak látszott a vámkezelést kérő uszály

Olvasó-tudósítónk elsodródott uszályt látott a hídról Szegednél, a „gazdátlanul" úszó járművet a klinikák magasságában sikerült feltartóztatni.

Orosz Sándor rendőr zászlós segítet portálunknak megfejteni az „elszabadult" uszály történetét.

– Azért volt feltűnő, mert nem ezen a Tisza-szakaszon szokott vesztegelni a vámkezelést kérő uszály, ám a személyzet úgy gondolta, itt horgonyozza le. Eljöttek értünk, átnéztük a tolóhajót, elmentünk az uszályhoz, és azon is megtörtént a vámkezelés – mondta.

Kollégánk az uszályon történő vámkezelésnek volt szemtanúja, illetve annak, hogy a tolóhajó visszavitte a vámosokat, majd újra „ hátára vette" az uszályt.
Mint Orosz Sándortól megtudtuk, a nagy zöld tartályt szállító vízi jármű úti célja Baja, lemegy a Tiszán a Duna torkolatáig és úgy úszik fel Bajáig.

Saját tolóhajójáról vámkezelik a gazdátlannak tűnő uszályt. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– Évente egy két ilyen eset van, az lenne a jó, ha naponta lenne belőle kettő, mert az azt jelentené, zajlik a kereskedelmi forgalom a Tiszán – mondta a zászlós. Normál esetben a Medencés kikötő lenne a vámkezelés helyszíne, ám annak ki- és bejárati csatornája úgy eliszapolódott, hogy azon nem fért volna be ez a méretes vízi jármű.

Orosz Sándor elmondta azt is, hogy tavaly volt egy ehhez nagyon hasonló eset Tápénál, ott is furcsán állt az uszály, csak arrafelé kevesebben járnak, így nem volt annyira feltűnő.

Arra is magyarázattal szolgált, hogy miért állt szokatlan szögben a vízi jármű. E szerint egy orránál lehorgonyzott uszály néhány fokot csapódik, sodródik jobbra-balra – éppen úgy, mint a csónak –, ám ez egy hetven méter hosszú járműnél a végén már soknak látszik.

Korábban írtuk:

Információink szerint a belvárosi Tisza-szakaszon, a klinikák magasságában horgonyzó uszály a vámkezelés miatt várakozott ebben a furcsa, több olvasónknak is feltűnő pózban. Valószínűsíthetően nem is sodródott, csak a vontatóhajója elment a vámosokért.

Korábban írtuk:

Olvasó-tudósítónktól kaptuk a következő e-mailt:
„Ma reggel buszoztam át Újszegedről Szegedre és megakadt a szemem egy, a Tisza bal partján, srégen úszó uszályon. Persze lehet, hogy nem az, nem láttam rajta sem parancsnoki hidat, sem kormányra utaló szerkezetet. Ezért lehet, hogy csak úgy sodródik? Érdeklődnék, mi ez az úszó jármű, ami lehet, hogy másokat is érdekel."

Elszabadult uszályt sikerült megállítani Szegednél. Fotó: Tudósító

Kollégánk a helyszínre sietett és azt látta, hogy fél 10 után néhány perccel egy magyar zászló alatt hajózó vontató érkezik az uszály mögé, fedélzetén két rendőrrel, valamint a személyzettel. A motoros vízi járműnek hátulról sikerült megtámasztani a nagy zöld tartályt szállító uszály, amelyre a rendőrök már biztonságosan átszállhattak.

Az ügyben szerettük volna megkérdezni a vízirendészetet, ahol későbbre ígértek tájékoztatást.

Olvasóink írták

  • 17. ifj. Nagy Gábor 2012. június 15. 23:18
    „15. csonakos

    Ja, ha a mellévett alakzat is tolásnak számít, akkor nem szóltam.”
  • 16. csonakos 2012. június 08. 14:21
    „13. gubanc 2012.06.08. 10:41
    Nyugodjék békében szegény Rudas Karcsi bácsi sokat küszködött annó velünk a szegedi Tisza szakaszon.:) Meg a többi vízirendőr is! Vizipók az egy csoda pók volt már kezdőként is a Tiszán! Az egyik legrendesebb vízirendőr volt de a maiak közül is említhelném Attillát a kisfőnököt. Meg nagyon sok régi öreget, mint Tari Matyi és még nagyon sokan a hosszú évek során. A szolnoki szakaszon meg az ezredes asszony tette magát mindíg! Azért szép élet volt az a tiszai élet. Szaszkó kapitánytól nagyon sokan tanultunk a Tiszán de mára már ő is csak emlék! Nagyon szép emlék! :)”
  • 15. csonakos 2012. június 08. 14:14
    „14. spiler 2012.06.08. 13:32

    na és mivan a " Z " uszályokkal ,,,,,,,,,,,,,,,,,?
    A neve is mutatja, z hajtómű van benne és önjáró! Ha megfelelő a motor teljesítménye akkor akár mellévett alakzatban toló is lehet!:)”
  • 14. spiler 2012. június 08. 13:32
    „na és mivan a " Z " uszályokkal ,,,,,,,,,,,,,,,,,?”
  • 13. gubanc 2012. június 08. 10:41
    „Végre egy szakmabeli!
    A Tiszával kapcsolatban már annyi hozzá nem értő nagyokossal találkoztam.”
  • 12. csonakos 2012. június 07. 20:13
    „"A tolóhajózás hajózási és gazdaságossági előnyei révén a vontatást lassan kiszorítja, és várhatóan az ezredfordulóra a Dunán - az önjáró hajózás mellett - egyeduralkodóvá válik. A tolóhajózás során a toló géphajó a tolt bárkákat az összeállított alakzatban maga előtt tolja, és velük merev egységet alkot. A szilárd összecsatolás érdekében a tolóhajó és a tolt bárkák csatolóberendezéssel vannak ellátva. Orr- és farkiképzésük ezért szögletes."
    Ma már az uszályokat is ha nem önjáróak inkább tolják! A mellévett alakzat a legkedvezöbb! Az alakzatokba nem mennék bele.”
  • 11. Icelander 2012. június 07. 18:31
    „Még egyszer tehát, a bárkát alapvetően(!) tolják, az uszályt alapvetően(!) húzzák. Persze mindent lehet mindenhogyan, de ebbe ne menjünk bele, mert értelmetlen. Amúgy pedig a lényeg, hogy még legalább NÉHA lehet Szegednél a Tiszán nagyobb úszó járművet látni! Pedig milyen jó lenne, ha fordítva lenne hmmm...!”
  • 10. ifj. Nagy Gábor 2012. június 07. 15:51
    „8. gubanc
    "Bárka kormány, személyzet és motor nélküli vízijármű, amelynek horgonya van! Az orra nem szempont. Az uszály kormánnyal, személyzettel rendelkező motor nélküli vízijármű.
    Mindkettő húzható, tolható, mellévettben továbbítható stb."

    Üdv!

    Nem akarok kötözködni, sőt, inkább tanulni szeretnék: az uszály, ha jó kép él bennem róla, akkor hátul inkább lekerekített alakú, plusz ott van a kormánylapátja is, azt mennyire lehet tolni?

    Annál is inkább, mert amikor még jártak fel a Marosba homokért, akkor azokat az uszályokat is úgy tolták, hogy gyakorlatilag beállt két uszály közé az őket továbbító hajó és így rögzítették őket. Jó, a másik kézenfekvő ok nyilván az, hogy a Bolygó és Kata nem tolóhajók, az orrkiképzésük nem igazán tenné lehetővé sem uszály, sem bárka tolását. :-)”
  • 9. gubanc 2012. június 07. 15:19
    „Már megint hiba szerkesztőkém! Ez a hajó tolóhajó és nem vontató. Ennek szögletes az orra és a bárka szögletes végével pászol.”
  • 8. gubanc 2012. június 07. 12:16
    „Bárka kormány, személyzet és motor nélküli vízijármű, amelynek horgonya van! Az orra nem szempont. Az uszály kormánnyal, személyzettel rendelkező motor nélküli vízijármű.
    Mindkettő húzható, tolható, mellévettben továbbítható stb.
    Jó lenne, ha szakembereket kérdezne a délmagyar. Szegeden van három hosszújáratú kapitány, 6-7 hajóvezető, 4-5 uszálykormányos. Van szárnyaskapitány is.”
  • 7. zenebohoc 2012. június 07. 11:43
    „dmonlájn:-)
    jelentkezek, mint olvasó-tudósító.
    Ha a szerk. nem csak egy részletet ragadott volna ki a levelemből, nyilván másként vélekednétek az egészről:-)
    CSUPÁN az mondatot hagyták ki ami, hogy nem rémhír terjesztésből vagy szenzáció-hajhászságból írtam a levelet, és mivel még csak egy egyszerű kishajó jogsim sincsen, nem tudom, hogy uszály vagy bárka vagy stb..szóval szerintem moshatom kezeimet.
    kis naivként azt gondoltam h rittyentenek egy cikket arról, hogy ott a (most már tudom) bárka, rajta van a rakomány, megírják h miért és hogy meg mit csinálnak vele és kész.
    na de hát naiv voltam.
    ez az újságírósdi már csak ilyen...”
  • 6. Icelander 2012. június 07. 11:36
    „Épp már "jelezni" akartam, hogy ha uszály, akkor azt húzzák, ha viszont tolják, akkor az bárka.
    Felülnézetből a bárka egy téglalapot formáz, az uszály pedig enyhén csúcsos. Csak egy kis fogalom pontosítás...”
  • 5. spiler 2012. június 07. 11:19
    „IGEN......lehet és lehetett is a Mohácsnál kiléptetett árút Szegeden beléptetni,illetve forditva...ha emlékeznek FRANCIA UTAS SZÁLLITÓ ,de évente 1-2 estben történnek ilyen szállitások teher forgalom ban is.
    1-nek igaza van a hatósági munka menetéről......MANIPULÁNT feladata a ki és beléptetés okmányolása/raport,készletkönyv,lobogó viselési eng.,fuvarlevelek/és intézése, Szerbia nem uniós ezért Mohács fogja beléptetni,2013-tól Horvátok,valószínüleg Apatinba.”
  • 4. gubanc 2012. június 07. 10:35
    „http://www.felbermayr.cc/
    Illene megnézni!
    Hatalmas bötűkkel rajta a képen!”
  • 3. gubanc 2012. június 07. 10:32
    „Különleges csak a rakomány. Lehet, hogy a bárka is, ha Ro-Ro. Ekkor a rakomány kerekeken ki tud gurulni a bárkából.
    Volt már ilyen szállítmány a Tiszán. Ekkor a csegei kompnál gördítették ki a járművet a bárkából.”
  • 2. dmonlájn 2012. június 07. 10:14
    „ÁÁÁÁ, ide vezet a nagyon okos olvasó riporter játék!
    Szerintem ő a hónap nyertese ezzel a témával.”
  • 1. gubanc 2012. június 07. 10:13
    „Alapvető fogalmak:
    1. Ez egy bárka, aminek rakománya a tartály. (Gyakoprlatilag egy konténer a vizen, aminek horgonya van.
    2. A lehorgonyzott bárka persze, ahogy a szél mozgatja ferdén is állhat a sodráshoz.
    3. A csatlakozó hajó tolóhajó, amiről a hatóság átszállt. Ez a hajó megfoghatja és továbbíthatja a bárkát.
    4. Nem véletlen határátlépés volt? Kedves szerkesztő Úr! Ilyenkor előbb tájékozódjon!
    A határátlépéskor a bárkát lehorgonyozzák. a tolóhajó leválik a bárkáról és kimegy a hatóságért a Hajóállomásra, majd ha a hatóság m,egvizsgálta a bárkát a hajóállomásra visszaviszik az intézkedő személyeket. Utána a tolóhajó vissza a bárkához. Összeköt. Horgonyt fel és pá Szeged.
    ELSZABADULT USZÁLY MÁR RÉGEN ÖSSZETÖRTE VOLNA FÉL SZEGEDET.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Victor Hugo a Tiszán

Olvasó-tudósítónk először azt hitte, délibábot lát, aztán gyorsan magához tért és fotózott. Tovább olvasom